Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jan Kasprowicz

R1Rf0l8iR9xyf
Jacek Malczewski, Portret Jana Kasprowicza (1903)
Źródło: domena publiczna.

Jan Kasprowicz (1860–1926) urodził się w Szymborzu, niedużej wsi w okolicach Inowrocławia. W 1888 roku ukazał się pierwszy tom jego poezji, w którym artysta zawarł cykl Z chałupy, zainspirowany realiami społecznymi rodzinnej wsi kujawskiej. Kasprowicz w latach 90. zwrócił się ku poetyce impresjonizmuimpresjonizmimpresjonizmusymbolizmusymbolizmsymbolizmu, czego efektem był między innymi tom Krzak dzikiej róży (1898).

W twórczości Jana Kasprowicza ujawniły się niemal wszystkie ważniejsze tendencje rozwijające się w liryce przełomu wieków. Jego pierwsze próby poetyckie ujawniały wpływy poezji postromantycznej, reprezentowanej przez takich twórców jak Kornel Ujejski czy Teofil Lenartowicz. Jednocześnie w cyklu sonetów Z chałupy, wydanym w zbiorze Poezje z 1888 roku, zauważalne są elementy naturalizmunaturalizmnaturalizmu. Kasprowicz nie stronił w sonetach od szczegółowego opisu życia na wsi – w tym brudu i nędzy – ukazując szeroką panoramę zjawisk społecznych.

W latach 90. XIX wieku poeta zainteresował się modnymi wówczas kierunkami literackimi – symbolizmem oraz impresjonizmem. Rodząca się właśnie Młoda Polska czerpała z osiągnięć liryki europejskiej, zwłaszcza francuskiej, próbując zaszczepić nowe rodzaje ekspresji artystycznej na gruncie literatury polskiej. Głośna druga seria poezji Kazimierza Przerwy‑Tetmajera (1865–1940) z 1894 roku była wyraźnym świadectwem zmian w rodzimej mowie wiązanejmowa wiązanamowie wiązanej. Również tom Krzak dzikiej róży Jana Kasprowicza, który ukazał się w 1898 roku, należał do istotnych punktów zwrotnych w ówczesnej liryce. Szczególnie tytułowy cykl czterech sonetów zyskał status modelowego przykładu realizacji poetyki symbolizmu i impresjonizmu w polskiej literaturze.

Jan Kasprowicz Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach

I

W ciemnosmreczyńskich skał zwaliska,
Gdzie pawiookie drzemią stawy,
Krzak dzikiej róży pąs swój krwawy
Na plamy szarych złomówzłomzłomów ciska.

U stóp mu bujne rosną trawy.
Bokiem się piętrzy turnia śliska,
Kosodrzewiny wężowiska
Poobszywały głaźne ławy…

Samotny, senny, zadumany,
Skronie do zimnej tuli ściany,
Jakby się lękał tchnienia burzy.

Cisza… O liście wiatr nie trąca,
A tylko limba próchniejąca
Spoczywa obok krzaku róży.

II

Słońce w niebieskim lśni krysztale,
Światłością stały się granity,
Ciemnosmreczyński las spowity
W bladobłękitne, wiewne fale.

Szumna siklawa mknie po skale,
Pas rozwijając srebrnolity,
A przez mgły idą, przez błękity,
Jakby wzdychania, jakby żale.

W skrytych załomach, w cichym schronie,
Między graniami w słońcu płonie,
Zatopion w szum, krzak dzikiej róży…

Do ścian się tuli, jakby we śnie,
A obok limbę toczą pleśnie,
Limbę, zwaloną tchnieniem burzy.

III

Lęki! wzdychania! rozżalenia,
Przenikające nieświadomy

Bezmiar powietrza!… Hen! na złomy,
Na blaski turnic, na ich cienia

Stado się kozic rozprzestrzenia;
Nadziemskich lotów ptak łakomy
Rozwija skrzydeł swych ogromy;
Świstak gdzieś świszcze spod kamienia.

A między zielska i wykroty,
Jak lęk, jak żal, jak dech tęsknoty,
Wtulił się krzak tej dzikiej róży.

Przy nim, ofiara, ach! zamieci,
Czerwonym próchnem limba świeci,
Na wznak rzucona świstem burzy…

IV

O rozżalenia! o wzdychania!
O tajemnicze, dziwne lęki!…
Ziół zapachniały świeże pęki,
Od niw liptowskich, od KrywaniakrywańKrywania.

W dali echowe słychać grania:
Jakby nie z tego świata dźwięki
Płyną po rosie, co hal miękki
Aksamit w wilgną biel osłania.

W seledyn stroją się niebiosy,
Wilgotna biel wieczornej rosy
Błyszczy na kwieciu dzikiej róży.

A cichy powiew krople strąca
Na limbę, co tam próchniejąca
Leży, zwalona wiewem burzy…

1 Źródło: Jan Kasprowicz, Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach, [w:] Wybór poezji, oprac. J.J. Lipski, Kraków 1990, s. 136–138.

Symbolizm zakładał sugerowanie czytelnikowi uczuć i nastrojów bez nazywania ich wprost. Symboliści posługiwali się najczęściej obrazami poetyckimi, które w zamierzeniu miały stanowić odpowiedniki przeżyć wewnętrznych. Z tego względu przesłanie ich wierszy było programowo niejasne, dopuszczało wielorakie możliwości interpretacyjne. Rezygnacja z klarownej treści miała istotny cel: twórcy pragnęli mówić o doświadczeniach wewnętrznych, nieposiadających określenia w języku. Dążyli do wyrażania treści metafizycznych, duchowych.

