Przykładowe zadanie

Zadanie 1

Treść zadania:

Sprawdź, jaki będzie rezultat zastosowania przedstawionego algorytmu.

Linia 1. a znak równości 2. Linia 2. b znak równości 2. Linia 3. c znak równości a plus b asterysk a. Linia 4. wypisz c. Linia 5. wypisz c plus plus. Linia 6. a znak równości 0. Linia 7. d znak równości a asterysk otwórz nawias okrągły 21 asterysk b plus c asterysk 3 zamknij nawias okrągły plus b. Linia 8. wypisz d. Linia 9. b znak równości 14 procent 3. Linia 10. wypisz b.

Rozwiązanie:

Przeanalizujmy wykonywane czynności.

  1. Zmiennej a przypisujemy wartość 2.

  2. Zmienna b również przyjmuje wartość 2.

  3. Zmiennej c przypisujemy wynik działania 2 + 2 * 2. Pamiętajmy o kolejności wykonywania operacji matematycznych (mnożenie ma wyższy priorytet niż dodawanie). Zmienna c ma zatem wartość  6.

  4. Wypisujemy 6.

  5. W linii nr 5 znalazły się dwa polecenia: wypisania wartości zmiennej c oraz wykonania postinkrementacji (czyli zwiększenia c1). Ponownie wypisujemy wartość 6. Dzieje się tak dlatego, że w wyniku postinkrementacji wartość zmiennej zostaje zwiększona na końcu. Polecenie zapisane w linii 5. brzmi: „wypisz wartość c, a następnie zwiększ ją o 1”. Gdybyśmy mieli do czynienia z preinkrementacją (czyli poleceniem ++c), wartość c zostałaby powiększona o 1 przed jej wyświetleniem (pojawiłby się napis 7). W obydwu przypadkach po wykonaniu polecenia z linii numer 5 zmienna c wynosi 7.

  6. Zmienna a przyjmuje wartość 0.

  7. Zmiennej d przypisywany jest wynik skomplikowanego działania. Ponieważ jednak mamy do czynienia z mnożeniem przez 0 (bowiem a = 0), zmienna d przyjmuje wartość zmiennej b, czyli 2.

  8. Wypisujemy 2.

  9. Zmiennej b przypisywana jest reszta z dzielenia 14 przez 3, a zatem b = 2.

  10. Wypisujemy 2.

Wynikiem zastosowania algorytmu będzie wypisanie liczb:

Linia 1. 6. Linia 2. 6. Linia 3. 2. Linia 4. 2.
Polecenie 1
RU0hcD5nzRCBn
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Zadanie 2

Treść zadania:

Sprawdź, jakie wartości przyjmą zmienne a, b, c, d po wykonaniu poniższego pseudokodu.

Linia 1. a znak równości 0 kreska pionowa kreska pionowa true ampersant ampersant true. Linia 2. b znak równości false. Linia 3. c znak równości wykrzyknik a. Linia 4. d znak równości true kreska pionowa kreska pionowa otwórz nawias okrągły true ampersant ampersant wykrzyknik c kreska pionowa kreska pionowa b ampersant ampersant wykrzyknik a zamknij nawias okrągły. Linia 5. c znak równości wykrzyknik c. Linia 6. a znak równości a znak równości znak równości b.

Rozwiązanie:

Przeanalizujemy kolejne etapy wykonywania pseudokodu.

  1. Zmiennej a przypisujemy wartość działania logicznego 0 || true && true. Wartość 0 jest równoważna wyrażeniu false, a priorytet operatora && jest wyższy niż operatora ||. Działanie można zapisać jako   false || (true && true). Zmienna a przyjmuje zatem wartość true.

  2. Zmienna b przyjmuje wartość false.

  3. Zmiennej c zostaje przypisana wartość false (zanegowana wartość zmiennej a).

  4. Zmienna d przyjmuje wartość skomplikowanego wyrażenia logicznego. Skorzystamy z faktu, że alternatywa logiczna daje wynik true, gdy jedno ze zdań jest prawdziwe. Pierwszy element to właśnie true, a zatem wartości wyrażenia w nawiasie nie musimy obliczać. Zmienna d przyjmuje wartość true.

  5. Następuje negacjanegacjanegacja zmiennej c. Zmienna przyjmuje wartość true.

  6. Zmiennej a jest przypisywana wartość wyrażenia logicznego, które wymaga sprawdzenia równoważności zmiennych a i b. Zmienna a ma wartość true, natomiast zmienna b – false, a zatem a nie jest równe b. W rezultacie zmienna a przyjmuje wartość false.

Oto rozwiązanie zadania: a = false, b = false, c = true, d = true.

Polecenie 2
Rd1VfTaOUQq37
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Słownik

algebra Boole'a
algebra Boole'a

algebra wyrażeń logicznych, stosowana m.in. w informatyce oraz elektronice; rachunek zdań, w którym wykorzystuje się wartości 1 (prawda) oraz 0 (fałsz)

alternatywa
alternatywa

(suma logiczna) wyrażenie logiczne złożone z dwóch zdań p i q, które jest prawdziwe wtedy, gdy przynajmniej jedno ze zdań (p lub q) jest prawdziwe

koniunkcja
koniunkcja

(iloczyn logiczny) wyrażenie logiczne złożone z dwóch zdań p i q, które jest prawdziwe tylko wtedy, gdy oba zdania (p oraz q) są prawdziwe

negacja
negacja

jednoargumentowe działanie wykorzystywane do określenia przeciwnej wartości logicznej podanego argumentu