Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat liberalizmu, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Historia filozofii politycznej

Refleksja polityczna towarzyszyła filozofii od czasów antycznych. W idealnym państwie Platona każdy działa dla dobra społeczności i zna swoje miejsce w hierarchii. Filozof dzielił zatem społeczeństwo na uczonych, strażników i żywicieli. Każda z tych grup miała przypisaną swoją rolę. Uczeni, czyli filozofowie, powinni rządzić. Strażnicy, czyli wojsko, zobowiązani są do strzeżenia porządku. Żywiciele zaś, czyli rolnicy, kupcy i rzemieślnicy, powinni dbać o zapewnienie pozostałym grupom niezbędnych dóbr. Dobro mieszkańców nie było więc dla Platona najważniejsze, bo najważniejsze było dobro państwa.

R18j1hS7qvb1F1
Ilustracja pierwszego wydania Utopii Tomasza Morusa, 1516 r.
Źródło: domena publiczna.

Koncepcja Arystotelesa nie była aż tak radykalna. Również i on uważał, że celem polityki, czyli sztuki rządzenia państwem, powinno być dobro, ale rozumiał je nieco inaczej. Arystoteles uważał, że nie ma jednej, idealnej i odpowiedniej dla wszystkich społeczeństw formy sprawowania władzy. Różne społeczeństwa wymagają różnych ustrojów. Ważne jest, by ustroje te miały formy właściwe, na przykład, aby arystokracja (rządy najlepszych) nie przerodziła się w rządy nielicznych, czyli oligarchię.

Szczególną formą refleksji filozoficznej na temat idealnego ustroju jest utopiautopiautopia. Stanowi ona model państwa oraz społeczeństwa idealnego. Takiego, które rozwiązuje wszelkie problemy społeczne i wolne jest od konfliktów wewnętrznych. Jednym z najbardziej znanych przykładów utopii jest ustrój opisany w 1516 roku przez Tomasza Morusa w książce o takim właśnie tytule. Opisuje on nieistniejącą wyspę zamieszkałą przez szczęśliwych i wolnych ludzi. Mieszkańcy Utopii mieli nie znać pieniądza i dzielić się wspólnie wypracowanymi dobrami.

Podstawy ustroju liberalnego

Za ojca współczesnego liberalizmu uważa się Johna Stuarta MillaJohn Stuart MillJohna Stuarta Milla, który żył i tworzył w XIX stuleciu, ale filozoficzne podstawy liberalnego ustroju tworzone były przez wieki.

John Stuart Mill

Liberalizm jest wynikiem przekonania, że ludzie są w naturalny sposób powinni pozostawać w stanie doskonałej wolności, pozwalającej im kierować własnymi działaniami bez potrzeby zabiegania o pozwolenie na nie lub w zależności od woli innego człowieka. Tymczasem liberalizm opiera się na twierdzeniu, że władza polityczna i prawo ograniczają wolność obywateli. Głównym zagadnieniem liberalnych teorii politycznych pozostaje więc pytanie o uzasadnienie autorytetu politycznego. W ten sposób w historii filozofii politycznej pojawiały się teorie umowy społecznej. Były one przedstawiane przez Thomasa Hobbesa (1651), Johna Locke'a (1689), Jeana‑Jacquesa Rousseau (1762), a nawet Immanuela Kanta (1797). Opracowane przez nich wnioski są zazwyczaj postrzegane jako podstawy liberalizmu. Za punkt wyjścia przyjmują stan natury, w którym ludzie są wolni i równi, a jakiekolwiek ograniczenie tej wolności i równości musi być uzasadnione przez umowę społeczną. W wyniku tych rozważań liberalizm zakłada, że władza polityczna jest uprawniona tylko wtedy, gdy sprawowana jest zgodnie z konstytucją (pisemną lub niepisaną), której istotę stanowią wszyscy obywatele, jako rozsądni i racjonalni, którzy popierają ją w oparciu o wspólny rozum ludzki.

Jedną z koncepcji liberalizmu jest trójpodział władzytrójpodział władzytrójpodział władzy – koncepcja wypracowana przez Johna Locka i Monteskiusza. Filozofowie ci uważali, że władza nie powinna być zgromadzona w jednym ośrodku (np. poprzez króla). Posiadanie każdej władzy skłania bowiem do jej nadużywania. Aby zachować swobody obywatelskie, konieczny jest zatem następujący podział:

R1AcZavVrGzff1
Ilustracja interaktywna. Ilustracja przedstawia schemat trójpodziału władzy. Wymienione są władza ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza. Władza ustawodawcza tworzy prawo (np. parlament). Należą do niej sejm i senat. Władza wykonawcza wykonuje decyzje (monarcha lub rząd). Należą do niej prezydent i rada ministrów. Władza sądownicza dba o przestrzeganie prawa (sąd). Należą do niej sądy i trybunały.
Schemat trójpodziału władzy na przykładzie współczesnej Polski.
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.

