bg‑pink

Zastanów się, czy wiesz, czym jest erystyka. Rozważ, na czym polega różnica pomiędzy nią a dialogiem, retoryką czy sofistyką.

Czym jest erystyka?

ErystykaerystykaErystyka jest sztuką prowadzenia sporu, w której nie chodzi o prawdę, wymianę poglądów czy kompromis, lecz jedynie o osiągnięcie wymiernych korzyści. Jeśli mówimy, że ktoś uprawia erystykę, zazwyczaj oznacza to, że ma złe intencje, a czasem, że bezwiednie sprzyja tylko swoim interesom, nie zwracając uwagi na to, co jest prawdą. Trzeba być wyrachowanym i sprytnym dysputantem, aby uprawiać erystykę. Trzeba być ostrożnym i przenikliwym rozmówcą, aby nie dać się złapać na erystyczne metody. Ważnym wydaje się więc pytanie o to, gdzie należy poszukiwać źródeł erystyki. Jak się okazuje, już w zamierzchłej starożytności trafiamy na filozofa, który udowadniał, że cała otaczająca nas rzeczywistość w ogóle nie istnieje. Nie można go, co prawda, uznać za kogoś, kto uprawia erystykę, ale czy udowadnianie tak śmiałych tez nie ma w sobie właśnie czegoś z niej?

R6Xl910VhsuJN
Ktoś, kto uprawia erystykę, najczęściej będzie odwracał nasze twierdzenia przeciwko nam albo też uciekał od tematu rozmowy, stosując różne wybiegi, gdy będzie mu to potrzebne. Wszystkie jego działania będą pozornie kulturalne i trudno będzie wyczuć moment, gdy przestanie zwracać się do nas w sposób merytoryczny, aby przewrotnie udowodnić swoje stanowisko.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Jest wiele sytuacji, kiedy podczas rozmowy w głowie powinna nam zapalić się czerwona lampka ostrzegawcza. Jeśli np. ktoś publicznie powie nam: „Ty już tyle razy się myliłeś w innych sprawach, że nie ufam twoim słowom” albo „Niby masz rację, ale pozwól, że powołam się na autorytet mojego ojca, którego ty nie znasz, ale możesz mi zaufać, że jest w tej sprawie wielkim autorytetem”, albo „Nie wiem, dlaczego jesteś taki uparty i robisz wszystko, żeby w ogóle nie zrozumieć, co mówię, kiedy ja tak kulturalnie i cierpliwie tłumaczę ci jedyne słuszne stanowisko w tej sprawie i robię to dla twojego dobra”, to możemy mieć pewność, że uprawia erystykę.

Z uprawiania erystyki byli znani przede wszystkim sofiścisofiścisofiści. To oni głównie kojarzyli się z wygłaszaniem poglądów, w których forma dominowała nad treścią, a w argumentacji przeważały chwyty retoryczne i erystyczne. Główną metodą sofistyczną jest retoryka, rozumiana jako umiejętność wygłaszania przemówień sądowych i politycznych, oraz erystyka rozumiana jako metoda zadawania pytań i udzielania odpowiedzi, mająca na celu obalenie stanowiska przeciwnika bez względu na prawdę i nastawiona na osiągnięcie zwycięstwa w sporze. Metody retoryczne i erystyczne stoją w opozycji do metody dialektycznejdialektykadialektycznej Sokratesa, która miała na celu dociekanie prawdy. Wielu badaczy filozofii antycznej, jak np. Henri‑Irénée MarrouHenri‑Irénée MarrouHenri‑Irénée Marrou twierdziło, że sofiści zapożyczyli swoje polemiczne sztuczki i chwyty erystyczne od Zenona z Elei, lecz równocześnie pozbawili ich głębokiej i poważnej treści, którą prezentował filozof. Sofiści zachowali więc tylko sposoby argumentacji, z których sformułowali zasady erystyki, i metody debaty, które miały zmylić każdego przeciwnika. Sofiści, podobnie jak Zenon, wybierali pewne pasujące im argumenty, by poprzeć swoje stanowisko i wykorzystywali je jako punkt wyjścia do dalszej dyskusji.

