Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Źródła

Cechą specyficzną myślenia Leibniza było przekonanie, że w każdym poglądzie kryje się jakaś cząstka prawdy, zadaniem filozofa jest zaś te cząstki wydobyć i złożyć w całość. Można powiedzieć więc, że Leibniz odwołuje się do całej tradycji filozoficznej i buduje swój system – niewyłożony zresztą w żadnym dziele w całości – w oparciu o tę tradycję. Punktem wyjścia była dla niego tradycja zapoczątkowana przez Kartezjusza, rozwijana przez okazjonalistów, Spinozę i Hobbesa.

RxzrbhB8rZG2P
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o. o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wpływ i recepcja

Leibniz sławny był już za życia, nie stworzył jednak szkoły filozoficznej. Jego poglądy rozwijał przede wszystkim filozof niemiecki Christian WolffChristian WolffChristian Wolff, który pominął jednakże wiele istotnych wątków jego systemu, uwypuklił natomiast pierwiastki racjonalne, sprowadzając myśl Leibniza do skrajnego racjonalizmu. Dzięki Wolffowi i jego uczniom (tzw. Leibniz-Wolff Schule) poglądy Leibniza wykładano na uniwersytetach niemieckich aż do pojawienia się filozofii Kanta.

Miał też Leibniz przeciwników. Polemizował z nim w ożywionej korespondencji ClarkeSamuel ClarkeClarke, zwolennik NewtonaArnauldAntoni ArnauldArnauld, rzecznik kartezjanizmu.

Myśl Leibniza odegrała ważną rolę w kształtowaniu się ideologii oświecenia, przede wszystkim w związku z problematyką harmonii i porządku przyrody. Naturalny ład pojęto jako możliwość tworzenia idealnych społeczeństw. Można odnaleźć nawiązania do Leibniza w wierszach angielskiego poety Aleksandra Pope’aAleksander PopeAleksandra Pope’a, także w pismach Shaftesbury’egoAnthony Ashley CooperShaftesbury’ego.

Z upływem czasu, w związku z wyraźnym rozdźwiękiem pomiędzy ideami a rzeczywistością, wyłoniła się w nurcie oświeceniowym opozycja wobec optymizmu Leibniza, znajdująca odzwierciedlenie przede wszystkim w dziełach Diderota i Woltera. Dopiero romantyzm nawiąże do leibnizjańskiej teodycei i włączy ją w problematykę tragicznego uwikłania człowieka w świecie.

Leibniz w Polsce

W związku z tym, że w nauczaniu filozofii w XVII‑wiecznej Polsce dominowała scholastykascholastykascholastyka, system Leibniza spotkał się z niewielkim odzewem.

ROayV4ASjV8l31
Ilustracja interaktywna. Ilustracja przedstawia plastry miodu oraz opisaną figurę geometryczną. Figura zawiera w sobie trójkąt, półkole oraz prostokąt. Elementy figur są opisane literami. Elementy ilustracji interaktywnej. 1. Jan Brożek Niewątpliwie jednak docierały do takich myślicieli, jak Jan Brożek, informacje dotyczące jego odkryć (rachunek różniczkowy) i wynalazków. Ilustracja przedstawia portret starszego mężczyzny. Ma pociągłą twarz, wydatny nos, zmarszczki na czole, krótkie, siwe włosy z zakolami oraz długą brodą z wąsami. Mężczyzna ubrany jest w szeroki, czerwony strój. Jan Brożek wyjaśnił problem z dziedziny biologii: dlaczego pszczoły budują plastry w kształcie komórek sześciokątnych? Zwrócił szczególną na uwagę możliwości pokrycia płaszczyzny wielokątami foremnymi. Otóż należy zestawić sześć trójkątów równobocznych albo cztery kwadraty czy też trzy sześciokąty foremne. Ponieważ przy tych samych obwodach sześciokąt ma największą powierzchnię, stąd komórka sześciokątna ma największą objętość przy najmniejszym zużyciu materiału (wosku).
licencja: domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/
2. Adam Kochański (1631-1700) Jezuita, matematyk i konstruktor zegarów, wykładowca kolegiów jezuickich w Würzburgu, Moguncji, Florencji, Pradze, Ołomuńcu i Wrocławiu, dzięki korespondencji z Leibnizem poznał podstawy rachunku różniczkowego i całkowego. Zdjęcie przedstawia płaskorzeźbę na ścianie budynku. Prezentuje ona starszego mężczyznę z gęstą brodą i skrzydłami. Jest on łysiejący. W ręku trzyma złote pióro. Pod nim znajduje się tarcza z cyframi rzymskimi i złotymi symbolami znaków zodiaku. Fotografia przedstawia ozdobny, fasadowy zegar słoneczny na elewacji pałacu w Wilanowie, wykonany przez sztukatora Antoniego z Wilanowa. Jest to wizerunek Chronosa. Zegar zaprojektował Heweliusz z pomocą Adama Kochańskiego.
licencja: Andrzej Barabasz, CC BY-SA, https://commons.wikimedia.org/

