Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1N8Jr0JgcYZz
Nagranie dźwiękowe lekcji Mityczny sposób myślenia o świecie.

Mityczny sposób myślenia o świecie

Filozofia wyłoniła się ze świata, w którym najpierw rządził mitmitmit i myślenie mityczne. Dzięki ocalałym do dzisiaj różnym mitologiom wiemy, czym takie myślenie się charakteryzowało. Dążyło ono do wytłumaczenia świata i nadania mu głębokiego sensu, który byłby również wyjaśnieniem istnienia człowieka i jego miejsca w świecie. Wedle tego myślenia światem rządzili oczywiście bogowie – tak liczni, iż każdemu zjawisku przyrody, miejscu, istotom odpowiadał jakiś bóg oraz inne moce, które należało oswoić i przebłagać, by nie czyniły człowiekowi krzywdy. Mity tłumaczyły wszystkie ważniejsze wydarzenia w życiu ludzkim – narodziny, miłość, chorobę, śmierć – poprzez opowieść o pierwszym, wzorcowym wydarzeniu, które dokonało się u początków czasu (a zatem jest teraz bezczasowe) i w miejscu wyróżnionym jako środek świata. Wszyscy ludzie są, jacy są, rodzą się, kochają i umierają, ponieważ powtarzają mityczny wzór.

R8Q2gBsiyQsYV
Alexander Dmitrievich Litovchenko, Charon przewożący dusze przez Styks, 1861
Źródło: domena publiczna.

Mity nie opisywały rzeczywistej budowy świata, nie wnikały też w ludzką psychologię. Człowiek nie był w nich jednostką wyjątkową, lecz przedstawicielem gatunku, który tłumaczył zachowania niezliczonych jednostek. Ponieważ w mitach najważniejszy jest sens świata i człowieka, a nie rzeczywisty mechanizm funkcjonowania określonych wydarzeń, mity nie utraciły do dzisiaj swej aktualności. W poetycki sposób przekazują ważne prawdy o naturze człowieka i świata – wyjaśniają, dlaczego człowiek kocha i zabija, cierpi i nienawidzi.

Filozofia jako sposób wyjaśniania świata

Filozofia jest zupełnie innym niż mityczny sposobem myślenia o świecie. Pojawia się ona w starożytnej Grecji niemal 600 lat przed narodzeniem Chrystusa. Pierwszym myślicielem, którego tradycja nazwała filozofem, był Tales z Miletu, miasta w Azji Mniejszej (dzisiejsza Turcja), zwanej też Jonią.

Rchjuk9Iwkfho1
Talesa interesowało pytanie o to, co jest zasadą świata, czyli dzięki czemu utrzymuje się on w swym istnieniu.
Źródło: domena publiczna.

Tales i jego następcy nie pytali o rzeczy poszczególne czy o jakiś wycinek rzeczywistości (tak czynią nauki), lecz o świat w całości. Przyjmowali przy tym, iż cały świat jest światem fizycznym, światem przyrody i niczego poza nim nie poszukiwali (takie stanowisko nazywamy materializmemmaterializmmaterializmem). Był dla nich przedmiotem zdziwienia – dlaczego i dzięki czemu w ogóle istnieje? Te pytania rodziły się z obserwacji świata, ale obserwacji szczególnej, pragnącej dotrzeć do ukrytej istoty rzeczy. Taka pogłębiona obserwacja świata zmysłowego (czyli świata życia codziennego) dowodziła przede wszystkim, że wiedza zmysłowa nie jest pewna, że jest przyczyną wielu złudzeń i błędów, a ponadto, że wiedzy o świecie należy poszukiwać w inny niż zmysłowy sposób. Tym innym sposobem, „wynalezionym” przez Greków, jest rozumowanie, dzięki któremu można dotrzeć do zasady rządzącej funkcjonowaniem świata. Tę zasadę – stałą i niezmienną, rządzącą przemianami w świecie zjawisk – Grecy nazywali arché. To również początek i podstawa wszystkich tych przemian. Filozofia jako sposób rozumnego wyjaśniania świata jest w stanie do tej zasady dotrzeć.

Filozofia, jak z tego wynika, rezygnuje z wyjaśnień mitycznych i magicznych. Nie docieka, jakie magiczne siły kierują kataklizmami natury, pyta raczej o sposób istnienia świata. W poszukiwaniu odpowiedzi nie odwołuje się do ludzkich emocji (np. lęku przed nieznanym), lecz – zachowując dystans wobec świata  – bada go chłodnym rozumem.

RpVUUqjT8Vh6V
Veloso Salgado, Początki nauki, 1906.
Źródło: domena publiczna.

Dalsze badania filozoficzne wyciągnęły konsekwencje ze wspomnianego braku zaufania do zmysłów i postawiły brzemienne w skutki pytanie: co w takim razie naprawdę istnieje? Zakwestionowanie świadectwa zmysłów prowadziło do wniosku, że świat poznawany zmysłami nie jest światem ani jedynym, ani tym bardziej – jedynym prawdziwym. Dlaczego? Ponieważ w świecie tym nie ma niczego stałego, wszystko, co istnieje, ulega nieustannym przemianom, powstaje i ginie, jest zatem niedoskonałe. Porządek świata, ład, nazywany przez Greków kosmosem, jest natomiast niezmienny i doskonały, ale znajduje się niejako poza światem bezpośrednio nam znanym.

Słownik

arché
arché

(łac. arcus – początek, zasada, podstawa) termin wprowadzony do filozofii najprawdopodobniej przez Anaksymandra z Miletu, oznaczający źródło, początek, pratworzywo, przyczynę (głównie materialną) całości bytu, budulec rzeczywistości, ale jednocześnie niezmienną zasadę (naturę) istnienia; wokół problemu arché koncentrował się początkowy okres rozwoju starożytnej filozofii greckiej, od Talesa po Arystotelesa

materializm
materializm

(łac. materialis – materialny, dotyczący materii jako przeciwieństwa formy) pogląd ontologiczny uznający materię za jedyny realnie istniejący byt, wobec którego zjawiska psychiczne mają charakter drugorzędny

mit
mit

(gr. mýthos – opowieść, narracja) obecna w kulturze od wielu wieków opowieść tłumacząca – w sposób wyobrażeniony – genezę, zasady funkcjonowania i porządku świata. Początkowo mity były przekazywane ustnie, a następnie zostały spisane i w tej formie przetrwały do dzisiaj. Pod względem tematyki mity dzielimy na: teogoniczne (o bogach), kosmogoniczne (o początku świata), genealogiczne (o rodach) i antropogeniczne (o pochodzeniu człowieka)