Przeczytaj
Zastraszyć jak najwięcej osób
W XX wieku terroryzmterroryzm przybrał inne, groźniejsze oblicze, gdyż stał się zagrożeniem nie dla jednostek, a dla dużych grup ludzi, często przypadkowych. I choć zamachy na przywódców politycznych czy duchowych nie zniknęły (m.in. zamach na prezydenta Kennedy’ego czy papieża Jana Pawła II), coraz częściej skutki działalności terrorystycznej dotykały zwykłych ludzi, niezaangażowanych w politykę. Rozwój nowoczesnych mediów pozwolił sprawcom zamachów skuteczniej i na masową skalę posługiwać się przemocą. Terroryści oddziałują dziś bowiem nie tylko bezpośrednio (gdy przemoc dotyka ofiar), ale również pośrednio- za pomocą strachu i paniki wywołanej przekazem medialnym. Działania terrorystów obliczone są na wywołanie dezorganizacji życia społecznego. Paradoksalnie więc, nowoczesne zinformatyzowane społeczeństwa rozwinięte są łatwym celem podczas wojny psychologicznej prowadzonej przez organizacje terrorystyczne.
Lista głośnych zamachów terrorystycznych jest długa: porwanie przez Palestyńczyków izraelskiego samolotu lecącego z Brukseli do Paryża (maj 1972 r.); zamach dokonany podczas Igrzysk Olimpijskich w Monachium (1972 r.) którego dokonali palestyńscy terroryści z organizacji Czarny WrzesieńCzarny Wrzesień, którzy uwięzili grupę sportowców izraelskich; zamach, porwanie i zamordowanie włoskiego premiera Aldo Moro przez organizację Czerwone BrygadyCzerwone Brygady (1978 r.); detonacja bomby w amerykańskim samolocie lecącym z Frankfurtu do Nowego Jorku, na zlecenie libijskiego dyktatora Kadafiego (1988 r.); rozpylenie gazu paraliżującego – sarinu, przez sektę Najwyższa Prawda w tokijskim metrze (1995 r.). Szczególnie długa jest lista zamachów dokonanych w Izraelu, przez bojowników HamasuHamasu. Jednak przykładem najtragiczniejszej do tej pory akcji jest zamach dokonany przez terrorystów z Al‑KaidyAl‑Kaidy z 11 września 2001 r., w wyniku którego zginęło prawie 3 tys. osób, a terroryzm zaczął być postrzegany jako jedno największych zagrożeń czasów współczesnych.
Afganistan talibów
W 1989 roku wojska sowieckie opuściły Afganistan. Od tego czasu z różnym natężeniem trwała tam wojna domowa. Zakończyła się w 1994 r., kiedy to ostatecznie upadł reżim komunistyczny, a władzę przejęli talibowietalibowie, czyli fundamentaliścifundamentaliści muzułmańscy. Wprowadzili oni surowe islamskie prawo religijne - szariatszariat - jako prawo państwowe. Oznaczało to utworzenie państwa religijnego, teokratycznego, co wiązało się m.in. z prześladowaniem innowierców i osób nie dość dokładnie przestrzegających przykazań islamu, bardzo rygorystycznie pojmowanych przez talibów. Talibowie starali się również zatrzeć wszelkie ślady zachodniej kultury nowoczesnej, gdyż uznawali ją za „cywilizację szatana”. Zniszczono też pozostałości innych cywilizacji, np. starożytne posągi Buddy w Bamian. Rząd talibański nie był w stanie zapanować nad całym obszarem państwa, które w części pozostawało pod władzą poszczególnych klanów. Nie miał też poparcia wszystkich Afgańczyków. Afganistan pogrążył się w chaosie polityczno‑gospodarczym. Na arenie międzynarodowej rząd talibów uznały tylko Pakistan i Arabia Saudyjska. Między innymi z tych powodów w Afganistanie swoje bazy szkoleniowe zakładały islamskie organizacje terrorystyczne, które wykorzystywały niemoc rządu albo cieszyły się jego cichym wsparciem.
