Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Problemy społeczne na świecie – fakty

Poniżej przedstawiono dane o globalnych problemach społecznych, które zaczerpnięto z Agendy 2030 – Cele Zrównoważonego Rozwoju.

Wybrane problemy społeczne

Fakty

Ubóstwoubóstwo (bieda)Ubóstwo

  • 783 milionów ludzi żyje poniżej międzynarodowej granicy ubóstwa, tj. za mniej niż 1,90 USD dziennie;

  • udział osób żyjących poniżej międzynarodowej granicy ubóstwa spadł w ostatnich dekadach – z 44% w 1980 do 8,6% w 2018 roku;

  • w 2016 roku prawie 10% osób pracujących na świecie utrzymywało siebie i swoje rodziny za mniej niż 1,90 USD dziennie na osobę;

  • w skali globalnej na 100 mężczyzn przypadają 122 kobiety w wieku 25‑34 lat żyjące w skrajnym ubóstwie;

  • Azja Południowa i Afryka na południe od Sahary są miejscami, w których żyje przytłaczająca większość ludzi w skrajnym ubóstwie;

  • wysokie wskaźniki ubóstwa często dotyczą małych, niestabilnych i dotkniętych konfliktami zbrojnymi państw;

  • co 4. dziecko poniżej piątego roku życia ma wzrost nieadekwatny do swojego wieku;

  • w 2016 roku tylko 45% ludności świata było faktycznie objętych co najmniej jednym świadczeniem pieniężnym z tytułu ochrony socjalnej;

Głód

  • na świecie z powodu niedożywienia cierpi 815 mln ludzi, tj. co 9. osoba;

  • ogromna większość ludzi głodujących żyje w krajach rozwijających się, gdzie 12,9% populacji cierpi z powodu niedożywienia;

  • Azja jest kontynentem, na którym żyje najwięcej ludzi głodujących – aż 2/3 jej populacji cierpi z tego powodu (szczególnie w Azji Południowej);

  • słabe odżywianie jest przyczyną prawie połowy (45%) śmierci dzieci poniżej 5. roku życia – 3,1 mln dzieci umiera co roku z tego powodu;

  • co 4. dziecko na świecie cierpi na zahamowanie wzrostu, w krajach rozwijających się zjawisko to może dotknąć co 3. dziecko;

Nierówność płci

  • na świecie 750 mln kobiet i dziewcząt wyszło za mąż przed ukończeniem 18. roku życia, a co najmniej 200 mln kobiet i dziewcząt w 30 krajach zostało poddanych okaleczeniu narządów płciowych (te liczby jednak maleją);

  • w 18 krajach mężowie mogą prawnie uniemożliwić swoim żonom pracę, w 39 krajach córki i synowie nie mają takich samych praw do dziedziczenia, a 49 krajów nie posiada przepisów chroniących kobiety przed przemocą domową;

  • co 5. kobieta i dziewczyna, w tym 19% w wieku od 15 do 49 lat, doświadczyła przemocy fizycznej lub seksualnej ze strony partnera w ciągu 12 miesięcy. Mimo to 49 krajów nie posiada przepisów prawnych, które chroniłyby je przed przemocą;

  • odsetek kobiet w parlamentach krajowych wynosi zaledwie 27%, tj. znacznie poniżej parytetu;

  • tylko 52% kobiet w związkach małżeńskich lub partnerskich podejmuje decyzje dotyczące stosunków seksualnych, stosowania środków antykoncepcyjnych i opieki zdrowotnej;

  • na całym świecie kobiety stanowią zaledwie 13% właścicieli gruntów rolnych;

  • kobiety w Afryce Północnej zajmują mniej niż 1/5 płatnych miejsc pracy w sektorach nierolniczych. Proporcja kobiet mających płatną pracę poza sektorem rolniczym zwiększyła się z poziomu 35% w 1990 roku do 41% w 2015 roku.

Kultura ubóstwa

Ubóstwo (bieda)ubóstwo (bieda)Ubóstwo (bieda) jest jednak wciąż zjawiskiem powszechnym niezależnie od kraju czy kontynentu.

