Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Biografia

Edmund Husserl urodził się w 1859 r. w Prostějovie na Morawach. Studia rozpoczął w 1876 r. na uniwersytecie w Lipsku, po dwóch latach przeniósł się do Berlina. W 1891 r. wyjechał do Wiednia. Po uzyskaniu doktoratu z matematyki zaczął uczęszczać na wykłady Franza Brentano (1838‑1917). Pod jego wpływem skierował się na drogę poszukiwań filozoficznych.

RRuIfkY9lBSOj
1859 Narodziny Edmunada Husserla w Prostějovie na Morawach , 1.1.1965 Pojedyncze wydarzenie Długi opis wydarzenia
R16gib0SsWesD1
Prezentacja multimedialna.

Najważniejsze dzieła

Edmund Husserl w latach 1900‑1901 opublikował Badania logiczne, w których zaznaczył, że logika nie opiera się na psychologii procesów myślowych, zawiera ona program fenomenologii – dzieło przysporzyło autorowi wielu zwolenników i sławy. Ważną rozprawą Husserla była niewielka praca Filozofia jako nauka ścisła, w której sformułował program filozofii fenomenologicznej jako nauki ścisłej. W 1913 r. następnym krokiem w pracach nad fenomenologią była praca Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, będąca kontynuacją i rozwinięciem jego badań. Wśród późniejszych tekstów należy wymienić Logikę formalną i transcendentalną z 1929 r. i Medytacje kartezjańskie, które po raz pierwszy ukazały się w języku francuskim. W ciągu ostatnich lat swojego życia Husserl pracował nad dziełem Kryzys nauk europejskich i filozofia transcendentalna – dwa pierwsze rozdziały tego dzieła pojawiły się w Belgradzie. Większość pracy zachowała się jednak w rękopisie. Spuścizna Husserla zdeponowana jest w Archiwum Husserlowskim w Louvain, a od 1950 r. stale wydawane są jego prace.

bg‑red

Poglądy

Fenomenologia – „powrót do rzeczy”

Czym jest fenomenologiafenomenologiafenomenologia? Ogólnie jest to nauka o fenomenach, czyli o tym, co nam się ukazuje jako takie. Usiłuje więc „opisać i zrozumieć, co się nam jawi w taki dokładnie sposób, w jaki ono samo nam się prezentuje”. Fenomenologia nie jest systemem filozoficznym, tylko przede wszystkim metodą opisu zjawisk. Popularność metody fenomenologicznej polega na tym, że postuluje ona oparcie poznania na gruncie doświadczenia. Fenomenologia miała być pierwszą nauką w stosunku do wszystkich innych nauk. Jej zadaniem miało być wskazanie kierunku, którym należy podążać. Kluczową sprawą stało się doświadczenie. Husserl twierdził, że filozofia musi być oparta na badaniach źródłowych. Należy poszukiwać takich doświadczeń, z których wywodzą się wszystkie inne. Badamy to, co dane naocznie i co można uchwycić bezpośrednio. Przykładowo, jeżeli do jakiegoś przedmiotu mamy dostęp poprzez pamięć lub poprzez spostrzeżenie, wybieramy spostrzeżenie, bo jest ono bardziej źródłowe, pozwala uchwycić przedmiot bardziej bezpośrednio. Hasło Husserla o „powrocie do samych rzeczy”  było ważnym osiągnięciem w budowaniu przez niego własnego języka filozoficznego. Poprzez postulat powrotu do bezpośredniego doświadczenia, który zawarł w Badaniach logicznych, fenomenolog zyskał sobie wielkie uznanie wśród późniejszych filozofów.