Henri‑Irénée Marrou
bg‑pink

Przypomnij sobie główne idee szkoły elejskiej.

Teoria Parmenidesa

RzeFhZaQJ8y3Z1
Parmenides z Elei (ok. 540–ok. 470 p.n.e.)
Stworzył szkołę eleatów.
Źródło: Sergio Spolti, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Na przełom VI i V w. p.n.e. przypada działalność filozoficzna Parmenidesa z Elei, który szerzył swoje nauki w koloniach greckich nazwanych Wielką HelladąWielka Grecja, Wielka HelladaWielką Helladą i zainicjował nurt określany jako szkoła elejska.

Filozof zasłynął ze śmiałego twierdzenia, że to, co poznajemy jako otaczającą nas rzeczywistość, w swej istocie jest złudzeniem, a zmysły, które dostarczają nam wrażeń jej dotyczących, nieustannie nas mamią. W czasach, gdy filozofia rozwijała naukę o wszystkich zmianach, jakie zachodzą na świecie, Parmenides wyraził przekonanie, że jest to bezcelowe dążenie, które nie służy poznaniu tego, co realnie istnieje. Takie stanowisko wynikało ze stwierdzenia: „Byt jest, niebytu nie ma”.

Rozpatrzmy to twierdzenie na prostym przykładzie. Przed chwilą zjadłem jabłko. Zanim zacząłem je jeść, mogłem powiedzieć, że jabłko istnieje. Teraz, gdy wyrzucam ogryzek, muszę stwierdzić, że jabłko nie istnieje. Jeśli więc jakiemuś przedmiotowi, konkretnemu bytowi, mielibyśmy przypisać istnienie (przyznać rację bytu), to jest niemożliwa sytuacja, aby coś było i nie było, istniało i nie istniało zarazem. To, co istnieje, musi istnieć prawdziwie (czyli niezmiennie). Skoro byt nie może przechodzić w niebyt ani też niebyt przechodzić w byt, to nie jest możliwe, aby przedmioty istniały i nie istniały (pojawiały się i znikały), aby zmieniały się nieustannie, bo wtedy nie można powiedzieć, że istnieją prawdziwie.

RxH24ur2uzOqm1
Heraklit z Efezu (ok. 540–ok. 480 p.n.e.)
Późny przedstawiciel jońskiej filozofii przyrody, który z rozważań podobnych do tych Parmenidesa wyciągnął wręcz przeciwne wnioski. W jego mniemaniu świat zmienia się nieustannie i nigdy nie jest dwa razy taki sam, a jego przemiany przypominają migoczący płomień, który raz przygasa, raz roznieca się na nowo, nigdy nie dublując swego kształtu. Rzeczywistość nie jest więc ułudą przesłaniającą nam to, co istnieje, lecz jedynym istniejącym światem.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.

Już w czasach Parmenidesa powyższe twierdzenia stanowiły wielkie wyzwanie intelektualne. Trudno było zrozumieć jego nauki, jednak ich poznanie zawsze owocowało ciekawymi wnioskami. Co bowiem istnieje prawdziwie, skoro wszystko, co nas otacza, jest uznawane za zmienną ułudę? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy przestać analizować wszystkie bodźce, których dostarczają nam zmysły, i skupić się na tym, co odkrywa rozum, gdy przestaje te zmysłowe bodźce brać pod uwagę. Dopiero wtedy, w całkowicie pustym umyśle, pojawia się wyobrażenie tego, co istnieje prawdziwie – jeden, wieczny, niepodzielny byt.

