Przeczytaj
Skandale w galerii
Urodzony w 1840 roku Claude Monet chciał jako malarz uwolnić się od obowiązującej we francuskiej Akademii tematyki historycznej oraz poetyki wzniosłości. Pragnął malować w plenerze. Ważne było dla niego nieustannie zmieniające się światło, pod wpływem którego można wydobywać refleksy barwne zamiast, jak dotychczas, odwzorowywać naturalne kolory. Obraz Maneta Śniadanie na trawie, na którym grupa współczesnych artystów została uchwycona w prozaicznej sytuacji, był spełnieniem tych założeń. Istotne w interpretacji tego obrazu stało się przede wszystkim wrażeniewrażenie.
Wystawa zorganizowana w 1864 roku, w atelier paryskiego fotografa Nadara, stała się manifestem artystycznym Claude’a Moneta oraz współpracujących z nim młodych malarzy. Sam Monet zdecydował się zaprezentować namalowany dwa lata wcześniej obraz, któremu pośpiesznie nadał tytuł Impresja (łac. impressio – odciśnięcie, wrażenie). Słowo to najlepiej oddawało, zdaniem Moneta, sens twórczości malarzy określanych w kręgach konserwatywnych mianem „odmieńców”. Istotne miało być ulotne wrażenie, emocja. Ostatecznie kurator wystawy, Edmond Renoir, nadał dziełu tytuł Impresja. Wschód słońca.
Na wystawie poza Monetem swą twórczość prezentowali m.in. Edgar Degas, Camille Pissarro, Pierre Auguste Renoir. Wszyscy ci artyści odeszli od tematów historycznych i biblijnych, chcąc oddać nastrój ulotnej chwili. Stosowali jasną paletę barw, kontrastowy światłocień, celowo zaburzali kompozycję. Malarze wyszli z pracowni w plener, by studiować naturę, a pejzaż stał się ich ulubionym gatunkiem. Oglądali świat, badając, jak zmienia się pod wpływem światła różnego o każdej porze dnia. Ich celem było oddać przede wszystkim subiektywne wrażenia zmysłowe. Młodych artystów zaczęto określać mianem „szaleńców”. Jak zauważa Ewa Paczoska:
Pieśń epokiIch obrazy bywały przedmiotem ataków i kpin - terminu impresjonizm od tytułu eksponowanego na wystawie obrazu Moneta [...] krytycy używali początkowo w sensie satyrycznym!
Stopniowo twórczość niedawnych „szaleńców” stawała się jednak synonimem nowoczesności i symptomem zmian zachodzących w świecie. Armand Silvestre pisał:
Szkoła impresjonistów wprowadziła w modę niezwykle barwne i zachwycające gamy tonów, ukazała nowe pomiędzy nimi stosunki
Wkrótce mianem „impresjonistycznych” zaczęto określać nie tylko dzieła malarskie, ale także literackie i muzyczne. W prozie impresjonizm objawiał się przede wszystkim poprzez rozluźnienie rygorów kompozycyjnych. Powieści często były zbudowane ze swobodnie powiązanych ze sobą scen. Każda z nich miała pokazywać świat przedstawiony w taki sposób, w jaki widzi go bohater – można to zjawisko określić subiektywizmem widzenia świata – dostrzegać nie tylko stałe, ale także ulotne właściwości zjawisk i przedmiotów. W konsekwencji twórcy impresjonistyczni zwrócili uwagę na ulotność ludzkich emocji i uczuć, właśnie na nich skupiając się w swojej wizji ludzkiej egzystencji. W ten sposób odeszli od klasycystycznego sposobu widzenia świata, w którym ważne były wysokie uniwersalne wartości oraz wieczne idee. Dzięki impresjonistom język literacki wzbogacił się o słowa wyrażającego uczucia, zwłaszcza te subtelne i delikatne. W liryce impresjoniści często sięgali po formy bezosobowe, kładziono nacisk na walory brzmieniowe (obecność onomatopeionomatopei, instrumentacja głoskowainstrumentacja głoskowa). Zastosowanie wysubtelnionej melodyjności miało upodobnić utwór poetycki do dzieła muzycznego. Najważniejsi twórcy literackiego impresjonizmu to Paul Verlaine, poeta francuski, a w Polsce Leopold Staff.
Słownik
(łac. impressio – odbicie, wrażenie) – wrażenie, szczególnie przelotne, subiektywne odczucie, przeżycie, zmysłowe doznanie artysty
zabieg stylistyczny polegający na takim doborze słów, aby pewne głoski powtarzały się częściej niż przeciętnie, występowały w grupach oraz tworzyły układy brzmieniowe. Instrumentacja głoskowa wpływa na melodyjność tekstu
(gr. onomatopoiía – tworzenie nazw) – wyraz bądź ciąg wyrazów naśladujących swym brzmieniem dźwięki naturalne, np. śpiew ptaków, szum drzew, szum morza itp.
(gr. synaísthēsis – równoczesne postrzeganie) – środek stylistyczny polegający na przypisaniu określonemu zmysłowi wrażeń doświadczanych za pomocą innego zmysłu