Poszukiwanie „istoty” – eidos

Ważną rolę w filozofii Husserla odgrywa oczywistość. Dla fenomenologa istotne i pewne jest to, co jest oczywiste. W jego rozumieniu nauka pierwsza, a jest nią filozofia, musi pozbyć się założeń – powinna ograniczać się do tego, co niewątpliwe. Ponieważ fenomenologia jest metodą, która pokazuje, jak należy badać fenomenyfenomenfenomeny, warto zauważyć, że możemy wskazać trzy wymiary fenomenu: 1. przedmiotowy – fenomen czegoś;
2. podmiotowy – fenomen dla kogoś i 
3. horyzontalny czy z horyzontu świata – fenomen, który pozostaje z relacji z innymi fenomenami.
Opis fenomenologiczny jest takim opisem przedmiotu, który musi naprowadzić czytelnika na takie samo widzenie fenomenu, jaki miał opisujący fenomenolog. Z tego wniosek, że opis fenomenologiczny powinien dotyczyć jakiejś kluczowej istoty fenomenu, oczywistości, bezpośredniości. Można więc powiedzieć, że fenomen to przede wszystkim istota. Fenomenologia zajmująca się istotą – eidos – nazywana jest nauką „ejdetyczną”. Husserl przypominał, że pytanie o istotę to pytanie brzmi „co?”. Istota dotyczy trzech wspomnianych wyżej wymiarów fenomenu. Można je pokazać na przykładzie krokodyla:
1. istoty krokodyla (postrzeganie czegoś),
2. krokodyla dla mnie (istota dla kogoś – krokodyl jest krokodylem dla mnie, dla mojego brata, dla kominiarza itd.),
3. krokodyla w relacji z innymi gadami, drapieżnikami (istota związana z innymi istotami).
Ważnym punktem fenomenologii Husserla jest stwierdzenie, że nie interesuje go, czy dany przedmiot jest rzeczywisty czy nie, bowiem istota przedmiotów rzeczywistych i nierzeczywistych jest taka sama.

Akty spostrzeżeń

Dla autora Idei fenomenologii bardzo ważne są przede wszystkim akty spostrzeżeń. Kiedy patrzę na złamany w wodzie kij, mogę powiedzieć „Kij jest złamany”, ale zgodnie z zasadami Husserlowskiej fenomenologii powinienem powiedzieć: „Widzę ten kij jako złamany”. W pierwszym wypadku interpretacja spostrzeżenia jest błędna, ponieważ wychodzę poza ścisłe granice spostrzeżenia i wprowadzam konstrukcje myślowe, których w spostrzeżeniu nie ma. W drugim wypadku mówię, co naprawdę widzę, zaczynam być fenomenologiem.

Redukcja fenomenologiczna

Husserl uważał, że tzw. naturalne poznanie nie jest poznaniem naukowym. Naturalne rozumowanie i widzenie świata jest złudne, ponieważ opiera się na naszej niewiedzy. Fenomenolog powinien te pozory przezwyciężyć. Pierwszym i koniecznym krokiem jest dokonanie epoché – redukcji, „wyłączenia” i wzięcia w nawias naszych założeń, nastawienia oraz naszej wiedzy o świecie. Nie ma tu mowy o negacji świata, lecz tylko o wzięciu w nawias – to, co wzięte w nawias. czasowo traci ważność. Czynność taką Husserl nazywa redukcją fenomenologicznąredukcja fenomenologicznaredukcją fenomenologiczną. Innymi słowy dokonanie epoché nie polega na tym, by przestać wierzyć w świat realny, lecz by nie czynić z naszych przekonań użytku w trakcie fenomenologicznego opisu.

Intencjonalność świadomości

Łacińskie słowo intentio oznacza zmierzanie, kierowanie się do czegoś, dążenie ku czemuś. Każdy pełny akt świadomości odnosi się zawsze do jakiegoś przedmiotu. Świadomość jest więc intencjonalna, ponieważ kieruje się ku jakiemuś przedmiotowi, a przedmiot jest intencjonalny, ponieważ jest przedmiotem świadomości. Fenomenologia bada przeżycia świadomości i intencjonalne przedmioty tych przeżyć. Przeżycia są ze swej istoty intencjonalne, ponieważ w świadomości intencjonalnej ujawnia się przedmiotowość. Akt świadomości Husserl nazywa neoeząnoezaneoezą, a odpowiadający mu przedmiot intencjonalny – noematemnoematnoematem. Według filozofa cały świat jest bytem intencjonalnym. Co to znaczy? Nie można świata pomyśleć bez założenia intencjonalnej świadomości ukierunkowanej na świat, czyli przedmiot intencjonalny. Intencjonalność jest źródłem jakiegokolwiek sensu świata i w akcie intencjonalnym możliwe jest uchwycenie samego procesu „zjawiania się”, czyli pierwotnego, ustanowionego w świadomości sensu.

