Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RIZL4kAjq4ErH
Grafika przedstawia na pierwszym planie postać bez twarzy. Zamiast twarzy pod kapturem znajduje się fioletowy ptak. Postać ubrana jest w pelerynę. W prawej ręce trzyma pędzel malarski, w lewej flamaster. Przed postacią po prawej stronie znajduje się obraz kobiecej twarzy, po lewej stronie obraz‑abstrakcja. Za plecami postaci znajdują się drzewa. Drzewa są duże i rozłożyste. Ich gałęzie po lewej stronie przykrywają sporej wielkości słońce, a po prawej stronie kulę ziemską.

Jak literatura popularna kształtuje gust i potrzeby współczesnego społeczeństwa?

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

W tradycyjnej humanistyce nazywa się ją mianem „tej trzeciej”, obok dzieł literatury wysokiej oraz tekstów folklorystycznych, czyli literatury ludowej. Tak mógłby wyglądać idealny podział dzieł oraz ich odbiorców tworzących wspólnie kulturę masową. Niestety, dynamiczne metamorfozy mediów w wieku XX, powstanie nowoczesnego marketingu literackiego, wreszcie kultury konwergencjikonwergencjakonwergencjikultury 2.0kultura 2.0kultury 2.0 zagmatwały tę sytuację. Pojawiła się „ta czwarta” – literatura komercyjna, rezygnująca z aspiracji literackich, twórczość mechanicznie reprodukująca schematy narracyjne, a uprawiana przed zawodowych writerów. Z czasem pojawiła się również „ta piąta” – społecznościowa literatura fandomówfandomfandomów.

konwergencja
fandom
kultura 2.0
Twoje cele
  • Scharakteryzujesz cechy literatury popularnej.

  • Poznasz gatunki, które należą do tej odmiany literatury.

  • Wyjaśnisz, na czym polega rola archetypów w tworzeniu znaczeń uniwersalnych.

  • Dokonasz interpretacji fragmentów utworów należących do literatury popularnej.

  • Zdecydujesz, czy literatura popularna może kształtować dobry gust czytelniczy.