Przeczytaj
Definicja
JaźńJaźń jest terminem filozoficznym i psychologicznym, który oznacza podmiot zjawisk psychicznych. Odnosi się on do ludzkiej świadomości rozumianej jako podmiot poznania (przeciwstawiany przedmiotowi poznania) lub jako świadomość „bycia sobą”, jednostką odrębną od innych oraz od otaczającego ją świata. W znaczeniu metafizycznym jaźń rozumiana jest jako trwałe podłoże aktów psychicznych (to znaczenie bliskie jest filozoficznemu pojęciu duszy). W znaczeniu epistemologicznym (poznawczym) jaźń, czyli świadomość, stanowi podstawę poznania, która wchodzi w relację z poznawanym przedmiotem. W tym ujęciu pojęcie jaźni wywodzi się od myśli Kartezjusza (cogito ergo sum – „myślę, więc jestem”). W znaczeniu psychologicznym jaźń to poczucie własnej tożsamości (kim jestem?), odrębności (co odróżnia mnie od innych jednostek?) oraz niezmienności (poczucie, że trwam w czasie jako zasadniczo ta sama osoba).
Tło historyczne
-
Koncepcja jaźni, która pojawiła się w czasach nowożytnych, w najogólniejszym sensie zrywała ze średniowieczną koncepcją człowieka. Według średniowiecznego poglądu na świat miejsce, jakie zajmował w nim człowiek, zależało od transcendentnego Boga. Wedle pochodzącej od św. Augustyna koncepcji dziejów jako zmagań państwa bożego (civitas Dei) i państwa ziemskiego (civitas terrana) losem człowieka kieruje wola Boga. Tymczasem kształtująca się w epoce nowożytnej wizja świata opierała się na idei autonomii jednostki. Jej fundamentem stało się autonomiczne „ja”.
-
Zmienił się też obraz człowieka jako wędrowca przemierzającego ziemski padół w drodze ku wieczności (rajskiej lub piekielnej) – został on wyparty przez idee humanistyczne nowej ery, przemiany ekonomiczne i społeczne. Człowiek staje się stopniowo ważniejszy od społeczności i wspólnoty, a jego natura ukształtowana jest na bytowym indywidualizmie i danej, przyrodzonej wolności. Indywidualizm, wolność sprzyjają ukształtowaniu się idei człowieka jako jednostki świadomej własnego istnienia i, przede wszystkim, odrębnej od całego otaczającego go świata.
-
W myśli Kartezjusza przyjęło to postać ostrego dualizmu psychofizycznego, w którym człowiek jest przede wszystkim myślącym „ja”, z którego wynika pewność wiedzy o świecie i o sobie, oparta na odkrywaniu wrodzonych idei. Według Kartezjusza jest to sfera res cogitans – rzeczy (substancji) myślącej, która stoi bytowo znacznie wyżej i kieruje sferą res extensa – nieświadomych rzeczy otaczającego świata. Z tej perspektywy ludzkie ciało jest tylko maszyną poruszaną wolą duszy. W okresie późniejszym myśliciele związani z nurtem genetycznego empiryzmu (Hobbes, Locke, Smith) rozwinęli koncepcję społeczeństwa, które powstaje jako wspólnota wolnych jednostek oparta na umowie społecznej.
-
-
Koncepcję człowieka jako jaźni rozwinęli filozofowie niemieckiego idealizmu na czele z Immanuelem Kantem, który uważał, że „myślące ja” (Ich denke) jest podstawą wszelkiego poznania, czy to empirycznego, czy dyskursywnego. Opierając się na tym twierdzeniu, jego pierwszy propagator i zwolennik Karl Leonhard Reinhold, w swoich Briefe über die Kantische Philosophie po raz pierwszy użył pojęcia „świadomość” (Bewusstsein).
-
-
Myśl Kanta zradykalizował inny jego uczeń, Johann G. Fichte, który na „ja transcendentalnym” oparł całą rzeczywistość. O znaczeniu świadomości jako ducha (Geist) pisał również Gottfried W.F. Hegel. W czasach najnowszych psychologiczny aspekt jaźni podkreślili twórca psychoanalizy Zygmunt Freud oraz jego uczeń Gustaw Jung.
Słownik
(łac. z góry, uprzedzając fakty) to, co wcześniejsze, nie oparte na doświadczeniu
(łac. to, co późniejsze) uzyskane w wyniku doświadczenia
(gr. émpeiros – doświadczony) wywodząca się od Johna Locke'a koncepcja poznania, które wszelkie swe źródło czerpie z doświadczenia
samoświadomość oparta na podmiotowości i poczuciu własnego Ja
zdolność podmiotu do połączenia różnorodnych poznań