Konstytucja sensu

Husserl udowadniał, że sens przedmiotowy i aktywność intencjonalna świadomości są nierozerwalnie związane, ponieważ to intencjonalność doprowadza do świadomości rzeczy. Akt intencjonalny jest jednoczesnym otwarciem horyzontu poznawczego. Kiedy widzę z daleka bliżej nieokreślony kształt, moja świadomość kieruje się na przedmiot. Na początku mogę opisać ogólny widok, ale kiedy się zbliżam, szukam istoty tego zjawiska, które ujawnia się w mojej świadomości poprzez swój sens.
Husserl pisał, że to, co realne, istnieje dzięki „nadaniu sensu”. Twierdził, że intencjonalność sprawia, iż przedmioty naszego doświadczenia się konstytuują, czyli kształtują się przez to, że zyskują sens. Dlatego związek świata i świadomości należy rozpatrywać na płaszczyźnie sensu. Zdawał sobie sprawę, że trudno jest badać sens świata, będąc w nim uwikłanym, dlatego konstytucja sensu wymaga „wzięcia w nawias” nastawienia, że istnieje świat obiektywny. Należy przejść od doświadczenia świata i przedmiotów w obrębie świata do sensu światasensu przedmiotów. Ołówek istniejący realnie w „świecie” ma dla mnie sens, że właśnie jest ołówkiem. Sens nie jest tym samym co ołówek.  Ołówek możemy złamać, natomiast „sensu ołówka” – nie. Sens ołówka jest dany, dany mnie, dla mnie i przeze mnie. Husserl pokazywał, że każdy sens jest sensem czegoś – np. sensem ołówka. Jednak mówiąc o źródle sensu Husserl chce badać jego „warunek możliwości” ukonstytuowania się sensu, a nie być „stwórcą sensu”. Pytanie o sam warunek możliwości jest pytaniem o byt transcendentalny, do którego dostęp został uzyskany na drodze redukcji. Jeżeli z daleka widzę przedmiot na biurku, to w mojej świadomości pojawia się możliwość „sensu przedmiotu”, który widzę w zarysach, inaczej otwiera się „horyzont sensu”, np. sensu ołówka, który już postrzegam.

„Ja” transcendentalne

Według Husserla pytania które  pytań wyłaniają się z badania własnej świadomości, mogłyby brzmieć:
- Kim jestem „ja”, który widzi?
- Kim jest to „ja”, w którym odsłania się horyzont świata, w którym konstytuuje się sens?
- Kim jest to „ja”, które zadaje pytanie?
Fenomenolog dowodzi, że fenomenologiczne wzięcie w nawias świata, pozwala uchwycić „ja” w stanie czystym, ponieważ pozwala uchwycić siebie samego. Redukcja transcendentalna pozwala zrozumieć, że świadomość ma właśnie charakter transcendentalny, i jest zdolna „konstytuować sens”. Dla świadomości transcendentalnej człowiek staje się fenomenem człowieka, „ja” – fenomenem „ja”. Świadomość w metodzie transcendentalnej oczyszcza się z jednostkowych treści i staje się czystą świadomością. Husserl dochodzi do wniosku, że „ja” transcendentalne stanowi podstawę wszelkiej realności, należy więc badać różne aspekty jego funkcjonowania, co pozwoli na ujawnienie przebiegu procesu konstytucji świata. „Ja” transcendentalne jawi się jako „idealny obserwator”, widzący siebie i świat (stąd jego późne koncepcje nazywane są „idealizmem transcendentalnym”).
Autor Medytacji kartezjańskich twierdził, że wypowiadając „ja”, wypowiadamy pewną „tożsamość”, a dla Husserla bez istnienia tożsamości niemożliwe jest funkcjonowanie rozumu i istnienie sensu. Podkreślał on konieczność tożsamości podmiotu świadomości z sobą samym, bo bez niej człowiek skazany byłby na stałą zmienność, czyli bezsens.