Wojna z terroryzmem
Atak terrorystów islamskich na World Trade Center w Nowym Jorku oraz Pentagon 11 września 2001 roku zmienił obraz polityki amerykańskiej wobec świata. Tego dnia członkowie fundamentalistycznej organizacji islamskiej Al‑Kaida (arab. – baza) porwali cztery samoloty pasażerskie z zamiarem rozbicia ich na ważnych budynkach na terenie Stanów Zjednoczonych. Dwa samoloty uderzyły w biurowce World Trade Center w Nowym Jorku, jeden w Pentagon (siedzibę Departamentu Obrony USA), a ostatni dzięki bohaterskiej akcji pasażerów nie doleciał do celu (prawdopodobnie był nim Biały Dom lub Kapitol) i rozbił się na niezamieszkanym terenie w Pensylwanii. Nowojorskie wieżowce zawaliły się w wyniku uderzeń samolotów i pożarów. Podejrzewana o organizację zamachu Al‑Kaida i jej przywódca, saudyjski milioner Osama bin Laden, stali się celem poszukiwań amerykańskich służb specjalnych na całym świecie.
Prezydent George W. Bush ogłosił „wojnę z terroryzmem”, uznając tym samym atak Al‑Kaidy za działanie zbrojne skierowane przeciwko narodowi amerykańskiemu i jego wartościom. Wezwał także wszystkie kraje demokratyczne do udziału w koalicji antyterrorystycznej na mocy art. 5. traktatu NATO. Już w październiku 2001 roku siły NATO rozpoczęły operacje wojskowe w Afganistanie, która jak wiemy to dziś, okazała się najdłużej trwająca interwencją wojsk amerykańskich. Przeciwko talibom wystąpiły także miejscowe plemiona pasztuńskie, na których czele stał Hamid Karzaj. Talibowie ponieśli wtedy klęskę, a Karzaja wybrano na prezydenta Afganistanu. Talibowie schronili się na terenie Pakistanu i prowadząc walkę partyzancką zawzięcie walczyli o utrzymanie kontroli na możliwie największej części powierzchni kraju. O ile w dużych miastach było to trudne, to pozostałą – niedostępną i górzystą częścią kraju, szybko odzyskali. W kraju nie udało się zaprowadzić stabilizacji ani demokracji, pomimo zaangażowania finansowego i wojskowego państw Zachodu.
Sytuacja w Afganistanie pozostaje niestabilna, a największym i konkretnym skutkiem interwencji było zabicie przez amerykańskich komandosów Osamy bin Ladena (2011 rok) uznanego za światowego terrorystę numer jeden. 11 września pozostaje datą przełomową, która odmieniła sposób myślenia o bezpieczeństwie we współczesnym świecie. Doprowadziła również - przynajmniej na pewien czas – do bliskiej współpracy międzynarodowej w działaniach na rzecz zwalczania terroryzmu takich jak współpraca organizacji i państw, ich służb mundurowych i sił specjalnych.
Strach przed radykalnym islamem
Współczesny terroryzm ma liczne i bardzo różne przyczyny, będące wynikiem nie tylko sytuacji politycznej, narodowościowej czy ideologicznej, ale także religijnej czy społecznej. Terroryści mogą za pomocą aktów przemocy próbować wywalczyć niepodległość czy suwerenność danego regionu (przykładem są działania Czeczenów przeciwko Rosji czy Kurdów i Palestyńczyków), dążyć do przejęcia władzy albo narzucenia własnych celów religijnych czy ideologicznych. Celem ich działań jest również zwrócenie uwagi danej społeczności (albo uwagi globalnego społeczeństwa) na jakiś problem czy też nadanie mu medialnego rozgłosu z wykorzystaniem środków masowego przekazu.
Jeden z prekursorów badań nad terroryzmem, David Rapoport, profesor nauk politycznych na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles, stworzył teorię czterech fal terroryzmu - od anarchistycznego i rewolucyjnego, zapoczątkowanego pod koniec XIX w. w Rosji, aż po erę dżihadudżihadu, której początków należy szukać w wojnie w Afganistanie w latach 70. XX w. Ta ostatnia fala, trwająca do dziś, zdominowana jest przez ekstremistyczny fundamentalizm islamski, głoszący hasła antyamerykańskie i szerzej antyzachodnie, a także antychrześcijańskie. Dodatkowo radykalne nastroje w państwach arabskich potęgowane są niestabilną sytuacją gospodarczą i polityczną, panującą m.in. w Iraku, Libii czy Syrii. Równocześnie różne odłamy polityczno‑religijne toczą w krajach Bliskiego Wschodu zaciekłą walkę o władzę, prowadzącą do wybuchu wojen domowych i rewolucji. Jak podkreśla polski wojskowy i były szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Stanisław Koziej:
Między piekłem a rajem: szare bezpieczeństwo na progu XXI wiekuNowe pokolenie terrorystów nie walczy o Irak, Afganistan czy Palestynę, poszczególnym zamachom i groźbom nie towarzyszą żądania zwolnienia więźniów czy zmiany określonego fragmentu polityki poszczególnych państw. Odrzucając nacjonalizm, nowi terroryści chcą zburzyć istniejący porządek świata i ustanowić globalną wspólnotę wiernych.
