Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑gray1

Przed Nieznanym Trybunałem J.J. Szczepańskiego

R1CwDohlBQHvt1
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.

Jan Józef Szczepański (1919–2003) to polski pisarz, scenarzysta, dziennikarz i tłumacz. Reprezentuje pokolenie Kolumbów – uczestniczył w kampanii wrześniowej 1939 r., a potem był żołnierzem Armii Krajowej, biorąc udział w walkach partyzanckich. Swe doświadczenia wojenne opisał w powieści Polska jesień (1955) i zbiorze opowiadań Buty (1956). Po wojnie pracował w redakcji „Tygodnika Powszechnego”, brał także udział w działaniach antykomunistycznej opozycji. W zbiorze esejówesejesejów Przed Nieznanym Trybunałem autor stawia pytania dotyczące podstawowych kwestii etycznych – wartości dobra i zła, odpowiedzialności, heroizmuheroizmheroizmu. Utwory zamieszczone w tym tomie stanowią przykład pisarstwa przekraczającego granice literatury pięknej. Łączy je z nią język pisarza i subiektywność perspektywy postrzegania świata, dzieli od niej – odwołanie do autentycznych (niefikcyjnych) – wydarzeń i postaci oraz próba obiektywizacji refleksji i płynących z niej wniosków.
W tomie znalazły się następujące eseje:

  • W służbie Wielkiego Armatora – tekst o wpływie literatury Josepha Conrada na pokolenie młodych Polaków w okresie dwudziestolecia międzywojennego, zwłaszcza na postrzeganie przez nich obowiązków wobec ojczyzny. Utwór zawiera historię Jerzego, żołnierza Kedywu, szkolnego kolegi autora, który podejmuje ryzyko aresztowania przez Gestapo, aby nie narazić na zagrożenie swej koleżanki, w wyniku czego zostaje schwytany i zabity przez nazistów,

  • Święty – utwór zawierający historię o. Maksymiliana Kolbego,

  • Piąty Anioł – dzieło o zbrodniczych losach Charlesa Mansona, przywódcy grupy przestępczej – sekty religijnej, przygotowującej się na okres powszechnego mordu i zagłady oraz popełniającej serię krwawych zbrodni. Autor opisuje efekty działań charyzmatycznego zbrodniarza, który za pomocą religijnych wizji wpływał na innych, oraz skutki nadmiernej tolerancji społeczeństwa dla działalności ludzi i grup łamiących elementarne zasady etyczne,

  • Maskarada na Oxford Street – utwór poświęcony krytycznej refleksji nad poszukiwaniem przez młodych ludzi pokolenia powojennego tożsamości poza swymi europejskimi korzeniami kulturowymi,

  • List do Juliana Stryjkowskiego – esej w formie listu do znanego polskiego pisarza, poświęcony kwestiom odpowiedzialności literatury i jej wpływu na życie społeczne.

Święty – wstęp do analizy

R1XPHKC8XpJP51
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.

W obozie obowiązywała zasada odpowiedzialności zbiorowej – za ucieczkę więźnia esesmani karali śmiercią pozostałych osadzonych. Kiedy do jednej z takich ucieczek dochodzi w Auschwitz i esesmani wybierają tych, którzy poniosą karę, skazując ich na śmierć głodową, jeden z więźniów występuje z szeregu. To ojciec Maksymilian Maria Kolbe, polski zakonnik – franciszkanin – i ksiądz, zgłasza się dobrowolnie na śmierć za sierżanta Franciszka Gajowniczka, który błaga esesmanów o ocalenie. Ten czyn właśnie jest punktem wyjścia do rozważań J.J. Szczepańskiego w eseju Święty wokół postaci o. Maksymiliana Marii Kolbego (właśc. Rajmunda Kolbego, 1894–1941), uznanego przez Kościół katolicki w 1982 r. za świętego.

Utwór nie tylko ukazuje historię świętego, ale także zawiera refleksję nad miejscem człowieka w epoce nazistowskiej pogardy dla ludzi. Autor pyta o ocalenie ważnych aspektów w świecie odwróconych wartości. Podejmuje kwestię odpowiedzialności za osobisty czyn w obliczu hitlerowskiego systemu zła oraz wpływu świadectwa wartości na społeczeństwo poddawane skrajnej przemocy i strachowi. Machina nazistowskich obozów śmierci opierała się na regułach dehumanizacjidehumanizacjadehumanizacji (odczłowieczenia) ludzi i zamienianiu ofiar w katów. Ofiara o. Kolbego w opinii Szczepańskiego nie była tylko indywidualnym aktem bohaterstwa i oporu wobec tych reguł, ale wyłomem w wizji świata, którą hitlerowcy próbowali narzucić ofiarom – świata odczłowieczonego, pozbawionego wartości etycznych.