Kryzys europejskiego człowieczeństwa

Na pytanie, jakie jest największe niebezpieczeństwo człowieczeństwa, Husserl odpowiada krótko: znużenie. Według filozofa fundamentem powstania europejskiej filozofii było poszukiwanie prawdy. Wgląd teoretyczny, czyli „uniwersalny naukowy rozum”, pozwalał światu europejskiemu na wznoszenie się w świat samoodpowiedzialności. Człowieka od czasów greckich w Europie pochłaniała pasja „poznawania i rozważania świata”, ta pasja ma głęboko teoretyczny aspekt. Poszukiwana była, jak pisał Husserl, czysta wiedza, bez praktycznych planów. Jednak uniwersalne nastawienie krytyczne wpływało również na rozwój społeczeństw, a więc miało znaczenie kulturowe. Nauka stała się wspólnym dobrem narodów, była więc przekroczeniem granic etnicznych i tworzeniem „ducha europejskiego”. Zwracając uwagę na historię idei człowieczeństwa europejskiego, na jego perypetie w „świecie ducha” zwrócił uwagę, że pod wpływem różnych krytyk rozumu człowiek zwątpił w sensowność poszukiwań, stanął bezbronny wobec własnych instynktów. Gdzie więc Husserl dostrzegał źródło kryzysu europejskiego, gdzie upatrywał przyczyn upadku Europy? Te korzenie kryzysu widział w racjonalizmie, który ma wymiar uniwersalny, bez specjalizacyjnych podziałów i jednostronności. Kryzys europejskiego człowieczeństwa związany jest więc z kryzysem „naukowego rozumu”, z jego uwikłaniami w „naturalizm” i „obiektywizm”.

Słownik

doświadczenia źródłowe
doświadczenia źródłowe

źródło oznacza, że należy poszukiwać takich doswiadczeń, z których wywodzą się wszystkie inne; badamy to, co dane naocznie, co można uchwycić bezpośrednio i co jest przed wszelkim stanowiskiem; jeżeli do jakiegoś przedmiotu mamy dostęp poprzez pamięć lub poprzez spostrzeżenie, wybieramy drugą metodę, bo jest ona bardziej źródłowa, pozwala uchwycić przedmiot bardziej bezpośrednio

epoché
epoché

(gr. epochḗ – zatrzymanie, zawieszenie) 1) pogląd głoszony w starożytności przez szkołę sceptyków; polegał na powstrzymywaniu się od jakiegokolwiek sądu, zarówno twierdzącego, jak i przeczącego; epoché miała umożliwiać ataraksję;
2) we współczesnej fenomenologii postulat wstrzymania się od uznania tez dostatecznie nieuprawomocnionych; tak rozumiana epoché („wzięcie w nawias”) umożliwia tzw. redukcję fenomenologiczną

fenomen
fenomen

(gr. phainomenon – to, co się zjawia, pokazuje) zjawisko, czyli coś, co jest przedmiotem postrzegania, fakt empiryczny (Francis Bacon); u Kanta: to, co poznawalne; w fenomenologii Husserla: zjawiający się w czystej świadomości sens przedmiotu

fenomenologia
fenomenologia

(gr. phainómenon — to, co się zjawia, pokazuje + logos — słowo, nauka) kierunek filozoficzny zapoczątkowany na początku XX w. przez Edmunda Husserla; postulował metodę poznania polegającą na zawieszeniu przekonań dotyczących świata empirycznego i czystym opisie sensu zjawisk ustanawianego przez świadomość

immanentny
immanentny

(łac. immanere – pozostawać wewnątrz) zawarty w czymś, niewykraczający poza coś; tu, w odniesieniu do przedmiotu poznania, oznacza, że jest on dany w świadomości i nie wykracza poza nią

noeza
noeza

(gr. noesis – rozumienie, proces myślowy) intuicja intelektualna; bezpośredni wgląd w stan rzeczy

noemat
noemat

(gr. noesis – rozumienie, proces myślowy) treść myśli; w filozofii Husserla to, ku czemu kierują się intencje działania i świadomych przeżyć

psychologizm
psychologizm

(gr. psyche – dusza) XIX‑wieczne stanowisko filozoficzne uznające, że podstawą wszystkich dyscyplin filozoficznych jest psychologia; odnosiło się w szczególności do teorii poznania oraz logiki i traktowało procesy poznawcze jako zjawiska psychiczne, dające się w pełni wyjaśnić za pomocą teorii psychologicznej; wiedza okazuje się, w konsekwencji, odbiciem struktury ludzkiej psychiki

redukcja ejdetyczna
redukcja ejdetyczna

(łac. reductio – ograniczenie; gr. eidos – gatunek, istota) nastawienie pojawiające się w związku z redukcją fenomenologiczną, polegającą na bezpośrednim i intuicyjnym ujęciu w każdym przedmiocie tego, co stanowi o jego istocie

redukcja fenomenologiczna
redukcja fenomenologiczna

(łac. reductio – ograniczenie) w fenomenologii Husserla jest ogólną nazwą metody polegającej na wzięciu w nawias przekonań o zewnętrznym wobec podmiotu świecie; składają się na nią: redukcja transcendentalna i redukcja ejdetyczna