Taki jest cel tak zwanego Państwa Islamskiego, sunnickiejsunnickiej organizacji terrorystycznej działającej na Bliskim Wschodzie. Założył ją jeszcze w latach 90. XX w. Jordańczyk Abu Musab‑al‑Zargawi, ale tak naprawdę głośno o niej stało się już w XXI w., gdy w 2003 r. po interwencji amerykańskiej w Iraku obalony został jego dyktator Saddam Hussain, a w kraju wybuchła wojna domowa i na kilka lat zapanował chaos polityczny. Organizacja al‑Zargawiego była jedną z działających na tym terenie grup radykalnych islamistów i to grupą bardzo brutalną i radykalną: jej członkowie nie tylko atakowali amerykańskich żołnierzy w Iraku oraz ich sojuszników, ale także ludność cywilną i wyznawców szyizmuszyizmu, organizowali zamachy samobójcze i okrutne egzekucje. Jej ideologia stanowi połączenie islamizmuislamizmu z apokaliptyczną wizją ostatecznej świętej wojny prawdziwych muzułmanów z niewiernymi oraz zepsutym, starym światem. Gdy w 2011 r. wybuchła wojna w Syrii, radykalni islamiści z obu państw połączyli siły, a organizacja dwa lata później zmieniła nazwę na Islamskie Państwo w Iraku i Lewancie. Udało jej się na częściowo kontrolowanych terenach Iraku i Syrii stworzyć coś na kształt islamskiego państwa (kalifatukalifatu), nieuznawanego przez społeczność międzynarodową. Choć w 2019 r. terytorium kontrolowane przez ISIS zostało opanowane, do czego przyczyniły się m.in. akcje międzynarodowej koalicji zwalczającej tę organizację, to jednak działa ona nadal i wzywa muzułmanów na całym świecie do posłuszeństwa wobec kalifatu oraz prowadzenia globalnego dżihadu.
Największe i najgłośniejsze zamachy terrorystyczne XXI wieku
Słownik
wzajemna niechęć lub wrogość, wynikające ze sprzeczności interesów lub różnicy poglądów
oznacza całkowite oraz bezkrytyczne podporządkowanie się zasadom religijnym (naukowym lub politycznym). Zazwyczaj są one zawarte w pismach stanowiących podstawę, fundament doktryny. Fundamentaliści uważają je za jedynie słuszne i dążą do narzucenia ich wszystkim ludziom. Swoich oponentów starają się zdyskredytować i zwalczyć, uciekając się czasem do przemocy, jak np. fundamentaliści islamscy. Należy podkreślić, że fundamentalizm nie jest wyłącznie domeną islamu. Stowarzyszenia i osoby o poglądach fundamentalistycznych są obecne także w chrześcijaństwie, hinduizmie czy judaizmie. Mniej groźnym zjawiskiem niż fundamentalizm religijny jest fundamentalizm naukowy, który polega na ścisłym trzymaniu się określonych (zazwyczaj przestarzałych) teorii czy poglądów oraz zamknięciu na nowe odkrycia i tezy.
