Ćwiczenia

W powtórkowych lekcjach skupimy się na części poświęconej pytaniom. Odnoszą się one do wielu różnych materiałów źródłowych (nie tylko tekstów oraz ilustracji, ale również map, tabel czy wykresów itp.). Przede wszystkim musisz dokładnie zapoznać się z materiałami źródłowymi, ale także zwrócić uwagę na polecenia. Poniżej przybliżamy, jak rozumieć polecenia w zadaniach różnego typu:

RAmy0nWs0M2VC
wyjaśnij twoim zadaniem jest zrekonstruowanie związku przyczynowo‑skutkowego, opisanie od początku do końca, o co chodzi i dlaczego;, scharakteryzuj należy przeanalizować genezę, przebieg oraz konsekwencje danego procesu czy zjawiska, wymieniając uczestników wydarzeń (postacie, organizacje) lub inne istotne elementy;, porównaj twoim zadaniem jest zestawienie wydarzeń, zachodzących procesów, danych itp. pod kątem występujących między nimi podobieństw oraz różnic;, rozstrzygnij w tym wypadku oczekiwana odpowiedź jest jedna: „tak” lub „nie” - oczywiście wraz z uzasadnieniem, ale bez formułowania własnych ocen;, rozważ należy tu sformułować zarówno argumenty, jak i kontrargumenty, czyli „za” i „przeciw”, wartościując słuszność danego rozumowania;, oceń to polecenie pozwala ci przedstawić własną, subiektywną opinię na temat opisywanych zjawisk i procesów;
każda przedstawiona ocena – o ile będzie dobrze uzasadniona – zostanie uznana, dlatego też kluczową rolę odgrywa umiejętność budowania argumentacji;, udowodnij w poleceniu tym zawarta jest teza, a twoim zadaniem jest stworzenia krótkiej narracji z podaniem argumentów na rzecz jej prawdziwości;, uzasadnij zadanie podobne jak powyżej, ale w tym przypadku powinno się określić sposób rozumowania, który umożliwia postawienie danej tezy;, wykaż należy tu wykazać prawdziwość lub nieprawdziwość związków przyczynowo‑skutkowych, odnoszących się do tezy; podaj, wymień, wskaż – takie polecenia występują w zadaniach półotwartych, w których jest miejsce na twoją odpowiedź; podajesz wtedy pojęcie, nazwę własną (pełną, bez skrótów), imię i nazwisko osoby itp.

Pamiętajcie, że odpowiedź musi odnosić się do źródła – błędem jest bazowanie wyłącznie na swojej wiedzy i zignorowanie podanego źródła. Chodzi bowiem o to, aby osoba odpowiadająca na pytanie umiejętnie połączyła analizę materiału źródłowego z własną wiedzą. Nie bójcie się korzystać z posiadanych informacji i zawsze odwołujcie się do podanych źródeł. Pamiętajcie również o tym, by wczytywać się w polecenia – czasem wiedza własna nie jest potrzebna, czasem tekst to tylko inspiracja, a innym razem należy połączyć wiedzę z interpretacją tekstu.

Współczesne systemy ochrony praw człowieka. Regionalny system ochrony praw człowieka – Rady Europy

Poza systemem ochrony praw człowieka w ramach ONZ w Europie wypracowano odrębne rozwiązania prawne, dające szansę skuteczniejszej ochrony tychże praw. Chronologicznie pierwszym i najbardziej konsekwentnym jest system przyjęty w ramach Rady Europy. Odgrywa on politycznie istotną rolę w Unii Europejskiej, obejmuje także państwa pozaeuropejskie skupione w OBWE. Ochrona praw człowieka w ramach pozostałych systemów regionalnych – poza amerykańskim – nie gwarantuje nawet takich zabezpieczeń, jak w Europie.

