Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat kryzysu kultury europejskiej, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Problemy i wyzwania

Wszystkie problemy i wyzwania, przed którymi stanął Nietzsche, zawierały się w jednym haśle: kryzys kultury.

Wyjściowa, fundamentalna teza Nietzschego brzmiała: Kultura europejska znajduje się w fazie upadku, fałszu, zakłamania. Kryzys ten przejawiał się, według filozofa, przede wszystkim w:

  • krępowaniu spontanicznej ludzkiej aktywności poprzez wtłaczanie jej w ramy sztucznych norm i standardów;

  • abstrakcyjnym, oderwanym od realiów życia myśleniu;

  • powszechnym zakłamaniu (co innego ludzie głoszą, a inaczej żyją), drobnomieszczaństwie i filisterstwiefilisterfilisterstwie;

  • używaniu religii do usprawiedliwiania własnych słabości.

R1ced7Em6c8a91
Celem Nietzschego było więc, po pierwsze, ustalenie genezy i istoty kryzysu: skąd się wziął i na czym dokładnie polega. Po drugie, filozof poszukiwał remedium: Jak przezwyciężyć kryzys i uzdrowić kulturę?
Źródło: Hans Olde, Wikimedia Commons, domena publiczna.

W zakończeniu Ecce homo filozof ujął to następująco:

Friedrich Nietzsche Ecce homo

Los mój chce, że muszę być pierwszym człowiekiem przyzwoitym, że czuję się przeciwieństwem kłamliwości tysiącleci. Ja pierwszy prawdę odkryłem przez to, że pierwszy kłamstwo jako kłamstwo odczułem — zwąchałem.

K119 Źródło: Friedrich Nietzsche, Ecce homo, tłum. L. Staff, Warszawa 1989.

Kryzys kultury ujawniał się na wielu płaszczyznach:

  • moralnejmoralnośćmoralnej — ludzie błędnie określają, co jest dobrem, a co jest złem;

  • poznawczej — ludzie błędnie określają, co jest prawdą, a co nie;

  • egzystencjalnejegzystencjalizmegzystencjalnej — ludzie źle żyją, nie widzą sensu i celowości życia, kwestionują jego podstawy;

  • religijnej — współcześnie religia pogłębia chorobę ducha ludzkiego zamiast ją leczyć.

Nietzsche badał wszystkie te płaszczyzny jednocześnie, nie oddzielał ich od siebie, bo właśnie takie oddzielanie ich od siebie i badanie osobno jest jednym ze znamion kryzysu. Życie, które leży u podstaw wszystkiego, jest jedno, jest całością – wszelkie podziały są już zakłamywaniem życia. Nie ma więc u Nietzschego podziału na epistemologię, etykę, estetykę, metafizykę itd. Wszystko jest częścią całości i wzajemnie się warunkuje. Filozof nie oddzielał nawet od siebie wyraźnie treści i formy. Forma kształtuje treść, treść narzuca formę – dlatego tak wielką wagę Nietzsche przywiązywał do właściwego stylu. Zawsze poszukiwał odpowiedniej formy, by ująć to, co chciał przekazać.

R19TR3gcspY7v1
Edgar Degas, Rodzina Bellelli, 1860-1862
„Małżeństwo jako instytucja mieści już w sobie potwierdzenie największej, najtrwalszej formy organizacyjnej: gdy społeczeństwo samo nie może już przyjąć jako całość rękojmi za siebie aż po najdalsze pokolenia, to małżeństwo w ogóle nie ma sensu.” (Friedrich Nietzsche, Zmierzch bożyszcz, tłum. S. Wyrzykowski, Warszawa 2015)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dodatkowe szczegółowe wyzwanie, jakie sobie stawiał, wynikało z fascynacji myślą Schopenhauera, który dowodził, że u podstaw rzeczywistości, jaką znamy, leży irracjonalna, ślepa siła, wola. Z faktu jej irracjonalności i nieusuwalności wyciągnął on jednak pesymistycznepesymizmpesymistyczne wnioski. Tymczasem Nietzsche, który Schopenhauerowskie pojęcie woli przekształcił w pojęcie życia, poszukiwał „wiedzy radosnej”. Autor Tako rzecze Zaratustra dążył więc do przezwyciężenia pesymizmu swojego mentora.

Słownik

egzystencjalizm
egzystencjalizm

(fr.existentialisme ; łac. existereex — na zewnątrz + sistere — stać, znajdować się) kierunek filozoficzny oraz prąd literacki podkreślający znaczenie człowieka jako jednostki wolnej

filister
filister

(niem. Philister) człowiek ograniczony, bez wyższych aspiracji, o zakłamanej moralności

moralność
moralność

(łac. moralis — dotyczący obyczajów) zespół ocen, norm i zasad określających zakres poglądów i zachowań uważanych za właściwe; całokształt zachowań i postaw jednostki lub grupy, oceniany według jakiegoś społecznie funkcjonującego systemu ocen i norm etycznych

pesymizm
pesymizm

(łac. pessimus — najgorszy) pogląd filozoficzny głoszący, że na świecie jest więcej zła niż dobra, a życie ludzkie jest bezustannym cierpieniem