Przeczytaj
Biografia
Edmund Husserl urodził się w 1859 r. w Prostějovie na Morawach. Studia rozpoczął w 1876 r. na uniwersytecie w Lipsku, po dwóch latach przeniósł się do Berlina. W 1891 r. wyjechał do Wiednia. Po uzyskaniu doktoratu z matematyki zaczął uczęszczać na wykłady Franza Brentano (1838‑1917). Pod jego wpływem skierował się na drogę poszukiwań filozoficznych.
Najważniejsze dzieła
Edmund Husserl w latach 1900‑1901 opublikował Badania logiczne, w których zaznaczył, że logika nie opiera się na psychologii procesów myślowych, zawiera ona program fenomenologii – dzieło przysporzyło autorowi wielu zwolenników i sławy. Ważną rozprawą Husserla była niewielka praca Filozofia jako nauka ścisła, w której sformułował program filozofii fenomenologicznej jako nauki ścisłej. W 1913 r. następnym krokiem w pracach nad fenomenologią była praca Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, będąca kontynuacją i rozwinięciem jego badań. Wśród późniejszych tekstów należy wymienić Logikę formalną i transcendentalną z 1929 r. i Medytacje kartezjańskie, które po raz pierwszy ukazały się w języku francuskim. W ciągu ostatnich lat swojego życia Husserl pracował nad dziełem Kryzys nauk europejskich i filozofia transcendentalna – dwa pierwsze rozdziały tego dzieła pojawiły się w Belgradzie. Większość pracy zachowała się jednak w rękopisie. Spuścizna Husserla zdeponowana jest w Archiwum Husserlowskim w Louvain, a od 1950 r. stale wydawane są jego prace.
Poglądy
Słownik
źródło oznacza, że należy poszukiwać takich doswiadczeń, z których wywodzą się wszystkie inne; badamy to, co dane naocznie, co można uchwycić bezpośrednio i co jest przed wszelkim stanowiskiem; jeżeli do jakiegoś przedmiotu mamy dostęp poprzez pamięć lub poprzez spostrzeżenie, wybieramy drugą metodę, bo jest ona bardziej źródłowa, pozwala uchwycić przedmiot bardziej bezpośrednio
(gr. epochḗ – zatrzymanie, zawieszenie) 1) pogląd głoszony w starożytności przez szkołę sceptyków; polegał na powstrzymywaniu się od jakiegokolwiek sądu, zarówno twierdzącego, jak i przeczącego; epoché miała umożliwiać ataraksję;
2) we współczesnej fenomenologii postulat wstrzymania się od uznania tez dostatecznie nieuprawomocnionych; tak rozumiana epoché („wzięcie w nawias”) umożliwia tzw. redukcję fenomenologiczną
(gr. phainomenon – to, co się zjawia, pokazuje) zjawisko, czyli coś, co jest przedmiotem postrzegania, fakt empiryczny (Francis Bacon); u Kanta: to, co poznawalne; w fenomenologii Husserla: zjawiający się w czystej świadomości sens przedmiotu
(gr. phainómenon — to, co się zjawia, pokazuje + logos — słowo, nauka) kierunek filozoficzny zapoczątkowany na początku XX w. przez Edmunda Husserla; postulował metodę poznania polegającą na zawieszeniu przekonań dotyczących świata empirycznego i czystym opisie sensu zjawisk ustanawianego przez świadomość
(łac. immanere – pozostawać wewnątrz) zawarty w czymś, niewykraczający poza coś; tu, w odniesieniu do przedmiotu poznania, oznacza, że jest on dany w świadomości i nie wykracza poza nią
(gr. noesis – rozumienie, proces myślowy) intuicja intelektualna; bezpośredni wgląd w stan rzeczy
(gr. noesis – rozumienie, proces myślowy) treść myśli; w filozofii Husserla to, ku czemu kierują się intencje działania i świadomych przeżyć
(gr. psyche – dusza) XIX‑wieczne stanowisko filozoficzne uznające, że podstawą wszystkich dyscyplin filozoficznych jest psychologia; odnosiło się w szczególności do teorii poznania oraz logiki i traktowało procesy poznawcze jako zjawiska psychiczne, dające się w pełni wyjaśnić za pomocą teorii psychologicznej; wiedza okazuje się, w konsekwencji, odbiciem struktury ludzkiej psychiki
(łac. reductio – ograniczenie; gr. eidos – gatunek, istota) nastawienie pojawiające się w związku z redukcją fenomenologiczną, polegającą na bezpośrednim i intuicyjnym ujęciu w każdym przedmiocie tego, co stanowi o jego istocie
(łac. reductio – ograniczenie) w fenomenologii Husserla jest ogólną nazwą metody polegającej na wzięciu w nawias przekonań o zewnętrznym wobec podmiotu świecie; składają się na nią: redukcja transcendentalna i redukcja ejdetyczna