R1auY4qa1tLi9
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jest wiele teorii tłumaczących powstanie i kształtowanie się ubóstwa, w tym teoria złego rozdzielenia zasobów i szans. Uważa się jednak, że największe znaczenie wyjaśniające – zwłaszcza w krajach wyżej rozwiniętych – ma koncepcja kultury ubóstwa. Poszukując społeczno‑kulturowych przyczyn i skutków biedy, stwierdzono, że wynikający z niej sposób życia ma charakter miejscowej subkultury i jest ograniczony do kręgu ludzi najuboższych. Ma jednak również charakter uniwersalny. Życie człowieka biednego we wszystkich krajach jest niezwykle podobne, nastawione na przeżycie i biologiczne przetrwanie. Skrajna nędza wymusza podobne wzory zachowań, niezależnie od położenia geograficznego i czasu.

Poniższej przedstawiono najważniejsze cechy „kultury nędzy”, które można również nazwać skutkami ubóstwa.

Cechy demograficzne

(w relacji do średniej)

Cechy ekonomiczno‑społeczne

(w relacji do średniej)

Cechy społeczno‑psychologiczne

(w relacji do średniej)

wyższy poziom śmiertelności

wyższe bezrobociebezrobociebezrobocie i niepewność zatrudnienia

większa liczba rozbitych rodzin

niższa przeciętna długość życia

wyższe zatrudnienie kobiet i dzieci

większa liczba związków nieformalnych (konkubinatów)

większa przeciętna liczebność ludzi młodych

częstsze podejmowanie prac niewymagających specjalnych kwalifikacji

częstsza przemoc w rodzinie

niższy poziom wykształcenia

niższe płace

wcześniejsze dojrzewanie i uświadamianie seksualne

niższa oszczędność 

brak dzieciństwa lub jego znaczne skrócenie

chroniczny brak pieniędzy i zapasów żywności

częstsze zaburzenia i choroby psychiczne (w tym alkoholizm, narkomania, uzależnienie od hazardu)

zastawianie rzeczy osobistych 

częstszy brak aspiracji życiowych wynikający z niemożliwości kształcenia się, podnoszenia kwalifikacji i poprawienia osobistej pozycji

częstsze pożyczanie na lichwiarski procent (klienci lombardów)

częstszy brak uczestnictwa w życiu kulturowym, politycznym, społecznym (np. niższa przynależność do stowarzyszeń)

częstsze kupowanie używanych ubrań i mebli

częstszy brak zaufania do ludzi i instytucji (np. do rządu, policji)

niższy poziom korzystania z usług zdrowotnych

częstsza skłonność do obarczania innych osób odpowiedzialnością za osobiste niepowodzenia

niższa mobilność społecznamobilność społeczna (ruchliwość społeczna)mobilność społeczna (wewnątrz i międzypokoleniowa)

brak poczucia kontroli nad czasem i wydarzeniami, poczucie alienacji/fatalizmu/rezygnacji

częstsza wiara w spiskowe teorie dziejów

Likwidacja samego ubóstwaubóstwo (bieda)ubóstwa nie pociąga za sobą automatycznego unicestwienia kultury ubóstwa, czyli zjawiska zakorzenionego w czasie, dziedziczonego przez kolejne pokolenia. Współcześnie grupą najbardziej narażoną na życie w kulturze ubóstwa są osoby z najbiedniejszych warstw, zwłaszcza w sytuacji szybkich zmian systemów gospodarczych i społecznych.

Problemy społeczne na przykładzie postsocjalistycznej Polski

Wielorakie problemy społeczne nasilają się, kiedy dochodzi na danym obszarze do kryzysów o różnym podłożu. Może to być recesja ekonomiczna, pandemia czy po prostu transformacja gospodarcza. Ten ostatni przypadek jest szczególnie dobrze widoczny w Polsce po upadku komunizmu.

W 1989 roku upadł w naszym kraju – dominujący przez ponad 40 lat – system oparty na gospodarce centralnie sterowanej i został zapoczątkowany proces kształtowania gospodarki rynkowej, czego skutkiem było zamknięcie wielu zakładów przemysłowych. Bezrobocie stało się naturalnym składnikiem rynku pracy. Narastające w latach 90. XX wieku bezrobocie, zwłaszcza strukturalne i długotrwałe, stało się głównym generatorem biedy, a w wielu przypadkach ubóstwa (tzw. nowe ubóstwo). W owym czasie skala zjawiska została spotęgowana poprzez ujawnienie skrywanej wcześniej przez socjalistyczne władze dezaktywizacji zawodowej, będącej wynikiem kryzysu gospodarczego lat 80. XX wieku. Mechanizmy obronne i przystosowawcze związane z nasileniem się bezrobocia skutkowały – m.in. w północno‑wschodniej Polsce – wykształceniem się tzw. „kultury bezrobotnych”.