Myśl Leibniza dotarła do Polski w czasach oświecenia wraz z przybyciem na dwór królewski Christiana Wolffa, który zgromadził wokół siebie wielu zwolenników, przede wszystkim Wawrzyńca Mitzlera de Kolofa, nadwornego lekarza Augusta III, biskupa Załuskiego, Kazimierza Narbutta. Pamiętać jednak należy, że Wolff propagował racjonalistycznąracjonalizmracjonalistyczną stronę myśli Leibniza. Do Leibniza nawiąże także polska filozofia romantyczna, m.in. August Cieszkowski i Karol Liebelt.

R1K21pFGMuXyh
W okresie międzywojennym swą „monadologię” stworzył Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy). Nie jest to bezpośrednia kontynuacja monadologii Leibniza, gdyż Witkacego z niemieckim filozofem łączy głównie terminologia. Monadą dla Witkiewicza jest „ja”, istota żyjąca, w jego własnej terminologii – Istnienie Poszczególne. Określa je autor Nienasycenia jako byt istniejący w przestrzeni a zarazem przeciwstawny całemu światu. Nie można według Witkacego opisać monady ani w kategoriach materialnych, ani spirytualnych; nie jest ona ani duchem, ani ciałem, lecz „jednością w wielości”, bytem samym w sobie.
Źródło: Stanisław Ignacy Witkiewicz, domena publiczna.

Leibniz w literaturze i kulturze

Bezpośrednio, choć w sensie polemicznym, nawiązał do Leibniza Wolter w powiastce filozoficznej Kandyd, czyli optymizm, gdzie sparodiował zarówno motyw „najlepszego z możliwych światów”, jak i koncepcję harmonii świata. Podobnie DiderotKubusiu Fataliście i jego panu ironicznie polemizował z przekonaniem o celowości świata.

W literaturze polskiej można odnaleźć inspiracje leibnizjańskie w twórczości romantyków, przede wszystkim u Mickiewicza i Słowackiego. I tak problem obecności zła w świecie w aspekcie dobroci Boga (teodycea) to centralna problematyka III cz. Dziadów, przede wszystkim Wielkiej Improwizacji. Pewne odniesienia do monadologiimonada, monadologiamonadologii można odnaleźć w Genezis z Ducha Słowackiego i w innych jego utworach z okresu mistycznego. Już w przedmistycznej Godzinie myśli pisze Słowacki o „istności przedżywotnej ducha”, co może być inspirowane bytem jako monadą, zaś celem finalnym metempsychicznej wędrówki dusz poprzez ciała jest „przeanielenie”, czyli wyzbycie się cielesności i zespolenie z Bogiem jako bytem doskonałym.

Do monadologii Leibniza nawiązywał wielokrotnie Stanisław Ignacy Witkiewicz, nie tylko w swych pismach filozoficznych, ale także w twórczości dramaturgicznej i powieściowej.

Antoni Arnauld
Samuel Clarke
Anthony Ashley Cooper
Aleksander Pope
Christian Wolff

Słownik

scholastyka
scholastyka

(łac. schola – szkoła, scholasticus – uczony, nauczyciel, student, uczeń) okres w rozwoju filozofii średniowiecznej, obejmujący różnorodne kierunki filozoficzne, których cechą wspólną było podejmowanie problemu zgodności prawd wiary chrześcijańskiej z rozumem naturalnym oraz przyjęcie określonej metody badań i wykładu (tzw. metody scholastycznej)

racjonalizm
racjonalizm

(łac. ratio – rozum) termin używany  z wielorakimi znaczeniami nadawanymi słowu ratio ('rozum’), w sporze o pochodzenie wiedzy i o metody jej uzasadniania, w opozycji do empiryzmu, racjonalizm upatruje w rozumie naczelne lub jedyne źródło poznania i kryterium prawdy

monada, monadologia
monada, monadologia

(gr. monas, monados – jednia, jednostka) w filozofii Leibniza teoretyczny byt czysto duchowy, niepodzielny, tożsamy z sobą samym, ujmowany jako całość swych spostrzeżeń; monadologia – nauka o monadach