System ochrony praw człowieka w ramach Rady Europy

Rada Europy opracowała międzynarodowe traktaty – konwencjekonwencjakonwencje wiążące fakultatywnie państwa członkowskie; uznała, że prawa człowieka nie powinny stać się jedynie domeną państw i w tym zakresie należy ograniczyć ich suwerenność. Stała się instytucją, która w tym regionie świata jest głównym promotorem praw człowieka sprzyjającym unifikacji ich standardów. Przede wszystkim prowadzi stałą kontrolę przestrzegania tych praw i umożliwia osobom indywidualnym składanie skarg i uzyskiwanie zadośćuczynienia.

Statut Rady Europy wszedł w życie w 1949 r. Obejmuje prawa i obowiązki państw‑członków Rady dotyczące uznawania zasady rządów prawa i możliwości korzystania przez każdą osobę pozostającą w jurysdykcji danego państwa z praw człowieka i podstawowych wolności, których ochrona należy do podstawowych celów tej organizacji.

Europejska konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (Europejska konwencja praw człowieka, EKPC)

Konwencja ta została uchwalona 4 listopada 1950 r. w Rzymie, zaś weszła w życie 8 września 1953 r. Jest najważniejszym dokumentem przyjętym w ramach Rady Europy, który dotyczy praw i wolności człowieka. Wprowadza ponadnarodową kontrolę realizacji tych praw przez organy państwa, również na wniosek osób pokrzywdzonych. Warunkiem członkostwa w Radzie Europy jest podpisanie, ratyfikowanie i przestrzeganie konwencji. 47 państw RE uznało tę konwencję za część wewnętrznego porządku prawnego; w Polsce została ratyfikowana 19 stycznia 1993 r. i ma ona pierwszeństwo przed ustawą, jeśli nie można z nią pogodzić tej ostatniej. Na mocy traktatu z Lizbony jest ona uznawana za część dorobku prawnego UE. Konwencja wraz z protokołami dodatkowymi stanowi podstawę działania Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Katalog chronionych przez nią praw i wolności rozszerzył się przez przyjmowanie kolejnych protokołów dodatkowych do tej konwencji. Obecnie konwencja wraz z protokołami chronią następujące wolności i prawa:

RVyhCUfAZlcGo
wolność • myśli, sumienia i wyznania;
• wyrażania opinii i wypowiedzi (w mediach);
• zgromadzeń i stowarzyszania się;
• życia., prawo • do wolności i bezpieczeństwa osobistego;
• do rzetelnego i publicznego procesu sądowego;
• do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego;
• do poszanowania mienia, w tym mieszkania, korespondencji;
• do zawarcia małżeństwa;
• do wychowania dzieci przez rodziców zgodnie z ich przekonaniami religijnymi i filozoficznymi;
• do skutecznego środka odwoławczego;
• do poszanowania własnego mienia;
• do nauki;
• do wolnych wyborów;
• do swobodnego poruszania się i wyboru miejsca zamieszkania.

W celu ochrony wolności i praw człowieka w konwencji i dołączonych do niej dodatkowych protokołach zapisano też zakazy:

R1exbP8uapFS61
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: [bold]zakaz[/]Elementy należące do kategorii [bold]zakaz[/]Nazwa kategorii: kary śmierci w każdych okolicznościachNazwa kategorii: tortur oraz nieludzkiego lub poniżającego traktowania i/lub karaniaNazwa kategorii: niewolnictwa, poddaństwa, pracy przymusowejNazwa kategorii: karania bez podstawy prawnejNazwa kategorii: pozbawiania wolności za długi cywilneNazwa kategorii: wydalania indywidualnego i zbiorowego obywateli i cudzoziemcówNazwa kategorii: ponownego sądzenia lub karania oraz nakaz odszkodowania za bezprawne skazanieKoniec elementów należących do kategorii [bold]zakaz[/]
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Europejski Trybunał Praw Człowieka

RzuipM64CXSf61
Sala rozpraw Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu
Źródło: Adrian Grycuk, licencja: CC BY-SA 3.0.