różnie umotywowane, najczęściej ideologicznie, planowane i zorganizowane działania pojedynczych osób lub grup, podejmowane z naruszeniem istniejącego prawa w celu wymuszenia od władz państwowych i społeczeństwa określonych zachowań i świadczeń, często naruszające dobra osób postronnych; działania te są realizowane z całą bezwzględnością, za pomocą różnych środków (nacisk psychiczny, przemoc fizyczna, użycie broni i ładunków wybuchowych), w warunkach specjalnie nadanego im rozgłosu i celowo wytworzonego w społeczeństwie lęku
radykalna ideologia polityczna wywiedziona z fundamentalizmu islamskiego; nie należy mylić z islamem, czyli religią wyznawaną przez muzułmanów (jest również różnica pomiędzy muzułmaninem, czyli wyznawcą islamu, a islamistą – zwolennikiem islamizmu); w islamizmie islam jest nie tylko religią, ale całościowym systemem politycznym, który powinien zdaniem zwolenników tej ideologii regulować prawne, gospodarcze i społeczne aspekty funkcjonowania państwa na podstawie dosłownej interpretacji Koranu; jego celem jest stworzenie państwa wyznaniowego rządzonego zgodnie z zasadami prawa religijnego – szariatu
skrajnie fundamentalistyczne ugrupowanie islamistyczne (sunnickie), powstałe we wrześniu 1994 r. w Kandaharze na terenie Afganistanu
(z arab. dżihad – zmaganie, walka) „święta wojna”, która ma na celu szerzenie wiary; oznacza wszelkie działania podejmowane w kierunku umacniania islamu zarówno poprzez walkę zbrojną, nawracanie niewiernych, pokojowe propagowanie tej religii, jak również wewnętrzne zmagania wyznawcy
(z arab. baza) sunnicka organizacja terrorystyczna stworzona przez Abd Allaha Azzama w 1988 r., która miała na celu przeciwdziałanie sowieckiej interwencji w Afganistanie; współcześnie największymi wrogami Al‑Ka'idy są państwa Zachodu i sprzymierzone z nimi państwa regionu, przede wszystkim Stany Zjednoczone oraz Izrael
polityczno‑militarna fundamentalistyczna organizacja palestyńska
powstała w 1971 r. palestyńska organizacja terrorystyczna, odłam Al‑Fatah - polityczno‑wojskowej organizacji założonej m.in. przez Jasera Arafata; rozwiązana trzy lata później; jej najgłośniejszą akcją był atak na izraelskich sportowców podczas olimpiady w Monachium w 1972 r.
(wł. Brigate Rosse) założona we Włoszech w 1970 r. radykalnie lewicowa organizacja terrorystyczna, walcząca pierwotnie z wielkim kapitałem, a z czasem ze strukturami państwowymi; jej członkowie porywali działaczy związkowych i przedstawicieli zarządów większych fabryk, a także funkcjonariuszy państwowych, organizowali zamachy bombowe i napady na banki; organizacja rozpadła się na początku lat 80. XX w.
(w latach 2006–2013 Islamskie Państwo w Iraku, w latach 2013–2014 Islamskie Państwo w Iraku i Lewancie; ang. nazwa to Islamic Stare of Iraq and Syria (ISIS), ale wśród państw koalicji międzynarodowej zwalczającej PI używa się określenia Daesh, będącego angielskim akronimem nazwy PI) założona w 2003 r. organizacja terrorystyczna, która w 2014 r. ogłosiła powstanie samozwańczego kalifatu utworzonego na części ziem Iraku i Syrii
prawo normujące życie wyznawców islamu w obszarze zwyczajów religijnych, organizacji władzy religijnej oraz codziennego funkcjonowania
(arab. chilāfa) organizacja polityczno‑religijna rządzona przez kalifa, a obejmująca swoim zasięgiem wszystkich muzułmanów
grupa religijna wierząca, że jej członkowie są bezpośrednimi spadkobiercami duchowymi Mahometa; ich przywódcy religijni są uważani za nieomylnych i pełnią funkcję sędziów, nauczycieli wiary oraz przywódców politycznych
ortodoksyjni muzułmanie opierający swoją religię na naukach koranicznych; wyznawaną doktrynę wykładają w szkołach koranicznych, a nauczyciele są jednocześnie liderami politycznymi i przywódcami religijnymi
Słowa kluczowe
terroryzm, zamach, ataki terrorystyczne, World Trade Center, Al‑Kaida, Osama bin Laden, George W. Bush, świat na przełomie tysiącleci
Bibliografia
J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010.
Historia terroryzmu. Od starożytności do Da’isz, pod red. A. Blina i G. Chalianda, Warszawa 2020.
S. Wojciechowski, P. Osiewicz, Zrozumieć współczesny terroryzm, Warszawa 2017.
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
A. Pawłowski, Terroryzm w Europie w XIX i XX w., Zielona Góra 1980.