Tak właśnie postąpił Jan Kasprowicz w cyklu Krzak dzikiej róży. Osobiste wrażenia podmiotu lirycznego i subiektywne odniesienia do obserwowanego pejzażu zostały ograniczone – strofy sonetów są wypełnione przede wszystkim opisami zjawisk przyrody. Jednocześnie wspominane „żale” i „tęsknoty” doświadczane przez tytułową różę każą mniemać, że cykl poetycki nie jest jedynie deskrypcją górskiego krajobrazu. Roślina otrzymuje cechy ludzkie; autor sugeruje w ten sposób, że los krzaka róży można odczytać jako odbicie losu człowieka. Przyroda nie istnieje w wierszu sama dla siebie – staje się przykrywką dla rozważań egzystencjalnych.

RJfzttGQjvYFl
Dolina Ciemnosmreczyńska.
Źródło: domena publiczna.

Impresjonizm reprezentował tendencję przeciwną. Wywodzący się ze sztuki malarskiej kierunek opierał się na ulotnych, zmysłowych odczuciach, omijając treści metafizyczne. Impresjoniści odzwierciedlali w swoich obrazach grę świateł i kolorów rejestrowaną przez ludzkie oko. Oddawali ją za pomocą niewielkich plam, które obserwowane z odpowiedniej odległości ujawniały nowe jakości barwne. W poezji impresjonizm polegał przede wszystkim na podkreślaniu wagi chwilowych wrażeń wzrokowych, słuchowych czy zapachowych. Podmiot liryczny pozostawał przy tym jedynie ich biernym odbiorcą, nie wchodząc w interakcję ze światem zewnętrznym.

Krzaku dzikiej róży Kasprowiczowi udało się połączyć obie poetyki. Pojawiające się w sonetach różę i limbę można odczytać jako symbole sugerujące niewypowiedziane przeżycia wewnętrzne podmiotu. Jednocześnie natura zostaje opisana techniką impresjonistyczną. Kasprowicz tworzy poetycki krajobraz niczym kompozycję kolorowych plam; pisze o pawiookich stawach, bladobłękitnych falach, czerwonym próchniewilgotnej bieli wieczornej rosy. Odwołuje się do zjawisk świetlnych: Słońce w niebieskim lśni krysztale, / Światłością stały się granity, nie zapomina też o doznaniach dźwiękowych: Szumna siklawa mknie po skale, Świstak gdzieś świszcze spod kamienia.

Zestawienie symbolizmu z elementami impresjonistycznego widzenia świata było charakterystyczne dla polskiej poezji przełomu wieków. Twórcy Młodej Polski często wypełniali swoje utwory opisami krajobrazów, lecz nie chcieli rezygnować z wyrażenia treści uczuciowych i emocjonalnych. Stąd też sensualne doznania współistniały z uniesieniami ducha, czego dobrym przykładem są sonety Kasprowicza. Tytułowy krzak dzikiej róży miał poruszyć nie tylko zmysły, lecz i duszę czytelnika.

Słownik

Ciemne Smreczyny
Ciemne Smreczyny

część Doliny Koprowej znajdującej się po słowackiej stronie Tatr Wysokich, porośnięta bujnym lasem świerkowym

impresjonizm
impresjonizm

(franc. impressionisme, z łac. impressio – odbicie, wrażenie) powstały w latach 70. XIX wieku kierunek w malarstwie europejskim, skupiający się na odtwarzaniu chwilowych, subiektywnych wrażeń zmysłowych, który silnie oddziałał na inne sztuki, w tym na literaturę. Za jego prekursora w obrębie malarstwa uważa się Édouarda Maneta, do czołowych przedstawicieli należeli zaś m.in. Claude Monet, Auguste Renoir oraz Edgar Degas. Elementy impresjonistycznej poetyki inspirowanej osiągnięciami francuskich malarzy można odnaleźć w twórczości m.in. Stéphane’a Mallarmégo, Paula Verlaine’a, Kazimierza Przerwy‑Tetmajera czy Jana Kasprowicza

Krywań
Krywań

szczyt (wys. 2494 m n.p.m.) znajdujący się po słowackiej stronie Tatr Wysokich o rozpoznawalnym zakrzywionym wierzchołku

mowa wiązana
mowa wiązana

twórczość poetycka

naturalizm
naturalizm

(z łac. naturalis – naturalny, wrodzony) prąd literacki powstały w II połowie XIX wieku, wykorzystujący osiągnięcia nauk przyrodniczych, związany z poglądami deterministycznymi i ewolucjonistycznymi; często operował silnymi środkami wyrazu, nie stronił od szczegółowego opisywania scen drastycznych, ukazywał ludzi jako organizmy biologiczne

piędź
piędź

staropolska miara długości określana poprzez przeciętną odległość między końcem kciuka i małego lub środkowego palca na rozwartej dłoni; jej dokładna wartość była zależna od regionu, wynosiła około 20 cm

symbolizm
symbolizm

(z gr. symbolon – znak umowny) kierunek w sztuce zapoczątkowany przez poetów francuskich w II połowie XIX wieku, zakładający rezygnację z bezpośredniego opisu emocji, opierający się na sugerowaniu wzruszeń i nastrojów, operujący wieloznacznymi symbolami w celu wyrażenia treści, które nie mają określenia w systemie językowym

złom
złom

stojące, zazwyczaj już martwe drzewo, złamane na skutek wpływu wiatru lub śniegu