Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Punkt wyjścia

REcJjHRL4nedm1
Popiersie Solona, rzeźba rzymska z I w. n.e. Trudność z ustaleniem rzeczywistego charakteru reformy Solona wynika z mitu, jaki otaczał tego męża stanu na przełomie V i IV w. p.n.e. Większość Greków z epoki klasycznej sądziła, że to on był twórcą demokracji, a nawet niemal wszystkich politycznych rozwiązań (podobnie rzecz się miała z Likurgiem, na poły mitycznym prawodawcą Sparty). Na szczęście zachowały się fragmenty pism Ateńczyka, na podstawie których (i innych) historycy są w stanie dość dokładnie określić, co pochodziło od Solona, a co od innych reformatorów.
Źródło: Sailko, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Władzę w ateńskiej polis w epoce archaicznej sprawowali arystokraci, tzw. eupatrydzieupatrydaeupatrydzi, którzy spośród siebie wybierali archontówarchontarchontów („rządzących”). Tych dziewięciu jednorocznych urzędników kierowało najważniejszymi sprawami państwa: jeden archont basileus zajmował się funkcjami kapłańskimi i kultu; jeden polemarch (polemarchos) stał na czele armii; sześciu tesmotetów (thesmothetai) miało kompetencje sądownicze i prawodawcze (nie jesteśmy w stanie dokładnie określić ich uprawnień i głównie bazujemy na nazwie: tesmoteta to dosłownie „twórca prawa”); oraz jeden eponim (eponymos), najwyższy spośród archontów nadzorował całe kolegium i prowadził politykę państwa. O znaczeniu eponima świadczy fakt, że imionami arystokratów, którzy sprawowali ten urząd, nazywano kolejne lata (Ateńczycy mawiali np.: Persowie stanęli w Attyce, gdy Kalliades był archontem. Wszyscy archonci po zakończeniu kadencji zasiadali dożywotnio w radzie obradującej na pagórku zwanym AreopagiemAreopagAreopagiem („wzgórze Aresa”). Nie jest jasne, jakie uprawnienia posiadał Areopag, z jednym wyjątkiem: pełnił funkcję sądu w przypadku popełnienia świętokradztwa lub zabójstwa. Obok urzędników i Areopagu funkcjonowało także zgromadzenie ludowe (jako „lud” rozumiano tych, którzy byli w stanie zakupić wyposażenie hoplityhoplitahoplity, a więc nielicznych). Zbierało się ono rzadko i nieregularnie, na co dzień nie odgrywało znaczącej roli.

Kryzys

Podstawą przewagi politycznej i ekonomicznej arystokratów było bogactwo wynikające z posiadania ziemi. W VII w. p.n.e. w nie do końca jasnych dla nas okolicznościach większość ziemi w Attyce znalazła się w ich rękach. Wraz ze wzrostem liczby ludności nasilały się napięcia między arystokratami a drobnymi posiadaczami ziemi. Ci ostatni dzielili swoje gospodarstwa między synów, a kurczące się w ten sposób działki nie były w stanie utrzymać właścicieli. Aby ratować się przed głodem, zastawiali ziemię, a gdy ta się skończyła, oddawali pod zastaw wolność własną i swoich bliskich. W efekcie tracili nie tylko ziemię, lecz także popadali w niewolę. Świadectwem ich smutnego losu były kamienne słupy (horoi), które stawiano na zadłużonych polach (kilka z nich – choć nieco późniejszych, bo pochodzących z IV w. p.n.e. – zachowało się do naszych czasów). Solon pisał o nich w jednym ze swoich wierszy, w którym chwali się efektami swojej reformy:

Dłużnicze słupy (horoi) zniosłem wszędy powbijane,
I ją [ziemię attycką], znękaną przedtem, wolną uczyniłem.
Z powrotem do ojczystych Aten, bogów dzieła,
Przywiodłem wielu: tych sprzedanych zgodnie z prawem,
I tych bezprawnie, oraz tych, co z niemożności
Spłacenia długów, uciekali, już nie pomnych
Attyckiej mowy, bowiem wszędy się tułali.

t Źródło: Solon, fragment 30, wersy 6-12, tłum. W. Appel.