Po 1989 roku w skali całej Polski został wzmocniony tradycyjny podział miasto‑wieś. Co więcej, pojawiły się „nowe” obszary ubóstwa na wsi, np. na terenach zdominowanych uprzednio przez Państwowe Gospodarstwa Rolne. Z kolei upadek lub restrukturyzacja produkcji przemysłowej w wielu małych i średnich miastach (zwłaszcza tam, gdzie gospodarka była zdominowana przez jedną gałąź gospodarczą czy zakład) przyczyniła się do nasilenia kryzysu tych miejscowości (w kategoriach dochodowych czy demograficznych – depopulacja). Największymi wygranymi pozostały większe miasta. Ale i tam doszło do pojawienia się nowych i znacznego rozszerzenia dotychczas istniejących obszarów nędzy i bogactwa.

R3iCv2xoB9N86
Źródło: G. Knor, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.

Wejście Polski do UE, a w konsekwencji otwarcie europejskiego rynku pracy dla Polaków, skutkowało znacznym obniżeniem się stopy bezrobocia i spadkiem poziomu biedy. W 2016 roku w Polsce w ubóstwie skrajnymubóstwo skrajneubóstwie skrajnym żyło prawie 5% osób, a w ubóstwie relatywnymubóstwo relatywne (względne)ubóstwie relatywnym poniżej 14% populacji. Pomimo polepszenia się sytuacji w związku ze wzrostem wynagrodzeń, spadkiem bezrobocia oraz wprowadzeniem programu Rodzina 500 plus, społeczna i terytorialna mapa zagrożenia ubóstwem w Polsce nie zmienia się istotnie od lat. Zasięg ubóstwa skrajnego na wsi był 2,5‑krotnie wyższy niż w miastach. Różnica ta jest szczególnie wyraźna, gdy sytuację na wsi porównamy z sytuacją w największych miastach (powyżej 500 tys. mieszk.), gdzie skrajne ubóstwo wynosi odpowiednio 8% i 1%.

Ubóstwo może prowadzić do wykluczenia społecznego, ponieważ ludzie dotknięci biedą są odcinani od rynku pracy, nie biorą udziału w dominujących wzorcach zachowań oraz wzorcach kulturowych, tracą kontakty społeczne, mieszkają w naznaczonych osiedlach i znajdują się poza zasięgiem instytucji pomocy społecznej. W miastach Polski pierwszym powierzchniowym wymiarem wykluczenia społecznego jednostki, gospodarstwa domowego lub rodziny jest segregacja przestrzenna. W latach 90. XX wieku doszło do przekształceń własnościowych, a zwłaszcza prywatyzacji oraz odejścia od subsydiowania gospodarki mieszkaniowej, co spowodowało silniejsze procesy segregacji w miastach. Towarzyszyło temu silne rozwarstwienie majątkowe. Co więcej, wśród ludności bogatej – zwłaszcza tej, która wzbogaciła się na transformacji gospodarczej – spopularyzował się zwyczaj mieszkania w przestrzennie odizolowanych enklawach wysokiego standardu mieszkaniowego albo na osiedlach zamkniętych. Wyemigrowali oni z obszarów centralnych, gdzie postępuje starzenie się i szybkie zużycie nieremontowanej infrastruktury technicznej mieszkań. Z kolei ludność biedna i przeważnie w wieku poprodukcyjnym została „skazana” na życie w starym, zdekapitalizowanym budownictwie, np. w śródmieściu. W takich warunkach dochodzi do zaostrzenia się zaburzeń psychicznych (w tym uzależnień), w końcu zaostrza się też podział przestrzeni miasta na obszary demograficznie „młode” i „stare”.