Właśnie poprzez takie działanie, przypominające nieco medytację w odcięciu się od świata zjawisk, pojawia się łączność z bytem. Jakie są jego właściwości, to również może określić tylko nasz rozum na zasadzie racjonalnej analizy. Byt jest tym, co istnieje, jest więc odwieczny. Gdyby miał swój czasowy początek lub koniec, to oznaczałoby, że poprzedza go i nastąpi po nim niebyt. A to jest niemożliwe – niebyt, czyli to, co nie istnieje, nie może być przedmiotem rozważań rozumu. Byt musi być nieskończony. Inaczej gdzieś w przestrzeni byłaby jego granica, poza którą jest już tylko niebyt – a to z oczywistych względów jest niemożliwe. Byt musi być jeden. Gdyby bowiem istniało więcej bytów, to pomiędzy nimi musiałby istnieć jakiś niebyt. A to jest niemożliwe. Byt jest niezmienny. Gdyby bowiem zmieniały się jego właściwości, przeczyłoby to jego odwieczności i nieskończoności.

Zarysowany powyżej sposób rozumowania Parmenidesa jest niczym innym, jak zalążkiem metody logicznego dowodzenia swoich poglądów. Arystoteles twierdził, że wnioskowanie Parmenidesa celowo zakłada jakieś przesłanki, które wydają się być dobre (prawdziwe lub akceptowalne) lecz wyprowadzają wadliwe wnioski. Arystoteles uważał, że wnioskowanie Parmenidesa jest niewłaściwe i źle przeprowadzone. W wnioskowaniu Parmenidesa znajdował zalążki chwytów erystycznych, które później miały być rozwijane przez Zenona z Elei.

Zenon w obronie nauki mistrza

Zenon z Elei doszedł do wniosku, że łatwiej jest polemizować z twierdzeniami o realności naszego świata niż udowadniać, że jest on ułudą. Inaczej rzecz ujmując, prościej będzie polemizować z przeciwnikami twierdzeń Parmenidesa, niż starać się udowodnić jego poglądy. Polemikę tę oparł właśnie na rozumowaniu polegającym na erystycznym chwycie udowadniania sprzeczności w argumentach oponenta. Za pomocą swojej metody Zenon opracował argumentacje w postaci paradoksówparadoksparadoksów, czyli pozornie oczywistych przesłanek, lecz kryjących w sobie założenia prowadzące do sprzeczności.

RnIgJZghILtpO1
Fresk przedstawiający Zenona z Elei ukazującego swoim uczniom drzwi do prawdy i drzwi do fałszu.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zenon z Elei doszedł do wniosku, że jeśli ma podważać twierdzenia przeciwników Parmenidesa, musi udowodnić, że to właśnie ich stanowisko jest nielogiczne. Powinien więc wykazać, że świat uważany za jedyną rzeczywistość jest tylko ułudą.  Najprościej było oczywiście podważyć twierdzenie, że istnieje coś takiego jak ruch bowiem ci, którzy twierdzą, że świat istnieje, muszą też zgadzać się z twierdzeniem, że zmienia się on nieustannie. Skoro się zmienia, to znaczy, że wszystko w nim podlega nieustannemu ruchowi. Jeśli więc wykażemy, iż ruch nie istnieje, to nie istnieje też sama rzeczywistość. W tym celu Zenon stosował między innymi technikę polegającą na przedstawianiu ruchu przedstawianego w sensie relatywnym jako rozumianego w sensie absolutnym. Możemy ją przeanalizować na podstawie tego paradoksu:

Stadion

Wyobraźmy sobie, że obserwujemy wyścig rydwanów na stadionie. Zenon udowadniał, że rydwany poruszają się z różną prędkością w zależności od punktu odniesienia (np. pozostałych uczestników wyścigu lub widzów). Wyciągnął więc wniosek, że jeżeli ruch danego obiektu zachodzi w wielu prędkościach, to mamy do czynienia ze sprzecznością, a tym samym sam zjawisko ruchu nie istnieje.

