Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RdMsjFX92dYRO
Obraz przedstawia kwiaty i liście nasturcji na wzorzystym, geometrycznym tle.

Wyspiański – secesja i ludowość

Stanisław Wyspiański, fragment polichromii w kościele oo. Franciszkanów w Krakowie
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Secesja to styl obowiązujący głównie w architekturze i rzemiośle na przełomie XIX wieku, charakteryzujący się wprowadzeniem do zdobnictwa wiotkiej organicznej linii oraz licznych motywów roślinnych. Wyspiański poznał tę sztukę podczas wyjazdów do Paryża i Wiednia. Do swoich dzieł wprowadzał tak lubiane przez secesję motywy florystyczne – najczęściej swojskie rośliny z otaczających go pól i łąk. Równocześnie chętnie utrwalał pejzaże, w tym także te wiejskie, na których uwieczniał chłopskie zagrody. Jego żona Teofila pozowała mu do portretów ubrana w chłopskie kaftany, których wzory stylizował na secesyjne ornamenty. Potrafił połączyć wyrafinowaną, wiotką linię secesyjną z motywami ludowymi. 

Twoje cele
  • Dowiesz się, gdzie Stanisław Wyspiański oglądał dzieła secesyjne.

  • Poznasz nazwiska i realizacje artystów tworzących w stylu secesji.

  • Wskażesz prace Wyspiańskiego stylizowane zgodnie z wyznacznikami secesji oraz te, które świadczą o zainteresowaniach artysty życiem wsi.

  • Wyjaśnisz, w jaki sposób Stanisław Wyspiański łączył w swojej twórczości styl secesyjny z ludowością.