Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Stanisław Wyspiański a początki secesji paryskiej

Stanisław Wyspiański znalazł się w Paryżu po raz pierwszy w 1890 roku, kiedy secesjasecesjasecesja dopiero zaczynała się przebijać pomiędzy licznymi neostylamineostylneostylami obowiązującymi w architekturze i zdobnictwie. W czasie ostatniej dekady XIX wieku, kiedy powracał do ówczesnej europejskiej stolicy sztuki, secesyjne formy powoli wkraczały do ornamentyki. W 1894 roku odbyła się w Paryżu wystawa zatytułowana Salon des Cent (Salon Stu), poświęcona pracom znanego już wówczas grafika, malarza i dekoratora Eugène’a Grasseta (1845–1917), który kilka lat później został okrzyknięty jednym z ojców francuskiej secesji. Można przypuszczać, że Wyspiański odwiedził tę wystawę i poznał secesyjne prace Grasseta, ponieważ przywiózł do kraju katalog z tej ekspozycji. W tym samym roku Alfons Mucha (1860–1939) stworzył swój pierwszy plakat dla Sary Bernhardt. Dzięki tym pracom nazwisko Muchy stało się głośne w Paryżu, a on sam został uznany za jednego z głównych przedstawicieli secesji. W kolejnych latach w całej Europie architektura i rzemiosło zaczęły przybierać formy secesyjne.

Rc5oFUWJ5rJd9
Prezentacja.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1AHooUDUf7pU
Prezentacja.
W całym Paryżu można oglądać architekturę zdobioną w stylu secesyjnym.
RuKgnrSQvDYI3
Prezentacja.
Paryska stacja metra Metropolitan.
Pierwsza linia paryskiego metra została otwarta w 1900 roku z okazji Wystawy Światowej. Wejścia do podziemi zostały ozdobione charakterystycznymi ornamentami secesyjnymi według proj. Édicule’a Guimarda.

Stanisław Wyspiański a Secesja Wiedeńska

Secesja Wiedeńska to ugrupowanie artystów utworzone w 1897 roku przez przedstawicieli nowego stylu: malarzy Gustava Klimta (1862–1918) i Kolomana Mosera (1868–1918) oraz architektów Josefa Hoffmana (1870–1956) i Josepha Marię Olbricha (1867–1908). Wyspiański od początku był członkiem grupy, kilkakrotnie brał udział w jej wystawach (1898, 1902, 1905). Dobrze znał prace malarzy, grafików, ilustratorów i architektów wiedeńskich, ale też dzieła Wyspiańskiego były znane w stolicy Austrii:

RQhN82PEg1PRE1
Okładka „Ver Sacrum”, czasopisma Secesji Wiedeńskiej, wg projektu Kolomana Mosera
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Roman Taborski Polacy w Wiedniu

W 1898 r. prace Wyspiańskiego były trzykrotnie reprodukowane w organie prasowym wiedeńskiej „Secesji”, wytwornym miesięczniku „Ver Sacrum”. Jednak do najpełniejszej w Wiedniu prezentacji plastycznej twórczości autora Wesela doszło na wystawie otwartej w lutym 1908 r. w „konkurencyjnym” wobec „Secesji” stowarzyszeniu „Hagenbund”, na której zmarłemu w poprzednim roku artyście poświęcono osobną salę.

1 Źródło: Roman Taborski, Polacy w Wiedniu, Wrocław – Warszawa – Kraków 1992, s. 122.
R1S0OLvtQU0Wl
Gustav Klimt, Portret Adeli Bloch-Bauer, 1907
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

LudomanialudomaniaLudomania w życiu i twórczości Wyspiańskiego

Młodopolskie zainteresowanie wsią, chłopem – jego obyczajowością, tradycjami i związkiem z naturą przejawiało się w życiu Stanisława Wyspiańskiego na kilka sposobów. Relacje między polską inteligencją a chłopstwem były zasadniczym wątkiem wystawionego w 1901 roku Wesela. Po wtóre artysta ożenił się z Teodorą Teofilą Pytko, niepiśmienną chłopką z podtarnowskiej wsi. Pomimo dezaprobaty krakowskiego środowiska dla tego małżeństwa związek przetrwał do śmierci Wyspiańskiego w 1907 roku. W końcu też elementy ludowe odnajdujemy w twórczości plastycznej Wyspiańskiego. Na swoich pastelach utrwalał chaty w podkarpackim Grębowie, zagrodę w Konarach – rodzinnej wsi Teofili. Elementy ludowego zdobnictwa wprowadził do polichromiipolichromiapolichromii w kościele oo. Franciszkanów w Krakowie, ale też jako ornamenty do tomików poetyckich, a nawet mebli. Przede wszystkim jednak tworzył portrety swojej żony, która choć ubierała się już po miejsku, do pozowania wkładała ludowe stroje krakowskie.

R1HFLKjZhUHKv
Stanisław Wyspiański, Chaty w Grębowie, 1900
Źródło: domena publiczna.
R1KmTtmfDGaTB
Krzesło według projektu Stanisława Wyspiańskiego dla Tadeusza Boya-Żeleńskiego, 1904–1905
W zdobnictwie krzesła widoczne są wpływy snycerki huculskiej.
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Słownik

huculski
huculski

przymiotnik od „Hucuł” - góral zamieszkujący Karpaty Wschodnie (południowo‑zachodnia Ukraina)

ludomania
ludomania

ludomania – inaczej: chłopomania; szczególne zainteresowanie życiem wsi, jej obyczajowością i tradycjami, które pojawiło się pośród inteligencji i artystów młodopolskich na przełomie XIX i XX wieku

neostyl
neostyl

(gr. neos – nowy, łac. stylus – rylec do pisania na tabliczkach woskowych) – nazwa jednego ze stylów obowiązujących w architekturze XIX wieku, takich jak: neoromańszczyzna, neogotyk, neobarok i in.

polichromia
polichromia

(gr. polýchrōmos – wielobarwny) – wielobarwne malowidło pokrywające ściany, sklepienia i stropy, a także malarska dekoracja mebli, rzeźb i innych przedmiotów artystycznych

secesja
secesja

(łac. secessio – oderwanie się, odejście) – jedna z nazw stylu (obok: Art Nouveau, Jugendstil i in.) w sztuce europejskiej przełomu XIX i XX wieku. Styl był realizowany w różnych dziedzinach sztuki. Do najbardziej charakterystycznych cech secesji należały płynna linia, ornamentacja roślinna i zwierzęca, inspiracje sztuką Dalekiego Wschodu, pastelowa tonacja barwna

snycerka
snycerka

(niem. schnitzen – rzeźbić) – sztuka artystycznego zdobienia drewna