Przeczytaj
O autorze
Tadeusz Różewicz to jeden z najważniejszych polskich poetów XX wieku. Urodził się w 1921 roku, zmarł w 2014. Często był wymieniany jako kandydat do Literackiej Nagrody Nobla. Przeżyciem, które ukształtowało Różewicza jako artystę, była II wojna światowa. Trafił do konspiracjikonspiracji za namową starszego brata Janusza. Po odbyciu szkolenia w tajnej szkole podchorążych, został zaprzysiężony i ponad rok walczył w oddziałach partyzanckich. W 1944 roku zginął brat poety Janusz, najpierw pojmany, a następnie rozstrzelany przez Niemców. Wojna, odciskając na poecie trwałe piętno, zweryfikowała jego rozumienie człowieka i człowieczeństwa. W 1947 roku ukazał się tomik poetycki Niepokój, który część krytyków uznała za dzieło autobiograficzne, przywołujące doświadczenie wojny, inni widzieli w tych wierszach wielkie osiągnięcie artystyczne.
Problematyka moralna w poezji Tadeusza Różewicza
Tadeusz Różewicz należał do literackiego pokolenia Kolumbów, pisarzy urodzonych około 1920 roku, dla których II wojna światowa stanowiła przeżycie pokoleniowe. Był bacznym analitykiem i krytykiem nowego, powojennego świata, a także obserwatorem nowego człowieka. Tematami, które zajmowały go przez całe życie, były zagadnienia pamięci, wojny, etyki oraz słowa, w tym także ten szczególny rodzaj słowa, jakim jest poezja.
Temat pamięci i wojny jako katastrofy moralnej powraca przez cały okres jego aktywności pisarskiej zarówno w poezji (szczególnie widoczne jest to w tomie Niepokój), w prozie (np. Tarcza z pajęczyny), jak i w utworach dramatycznych (np. kontrowersyjny utwór Do piachu będący rozliczeniem z partyzancką mitologią).
Niemiecki filozof Theodor Adorno powiedział, że pisanie poezji po Auschwitz jest barbarzyństwem
, a Tadeusz Różewicz dowiódł, że na gruzach starego życia jest to nie tylko możliwe, ale i konieczne. Weryfikując tradycyjne mity i ideały kultury, poeta wypracował nowe wartości i wykreował nową formę poetycką nazwaną wierszem różewiczowskim. Znamiennymi cechami języka poezji Różewicza są jego zwięzłość, oszczędność obrazowania i umiar myśli filozoficznej przy niezwykłości opisów rzeczywistości. Prostota, dążenie do braku ozdobników, rezygnacja z interpunkcji pełniły bardzo istotną funkcję - ich zadaniem było przeniesienie uwagi z estetyki na etykę. Tadeusz Różewicz pragnął przywrócić słowu znaczenie, walczył z pustosłowiem i dążył do maksymalnej precyzji.
Kazimierz Wyka tak pisał o Różewiczu:
„W tym pisarzu siedzi kawał zanurzonego w codzienność i rzeczywistość moralisty. Szczególnego moralisty, bo nie przez katechizm i przykazania się on wypowiada, wszystko jedno czy religijne, czy świeckie, ale poprzez niecierpliwą i wzmożoną obserwację wartości zaprzeczonych i podważonych (Kazimierz Wyka, Różewicz parokrotnie, Warszawa 1977, s. 27).
OcalonyMam dwadzieścia cztery lata
ocalałem
prowadzony na rzeź.To są nazwy puste i jednoznaczne:
człowiek i zwierzę
miłość i nienawiść
wróg i przyjaciel
ciemność i światło.Człowieka tak się zabija jak zwierzę
widziałem:
furgony porąbanych ludzi
którzy nie zostaną zbawieni.Pojęcia są tylko wyrazami:
cnota i występek
prawda i kłamstwo
piękno i brzydota
męstwo i tchórzostwo.Jednako waży cnota i występek
widziałem:
człowieka który był jeden
występny i cnotliwy.Szukam nauczyciela i mistrza
niech przywróci mi wzrok słuch i mowę
niech jeszcze raz nazwie rzeczy i pojęcia
niech oddzieli światło od ciemności.Mam dwadzieścia cztery lata
ocalałem
prowadzony na rzeź.
Słownik
(łac. designatus - oznaczony) - przedmiot, osoba lub zjawisko, do których odnosi się dana nazwa
tajna, nielegalna działalność skierowana przeciwko istniejącej władzy
tajna organizacja; też: członkowie tej organizacji
tajemnica, ukrywanie czegoś