Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ad fontes!

Twórcy renesansowi poszukiwali inspiracji we wcześniejszych epokach, czerpiąc z nich wzory. Zwrot ku tradycji dokonywał się zgodnie z humanistycznym hasłem powrotu do źródeł: Ad fontes!Ad fontes!Ad fontes! Szczególną rolę odegrały tradycje: grecka, łacińska i biblijno‑hebrajska. To one w istotny sposób współtworzyły renesansową kulturę.

R1C3NbepHOv8k
Tycjan, Święto Wenery, 1518
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Literatura odrodzenia opierała się w dużej mierze na zasadzie naśladownictwa – powracano do dawnych dzieł i pomysłów, odczytywano je na nowo i twórczo wykorzystywano, chcąc dorównać artystom starożytnym. Dotyczyło to zarówno motywów czy tematów, jak i nawiązań oraz zapożyczeń w ramach różnych konwencji gatunkowych.

Renesansowi humaniści ponownie odkryli m.in. PoetykępoetykaPoetykę Arystotelesa i chętnie odwoływali się do zarysowanej tam teorii literatury, komentując problemy związane z gatunkami i stylem tekstów. Z antyku przejęli teorię trzech funkcji literatury i trzech stylów, zgodnie z którą teksty pisane mają uczyć, podobać się lub wzruszać. Na tym gruncie zarysowano podział na trzy rodzaje literackierodzaj literackirodzaje literackie, które następnie podzielono na gatunki. Normy i modele przedstawiane w poetykach renesansowych były próbą uporządkowania i podsumowania wiedzy o literaturze, ale nie obejmowały całej praktyki literackiej. Wynikało to z bogactwa form, czerpanych zarówno z dorobku kulturalnego antyku, jak i średniowiecza. Gatunki szczegółowo opisane w humanistycznych poetykach i najchętniej uprawiane przez ówczesnych poetów wywodziły się głównie z literatury starożytnych Greków i Rzymian. Były to przede wszystkim: pieśń, sielanka, oda oraz odmiany epigramatuepigramatepigramatu nazwane w literaturze polskiej figlikami (Mikołaj Rej) i fraszkami (Jan Kochanowski).

R1BQUClwbybnX
Pieter Bruegel Starszy, Sianokosy, 1565
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Piotr Wilczek Literatura polskiego renesansu

W zakresie genologii (nazwa ta powstała dopiero w XX wieku), czyli nauki o rodzajach i gatunkach literackich, występowały w renesansie różne tradycje teoretyczne (horacjańska, platońska, arystotelesowska), a teoria wyłożona w poetykach normatywnych często miała niewiele wspólnego z rzeczywistą praktyką twórczą. Obok gatunków skodyfikowanych przez poetyki oparte na antycznych wzorcach istniały gatunki nieskodyfikowane, wyrosłe z tradycji ludowej lub łączące normy poetyki z tradycją literacką danego regionu. W sztuce tego czasu obowiązywały reguły, zawarte w traktatach teoretycznych, gdyż poezja (pojęcie to oznaczało często wszystkie rodzaje literackie) była sztuką, umiejętnością (ars), której uprawianie wymagało znajomości reguł wywiedzionych z antycznej teorii i praktyki twórczej i dotyczących zwłaszcza sfery verba, czyli słownego ukształtowania dzieła. Z czasem reguły objęły również sferę res, czyli świata przedstawionego. Często się zdarzało, że twórcy wybitni przestrzegali reguł tylko częściowo, ale tworząc w ten sposób arcydzieła, sami wyznaczali de facto nowe reguły (tak było w Polsce w przypadku Kochanowskiego, co widać w twórczości jego naśladowców).

Klasyczny podział na: genus („rodzaj”) - species („gatunek”) - individuum („pojedynczy utwór”), wywodzący się z tradycji arystotelesowskiej (skodyfikowanej przez Porfiriusza w III wieku n.e.), był rozmaicie interpretowany - zastanawiano się, jakie jest miejsce gatunku w tym układzie, gdyż praktyka literacka nie pozwalała na ścisłe podporządkowanie gatunków rodzajowi - gatunki często umieszczano w różnych rodzajach. Jeśli chodzi o stosunek species do poszczególnych realizacji, to pojmowano go w ten sposób, że nazwa gatunkowa zawiera w sobie wszystkie, ściśle określone cechy danego gatunku. W praktyce literackiej takie założenie znów okazywało się utopią.

pw Źródło: Piotr Wilczek, Literatura polskiego renesansu, Katowice 2005, s. 84–89.
RwuUQ8i1mGbAo

Należy także pamiętać, że renesans był epoką licznych przekładów Biblii na języki narodowe, co wynikało przede wszystkim z postulatów ówczesnych reformatorów Kościoła. Tłumaczono i parafrazowano fragmenty Biblii, a ponadto odwoływano się do wybranych gatunków biblijnych – głównie do psalmu, przypowieści i paraboli. Wszystkie te gatunki stały się składnikami poezji odrodzeniowej.

Rn4CIwvcf6lKf
Początek 6 rozdziału Księgi Wyjścia w Biblii Jakuba Wujka z 1599 r. Imię Boże oddane jako „Adonai”.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RgTgztTlND8Fp1
Francesco Petrarca, ilustracja z Kroniki norymberskiej, 1493

Twórcy renesansu naśladowali autorytety literackie wcześniejszych epok, ale uwzględniali też własne gusta. Najwybitniejsi pisarze epoki nie tylko adaptowali pewne formy wypowiedzi, ale jednocześnie modyfikowali je i udoskonalali. Dante AlighieriFrancesco Petrarka w pełni ukształtowali reguły włoskiego sonetu, który w XV i XVI wieku rozpowszechnił się w literaturze europejskiej.

Słownik

Ad fontes!
Ad fontes!

(łac. – do źródeł!) humanistyczne hasło powrotu do dawnych, pierwotnych wartości

epigramat
epigramat

(gr. epigramma – napis) wywodzący się z antyku krótki utwór poetycki, często dowcipny, zakończony puentą, nierzadko o charakterze niespodzianki, kontrastu lub paradoksu

gatunek literacki
gatunek literacki

zespół reguł określających budowę poszczególnych dzieł literackich oraz zasady ich komponowania. Pojęcie podrzędne wobec rodzaju literackiego, a nadrzędne wobec odmiany gatunkowej

gatunki skodyfikowane
gatunki skodyfikowane

usystematyzowane, zgodne z opisanymi regułami

genologia
genologia

(gr. génos – pochodzenie, gatunek; gr. logia – zbiór, lógos – myśl) nauka o rodzajach i gatunkach literackich

poetyka
poetyka

(gr. poietikos – twórczy) dziedzina nauki o literaturze, której przedmiotem zainteresowania są reguły organizacji tekstu literackiego

rodzaj literacki
rodzaj literacki

jedna z naczelnych kategorii do klasyfikowania dzieł literackich ze względu na konstrukcję świata przedstawionego, charakter podmiotu literackiego oraz styl utworu. W tradycji europejskiej utrwalił się podział na trzy rodzaje: lirykę, epikę i dramat. Rodzaje dzielą się na gatunki i odmiany gatunkowe

synkretyzm
synkretyzm

(gr. synkrētismós – połączenie się dwóch przeciw trzeciemu) – łączenie różnych, często sprzecznych form, elementów, rodzajów literackich itp.