Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RlFSum79DKKpH1
Wilhelm Leopolski, Klucznik Gerwazy, ok. 1874 roku, Muzeum Narodowe we Wrocławiu.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Postacie Pana Tadeusza w dużym stopniu buduje ich język – ożywają w rozmowach, sporach, opowieściach i płomiennych mowach. Bogactwo języka pozwala na ukazanie obrazu kultury szlacheckiej – obyczajów, tradycji, postaw i relacji międzyludzkich. Mickiewicz stworzył plejadę mówców i gawędziarzy, którzy dążą do utrzymania uwagi słuchacza, stosując w tym celu bogaty arsenał środków. W tym, co mówią i jak mówią, odzwierciedla się światopogląd epoki i specyfika życia społecznego. Poznajemy system działania instytucji publicznych (sejmików i urzędów), sposoby gospodarowania, kulturę ucztowania, obserwujemy codzienne zmagania i rozrywki bohaterów. Rozmowy są integralnym składnikiem codzienności w Soplicowskim dworze. Wojski jest naczelnym gawędziarzem i cisza wyraźnie mu ciąży. Po polowaniu, zmęczony milczeniem zwaśnionych stron, udaje się do kuchni, by wsłuchać się w gwar:

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz. Księga V

Wojski rzuciwszy łopatkę
Znudzony ciszą, idzie pomiędzy czeladkę.
Woli w kuchennej słuchać ochmistrzyni krzyków,
Gróźb i razów kucharza, hałasu kuchcików;
Aż go powoli wprawił w przyjemne marzenie
Ruch jednostajny rożnów kręcących pieczenie.

C2 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz. Księga V, Wrocław 1980, s. 150–151.

Wojski uważa, że mowa odróżnia człowieka od zwierząt. Zabiera głos w różnych sprawach i lubi mieć szerokie grono słuchaczy. Chętnie chwali czasy minione, dowodząc ich przewagi nad współczesnością. Z przekonaniem wygłasza własne teorie na każdy możliwy temat, argumentującargumentargumentując na wiele sposobów. Może z równą swadą wypowiadać się o astronomii, technikach polowania lub o muchach. Sztuka retorykiretorykaretoryki wyraźnie sprawia mu przyjemność. Mowa jest dla niego podstawą kultury, a rozmowa sposobem życia. Często raczy słuchaczy anegdotami i opowieściami np. o Domejce i Dowejce, Rejtanie, o kometach. Nie jest przy tym natrętnym gadułą – zwraca uwagę na emocje odbiorców i poprzez swoje barwne historie buduje odpowiedni nastrój.
Ma bogatą wyobraźnię i w sprzyjających okolicznościach pozwala się jej ponieść.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz. Księga VI

Wojski zaś uważając, że tak wszyscy milczą,
Nazywa tę wieczerzę nie polską, lecz wilczą.
Hreczecha na milczenie miał słuch bardzo czuły,
Sam gawęda i lubił niezmiernie gaduły.
Nie dziw! ze szlachtą strawił życie na biesiadach,
Na polowaniach, zjazdach, sejmikowych radach;
Przywykł, żeby mu zawsze coś bębniło w ucho,
Nawet wtenczas, gdy milczał lub z placką za muchą 
Skradał się, lub zamknąwszy oczy, siadał marzyć;
W dzień szukał rozmów, w nocy musiano mu gwarzyć
Pacierze różańcowe albo gadać bajki.
Stąd też nieprzyjacielem zabitym był fajki,
Wymyślonej od Niemców, by nas zcudzoziemczyć;
Mawiał: Polskę oniemić, jest to Polskę zniemczyć.
Starzec, wiek przegwarzywszy, chciał spoczywać w gwarze,
Milczenie go budziło ze snu: tak młynarze,
Uśpieni kół tarkotem, ledwie staną osie,
Budzą się, krzycząc z trwogą: A słowo stało się!

C3 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz. Księga VI, Wrocław 1980, s. 171.

Znaczenie konwersacji docenia także Sędzia. Przypomina młodym, że rozmowa przy stole to integralna część każdej biesiady, kwestia szacunku dla innych i wymóg etykiety. Umiejętność dialogu i podtrzymywania rozmowy bywa nawet ważniejsza
od jej tematu.

RLPWGjpBkYDDy
Klucznik Gerwazy Rębajło, grafika Michała Elwiro Andriolliego do Pana Tadeusza Adama Mickiewicza
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Gerwazy prezentuje w epopei odmienną postawę. Od śmierci Stolnika stroni od ludzi – „Ani był na kiermaszu, ani na weselu; Odtąd jego dowcipnych żartów nie słyszano”. Jednak gdy zechce, potrafi doskonale władać słowem i znaleźć odpowiednie argumenty mające przekonać słuchaczy. Jego przemowy mają konkretny cel. Znajomość zasad retoryki pozwala mu nakłonić Hrabiego do batalii o zamek, zjednać sobie szlachtę z Dobrzyńskiego zaścianka i popchnąć do zajazdu na Soplicowo.

