Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat twórczości Friedricha Nietzschego, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Specyfika twórczości Nietzschego i jej fazy

R15Hbw5BJNqoF1
Strona tytułowa rękopisu książki: Ecce Homo.
Źródło: domena publiczna.

Już we wczesnym tekście Friedrich Nietzsche pisał:

Friedrich Nietzsche O prawdzie i kłamstwie w pozamoralnym sensie

Czymże więc jest prawda? Ruchliwą armią metafor, metonimiimetonimiametonimii, antropomorfizmówantropomorfizmantropomorfizmów, krótko, sumą ludzkich stosunków, które zostały poetycko wzmożone, przetransponowane i upiększone, a po długim użytkowaniu wydają się ludowi kanoniczne i obowiązujące: prawdy są złudami, o których zapomniano, że nimi są […].

K120 Źródło: Friedrich Nietzsche, O prawdzie i kłamstwie w pozamoralnym sensie, tłum. B. Baran.
RDwQWdncLZJ9J1
Strona tytułowa książki Antychryst: Próba krytyki chrześcijaństwa z 1895 roku.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Twórczość Nietzschego przypomina trochę kalejdoskop. W środku kalejdoskopu jest kilka czy kilkanaście kryształów – jednak kiedy obracamy kalejdoskopem i na nie patrzymy, uzyskujemy nieskończoną ilość kombinacji barwnych kształtów. Podobnie jest z dziełami Nietzschego. Zawierają kilkanaście kluczowych idei, do których autor podchodzi z różnych stron – do tego należy dodać jeszcze perspektywę czytelnika. Trudno przewidzieć, jaki uzyskamy efekt.

Nietzsche miał specyficzne oczekiwania: nie chciał, aby jego książki były przyswajane intelektualnie. Liczył na efekt psychologiczno‑egzystencjalny. Stan ducha człowieka, to, jak odmienia się jego życie pod wpływem lektury książki, to jedyna prawda, która się dla filozofa liczyła.

Istotnym czynnikiem w recepcji dzieł niemieckiego filozofa stała się również ewolucja jego myśli. Nietzsche nigdy się nie zatrzymywał. Stale parł do przodu. Znawcy jego dzieł wymieniają trzy główne fazy:

  • wczesna faza, w której dominuje estetyczna wizja kultury – piękno i geniusz jako usprawiedliwienie tragizmu życia (mniej więcej do 1876 r.);

  • środkowa faza, w której dominuje racjonalistycznaracjonalizmracjonalistyczna (w duchu oświeceniowym), analityczna krytyka wszystkich przyjętych przekonań (mniej więcej do 1881 r.);

  • późna faza, w której dominuje duch odnowy kultury pod hasłem śmierci Boga, idei nadczłowiekanadczłowieknadczłowieka i wiecznych powrotów (do 1888 r.).

Słownik

antropomorfizm
antropomorfizm

(gr. ánthrōpos – człowiek, morphḗ – kształt) w religioznawstwie oznacza wyobrażanie bóstw i bytów nadprzyrodzonych na podobieństwo ludzkie; w sztukach plastycznych jest to przedstawienie pod postacią ludzką bóstw, przedmiotów i zjawisk przyrody

metonimia
metonimia

(gr. metōnymía — przenośnia) figura stylistyczna polegająca na zastąpieniu jednej nazwy inną, związaną z poprzednią stosunkiem przyczyny do skutku, części do całości itp., np. cała Warszawa zamiast wszyscy mieszkańcy Warszawy

nadczłowiek
nadczłowiek

w filozofii Nietzschego: osobnik władczy, bezwzględny, którego nie obowiązują powszechne normy etyczne; nadczłowiek to nieosiągalny ideał, wolny od wszelkich ograniczeń, tak wewnętrznych, jak i zewnętrznych; istota, która świadomie kieruje się wolą mocy, radością istnienia, jest wzniosła i wyrafinowana, rozwija wszystkie swoje instynkty, nawet te najbardziej subtelne

racjonalizm
racjonalizm

(łac. rationalis — rozsądny, łac. ratio — rozum) kierunek filozoficzny przyznający rozumowi główną bądź wyłączną rolę w procesie poznania; stanowisko domagające się przestrzegania restrykcyjnych norm naukowości poznania