W tradycyjnej humanistyce nazywa się ją mianem „tej trzeciej”, obok dzieł literatury wysokiej oraz tekstów folklorystycznych, czyli literatury ludowej. Tak mógłby wyglądać idealny podział dzieł oraz ich odbiorców tworzących wspólnie kulturę masową. Niestety, dynamiczne metamorfozy mediów w wieku XX, powstanie nowoczesnego marketingu literackiego, wreszcie kultury konwergencjikonwergencji i kultury 2.0kultury 2.0 zagmatwały tę sytuację. Pojawiła się „ta czwarta” – literatura komercyjna, rezygnująca z aspiracji literackich, twórczość mechanicznie reprodukująca schematy narracyjne, a uprawiana przed zawodowych writerów. Z czasem pojawiła się również „ta piąta” – społecznościowa literatura fandomówfandomów.
Scharakteryzujesz cechy literatury popularnej.
Poznasz gatunki, które należą do tej odmiany literatury.
Wyjaśnisz, na czym polega rola archetypów w tworzeniu znaczeń uniwersalnych.
Dokonasz interpretacji fragmentów utworów należących do literatury popularnej.
Zdecydujesz, czy literatura popularna może kształtować dobry gust czytelniczy.