Przeczytaj
Niezależność władzy sądowniczej
Władza sądownicza to bardzo szczególny obszar działalności państwa. Podstawą jej prawidłowego funkcjonowania jest niezależność organizacyjna od władzy ustawodawczej i wykonawczej oraz niezawisłość sędziówniezawisłość sędziów w ich decyzjach. Takie przekonanie wywodzimy z myśli francuskiego prawnika i myśliciela epoki oświecenia – Charlesa Louisa Montesquieu, znanego w Polsce jako Monteskiusz.
Filozof ten twierdził, że skoro państwo jest wynikiem umowy społecznejumowy społecznej zawartej przez obywateli w celu ochrony ich interesów, bezpieczeństwa i wolności, to o jakości działania takiego państwa świadczy jego zdolność do zagwarantowania tych wartości. Monteskiuszowska koncepcja wolności zakłada, że obywatel może czynić to, na co zezwala prawo, i nie może być zmuszany do czynienia rzeczy przez prawo zakazanych. Zapewnić mu to może tylko całkowita niezależność sądówniezależność sądów od władz państwowych, by sędziowie, nie obawiając się żadnych nacisków i konsekwencji ze strony tych władz, mogli wydawać sprawiedliwe wyroki. Niezależność sądów i niezawisłość sędziów są przede wszystkim gwarancją ograniczenia pozostałych organów władzy w przypadku ich zamachu na wolność obywateli.
O duchu prawKiedy w jednej i tej samej osobie lub w jednym i tym samym ciele władza prawodawcza zespolona jest z wykonawczą, nie ma wolności, ponieważ można się lękać, aby ten sam monarcha albo ten sam senat nie stanowił tyrańskich praw, które będzie tyrańsko wykonywał. Nie ma również wolności, jeśli władza sądowa nie jest oddzielona od władzy prawodawczej i wykonawczej. Gdyby była połączona z władzą prawodawczą, władza nad życiem i wolnością obywateli byłaby dowolną, sędzia bowiem byłby prawodawcą. Gdyby była połączona z władzą wykonawczą, sędzia mógłby mieć siłę ciemiężyciela.
Postulat pełnego oddzielenia organizacyjnego władzy sądowniczej od pozostałych dwóch – egzekutywyegzekutywy i legislatywylegislatywy – wydaje się trudny do zrealizowania w praktyce. Wszak to władza ustawodawcza lub wykonawcza musi decydować o:
strukturze i organizacji sądownictwa,
zasadach obsadzania stanowisk sędziowskich,
wynagradzania sędziów,
proceduralnych podstawach prowadzenia procesów sądowych i innych działań podejmowanych przez władzę sądowniczą.
Sędziowie, również ci orzekający w najwyższych rangą sądach i trybunałach, nie mogą pochodzić z wyborów powszechnych. O obsadzie tych stanowisk nie może bowiem decydować popularność wśród wyborców ani żadne inne czynniki poza stosownymi do funkcji kompetencjami. Sędziów zatem wybierać muszą inne organy władzy – władza wykonawcza, ustawodawcza lub obie według jakiejś wspólnej procedury.
Jak więc zapewnić ową konieczną niezależność i niezawisłość sądów? Odpowiedzią jest wykorzystanie podczas stanowienia prawa dotyczącego judykatywyjudykatywy lub obsadzania stanowisk sędziowskich takich procedur, w których zaangażowane w ten proces władze – egzekutywa i legislatywa – wzajemnie równoważą swój wpływ w taki sposób, by żadna z nich nie mogła realizować wyłącznie swoich interesów.
Uprawnienia Prezydenta RP
Konstytucja nadaje Prezydentowi RP pewne kompetencje w obszarze władzy sądowniczej. W myśl ustawy zasadniczej Prezydent RP należy wprawdzie do organów władzy wykonawczej, nie jest jednak częścią administracji rządowej. Warto też podkreślić, że jednym z najważniejszych zadań Prezydenta RP jest czuwanie nad przestrzeganiem konstytucji. Takie usytuowanie głowy państwa w systemie politycznym ma gwarantować, że jego kompetencje względem judykatywy nie będą stanowić zagrożenia dla wolności i bezpieczeństwa obywateli.
Kompetencje Prezydenta RP względem władzy sądowniczej określone są w art. 144 Konstytucji RP i stanowią jego prerogatywy, niewymagające kontrasygnaty Prezesa Rady Ministrów.
Prezydent RP nie ma pełnej dowolności w obsadzaniu stanowisk sędziowskich. Sędziów powołuje bowiem na wniosek Krajowej Rady SądownictwaKrajowej Rady Sądownictwa, sędziów Trybunału Konstytucyjnego - na wniosek Sejmu RP, a prezesów i wiceprezesów najważniejszych organów władzy sądowniczej – na wniosek Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego i Trybunału Konstytucyjnego, spośród kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów każdego z tych organów.
Prezesi i wiceprezesi wspomnianych organów, a także sędziowie Trybunału Konstytucyjnego wybierani są na określoną w konstytucji kadencjękadencję. Pozostali sędziowie powoływani są na czas nieoznaczony. Prezydent RP nie ma więc też uprawnienia do ich odwoływania.
Słownik
władza wykonawcza; w Polsce sprawowana przez Prezydenta RP i Radę Ministrów
władza sądownicza; w Polsce sprawowana przez sądy i trybunały
określony przez prawo okres pełnienia danej funkcji (sprawowania urzędu)
organ konstytucyjny, którego zadaniem jest stanie na straży niezawisłości sędziów i niezależności sądów
władza ustawodawcza; w Polsce sprawowana przez Sejm RP i Senat RP
teoria, według której podstawą polityczną władzy państwowej jest porozumienie jednostek
organizacyjna odrębność władzy sądowniczej od władzy wykonawczej i ustawodawczej
konstytucyjna zasada wymiaru sprawiedliwości, zgodnie z którą sędziowie w swoich decyzjach podlegają wyłącznie konstytucji i ustawom