Od 1998 r. Europejski Trybunał Praw Człowieka z siedzibą w Strasburgu jest międzynarodowym sądem jednoinstancyjnym (powstał w miejsce Europejskiej Komisji Praw Człowieka i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka działających od 1953 r.). Uznanie jego jurysdykcji związane jest z ratyfikacją Europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. Rozpatruje skargi na naruszenie przez państwo praw i wolności jednostki, gwarantowanych przez tę konwencję i dodatkowe protokoły do niej.

Trybunał jest międzynarodowym sądem, obejmującym obecnie swoją jurysdykcją 47 państw członkowskich Rady Europy. Liczba zasiadających sędziów jest równa liczbie państw‑stron. Kadencja sędziów trwa dziewięć lat.

Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmieniona następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełniona Protokołem nr 2.

Artykuł 21. Wymogi sprawowania urzędu

1. Sędziowie powinni być ludźmi o najwyższym poziomie moralnym i muszą albo posiadać kwalifikacje do sprawowania wysokiego urzędu sędziowskiego, albo być prawnikami o uznanej kompetencji.

2. Sędziowie zasiadają w Trybunale we własnym imieniu.

3. W okresie sprawowania urzędu sędziowie nie mogą brać udziału w żadnej działalności, która nie daje się pogodzić z niezawisłością, bezstronnością oraz z wymaganiami piastowania urzędu w pełnym wymiarze czasu; wszelkie kwestie wynikające ze stosowania niniejszego ustępu rozstrzyga sam Trybunał.

p1 Źródło: Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmieniona następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełniona Protokołem nr 2., dostępny w internecie: sip.lex.pl [dostęp 7.01.2021 r.].

Sędziowie zasiadają w Trybunale we własnym imieniu, a nie kraju, z którego pochodzą. Ich kadencja upływa w chwili osiągnięcia przez nich 70. roku życia.

Trybunał rozpatruje skargi indywidualne dotyczące naruszenia praw zagwarantowanych w EKPC. Prawo do skargi ma „osoba fizyczna, organizacja pozarządowa lub grupa osób” (oznacza to każdą osobę prawną, pod warunkiem że nie uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej), jeśli przedstawi rozsądne i przekonujące dowody na to, że stała się bezpośrednio ofiarą lub jest osobiście zagrożona z powodu naruszenia tej konwencji przez dane państwo. Trybunał może rozpatrzeć sprawę dopiero po wyczerpaniu wszystkich krajowych środków odwoławczych. Trybunał rozpatruje też skargi w dziedzinie stosunków między państwami, które dotyczą naruszenia konwencji. W okresie rządów pułkowników w Grecji (lata 1967–1974) doszło do postawienia w stan oskarżenia Grecji. W sytuacji groźby wykluczenia, związanej z zarzutami naruszeń demokracji, Grecja wystąpiła z Rady Europy. Powróciła po upadku rządów pułkowników. Innym przykładem skargi państwowej może być konflikt Irlandii przeciwko Wielkiej Brytanii.

1
Marek Antoni Nowicki Kamienie milowe. Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka

Fragment skargi:

Sprawa Irlandii przeciwko Wielkiej Brytanii z 1978 r. (orzeczenie z 18 stycznia 1978 r.)

„16 grudnia 1971 r. rząd Irlandii wystąpił ze skargą do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, zarzucając, iż Wielka Brytania naruszyła na terytorium Irlandii Północnej różne artykuły konwencji, a w szczególności art. 3 (…). Istota zarzutów polegała na tym, że wiele osób pozbawionych wolności na podstawie nadzwyczajnych przepisów poddano torturom lub traktowano w inny sposób, sprzecznie z art. 3. (…) Skarżący zwrócili się do organu konwencji o ustalenie istnienia praktyki naruszeń, a nie badania pojedynczych przypadków (…)”.

