Przeczytaj
Wojna trojańska jako fakt historyczny i wydarzenie kulturowe
Chociaż w wyniku wojny trojańskiej Grecy zdominowali północno‑zachodnią część Azji MniejszejAzji Mniejszej, to trwająca – zgodnie z tym, co twierdzą mity – 10 lat walka między zjednoczonymi siłami greckimi a armią Troi nie należy do szczególnie istotnych faktów historycznych w dziejach ludzkości. Wydarzenia, które historycy i archeologowie datują na ok. 1200 r. p.n.e., miały wymiar lokalny.
Natomiast trudno przecenić znaczenie kulturowe tej konfrontacji zbrojnej między Grecją a IlionemIlionem. Stała się ona jedną z najsłynniejszych wojen w historii, a przyczyniły się do tego dzieła literackie, które upamiętniły walki toczone o piękną Helenę. Wśród nich poczesne miejsce zajmują eposyeposy Homera – Iliada i Odyseja. Grecki epik, tworząc oba obszerne dzieła, skorzystał z ustnych przekazów mitów ukazujących czyny uczestników wojny, która rozegrała się kilkaset lat przed jego narodzinami.
Bogowie, herosi i ludzie biorący udział w wojnie trojańskiej
Jednym z podstawowych wyróżników eposów homeryckich jest to, że wydarzenia rozgrywają się w nich na dwóch płaszczyznach fabularnych – w świecie bogów oraz świecie ludzi, przy czym obie te sfery przenikają się. W wojnie trojańskiej oprócz bogów uczestniczą więc herosi i ludzie. Do herosów Grecy zaliczali te osoby, które zrodziły się ze związków boga lub bogini z człowiekiem. Wśród najważniejszych herosów biorących udział w walkach pod Troją szczególne miejsce zajmował Achilles – syn Peleusa, władcy Ftyi, oraz nimfy morskiej Tetydy. Wszystkie wielkie czyny, których dokonał w krótkim życiu, miały miejsce właśnie w trakcie bojów o piękną Helenę. Nieco inaczej było z innym Grekiem – Odyseuszem. Ten władca Itaki okazał się najprzebieglejszym z ludzi walczących pod Troją. Jego losy Homer przedstawił w obu eposach, przy czym w Odysei skoncentrował się na relacji poświęconej trwającemu 10 lat powrotowi męża Penelopy do ojczyzny: wiele niezwykłych przygód wydarzyło się w trakcie tej podróży.
Poza wspomnianą dwójką Homer przedstawił też wielu innych wodzów i wojowników, m.in.:
Menelaosa, herosa, króla Sparty i męża Heleny,
Agamemnona, dowódcę wojsk greckich, który pełnił swoją funkcję m.in. dlatego, że Helena byłą żoną jego brata Menelaosa,
Diomedesa, herosa, który był bliskim przyjacielem Odysa i nieustraszonym wojownikiem, niewahającym się atakować z bronią w ręku nawet bogów,
Hektora, brata Parysa i najdzielniejszego z obrońców Troi, zabitego przez Achillesa.
Achilles – najsławniejszy wojownik
Eposy Homera upamiętniły wielu bohaterów, jednak do postaci najczęściej przywoływanych w późniejszych dziełach literackich należą – pokazywani jako wielcy wojownicy – Achilles, Odyseusz, Hektor i Eneasz. O pierwszym z nich mówi m.in. wiersz poety piszącego w epoce Młodej Polski, Kazimierza Przerwy‑Tetmajera (1865‑1940). Twórca nawiązał w nim do przepowiedni, zgodnie z którą Achilles miał do wyboru: żyć długo, lecz nie zaznawszy rozgłosu albo krótko, ale w glorii wielkiego herosa. Syn Tetydy, choć wiedział, że zginie podczas walk z Trojanami, wybrał sławę.
AchillesKonam, a nie to jest mi największą boleścią,
żem pokonany ręką podłą i niewieściąpokonany ręką podłą i niewieścią
ni że włóczni nie mogę cisnąć za nędznikiem:
lecz że więcej nie błysnę, jak słońce, nad Greki,
ja, com z obozu mego, bez zbroi, daleki,
wroga od naw achajskichnaw achajskich precz odpędził krzykiem.
Idźcie, słabsi i mniejsi, laur zdobywać w boju!
Tych, które dla mnie rosły, nie zerwiecie liści!
Idźcie, tysiące, w trwodze wywalczać i znoju,
co ja sam jeden zdobyć dość silny i śmiały
byłem, gdyby bogowie chcieli wiekuiści.
Umrę spokojnie – większej nie można mieć chwały.
Umieram, ale ginąc z podłej ręki, młody,
przeżyję chwałą całe ludy i narody.
Ostatni wers zawiera zapowiedź wiecznej sławy Achillesa, ale można w nim dostrzec potwierdzenie faktu, że także inni bohaterowie Iliady i Odysei dokonali wielkich czynów – nie tylko w trakcie wojny trojańskiej i nie tylko w postaci zwycięstwa w militarnym pojedynku – dzięki którym zostaną upamiętnieni na zawsze.
Odys – najsprytniejszy wojownik
OdysDo najbardziej znanych uczestników walk o piękną Helenę należał Odyseusz. Wprawdzie w trakcie wojny wykazywał się on odwagą, ale za jego najważniejszą cechę uważano spryt. „Podczas oblężenia Odyseusz okazuje się jednym z najwaleczniejszych wojowników, a równocześnie roztropnym i skutecznym doradcą. Jest używany do wszystkich misji wymagających zdolności oratorskich: na przykład powierzono mu w Iliadzie poselstwo do Achillesa, kiedy Agamemnon zapragnął pogodzić się z herosem; [...] on też zawiera zawieszenie broni z Trojanami, przygotowuje pojedynek Parysa i Menelaosa [...] i przekonuje Greków, by pozostali w Troadzie. [...] Odyseuszowi przypisuje się także [...] pierwszy pomysł budowy drewnianego konia, którym to podstępem zapewnił powodzenie szczególnie zuchwałej wyprawie, wspomnianej w Odysei. [...] Dowodzi oddziałem zamkniętym w drewnianym koniu i przestrzega towarzyszy przed sprytem Heleny, która obchodziła konia naśladując głosy ich żon. Pierwszy wyskakuje na zewnątrz i towarzyszy Menelaosowi, pragnącemu jak najszybciej dopaść Heleny [...], zostawia Grekom czas na ostudzenie wściekłości i chroni młodą kobietę przed ukamieniowaniem, jak się tego domagali.
O ile Achilles uosabiał więc brawurę i dzielność, o tyle władca Itaki odznaczał się przede wszystkim rozwagą – obie te cechy pozwoliły im na trwałe wpisać się do historii kultury.
Słownik
(gr. épos - słowo, opowieść) – inaczej epopeja; gatunek epiki obejmujący utwory, zazwyczaj wierszowane, w których przedstawiano mitycznych lub historycznych bohaterów biorących udział w wydarzeniach przełomowych dla określonej społeczności
(gr. tópos koinós, łac. locus communis - miejsce wspólne) – powtarzający się motyw, występujący w obrębie literatury i sztuki zbudowany na fundamencie dwu wielkich tradycji śródziemnomorskich: antycznej i biblijno‑chrześcijańskiej. Wskazuje na jedność, ciągłość kulturową danego kontynentu czy na istnienie pierwotnych wzorców myślenia człowieka. Topos budowany jest na zasadzie obrazu mającego na celu opis jakiejś sytuacji (topos tonącego okrętu w Kazaniach Skargi)