Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kłopoty z klasyfikacją

Początki nowoczesnej literatury popularnej datuje się na przełom XVIII i XIX wieku, czyli epokę wielkiej rewolucji przemysłowej, która skutkowała wzrostem czytelnictwa, nowoczesnym, wysokonakładowym drukiem oraz samookreśleniem się nowożytnej publiczności mediów – najpierw proletariatu (XIX w.), potem konsumentów (XX w.), wreszcie prosumentówprosumentprosumentów (współcześnie). Były to publiczności uwikłane w dynamiczne przemiany społeczne i polityczne, które literatura popularna dostrzegała i utrwalała na kartach książek. Jej cechy charakterystyczne to: uproszczenie fabuły i posługiwanie się schematami fabularnymi, zubożenie wymiaru psychologicznego przy dbałości o stylistykę i kompozycję. Wiek XX zdynamizował czytelnictwo i ukształtował literaturę masową (komercyjną), czyli produkowaną na zamówienie rynku, powielającą coraz bardziej uproszczone schematy i język literatury popularnej.

Gatunki

Tradycję gatunków literatury popularnej można wyprowadzać z obiegowych publikacji pojawiających się już w XVI wieku. Romanse sprzedawane na jarmarkach drukowano w nakładach dorównujących Biblii i żywotom świętych. W XIX wieku, jako powieść brukowa, romanse staną się gatunkiem dominującym. Powieść brukowa opierała się na nieskomplikowanej akcji i sztampowych, czarno‑białych bohaterach, powielała klisze mitów, wątków i motywów. Sensacja, uproszczenie i wulgaryzacja języka oraz nieudolność językowa i narracyjna zdominowały w niej artyzm tekstów wysokich.

R1DM2xjdKFsVc1
Ilustracja w formie mapy myśli.
Mapa myśli - gatunki literatury popularnej.

Definicja słownikowa

Tadeusz Żabski Literatura popularna

Literatura popularna – dziedzina twórczości literackiej, obejmująca utwory przeznaczone dla szerokiego kręgu czytelników, nastawione na realizację ich potrzeb osobowościowych, na dostarczenie im rozrywki i silnych przeżyć emocjonalnych. [...] Literatura popularna często wchodzi w kontakt z wysokoartystyczną i ludową poprzez wykorzystywanie ich dorobku oraz oferowanie im własnych rozwiązań; stwarza pogranicze, na którym przynależność niektórych odmian (np. powieści historycznej, literatury fantastycznonaukowej) staje się problematyczna.

def Źródło: Tadeusz Żabski, Literatura popularna, [w:] Słownik literatury popularnej, Wrocław 2006, s. 310.

Biografie

R1QsSzyRfi12u1
Portret Heleny Mniszkówny
Źródło: domena publiczna.

Helena Mniszkówna (1878–1943). Autorka romansów sentymentalno‑obyczajowych, nowel, powieści społeczno‑politycznych, biografii i baśni. W 1909 r. napisała Trędowatą – kultowy romans pierwszej połowy XX wieku. Wszystkie jej romanse – Ordynat Michorowski (1910), Panicz (1912), Gehenna (1914) – zyskały aplauz czytelników i kinomanów, ponieważ były chętnie ekranizowane. Prozę Mniszkówny dziś można by określić mianem bestsellerowej – Trędowata do 1939 roku miała 16 wydań.

R1WsLhmRvp5xh1
Tadeusz Dołęga‑Mostowicz
Źródło: domena publiczna.

