Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Niektórzy filozofowie, wyjaśniając powstanie filozofii, powołują się na zdziwienie jako swoisty impuls, dzięki któremu niegdyś pojawiły się pierwsze pytania filozoficzne. Obiektem zdziwienia jest cała przyroda, wszystkie rzeczy„wszystkie rzeczy”wszystkie rzeczy, treścią natomiast – samo ich istnienie. Jak to się dzieje – pytali pierwsi filozofowie, że świat jest pełen rzeczy nieustannie powstających, ginących, rodzących się i umierających? Myśliciele ci przyjmowali, że konstytutywną cechą wszystkich rzeczy jest istnienie skończone w czasie i przestrzeni, ale przecież sam fakt istnienia również domagał się wyjaśnienia. Kolejne pytanie dotyczyło więc tego, co jest jego źródłem. Dla pierwszych filozofów było oczywiste, że owo źródło nie może mieć takiego samego statusu, jak rzecz skończona. Musi istnieć inaczej, być czymś trwalszym niż rzeczy. W taki sposób pojawiła się w filozofii bardzo ważna konstrukcja: przeciwstawienie świata zjawisk, rzeczy skończonych, danych zmysłowo, których istnienie jest niewyjaśnialne na gruncie ich samych, czemuś, co istnieje inaczej – jest wieczne, niezmienne i pierwotne w stosunku do rzeczy oraz poznawalne rozumowo. Jeden z filozofów szkoły jońskiejszkoła jońskaszkoły jońskiej, AnaksymanderAnaksymanderAnaksymander, na oznaczenie tego czegoś użył pojęcia arché. W języku polskim temu terminowi można przypisać kilka znaczeń:

R1CuDi1JuzIdL1
Schemat. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: arché
    • Elementy należące do kategorii arché
    • Nazwa kategorii: arché jako natura (istota) rzeczy
      • Elementy należące do kategorii arché jako natura (istota) rzeczy
      • Nazwa kategorii: pierwiastek
      • Nazwa kategorii: składnik
      • Nazwa kategorii: substancja
      • Nazwa kategorii: wspólne wszystkim rzeczom
      • Koniec elementów należących do kategorii arché jako natura (istota) rzeczy
    • Nazwa kategorii: arché jako przyczyna rzeczy
      • Elementy należące do kategorii arché jako przyczyna rzeczy
      • Nazwa kategorii: z arché rzeczy powstają i dzięki niemu istnieją
      • Koniec elementów należących do kategorii arché jako przyczyna rzeczy
    • Nazwa kategorii: arché jako kres rzeczy
      • Elementy należące do kategorii arché jako kres rzeczy
      • Nazwa kategorii: w arché rzeczy się obracają ginąc
      • Koniec elementów należących do kategorii arché jako kres rzeczy
    • Nazwa kategorii: arché jako źródło reguł ruchu rzeczy
    • Koniec elementów należących do kategorii arché
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Pierwsze wieki dziejów filozofii obfitują w różne interpretacje arché. Niektórzy filozofowie kojarzą arché z żywiołami – Tales z wodą, AnaksymenesAnaksymenesAnaksymenes z powietrzem, HeraklitHeraklitHeraklit z ogniem, KsenofanesKsenofanesKsenofanes z ziemią (lub wodą), EmpedoklesEmpedoklesEmpedokles ze wszystkimi czterema żywiołami. Dlatego, z punktu widzenia TalesaTales z MiletuTalesa, uprawniona jest teza „wszystko jest wodą”, Anaksymenesa zaś - „wszystko jest powietrzem”. Przynajmniej niektóre z tych skojarzeń są śladami wpływu wcześniejszych kosmogoniikosmogoniakosmogonii mitycznych na myśl filozoficzną. Traktuje się je wszakże jako filozoficzne właśnie ze względu na specyficzną argumentację, której brak w treściach mitycznych. Pierwsi myśliciele wyprowadzali na rzecz przyjętej wizji arché uporządkowaną argumentację, opartą o świadectwa naturalnych władz poznawczych człowieka, czyli zmysłów oraz rozumu. Heraklit jako pierwszy wysunął pogląd o racjonalnym charakterze wszechświata, warto także przypomnieć nader oryginalną koncepcję wspomnianego twórcy pojęcia arché – Anaksymandra. Jego abstrakcyjna wizja zasady, którą nazwał apeironem, czyli bezkresem, bezgranicznością, jest efektem czysto rozumowej spekulacji wychodzącej z założenia, że temu, co jest naturą i przyczyną rzeczy ograniczonych w czasie i przestrzeni oraz posiadających jakości zmysłowe, nie może przysługiwać żadna ograniczoność i żadna konkretna jakość zmysłowa. Apeiron jest więc czymś nieokreślonym i z niego, według porządku, wyłaniają się jakościowo określone rzeczy.