bg‑gray1

Święty – fragmenty eseju

Jan Józef Szczepański Święty

(fragmenty)
Obozy koncentracyjne służyły nie tylko represji i eksterminacji „elementów niepożądanych”. Ich zadaniem było między innymi wskazanie fikcyjności etyki ludzkiego braterstwa – zasady podważającej najoczywiściej roszczenia rasowego elitaryzmu. PodludziePodludziePodludzie powinni byli ginąć wdeptywani w błoto jak robaki – masowo, lecz samotnie, anonimowo, bez godności należnej ofiarniczemu cierpieniu, w upodleniu i hańbie, o ile możności przykładając się sami do własnej zagłady. Tylko w ten sposób tryumf nadludziNadludzienadludzi zyskać mógł moralne uzasadnienie. Tylko w ten sposób hasło ludzkości mogło być zdemaskowane jako „judeo‑chrześcijańskie” kłamstwo, przeciwstawiane jedynemu, rzeczywistemu prawu do życia i panowania, jakim jest siła. Wyznawcy mistyki siły uważali szermowanie hasłem ludzkości za wybieg tchórzostwa. Stąd szczególna pogarda, z jaką odnosili się do wszelkich głosicieli humanitaryzmu. Intelektualiści, księża, przedstawiciele doktryn politycznych, opartych na założeniach uniwersalizmu, poddawani byli w obozach specjalnemu reżimowi poniżeń. Bo to była próba prawdy. „I gdzie wasza ludzkość? Gdzie się podziała, kiedy skaczecie sobie do gardeł o skórkę chleba, kiedy na rozkaz kapoKapokapo okładacie się kijami?” W pewnym sensie obozy koncentracyjne były fragmentem ostatecznej światopoglądowej debaty. […]
Karl Fritzszch [dowódca obozu, który zgodził się na ofiarę Kolbego] nie przewidywał konsekwencji swojej decyzji. A nie przewidywał ich chyba tylko dlatego, że uważał debatę za definitywnie rozstrzygniętą. W jego przekonaniu teza, której służył, już zwyciężyła. Dawne wartości przestały się liczyć raz na zawsze. Nikt nie podejmie już więcej argumentów pokonanej strony. […] Ale Karl Fritzsch się mylił. Był po prostu zbyt prymitywny, zbyt ograniczony, żeby pojąć, że oto teraz nadeszła próba prawdy i że przegrał – on i cały jego pusty świat gwałtu. […]
Świat Karla Fritzscha mógł zwyciężyć tylko za cenę unicestwienia ludzkiej solidarności. Miało się to dokonać w ten sposób, że wszyscy wyłączeni poza nawias przywilejów człowieczeństwa pozbawieni zostaną poczucia doniosłego sensu swego życia. Że staną się jedynie narzędziami woli swych panów i że u kresu służebnych trudów będą zdychać jak niepotrzebne już bydlęta. W obozach koncentracyjnych wypróbowywano ten nowy model świata. […]
Czyn ojca Maksymiliana Kolbego stał się wstrząsającym przełomem. Przede wszystkim przez swoją natychmiastową i oczywistą skuteczność. Kosztem dobrowolnej ofiary z życia, złożonej przez jednego człowieka, ocalony został drugi człowiek. Obcy. Niepowiązany ze swym wybawcą innymi więzami, jak tylko więzy ludzkiego braterstwa. Abstrakcyjne hasło ludzkości odzyskiwało widomą treść. Życie okupione śmiercią znów nabierało ceny. Śmierć owocująca życiem traciła cechy rozpaczliwego bezsensu.

3 Źródło: Jan Józef Szczepański, Święty, [w:] Przed Nieznanym Trybunałem, Kraków 1996, s. 29–32.
Kapo
Nadludzie
Podludzie

Słownik

dehumanizacja
dehumanizacja

(łac. de – od + humanus – człowiek) – odczłowieczenie, pozbawianie człowieka cech ludzkich a przypisywanie mu cech przedmiotów martwych lub właściwych dla świata zwierząt

esej
esej

(fr. essai – doświadczenie, próba) – gatunek paraliteracki, łączący formy narracyjne, liryczne, z retorycznymi i naukowymi, a także z refleksją i rozważaniem problemów

heroizm
heroizm

(fr. héroïsme < gr. hḗrōs) – bohaterstwo, postawa przeciwstawienia się złu, zwłaszcza przemocy, wymagająca poświęcenia swych interesów lub dóbr

wartości etyczne
wartości etyczne

(gr. tá ēthiká – traktat o obyczajach < ḗthos – obyczaj, charakter) – inaczej wartości moralne; to co cenne w naszych działaniach, postawach, intencjach, skutkach działania; w najszerszym rozumieniu – dobro w sensie moralnym