Nie wszyscy jednak doceniają umiejętności krasomówcze Gerwazego. Hrabia kwituje jego opowieść o rodzie Horeszków słowami:

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz. Księga II

Szkoda, że masz niewielki dar opowiadania!
Nieraz takie słyszałem i czytam podania.

C4 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz. Księga II, Wrocław 1980, s. 52.

We fragmencie księgi VII Rzecz Gerwazego, z której okazują się wielkie skutki wymowy sejmowej Klucznik usiłuje przekonać szlachtę do zajazdu na Soplicowo. Jego przemowa jest oparta na bogatej argumentacji. Aby wywołać wrażenie, wykorzystuje argumenty merytoryczne, pozamerytoryczne – emocjonalne albo ad personamad personamad personam. Wie doskonale, kiedy warto odwołać się do honoru, a kiedy powołać na przepisy prawne. Swobodnie stosuje różnorodne konstrukcje składniowe, przez co staje się ona bardzo dynamiczna. Zręcznie posługuje się pytaniami retorycznymipytanie retorycznepytaniami retorycznymi, apostrofamiapostrofaapostrofami, wtrąceniami, a nawet wykrzyknieniamiwykrzyknieniewykrzyknieniami. Z łatwością wykorzystuje funkcję fatyczną wypowiedzeń, pozwalającą na nawiązanie kontaktu i zbratanie się odbiorcą. Mowa Gerwazego to popis świadomego i wyrobionego mówcy, gdyż perswazjaperswazjaperswazja przynosi natychmiastowy skutek.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz. Księga VII

