Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat kryzysu kultury europejskiej, zapoznaj się z poniższymi materiałami:
Friedrich Nietzsche: filozofia życiaFriedrich Nietzsche: filozofia życia
Kryzys kultury europejskiej i perspektywy jego przezwyciężaniaKryzys kultury europejskiej i perspektywy jego przezwyciężania
Problemy i wyzwania
Wszystkie problemy i wyzwania, przed którymi stanął Nietzsche, zawierały się w jednym haśle: kryzys kultury.
Wyjściowa, fundamentalna teza Nietzschego brzmiała: Kultura europejska znajduje się w fazie upadku, fałszu, zakłamania. Kryzys ten przejawiał się, według filozofa, przede wszystkim w:
krępowaniu spontanicznej ludzkiej aktywności poprzez wtłaczanie jej w ramy sztucznych norm i standardów;
abstrakcyjnym, oderwanym od realiów życia myśleniu;
powszechnym zakłamaniu (co innego ludzie głoszą, a inaczej żyją), drobnomieszczaństwie i filisterstwiefilisterstwie;
używaniu religii do usprawiedliwiania własnych słabości.
W zakończeniu Ecce homo filozof ujął to następująco:
Ecce homoLos mój chce, że muszę być pierwszym człowiekiem przyzwoitym, że czuję się przeciwieństwem kłamliwości tysiącleci. Ja pierwszy prawdę odkryłem przez to, że pierwszy kłamstwo jako kłamstwo odczułem — zwąchałem.
Kryzys kultury ujawniał się na wielu płaszczyznach:
moralnejmoralnej — ludzie błędnie określają, co jest dobrem, a co jest złem;
poznawczej — ludzie błędnie określają, co jest prawdą, a co nie;
egzystencjalnejegzystencjalnej — ludzie źle żyją, nie widzą sensu i celowości życia, kwestionują jego podstawy;
religijnej — współcześnie religia pogłębia chorobę ducha ludzkiego zamiast ją leczyć.
Nietzsche badał wszystkie te płaszczyzny jednocześnie, nie oddzielał ich od siebie, bo właśnie takie oddzielanie ich od siebie i badanie osobno jest jednym ze znamion kryzysu. Życie, które leży u podstaw wszystkiego, jest jedno, jest całością – wszelkie podziały są już zakłamywaniem życia. Nie ma więc u Nietzschego podziału na epistemologię, etykę, estetykę, metafizykę itd. Wszystko jest częścią całości i wzajemnie się warunkuje. Filozof nie oddzielał nawet od siebie wyraźnie treści i formy. Forma kształtuje treść, treść narzuca formę – dlatego tak wielką wagę Nietzsche przywiązywał do właściwego stylu. Zawsze poszukiwał odpowiedniej formy, by ująć to, co chciał przekazać.
Dodatkowe szczegółowe wyzwanie, jakie sobie stawiał, wynikało z fascynacji myślą Schopenhauera, który dowodził, że u podstaw rzeczywistości, jaką znamy, leży irracjonalna, ślepa siła, wola. Z faktu jej irracjonalności i nieusuwalności wyciągnął on jednak pesymistycznepesymistyczne wnioski. Tymczasem Nietzsche, który Schopenhauerowskie pojęcie woli przekształcił w pojęcie życia, poszukiwał „wiedzy radosnej”. Autor Tako rzecze Zaratustra dążył więc do przezwyciężenia pesymizmu swojego mentora.
Słownik
(fr.existentialisme ; łac. existere z ex — na zewnątrz + sistere — stać, znajdować się) kierunek filozoficzny oraz prąd literacki podkreślający znaczenie człowieka jako jednostki wolnej
(niem. Philister) człowiek ograniczony, bez wyższych aspiracji, o zakłamanej moralności
(łac. moralis — dotyczący obyczajów) zespół ocen, norm i zasad określających zakres poglądów i zachowań uważanych za właściwe; całokształt zachowań i postaw jednostki lub grupy, oceniany według jakiegoś społecznie funkcjonującego systemu ocen i norm etycznych
(łac. pessimus — najgorszy) pogląd filozoficzny głoszący, że na świecie jest więcej zła niż dobra, a życie ludzkie jest bezustannym cierpieniem