RNqCCH0USaqqY1
Artur Schopenhauer (1788–1860)
Wybitny filozof niemiecki, badacz i praktyk erystyki, uważany za jej największego filozoficznego przedstawiciela. Autor rozprawki Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów (1864), w której wynotował wszystkie zabiegi i sztuczki erystyczne, popierając je przykładami.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Platon twierdził, że Zenon był prekursorem metody erystycznej, twierdząc, że praktykuje antylogiczną sztukę sprzeczności. Platon uważał też, że argumenty Zenona przeciwko pluralizmowi i ruchowi są przykładami dyskusji prowadzonej w taki sposób, by słabszy argument wydawał się silniejszy. Natomiast Arystoteles przypisywał Zenonowi wynalezienie dialektyki, lecz postrzegał argumenty Zenona nie jako dialektyczne lecz erystyczne. Różnica w argumentacji, według Arystotelesa, polega na tym, że argumenty dialektyczne wywodzą się z poglądów wyznawanych przez wszystkich lub przez większość ludzi, podczas gdy argumenty erystyczne wywodzą się z tego, co tylko wydaje się wynikać z konsensusu, wypracowanego w wyniku debaty lub nawet kłótni. Paradoksy Zenona zostały stworzone jako prowokacyjne wyzwania dla zdroworozsądkowego poglądu, że świat jest zbudowany z wielości rzeczy i zachodzi w nim ruch. Metody Zenona ukazujące zdroworozsądkowe poglądy jako twierdzenia pełne sprzeczności, uczyniły Zenona wpływowym prekursorem sofistycznej dysputy erystycznej.

Słownik:

erystyka
erystyka

(gr. eristikos – kłótliwość) sposób prowadzenia dyskursu w taki sposób, aby uzyskiwać jego korzystny wynik; erystyka jest sztuką prowadzenia konwersacji, w której dla prowadzącego rozmowę nie liczy się prawda, kompromis czy wymiana poglądów, lecz osiągnięcie zamierzonej i wymiernej korzyści; erystykę uprawia osoba, która dyskutuje celem skompromitowania i/lub wykorzystania swego rozmówcy

Wielka Grecja, Wielka Hellada
Wielka Grecja, Wielka Hellada

antyczne określenie kolonii greckich na południowej części Półwyspu Apenińskiego i Sycylii, zajmowanych głównie przez greckie plemię Dorów; na tych terenach, niemal równocześnie wtedy, kiedy w koloniach w Azji Mniejszej, zwanych Jonią, poczęła się rozwijać filozofia pitagorejska (od Pitagorasa z Samos, który jako pierwszy w dziejach nazwał się „filozofem”), a później filozofia eleacka, zapoczątkowana przez Parmenidesa z Elei; kraina ta była też miejscem urodzenia innych sławnych filozofów, m.in. pluralisty Empedoklesa z Agrygentu i sofisty Gorgiasza z Leontinoi

sofiści
sofiści

(gr. sophistaí, od sophós – biegły, doświadczony, mądry) początkowo określenie tych, którzy wyróżniali się wiedzą lub wybitnymi zdolnościami; od połowy V w. p.n.e. nazwa ta objęła wędrownych nauczycieli, którzy za wysoką opłatą przygotowywali do życia publicznego i kariery politycznej; działali głównie w Atenach V–IV w. p.n.e.; przedmiotem zainteresowania sofistów był człowiek, w związku z czym uważa się ich za pierwszych humanistów w dziejach filozofii starożytnej; posługiwali się metodą empiryczno‑indukcyjną; głosili relatywizm ludzkiego poznania, swoim rozważaniom stawiali przede wszystkim cel praktyczny

dialektyka
dialektyka

(gr. dialektikè (téchnē) – dialektyczna (sztuka): diá – przez, poprzez + lego – mówię, łączę, zbieram) przeciwieństwo metody podawczo‑informacyjnej; jest metodą pytania i odpowiedzi, dialogu i rozmowy, prowadzącej do obalania mniemań i „rodzenia się” wiedzy prawdziwej

paradoks
paradoks

(gr. parádoxos – nieoczekiwany, niewiarygodny) rozumowanie, którego każdemu elementowi towarzyszy pozorna oczywistość, a które okazuje się wadliwe, ponieważ prowadzi do takich wniosków, z których każdy z osobna jesteśmy skłonni uznać za prawdziwy, a które są w jawnej sprzeczności ze sobą lub z uprzednio przyjętymi założeniam; paradoks powstaje najczęściej wskutek popełnienia błędu log. lub, ogólnie, z powodu niedokładności używanego w rozumowaniu języka, zwłaszcza nieostrości znaczenia wyrazów