„To Scyzoryk! niech żyje Scyzoryk! — krzykniono —
Wiwat Scyzoryk, klejnot Rębajłów zaścianku!
Wiwat Rębajło, Szczerbiec, Półkozic, Mopanku!”
Wnet Gerwazy (to on był) przez tłum się przecisnął
Na środek izby, wkoło Scyzorykiem błysnął;
Potem w dół chyląc ostrze na znak powitania
Przed Maćkiem, rzekł: „Rózeczce Scyzoryk się kłania.
Bracia szlachta, Dobrzyńscy! Ja nie będę radził
Nic a nic; powiem tylko, po com was zgromadził:
A co robić, jak robić, decydujcie sami.
Wiecie, słuch dawno chodzi między zaściankami,
Że się na wielkie rzeczy zanosi na świecie;
Ksiądz Robak o tym gadał: wszakże wszyscy wiecie?”
„Wiemy!” krzyknęli — „Dobrze. Owóż mądrej głowie —
Ciągnął mówca, spojrzawszy bystro — dość dwie słowieIndeks górny 111 Indeks górny koniec.
Nieprawdaż?” „Prawda” rzekli. „Gdy cesarz francuski —
Rzekł Klucznik — stąd przyciąga, a stamtąd car ruski:
Więc wojna; car z cesarzem, królowie z królami
Pójdą za łby, jak zwykle między monarchami.
A nam czy siedzieć cicho? Gdy wielki wielkiego
Będzie dusić: my duśmy mniejszych, każdy swego.
Z góry i z dołu, wielcy wielkich, małych mali,
Jak zaczniem ciąć, tak całe szelmostwoIndeks górny 222 Indeks górny koniec się zwali,
I tak zakwitnie szczęście i Rzeczpospolita.
Nieprawdaż?” „Prawda — rzekli — jakby z książki czyta”.
[…]
„Pan Klucznik ją z nowego zważa stanowiska”.
„Owszem — zawołał Klucznik — u mnie po staremu,
O wielkich rzeczach myśleć należy wielkiemu:
Jest na to cesarz, będzie król, senat, posłowie.
Takie rzeczy, mopanku, robią się w Krakowie
Lub w Warszawie, nie u nas, w zaścianku, w Dobrzynie;
Aktów konfederackichIndeks górny 333 Indeks górny koniec nie piszą w kominie
Kredą, nie na wicinieIndeks górny 444 Indeks górny koniec, lecz na pergaminie.
Nie nam to pisać akta; ma Polska pisarzy
Koronnych i litewskich, tak robili starzy;
Moja rzecz Scyzorykiem wyrzynać”.
[…]
„Wszystkich was — kończył Klucznik — biorę tu na świadki,
Czy Robak nie powiadał, że wprzód nim przyjmiecie
W dom wasz Napoleona, trzeba wymieść śmiecie?
Słyszeliście to wszyscy: a czy rozumiecie?
Któż jest śmieciem powiatu? Kto zdradziecko zabił
Najlepszego z Polaków, kto go okradł, zgrabił?
I jeszcze chce ostatki wydrzeć z rąk dziedzica?
Któż to? Mamże wam gadać?” „A już ci Soplica —
Przerwał Konewka — to łotr” „On, to ciemiężycielIndeks górny 555 Indeks górny koniec
Pisnął Brzytewka — „Więc go kropić!” dodał Chrzciciel;
„Jeśli zdrajca — rzekł Buchman — więc na szubienicę!”
„Hejże! — krzyknęli wszyscy — hejże na Soplicę!”
[Jankiel, a także wcześniej Bartek, zwany Prusakiem, stają po stronie Sędziego i próbują go obronić przed atakiem Gerwazego]
Klucznik wołał: „Precz stąd, Żydzie!
Nie tkaj palców między drzwi, nie o ciebie idzie!
Panie Prusak! że waszeć Sędziowską handlujesz
Parą wicin mizernych: to już zań gardłujesz?
Zapomniałeś mopanku, że ojciec waszecinIndeks górny 666 Indeks górny koniec
Spławiał do Prus dwadzieścia Horeszkowskich wicin?
Stąd się zbogacił i on, i jego rodzina,
Ba, nawet wszyscy, ilu was tu jest z Dobrzyna.
Bo pamiętacie starzy, słyszeliście młodzi,
Że Stolnik był was wszystkich ojciec i dobrodziéjIndeks górny 777 Indeks górny koniec:
Kogoż on komisarzem słał do swych dóbr pińskich?
Dobrzyńskiego! Rachmistrzów kogo miał? Dobrzyńskich!
Marszałkostwa, kredensu nie zwierzał nikomu,
Tylko Dobrzyńskim: pełno Dobrzyńskich miał w domu!
On forytowałIndeks górny 888 Indeks górny koniec wasze w trybunałach sprawy,
On wyrabiał u króla dla was chleb łaskawy,
Dzieci wasze kopami pomieszczał w konwikcie
Pijarskim,Indeks górny 999 Indeks górny koniec na swym koszcie, odzieży i wikcie;Indeks górny 101010 Indeks górny koniec
Dorosłych promowował także swym nakładem:
A dlaczego to robił? że wam był sąsiadem!
Dziś Soplica kopcami tyka waszych granic:
Cóż kiedy wam dobrego zrobił on?”
[...]
„Bracia! chcecie bój z ruskim wieść imperatorem,
A boicie się wojny z Soplicowskim dworem?
Strach wam turmy!Indeks górny 111111 Indeks górny koniec Czyż to ja wzywam na rozboje?
Broń Boże! Szlachta Bracia! Ja przy prawie stoję.
Wszak Hrabia wygrał, zyskał dekretów niemało:
Tylko je egzekwować! Tak dawniej bywało:
Trybunał pisał dekretIndeks górny 121212 Indeks górny koniec; szlachta wypełniała,
A szczególniej Dobrzyńscy, i stąd wasza chwała
Urosła w Litwie! Wszakże to Dobrzyńscy sami
Bili się na zajeździe myskim z Moskalami,
Których przywiódł jenerał ruski Wojniłowicz
I łotr, przyjaciel jego, pan Wołk z Łogomowicz.
Pamiętacie, jak Wołka wzięliśmy w niewolę,
Jak chcieliśmy go wieszać na belce w stodole,
Iż był tyran dla chłopstwa a sługa Moskali;
Ale się chłopi głupi nad nim zlitowali!
(Upiec go muszę kiedyś na tym Scyzoryku.)
Nie wspomnę innych wielkich zajazdów bez likuIndeks górny 131313 Indeks górny koniec,
Z których wyszliśmy zawsze, jak szlachcie przystało,
I z zyskiem i aplauzemIndeks górny 141414 Indeks górny koniec powszechnym i z chwałą!
Po cóż o tym wspominać? Dziś darmo pan Hrabia,
Sąsiad wasz, sprawę toczy, dekrety wyrabia:
Już nikt z was pomóc nie chce biednemu sierocie!
Dziedzic Stolnika tego, który żywił krocieIndeks górny 151515 Indeks górny koniec,
Dziś nie ma przyjaciela, oprócz mnie, Klucznika,
I ot tego wiernego mego Scyzoryka!”
I tak wszystkich pociągnął wymowny Gerwazy;
Bo wszyscy ku Sędziemu mieli swe urazy,
Jak zwyczajnie w sąsiedztwie: to o szkodęIndeks górny 161616 Indeks górny koniec skargi,
To o wyręby, to o granice zatargi.
Jednych gniew, drugich tylko podburzała zawiść
Bogactw Sędziego — wszystkich zgodziła nienawiść.
Cisną się do Klucznika, podnoszą do góry
Szable, pałki. —