Współczesny problem ubóstwa na świecie to nie tylko następstwo bezrobocia powiązanego z transformacją gospodarczą. Problem ubóstwa tłumaczy się także oddziaływaniem procesów globalizacji i zmianami wynikającymi z przejścia na gospodarkę postindustrialną (np. automatyzacja produkcji), segmentacją rynku pracy, a zwłaszcza wycofaniem się z koncepcji państwa opiekuńczego. Ryzyko popadnięcia w ubóstwo wzrasta także ze względu na przemiany społeczno‑demograficzne. W wielu państwach dochodzi do rozpadu tradycyjnych form i stylu życia rodziny i indywidualizacji. W takich warunkach trudniej o pomoc.

RMLW9RsXn3a13
W przypadku Polski – ale i wielu innych krajów na świecie – szczególnie narażone na ubóstwo skrajne są gospodarstwa osób utrzymujących się z niezarobkowych źródeł – przede wszystkim świadczeń społecznych innych niż emerytury i renty. Następnie gospodarstwa domowe rolników i rencistów, rodziny wielodzietne, dzieci w wieku 0–17 lat, osoby z niskim wykształceniem, gospodarstwa z osobami niepełnosprawnymi.
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Słownik

bezrobocie
bezrobocie

zjawisko społeczne polegające na tym, że część ludzi zdolnych do pracy i pragnących ją podjąć nie znajduje zatrudnienia

mobilność społeczna (ruchliwość społeczna)
mobilność społeczna (ruchliwość społeczna)

przemieszczanie się jednostek społecznych lub kategorii społecznych w strukturze społecznej; ruchliwość wewnątrzpokoleniowa „w górę” oznacza przemieszczanie się jednostek lub grup między poziomami hierarchii poprzez podnoszenie swoich kwalifikacji przez jednostki, nabywanie majątku czy zdobywanie wyższego wykształcenia; ruchliwość międzypokoleniowa to ruchliwość całych kategorii społecznych względem pozycji zajmowanych przez ich rodziców

ubóstwo (bieda)
ubóstwo (bieda)

stały brak dostatecznych środków materialnych dla zaspokojenia potrzeb jednostki, w szczególności w zakresie jedzenia, schronienia, ubrania, transportu oraz podstawowych potrzeb kulturalnych i społecznych; ubóstwo stanowi zagrożenie dla realizacji celów lub zadań życiowych

ubóstwo relatywne (względne)
ubóstwo relatywne (względne)

ubóstwo odnoszące się do przeciętnego poziomu życia w danym kraju, mierzonego na ogół wysokością przeciętnych dochodów (wydatków); w tym pojęciu kładzie się nacisk nie tyle na bezwzględną wysokość dochodu, co na poziom nierówności, tj. dystans pomiędzy poziomem życia określonych grup ludności, który wynika z wysokości dochodu; w Polsce relatywna granica ubóstwa jest ustalona na poziomie 50% średnich wydatków ogółu gospodarstw domowych

ubóstwo skrajne
ubóstwo skrajne

ubóstwo obliczone na podstawie minimum egzystencji, a więc koszyka dóbr niezbędnych do podtrzymania funkcji życiowych człowieka i sprawności psychofizycznej; koszyk ten uwzględnia jedynie te potrzeby, których zaspokojenie nie może być odłożone w czasie, a konsumpcja niższa od tego poziomu prowadzi do biologicznego wyniszczenia i zagrożenia życia; w skład koszyka minimum egzystencji wchodzą potrzeby mieszkaniowe i artykuły żywnościowe; łączny koszt nabycia (zużycia) tych dóbr określa wartość koszyka, która stanowi granicę ubóstwa skrajnego

wykluczenie społeczne
wykluczenie społeczne

sytuacja, w której dana jednostka będąca członkiem społeczeństwa nie może normalnie uczestniczyć w działaniach obywateli tego społeczeństwa, przy czym ograniczenie to nie wynika z jej wewnętrznych przekonań, ale znajduje się poza kontrolą wykluczonej jednostki; wykluczenie społeczne jest zjawiskiem wielowymiarowym i w praktyce oznacza niemożność uczestnictwa w życiu gospodarczym, politycznym, jak i kulturowym, w wyniku braku dostępu do zasobów, dóbr i instytucji, ograniczenia praw społecznych oraz deprywacji potrzeb