Przeczytaj
Skąd się wzięła geografia? Przedmiot badań geograficznych.
Termin geografia po raz pierwszy użył Eratostenes z Cyreny, grecki uczony żyjący na przełomie III i II w. p.n.e. Wyraz ten powstał z greckich słów ge – czyli „ziemia” oraz grapho – oznaczające „piszę, opisuję”. Jak określiłbyś zatem przedmiot geografii?
Tak, geografia przez wszystkie stulecia opisywała Ziemię.
Od starożytności do połowy XIX wieku opisywała przede wszystkim środowisko przyrodnicze na Ziemi wraz z jego elementami przyrody ożywionej i nieożywionej. Jednak już wtedy rozwijająca się nauka interesowała się zwyczajami i działalnością człowieka, z szczególną ciekawością opisywała ludność zamieszkującą nowo odkryte tereny.
Przedmiot badań współczesnej geografii.
Przedmiotem badań współczesnej geografii jest przede wszystkim środowisko przyrodnicze oraz społeczno‑gospodarcza działalność człowieka.
Kolejnym ważnym aspektem badań geograficznych jest przestrzenne zróżnicowanie zewnętrznej powłoki ziemskiej zwanej epigosferą. Wszystkie zebrane informacje na temat zachodzących wcześniej zmian w środowisku geograficznym można porównać z aktualnymi informacjami. Badając zależności i czynniki wpływające na te zmiany, dochodzimy do wiedzy dającej podstawy do prognozowania zmian oraz określenia prawdopodobieństwa ich wystąpienia. Wiedza ta pozwala przeciwdziałać np. katastrofom.
Działalność człowieka ma również wpływ na wiele obszarów badań, którymi zajmuje się geografia. W związku z tym przedmiotem badań będą skutki ingerencji człowieka w środowisko oraz wpływ środowiska na życie i działalność ludzi. Ta wiedza jest potrzebna do opracowania planów zagospodarowania przestrzennegozagospodarowania przestrzennego, wyznaczenia najlepszych terenów pod inwestycje lub oszacowania, na ile planowane inwestycje mogą oddziaływać na środowisko.
Zapoznaj się ze schematem podziału nauk geograficznych według Stanisława Leszczyckiego. Wybierz jeden z obszarów badań i uzasadnij, dlaczego jego pogłębianie jest istotne z punktu widzenia współczesnej nauki i problemów ekologicznych, społecznych lub gospodarczych.
Zapoznaj się z opisem schematu podziału nauk geograficznych według Stanisława Leszczyckiego. Wybierz jeden z obszarów badań i uzasadnij, dlaczego jego pogłębianie jest istotne z punktu widzenia współczesnej nauki i problemów ekologicznych, społecznych lub gospodarczych.
Słownik
(gr. oíkos – „dom”, nómos – „prawo”) nauka społeczna analizująca oraz opisująca produkcję, dystrybucję oraz konsumpcję dóbr i usług.
(gr. gḗ – „ziemia”, lógos – „słowo”, „nauka”) nauka zajmująca się budową, własnościami i historią Ziemi oraz związanymi z nią procesami.
(gr. hýdōr – „woda”, lógos – „słowo”, „nauka”) nauka badająca wodę w przyrodzie.
(gr. metéōros – „unoszący się w powietrzu”, lógos – „słowo”, „nauka”) nauka zajmująca się badaniem atmosfery i związanych z nią procesów.
wiąże się głównie z polityką przestrzenną na przykład miasta (gminy), regionu czy kraju. Może dotyczyć wspólnych międzynarodowych planów rozwoju i zagospodarowania większego obszaru np. krajów nadbałtyckich czy rozmaitych regionów europejskich. Im wyższy poziom złożoności struktur społecznych i gospodarczych, tym większa skala trudności w godzeniu interesów różnych podmiotów i harmonizowaniu interesów w życiu społecznym i w gospodarce na poziomie mikro, mezo i makro.
(gr. ocios – „społeczeństwo”, logos – „nauka”) nauka badająca w systematyczny sposób funkcjonowanie i zmiany społeczeństwa. Socjologowie badają społeczne reguły, procesy i struktury, które łączą i dzielą ludzi, tworzą lub są przejawem więzi między ludźmi a także proces ich zmian.