Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat psychoanalizy, zapoznaj się z poniższymi materiałami:
Sigmund Freud i narodziny psychoanalizy. WyzwaniaSigmund Freud i narodziny psychoanalizy. Wyzwania
Psychoanaliza: mechanizmy wyparciaPsychoanaliza: mechanizmy wyparcia
Psychologia głębi Carla Gustawa JungaPsychologia głębi Carla Gustawa Junga
Psychoanaliza ego Karen HorneyPsychoanaliza ego Karen Horney
Teoria psychoanalityczna Jacquesa LacanaTeoria psychoanalityczna Jacquesa Lacana
Recepcja
Począwszy od powrotu Freuda i Junga z ich pierwszej podróży do Stanów Zjednoczonych w 1909 r., teoria psychoanalitycznapsychoanalityczna, zarówno w klasycznej, freudowskiej postaci, jak i jej rozmaite odłamy, zyskała sobie z jednej strony olbrzymią popularność, uznanie oraz spore grono zwolenników, z drugiej zaś – zagorzałych przeciwników. Ostatecznie psychoanaliza okazała się jednym z najbardziej wpływowych zjawisk XX w. i po dziś dzień wywiera wpływ na całą kulturę. Najważniejsze obszary tego wpływu to:
Psychoanaliza bezpośrednio lub pośrednio zainspirowała i wciąż inspiruje niezliczoną rzeszę filozofów i artystów. Wątkami psychoanalitycznymi przesycona jest literatura, zwłaszcza tam, gdzie wyeksponowane jest życie wewnętrzne bohatera, doświadczenia oniryczne czy elementy fantastyczne oraz surrealistyczne. Dotyczy to m.in. takich twórców jak: Virginia Woolf, André Gide, James Joyce, Iris Murdoch, Thomas S. Eliot, David Herbert Lawrence, William Butler Yeats, Stefan Zweig, Samuel Beckett.
W literaturze polskiej inspiracje psychoanalityczne można odkryć na przykład w twórczości Marii Kuncewiczowej, Aleksandra Wata czy Olgi Tokarczuk. Psychoanaliza nie tylko dostarczyła literaturze motywów pisarskich, ale również zainspirowała ją pod względem metod pracy: metoda wolnych skojarzeń, sięganie do wspomnień z dzieciństwa, wykorzystywanie treści własnych marzeń sennych itp.
Warto wspomnieć o olbrzymim wpływie Freuda na kinematografię – trudno wyobrazić sobie twórczość Woody’ego Allena czy Andrzeja Żuławskiego bez wątków psychoanalitycznych.
Dyskusja
Od początku Freud i jego następcy napotykali na silny opór w środowiskach medycznych i naukowych. Jeśli nie zgadzamy się z teorią Freuda, to przykładowo zwolennik psychoanalizy zawsze może nam zarzucić, że po prostu stosujemy wyparcie, a więc tym samym potwierdzamy tę teorięteorię. Jeśli się z nią zgadzamy, też ją potwierdzamy. W podobnym duchu zarzucano psychoanalizie, że jej diagnozy, począwszy od przypadku Anny O., są wysoce arbitralne. Pogląd taki wyraził m.in. Karl Jaspers, wykazując w eseju O psychoterapii, że tym, co leczy w relacji terapeutycznej, nie jest tu trafnie przeprowadzona analiza, ale autosugestia, wynikająca z poczucia autorytetu. Wielu współczesnych psychologów uważa, że psychoanaliza to rodzaj współczesnej, bardzo atrakcyjnej i wygodnej mitologii. Niestety, może być ona niekiedy szkodliwa. W latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX w. przez Stany Zjednoczone przetoczyła się fala procesów, w których dorosłe już dzieci (głównie kobiety) oskarżały swoich rodziców o molestowanie w dzieciństwie, o którym to fakcie „przypominały” sobie podczas seansów psychoanalitycznych. Tymczasem wielokrotnie okazywało się, że były to jedynie fantazje, a nie realne molestowanie. Popularność psychoanalizy sprawia, że wielu ludzi, stosując jej narzędzia, usprawiedliwia swoje niepowodzenia życiowe różnymi wydarzeniami z dzieciństwa. I to jest kolejny wielki zarzut pod adresem psychoanalizy, wysuwany, począwszy od lat osiemdziesiątych, zwłaszcza przez przedstawicieli psychologii humanistycznej – psychoanaliza deprecjonuje rolę wolności i autonomiiautonomii człowieka, ukazując go jako istotę zniewoloną przez nieświadome popędy i wczesnodziecięce traumy. Tymczasem szereg badań przytaczanych przez współczesnych psychologów dowodzi, że można poradzić sobie z wieloma swoimi problemami bez analizowania wczesnych wspomnień i treści podświadomych.
Słownik
(gr. autonomia — niezależność, samodzielność) samodzielność i niezależność w decydowaniu o sobie; w etyce: niezależność od norm etycznych zewnętrznych, innych niż własne sumienie
(gr. psyche — dusza + analysis — rozkładanie, rozbiór) kierunek w psychologii XX w., wyjaśniający funkcjonowanie i rozwój osobowości człowieka działaniem nieświadomych instynktów, popędów i dążeń pozostających we wzajemnym konflikcie
(gr. theoria — oglądanie, badanie) całościowa koncepcja zawierająca opis i wyjaśnienie określonych zjawisk i zagadnień; też: czyjakolwiek koncepcja na określony temat; dział nauki o literaturze, kulturze, sztuce itp. zajmujący się systematyzowaniem pojęć i twierdzeń leżących u podstaw tych dziedzin; teza jeszcze nieudowodniona lub nieznajdująca potwierdzenia w praktyce