Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kazimiera Iłłakowiczówna

Kazimiera Iłłakowiczówna urodziła się w Wilnie (1889) i wychowała w Inflantach Polskich (Litwa, Łotwa), które ówcześnie stanowiły terytorium Rzeczpospolitej. Była owocem nieślubnego związku Klemensa Zana (syna Tomasza Zana – przyjaciela Adama Mickiewicza) oraz Barbary Iłłakowicz, która wcześnie osierociła córeczkę. Przyszłą poetkę wychowywała hrabina Zofia Buyno z Plater‑Zyberków, która długo nie zdradzała dziewczynie, kim jest. Dzięki przybranej matce zdobyła gruntowne klasyczne wykształcenie, z łatwością uczyła się języków obcych. W dorosłym życiu była poliglotką.

Zadebiutowała wierszem Jabłonie (1905) na łamach „Tygodnika Ilustrowanego”. Zaangażowała się w walkę kobiet o równe prawa, a w czasie I wojny działała jako siostra miłosierdzia. Przeżyła wówczas religijne nawrócenie.

W okresie międzywojennym należała do ważnych postaci życia literackiego. Przyjaźniła się ze skamandrytami, a szczególnie z Julianem Tuwimem. Była osobistą sekretarką Józefa Piłsudskiego i urzędniczką w MSZ. W czasie II wojny przebywała w Rumunii w Klużu (Siedmiogród). Po wojnie osiadła w Poznaniu, gdzie zajęła się przekładami literatury europejskiej. Zmarła w 1983 roku. Została pochowana na warszawskim cmentarzu na Powązkach.

Twórczość Iłłakowiczówny porównywano z poezją Safony. Ta grecka poetka z przełomu VII i VI w. p.n.e. pozostawiła po sobie utwory będące świadectwem jej kobiecej wrażliwości, w których ważną rolę przyznawała uczuciom. 

RBq08KGip9Qb0
Tablica pamiątkowa Kazimery Iłłakowiczówny (Poznań ul.Gajowa 4)
Źródło: Sidrom, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Połów

W tomiku Połów Kazimiery Iłłakowiczówny (1926) roku został zamieszczony wiersz o takim samym tytule. Można w nim znaleźć zapowiedź tematów i motywów lirycznych wykorzystywanych przez poetkę. Są to: ludowość, fantastyka, nieograniczona wyobraźnia i wrażliwość na odbiór rzeczy i miejsc oswojonych i zwykłych, także wiejskich krajobrazów bliskich obserwacjom poetki. Autorka dyskretnie przemyca religijność i motywy biblijne w tytule i treści wiersza (niebieski połów, sieć pełna ptaków i aniołów). Dzięki snom dokonuje się świadoma i nieświadoma recepcja rzeczywistości, która staje się bliższa, głębsza i bardziej znacząca dla odbiorcy poezji „Iłły”.

Kazimiera Iłłakowiczówna Połów

Od czarnej słodyczy, jedwabnych snów
dusza powstaje i tęskni znów,
i wije wianki, i powrozy wije,
i zarzuca je gwiazdom i księżycom na szyję;
wychodzi z ciała na niebieski połów
i wraca z siecią pełną ptaków i aniołów.

2 Źródło: Kazimiera Iłłakowiczówna, Połów, [w:] tejże, Na nitce deszczu, wybór A. Piwkowska, Warszawa 2019, s. 125.

Specyfika twórczości

W wierszach Iłłakowiczówny pojawiają się elementy groteski. Estetyka ta, polegająca na łączeniu różnych stylów i konwencji, była ważna w międzywojennej poezji, odnaleźć ją można w twórczości futurystów, ekspresjonistów, wreszcie skamandrytów, z którymi związana była poetka.

Iłłakowiczówna była mistrzynią wiersza tonicznego. W swoich utworach stosowała styl potoczny, ironię i humor. Jej dzieła są pogodne, obrazowe i melodyjne, rytmiczne i obfitujące w asonansowy rym.

Kazimiera Iłłakowiczówna Wiotkość

Krokusy na pokosach,
szrony na malinach i rosy,
Przechodzisz z malinami,
rosa ci szat nie plami.
Bierzesz jagody źrałe,
lecą ci z rąk zetlałe.
Dotykasz ziół, krzewów i ziół...
Walą się złamane na pół.

8 Źródło: Kazimiera Iłłakowiczówna, Wiotkość, [w:] Poezja naszego wieku, oprac. W. Kaliński, Warszawa 1989, s. 32.
asonans

Słownik

dziwożona
dziwożona

w mitologii słowiańskiej boginka wodząca ludzi po bagnach i uroczyskach

groteska
groteska

(fr. grotesque – dziwaczny, dziwaczność) – określenie szczególnego rodzaju komizmu, którego właściwością jest odrzucenie przyjętych zasad prawdopodobieństwa, prowadzące do powstania zdeformowanego obrazu rzeczywistości; charakterystyczne dla groteski jest współwystępowanie elementów tragizmu i komizmu, czy kontrastu, które służą celom satyrycznym lub parodystycznym; utwór literacki o elementach komicznie przejaskrawionych, nieprawdopodobnych, karykaturalnych

klechda
klechda

podanie ludowe o zamierzchłych czasach, związane z tradycją określonego regionu; wiąże się z miejscowymi wierzeniami, obyczajami i tradycjami

makabra
makabra

(fr. macabre) – okropność, koszmar, dominacja elementów grozy, groteski i czarnego humoru; jest to także coś przerażającego i śmiesznego zarazem

turpizm
turpizm

nurt w literaturze i sztuce, wyrażający się w szczególnym zainteresowaniu przedmiotami i zjawiskami nieestetycznymi

wieczór autorski
wieczór autorski

spotkanie czytelników z autorem, na którym promuje on wydaną niedawno powieść lub tomik poezji, opowiada też o procesie twórczym; autor na takim spotkaniu, czytając swoje utwory lub ich fragmenty, często przybliża ich sens i zdradza swoje intencje; odpowiada na pytania czytelników, tłumaczy przyjętą strategię pisania, „zaprzyjaźnia się” z miłośnikami swoich książek; ironiczny obraz spotkania poety i czytelników przedstawia Wisława Szymborska w wierszu Wieczór autorski