Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Powrót do fascynacji Biblią

Romantyzm to epoka „przebudzenia religijnego”, powrotu do chrześcijaństwa, odrodzenia katolicyzmu, choć było to odrodzenie najczęściej niezgodne z dogmatami Kościoła. Tworzyły się (lub odżywały) nieortodoksyjne nurty filozoficzno‑religijne: milenaryzm i mesjanizmmesjanizmmesjanizm. Wyznawców zyskały: prowidencjalizmprowidencjalizmprowidencjalizm i idea postępu, wedle której ludzkość dąży do Boga przez szereg prób, mających przynieść zbiorowe zbawienie. Ostatecznie „religia wieku” przybrała charakter synkretyczny: każda z wiar prowadziła do Boga, a więc każda była jednakowo dobra, najlepsze wydawało się zaś połączenie elementów różnych wyznań, a także osiągnięć filozofii i nowoczesnej nauki, która miała się stać obrończynią wiary. Była to także religia uczucia, dla której liczyło się osobiste przekonanie, a nie dogmat.

Żywe zainteresowanie budziła w tym okresie Biblia, chętnie parafrazowana i cytowana. Zwrócono się ku postaciom, gatunkom i opowieściom biblijnym, chętnie też naśladowano styl Starego i Nowego Testamentu.

Moc słowa

W Biblii fascynowała romantyków koncepcja Słowa zaczerpnięta z Ewangelii św. Jana:

Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga, i Bogiem było Słowo. Ono było na początku u Boga. Wszystko przez Nie się stało, a bez Niego nic się nie stało, [z tego], co się stało. W Nim było życie, a życie było światłością ludzi, a światłość w ciemności świeci i ciemność jej nie ogarnęła.

Takie ujęcie Słowa, które jest jednocześnie czynem, energią i mocą zdolną zmieniać świat, było bliskie romantycznemu rozumieniu poezji. Poeta stawał się nosicielem Słowa, pośrednikiem między Bogiem a narodem, kontynuatorem misji Chrystusa. Często także był przedstawiany jako jednostka wybrana do dzieła zbawienia świata.

R12M2VakqozKk
Tycjan, Święty Jan Ewangelista na Patmos, ok. 1544
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dzieło otwarte

Sama Biblia była dla romantyków dziełem otwartym, domagającym się kontynuacji. Nie skończyło się przecież dzieło stworzenia świata (za jego swoistą kontynuację uważano działanie wyobraźni i twórczość poetycką) ani jego zbawienia. Stąd potrzeba uzupełniania, aktualizowania Biblii. Należało opisać jej językiem dzieje świata, zwłaszcza zaś dzieje kolejnego narodu wybranego. Dlatego też romantycy postanowili napisać „ciąg dalszy” świętej księgi. I kilka takich nowych „biblii” napisali.

RJbLrGXY3Nymj
Stworzenie Adama i Ewy, fresk z klasztoru w Innichen w Tyrolu Południowym, 1280
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Słownik

mesjanizm
mesjanizm

(z gr. Christos – Mesjasz) idea chrześcijańska związana z proroctwem nadejścia Mesjasza – Wybawiciela, wiara w nadejście lepszego świata

mesjanizm polski
mesjanizm polski

nurt literacko‑filozoficzny i religijny w kulturze polskiej połowy XIX wieku

prowidencjalizm
prowidencjalizm

(z łac. providentia – opatrzność) – pogląd historyczno‑filozoficzny, uznający Boską Opatrzność za siłę kierującą dziejami ludzkości