Szczególny opór zaczął budzić zwyczaj sprzedawania popadłych w niewolę za długi Ateńczyków poza granice Attyki. Niepokój społeczny stał się na tyle duży, że groził wybuchem stasisstasisstasis. Biedni żądali nowego podziału ziemi. Aby temu zapobiec (i być może ewentualnemu rozlewowi krwi z tego powodu), arystokraci zgodzili się na reformy. Przeprowadzić je mieli ajsymneciajsymnetaajsymneci. Zaczął się proces powolnej przebudowy porządku prawnego, społecznego i politycznego ateńskiej wspólnoty.

RLstIVFj8QW2u
Posąg Harmodiosa i Aristogejtona, dwóch arystokratów, którzy zamordowali Hipparcha, jednego z synów tyrana Pizystrata. Dla demokratów byli uosobieniem walki o wolność i równe prawa, w rzeczywistości chodziło o spowodowane motywami osobistymi zabójstwo. Hipparch zakochał się w Harmodiosie, ale został odrzucony. Obraził więc jego siostrę, najpierw obiecując jej istotną rolę do odegrania w Panatenajach, najważniejszym święcie ateńskim, a później jej tego odmawiając. Rzymska kopia greckiej rzeźby z brązu, Muzeum Archeologiczne w Neapolu.
Źródło: Elliott Brown, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.

Ku demokracji

Proces przebudowy ustroju polis ateńskiej rozpoczął się w latach 20. VII w. p.n.e. Pierwszy zadania podjął się Drakon, który doprowadził do spisania praw (wcześniej prawa były przekazywane ustnie, co mogło prowadzić do nadużyć ze strony tesmotetów). Kolejny reformator, Solon, zlikwidował zadłużenie Ateńczyków (słynna seisachtheia, „strząśnięcie długów”), zakazał niewoli za długi i umożliwił szerszemu gronu obywateli ubieganie się o najważniejsze urzędy w państwie. Wcześniej archontami mogli zostać tylko nieliczni, a od czasów Solona każdy, kto posiadał majątek przynoszący co najmniej 300 medymnówmedymnmedymnów rocznie (ok. 12–15 ha). Mimo starań Solon załagodził jedynie skutki kryzysu, ale nie zlikwidował przyczyn (nie doprowadził do nowego podziału ziemi). W konsekwencji doszło w niedługim czasie do stasis, w wyniku której władzę przejął tyrantyrantyran Pizystrat.

RJajodExH0t2V
Zdjęcie przedstawia ostrakony z ok. 480 r. p.n.e. w Muzeum Agory w Atenach. Były to gliniane skorupki, na których zapisywano imiona obywateli podczas procedury nazywanej ostracyzmem (gr. ostrakismos, od ostrakon – skorupka, naczynie gliniane). Została ona wprowadzona przez Klejstenesa. Celem było pozbycie się z Aten osoby uznanej przez ogół za zagrażającą porządkowi państwowemu. W razie potrzeby raz w roku przeprowadzano tajne głosowanie, w którym musiało wziąć udział przynajmniej 6 tys. obywateli. Ten, na kogo padło najwięcej głosów, musiał na 10 lat opuścić Ateny, ale zachowywał prawa obywatelskie i majątkowe.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Długoletnie panowanie Pizystrata było dla miasta okresem pomyślności. Podjęte przez tyrana na wielką skalę działania o charakterze budowlanym dały pracę rzeszy najbiedniejszych. Inni znaleźli zatrudnienie w rozwijającym się wówczas z niebywałym rozmachem rzemiośle (ceramikaceramikaceramika ateńska za Pizystrata podbiła cały świat grecki). Demokrację natomiast zaprowadził w Atenach Klejstenes. Stało się to po obaleniu tyranii, czyli po zamordowaniu Hipparcha i wypędzeniu Hippiasza (byli to synowie Pizystrata, którzy sprawowali władzę po śmierci ojca). Klejstenes dopuścił do udziału w życiu wspólnoty najbiedniejszych (dotychczas przysługiwał jedynie tym, którzy byli w stanie kupić uzbrojenie hoplickie). Zyskali oni prawo uczestnictwa w zgromadzeniu ludowymzgromadzenie ludowe (eklezja)zgromadzeniu ludowym, które stało się centrum życia politycznego. Z kolei kompetencje archontów przejęła w dużym stopniu wybierana demokratycznie Rada Pięciuset, na co dzień zajmująca się przygotowywaniem obrad zgromadzenia.