Rq1Ny4G6yxWqA1
Bardziej wyrafinowane koncepcje arché to dzieło szkoły pitagorejskiej oraz szkoły atomistycznej Leukipposa i Demokryta. Pierwsza z nich jako arché przyjmuje liczbę i tym samym otwiera drogę do rozumienia rzeczywistości jako uporządkowanej matematycznie.
Źródło: Portret Leukipposa, Wikimedia Commons, domena publiczna.

W wizji pitagorejczyków świat to kosmos, czyli porządek poznawany rozumnie. Z kolei atomiści proponują obraz świata składającego się z jednakowych atomów, które stanowią ukrytą naturę (składnik) rzeczy, czyli arché. W atomizmie ciekawie rozstrzygnięta została kwestia jedności i różnorodności – z jednej strony wszystkie rzeczy stanowią jedność, jako że zbudowane są z jednakowych atomów, z drugiej strony ruch atomów (ich łączenie się i rozdzielanie) tłumaczy powstawanie i ginięcie rzeczy.

Pierwotna demitologizacja myśli greckiej dokonała się w ramach koncepcji arché, w niej też znalazła wyraz wizja świata, kosmosu, rozumnie uporządkowanego i rozjaśnianego ludzką myślą. Wiele dojrzałych, późniejszych, stanowisk ontologicznych ma swój początek w interpretacjach zasady – przykładem może być metafizycznametafizykametafizyczna opozycja między koncepcją bytu monistycznąmonizmmonistyczną (zapoczątkowaną np. w arché jończyków) i pluralistycznąpluralizmpluralistyczną (zapoczątkowaną np. w arché Empedoklesa).

Pojęcie arché wyszło z użycia jeszcze w starożytnej Grecji. Stało się to wówczas, gdy świat przestał być utożsamiany z ogółem rzeczy przyrodniczych, physis. Natomiast intuicja znaczeniowa łącząca pojęcia archézasada pozostała żywa w filozofii. Tego ostatniego pojęcia używa się do dziś, bowiem niezbywalną cechą filozofii, a także w pewnym sensie współczesnej nauki, jest wyjaśnianie całej rzeczywistości właśnie w oparciu o ogólne zasady.

Słownik

Anaksymenes
Anaksymander
Empedokles
Heraklit
Ksenofanes
Tales z Miletu
kosmogonia
kosmogonia

(gr. kosmos – porządek i gonos – pochodzenie) wiedza oraz wyobrażenia o powstaniu świata; może mieć charakter mityczno‑religijny lub naukowy

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta ta physika – to, co po fizyce) dziedzina filozofii zajmująca się bytem (tym, co istnieje), jego naturą i strukturą

monizm
monizm

(gr. mónos – jedyny) stanowisko w metafizyce, zgodnie z którym natura rzeczywistości jest jednorodna – materialna bądź duchowa

pluralizm
pluralizm

(łac. pluralis – liczba mnoga) stanowisko w metafizyce, zgodnie z którym natura rzeczywistości jest różnorodna i nieredukowalna do jednego czynnika

szkoła atomistyczna
szkoła atomistyczna

szkoła filozoficzna Leukipposa i Demokryta (V–IV wiek p.n.e.)

szkoła jońska
szkoła jońska

pierwsza szkoła filozoficzna

szkoła pitagorejska
szkoła pitagorejska

szkoła filozoficzno‑religijna założona przez Pitagorasa (VI–V wiek p.n.e.)

„wszystkie rzeczy”
„wszystkie rzeczy”

w pierwszym okresie dziejów filozofii przyjmowano, że „świat”, „wszystkie rzeczy” to physis, czyli ogół rzeczy fizycznych