C5 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz. Księga VII, Wrocław 1980, s. 201–209.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

Słownik

ad personam
ad personam

(łac., argument wymierzony w osobę) nieuczciwy chwyt w dyskusji, wytaczanie oskarżeń natury osobistej

antagonista
antagonista

(gr. antagōnistḗs - przeciwnik, rywal) ktoś, kto występuje przeciwko komuś, zwłaszcza z racji odmiennych poglądów

apel
apel

(fr. appel - wezwanie, odwołanie) publiczna wypowiedź lub pismo skierowane do pewnej zbiorowości, wzywające ją do czegoś, do czego nie jest ona prawnie zobowiązana

apostrofa
apostrofa

(gr. apostrophḗ - odwrócenie, zwrot) składniowa figura retoryczna, charakteryzująca się bezpośrednim zwrotem do osoby, bóstwa, idei, wydarzenia, pojęcia lub przedmiotu

argument
argument

(łac. argumentum - dowód, uzasadnienie, racja) wypowiedź potwierdzająca lub obalająca czyjś sąd o czymś, środek, którego używamy w dyskusji lub sporze, aby przekonać lub nakłonić kogoś do czegoś

erystyka
erystyka

(gr. eristikós, czyli kłótliwy; od éris – kłótnia) sztuka prowadzenia sporu, dyskutowania, obejmująca przekonywanie innych o prawdziwości przedstawianych im poglądów, często uciekająca do rozumowań z pozoru tylko poprawnych

inwersja
inwersja

(łac. inversio – odwrócenie)figura polegająca na zmianie naturalnego szyku w zdaniu służy uniezwykleniu stylu np. przemowy, podkreśleniu wagi słów, zmianie intonacji

paralelizm
paralelizm

(gr. parallēlismós) - zabieg pisarski polegający na zestawieniu podobnych lub takich samych elementów np. kompozycyjnych, treściowych

perswazja
perswazja

(łac. persuasio) - sztuka przekonywania kogoś do własnych racji; różni się od manipulacji tym, że przekonanie danej osoby do czegoś nie zaszkodzi jej w późniejszym czasie, przy czym metody postępowania, jakie stosowane są w akcie perswazji, są wykorzystywane także w trakcie manipulacji

pointa (puenta)
pointa (puenta)

(fr. pointe – ostre zakończenie) krótkie zakończenie jakiegoś tekstu, często zaskakujące lub dowcipne, uwydatniające jakiś jego wcześniej ukryty sens; zakończenie jakiegoś procesu, sprawy, zdarzenia nadające im określony sens

powtórzenie
powtórzenie

(łac. repetitio) figura retoryczna, zabieg stylistyczny polegający na wielokrotnym użyciu tego samego elementu językowego (wyrazu, zespołu wyrazów, wersów lub zwrotek) celem uzyskania rytmizacji, podkreślenia znaczenia, zwiększenia ekspresji

protagonista
protagonista

(fr. protagoniste < gr. prōtagōnistḗs – pierwszy aktor) człowiek przodujący w czymś lub walczący o coś

przerzutnia
przerzutnia

przeniesienie wyrazu lub części zdania do następnego wersu lub strofy, np. w celu zaakcentowania wypowiedzi, zwiększenia dynamiki i pobudzenia wyobraźni osoby czytającej

pytanie retoryczne
pytanie retoryczne

figura stylistyczna i retoryczna; pytanie zadane nie dla uzyskania odpowiedzi, lecz w celu skłonienia odbiorcy do przemyśleń na określony temat, podkreślenia wagi problemu; ewentualnie pytanie, na które odpowiedź jest oczywista

retoryka
retoryka

(gr. reo - mówię celowo, stosownie, pięknie) krasomówstwo, sztuka tworzenia i wygłaszania mów, wykorzystująca figury retoryczne, tropy, argumenty, mająca na celu przekonanie kogoś do czegoś, zaszczepienie myśli lub poglądu

teza
teza

(gr. thesis) sformułowanie, którego prawdziwość rozważa się lub dowodzi

wykrzyknienie
wykrzyknienie

bezpośredni zwrot do słuchacza lub czytelnika, rzeczownik w wołaczu, wykrzyknik i inne wyrazy o charakterze emocjonalnym

wyliczenie
wyliczenie

środek retoryczny polegający na wymienianiu w tekście kolejnych elementów pewnej całości, służący zwróceniu uwagi na prezentowane treści, wzmocnieniu znaczenia wypowiedzi