RHaQXnStdtZNh
Mapa Attyki V‑IV w. p.n.e.
Wskaż najważniejsze miasta Attyki.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie atiner.gr, licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

ajsymneta
ajsymneta

(gr. aisymnetes) mąż zaufania publicznego wyznaczany podczas konfliktów wewnętrznych dla rozwiązania jakiegoś konkretnego problemu, „rozjemca”

archont
archont

(gr. archon, archontos) w starożytnej Grecji: każdy z dziewięciu urzędników wchodzących w skład najwyższej rady (Areopagu)

Areopag
Areopag

(gr. Areiopagos - wzgórze Aresa), w starożytnej Grecji: najwyższa rada złożona z archontów; nazywany tak od wzgórza na którym znajdowało się miejsce obrad

ceramika
ceramika

(gr. keramikos - gliniany) przedmioty wykonane z gliny i sztuka ich wyrabiania

dem
dem

(gr. demos) - elementarna jednostka podziału administracyjnego, gmina

eupatryda
eupatryda

(gr. eupatrides – z dobrego ojca) arystokraci ateńscy, którzy w swoich rękach skupiali pełną władzę polityczną i wiele godności religijnych

fyla
fyla

(gr. fyle) - jednostka podziału społeczności obywatelskiej: w Atenach fyla dzieliła się na trytie, a te na demy

hoplita
hoplita

(gr. hoplites) żołnierz ciężkozbrojnej piechoty w armiach greckich

medymn
medymn

(gr. medimnos) jednostka pojemności produktów sypkich; w Attyce wynosiła ok. 52 litrów

ostracyzm
ostracyzm

(gr. ostrakismos, od ostrakon – skorupka, naczynie gliniane) w starożytnej Grecji: skazanie na wygnanie przez sąd skorupkowy (poprzez głosowanie na glinianych skorupkach)

stasis
stasis

(gr.) ostry konflikt wewnętrzny między stronnictwami politycznymi, w wyniku których dochodziło do rozlewu krwi, rozruchów i zamieszek; stan wojny domowej

trytia
trytia

(gr. trittys) jednostka podziału administracyjnego; w Atenach dzieliła się na demy

tyran
tyran

(gr. tyrannos) jednostka, która uzurpowała sobie nieograniczoną władzę w państwie, najczęściej jeden z arystokratów

zgromadzenie ludowe (eklezja)
zgromadzenie ludowe (eklezja)

(gr. ekklesia) w starożytnej Grecji: najwyższy organ władzy; zgromadzenie obywateli

Słowa kluczowe

Drakon, Solon, strząśnięcie długów, Pizystrat, Klejstenes, zgromadzenie ludowe, demokracja ateńska, społeczeństwo starożytnej Grecji, starożytność, starożytna Grecja, antyk

Bibliografia

B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków: do końca wojen perskich, t. 1, Warszawa 1988.

M.I. Finley, Grecy, Warszawa 1965.

W. Lengauer, Starożytna Grecja okresu archaicznego i klasycznego, Warszawa 1999.

D. Musiał, Świat grecki: od Homera do Kleopatry, Warszawa 2008.

Słownik kultury antycznej, red. R. Kulesza, Warszawa 2012.

A. Ziółkowski, Historia powszechna: starożytność, Warszawa 2010.