Tadeusz Dołęga‑Mostowicz (1898–1939). Prozaik, felietonista, dziennikarz. Autor wielu bestsellerów, który otrzymał propozycję pracy scenarzysty w Hollywood. Debiutował głośną i bulwersującą środowiska polityczne powieścią Kariera Nikodema Dyzmy (1932, ekranizacja 1956, serial 1980), w której oskarżał środowiska związane z sanacją. Podobny charakter miała kolejna jego powieść Ostatnia brygada (1932, ekranizacja 1938). Autor pierwszego polskiego thrillera sądowego Prokurator Alicja Horn (wydanie i ekranizacja 1933). Bardzo szybko zekranizowano kolejne bestsellerowe powieści Dołęgi‑Mostowicza – Znachor (1937) i Profesor Wilczur (1938). We wszystkich utworach pisarz obnażał pruderię, hipokryzję i korupcję polskich elit. W jego twórczości, zaliczanej do nurtu literatury popularnej, często pojawiają się wątki romansowe, miłosne i sensacyjne, a bohaterowie dzielą się na dobrych i złych, ale warto zaznaczyć, że Dołęga‑Mostowicz był wnikliwym i bacznym obserwatorem relacji społecznych.

R1Sc2jiKx6JUq1
Andrzej Sapkowski
Źródło: Niccolò Caranti, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Andrzej Sapkowski (ur. 1948). Ekonomista z wykształcenia. Prozaik, publicysta, tłumacz. Autor kultowej sagi o wiedźminie Geralcie. Jako autor opowiadań próbował sił także w horrorze i science fiction. Debiutował w 1986 roku, publikując na łamach „Fantastyki” opowiadanie Wiedźmin. Chętnie bawi się tradycją literacką, konwencjami i gatunkami. Pisze barwnym językiem, jego opisy bóstw i demonów sa niezwykle plastyczne, nie unika scen przemocy, ale także humoru sytuacyjnego i językowego. Postać Wiedźmina z sagi o bohaterze pojawia się w kilku tomach, m.in. w Krwi elfów (1994), Czasie pogardy (1995) czy Pani Jeziora (1999). Najbardziej znana postać Sapkowskiego, Geralt z Rywii, została bohaterem popularnej gry komputerowej oraz filmu i serialu.

Słownik

archetyp
archetyp

(gr. arche – początek, typos – typ) – 1. pierwowzór, prototyp jakiejś postaci, zdarzenia, motywu, symbolu lub schematu; 2. w psychoanalitycznej teorii C. G. Junga: wspólny wszystkim ludziom, dziedziczny wzorzec reagowania i postrzegania świata

fandom
fandom

wyraz powstał z połączenia angielskich słów fanatic (fan) oraz dom (królestwo) lub freedom (wolność), czyli społeczność fanów, zaangażowanych odbiorców wybranego dzieła (dzieł) lub twórcy, także zespół zjawisk komunikacyjnych i kulturalnych w kulturze nowych mediów, tworzący charakterystyczny typ więzi społecznych; członkowie fandomów tworzą m.in. archiwa i bazy danych dotyczące popularnych lub kultowych produktów medialnych, często transformują pierwotne produkty mediów, tworząc warianty alternatywne (np. scenariusze seriali czy klony powieści), operują wieloma gatunkami tekstów – publicystyką, biuletynami, książkami, komiksami, filmami wideo, podkastami i autorską muzyką; uczestniczą w spotkaniach zbiorowości fandomów (np. konwenty, mityngi, gry terenowe, parady graczy, cosplay itd.)

konwergencja
konwergencja

(łac. convergentio – zbieżności) – w humanistyce odwrotność dywergencji, czyli proces zbliżania i upodabniania się różnych, początkowo niepodobnych, pozbawionych wspólnych elementów zjawisk, także wynik tego procesu – występowania podobnych cech w zjawiskach, które konwergencji podlegały,
np. konwergencja polityczna kapitalizmu i komunizmu (przykład Chin); zob. kultura konwergencji – koncepcja Henry’ego Jenkinsa na temat kultury przepływu treści pomiędzy różnymi platformami medialnymi oraz wędrówka użytkowników pomiędzy mediami w poszukiwaniu pożądanych treści.

prosument
prosument

(łac. professio – wyznanie, zawód + consumo – jeść, spożywać; profesjonalista + konsument) – osoba zaangażowana we współtworzenie i promowanie produktów ulubionej marki albo w jednoczesną produkcję i konsumpcję dóbr lub usług