Fragment orzeczenia:

Sprawa trafiła następnie do Trybunału.

„Przed Trybunałem władze brytyjskie nie zakwestionowały ustaleń Komisji (…) zobowiązując się, iż »pięć technik« nie zostanie w żadnych okolicznościach ponownie wprowadzonych jako środek pomagający w śledztwie. Uważały, że Trybunał może zrezygnować z rozpatrywania tych zarzutów. (…) Trybunał z uznaniem przyjął kroki podjęte przez władze brytyjskie, uznał jednak, że ma obowiązek wypowiedzieć się na temat naruszeń, które nie są kwestionowane. Orzeczenie Trybunału służy bowiem celom bardziej ogólnym – wyjaśnianiu, ochronie i rozwijaniu zasad Konwencji, pomagając w ten sposób państwom przestrzegać wynikających z niej zobowiązań (…)”.

1 Źródło: Marek Antoni Nowicki, Kamienie milowe. Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, Warszawa 1996, s. 40–48.

Orzecznictwo Trybunału jest wiążące dla państwa‑strony i wymusza dokonanie zmian w prawie i zadośćuczynienie skarżącemu. Odpowiedzialność za wykonanie orzeczeń spoczywa na państwie, wobec którego wniesiono skargę. Orzecznictwo Trybunału oddziałuje też na orzecznictwo sądowe pozostałych państw członkowskich, tworzy wspólne dla nich standardy prawne w dziedzinie praw człowieka i określa minimalny poziom ich ochrony.

Trybunał uznaje, że skarga podlega jego jurysdykcji, jeśli spełnia następujące warunki:

  • skarżący musi wykazać, że jest osobą pokrzywdzoną osobiście z powodu obowiązującego prawa;

  • skarga musi być sygnowana osobiście, nie może być anonimowa; można ją złożyć w imieniu innej osoby, jeśli wykaże się, że jest ona pozbawiona możliwości działania w swojej sprawie;

  • zgodnie z zasadą subsydiarności konieczne jest wcześniejsze wyczerpanie wszelkich środków odwoławczych przewidzianych prawem wewnętrznym państwa‑strony, w szczególności w sprawach sądowych należy odwołać się wcześniej do krajowego sądu drugiej instancji;

  • skarga nie może być poddana innej międzynarodowej procedurze w tym samym czasie;

  • skarżący musi podać, które z praw i wolności chronionych przez EKPC zostało naruszone;

  • skarga powinna być złożona nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od podjęcia ostatecznej i prawomocnej decyzji na gruncie prawa krajowego.

Skargę składa się bezpośrednio do Trybunału. Najpierw formalnie rozpatruje ją trzyosobowy komitet sędziów, przede wszystkim siedmioosobowa Izba Sędziów; w razie wątpliwości ma ona możliwość odwołania się do tzw. Wielkiej Izby Trybunału (liczy 18 osób). W nadzwyczajnych sytuacjach stronom przysługuje prawo odwołania się do Wielkiej Izby.

Odpowiedzialność za wykonanie orzeczenia Trybunału spada na państwo, wobec którego wydano wyrok. W wyniku tych wyroków standardy konstytucyjnych praw osobistych, politycznych, a także niektórych społeczno‑ekonomicznych w poszczególnych krajach zostały dostosowane do prawa europejskiego.

Słownik

dyskryminacja
dyskryminacja

prześladowanie poszczególnych osób lub grup albo ograniczanie ich praw ze względu na rasę, wyznanie, płeć itp.

konwencja
konwencja

umowa międzynarodowa pociągająca skutki prawne

regionalizm
regionalizm

uznanie przez społeczność międzynarodową i aktywistów praw człowieka prawa każdego społeczeństwa do własnych norm społecznych i kulturowych

uniwersalizm
uniwersalizm

uznanie, że każdemu człowiekowi przynależą te same prawa, wynikające z przyrodzonej godności