Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RA2PHR6QAUMap
Zdjęcie przedstawia żwirową ścieżkę prowadzącą między dwoma płotami z drutów kolczastych. Po obu stronach ścieżki, za drutami duże, piętrowe baraki.

Czy można pisać poezję po Oświęcimiu? O Ocalonym Tadeusza Różewicza

Aleja w obozie zagłady w Auschwitz
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Straty ludzkie i materialne to bezpośredni i wymierny obraz skutków II wojny światowej. Zniszczenia wojenne wystąpiły w skali dotąd niespotykanej, dotknęły przede wszystkim zabudowę miast i osiedli. Natomiast skutki trudne do oszacowania, to te, które zaszły w ludzkiej psychice. Po zakończeniu działań wojennych wiele osób miało problemy z dostosowaniem się do życia w nowych warunkach, z odnalezieniem miejsca w powojennej rzeczywistości, z przywróceniem równowagi psychicznej. Powojenni twórcy stawiali pytania o rolę kultury w nowym świecie.

Twoje cele
  • Omówisz etyczne problemy związane z pisaniem poezji po II wojnie światowej.

  • Opiszesz warstwę stylistyczną i formalną w wierszu Tadeusza Różewicza Ocalony.

  • Omówisz etyczne zadania artysty.

  • Wyjaśnisz, na czym polega problematyka moralna w wierszu Ocalony.