Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R67L2yHA630L2
Zdjęcie przedstawia rzeźbę składającą się z ogromnych ksiąg ułożonych jedna na drugiej. Rzeźba znajduje się przed budynkiem.

Czym jest dzieło sztuki według Romana Ingardena?

Źródło: Matthias Süßen, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Czy dzieło sztuki to tylko wytwór artysty dany nam do biernego odbioru? Czy widz, czytelnik, słuchacz mają przypisaną jakąś rolę w tym odbiorze? Czy i w jakim stopniu wartości dzieła pochodzą od niego samego – czy i w jakim stopniu pochodzą także od odbiorcy? Czy wartości estetyczne mają charakter obiektywny czy subiektywny – czy zależą od samego dzieła czy też od wrażliwości i zdolności odbiorczych widza, słuchacza, czytelnika? Czym jest przeżycie estetyczne? Na te pytania odpowiada w swej systematycznej refleksji estetycznej, dokonywanej zgodnie z założeniami analizy fenomenologicznej, jeden z największych polskich filozofów, uczeń Edmunda Husserla, wybitny reprezentant fenomenologii na gruncie polskim – Roman Ingarden.

Twoje cele
  • Przedstawisz założenia estetycznej analizy fenomenologicznej Romana Ingardena.

  • Omówisz główne tezy estetyki Romana Ingardena.

  • Objaśnisz główne kategorie teorii estetycznej Romana Ingardena, zwłaszcza pojęcia intencjonalności dzieła sztuki, przeżycia estetycznego, wartości estetycznych, schematu dzieła i jego konkretyzacji.

  • Przeanalizujesz fragment Studiów z estetyki Romana Ingardena