W dobrze zarządzanym państwie te trzy władze powinny być niezależne od siebie. Na przykład decyzje sądu powinny być niezależne od woli parlamentu, a prezydent nie może mieć możliwości wpływu na decyzje sędziów.

Kolejną ideą jest koncepcja państwa prawapaństwo prawapaństwa prawa. Zgodnie z nią państwo może działać tylko i wyłącznie w granicach prawa. To prawo wskazuje rządzącym ich kompetencje, a obywatelom ich swobody. Przykładem takiego prawa jest chociażby konstytucja. Idea państwa prawa obecnie jest oczywista i dość powszechna. Alternatywną ideą był jednak w przeszłości absolutyzm – koncepcja, wedle której władza przysługuje wyłącznie jednemu człowiekowi (monarsze) lub grupie ludzi (radzie), którzy mogą ją sprawować bez żadnych ograniczeń. W absolutyzmie wola władcy jest najwyższym prawem. W państwie prawa władca musi przestrzegać obowiązujących norm.

Państwo jako nocny stróż

RingZECNAgriW
Koncepcja państwa wiąże się zawsze z jakimś przymusem. To państwo rości sobie prawo do monopolu na określone działania: stanowienie prawa, prowadzenie wojen, druk pieniędzy. Podstawowym założeniem liberalnej koncepcji państwa jest przekonanie, że przymus ten powinien być ograniczony do minimum.
Źródło: domena publiczna.

Najważniejszą wartością jest wolność jednostki. Jeżeli chcemy jednostkę do czegoś zmusić, to powinno to być dopuszczalne jedynie w określonych przypadkach. Liberalizm odwołuje się tutaj do leseferyzmuleseferyzmleseferyzmu – poglądu, który wzywał, by pozwolić ludziom swobodnie działać. Ludzie bowiem sami najlepiej będą wiedzieć, jakie działania są dla nich najkorzystniejsze. Państwo nie powinno zatem ingerować ani w gospodarkę, ani w to, co ludzie robią, jak żyją i co myślą. Dla liberała idealny rynek to wolny rynek – to on pozwoli bowiem najlepiej rozwijać się kapitalizmowi.

Zdaniem filozofów liberalizmu (Johna Locke'aJohn LockeJohna Locke'a, Adama SmithaAdam SmithAdama Smitha, Johna Stuarta Milla, Jamesa BuchananaJames BuchananJamesa Buchanana, Miltona FriedmanaMilton FriedmanMiltona Friedmana, George'a StigleraGeorge StiglerGeorge'a Stiglera, Roberta NozickaRobert NozickRoberta Nozicka) państwo powinno ograniczyć swoją rolę do roli „nocnego stróża”, który dba o swobody i bezpieczeństwo obywateli. Państwo powinno przykładowo dbać o poszanowanie własności prywatnej, ale nie powinno regulować tego, co ludzie ze swoją własnością pragną czynić. Rolą strażnika jest tylko i wyłącznie dbanie o wolność obywateli. Rolą strażnika nie jest natomiast dbanie o edukację, sztukę, dobre obyczaje, czy też wszystko to co obywatele robią w czasie wolnym. To zależy tylko i wyłącznie od ich autonomicznej decyzji.

John Locke
Adam Smith
James Buchanan
Milton Friedman
George Stigler
Robert Nozick

Liberalizm a demokracja

Czy liberalizm i demokracja są swoimi sprzymierzeńcami? Współcześnie często tak się uważa. Świadczy o tym chociażby istnienie terminu „liberalna demokracja”, którym charakteryzuje się większość współczesnych państw. Dla Johna Stuarta Milla i innych teoretyków liberalizmu sprawa nie była jednak tak oczywista. Demokracja oznacza bowiem władzę ludu. Głosująca większość może jednak stworzyć takie prawo, które będzie ograniczało wolność mniejszości. Przykładowo wyznawcy dominującej w danym państwie religii mogą zakazać praktyk religijnych innych wyznań. Ktoś mógłby rzec, że prawo w danym państwie powinno być dostosowane do preferencji grupy dominującej. Z drugiej jednak strony prawo nie powinno ograniczać wolności pozostałych. Mill nazwał taką sytuację „tyranią większości”. Liberalne rozumienie demokracji polega zatem na tym, że „wola ludu” nie jest nieograniczona. Granicą wolności jednostki jest zawsze granica wolności innych. Liberalizm zatem w pewien sposób „ogranicza” demokrację, nakładając na nią konieczność przestrzegania praw jednostki.

Słownik

utopia
utopia

(gr. ou – nie, topos – miejsce; miejsce, którego nie ma) projekt idealnego ustroju politycznego, niemożliwego do zrealizowania

trójpodział władzy
trójpodział władzy

koncepcja Moteskiusza, zgodnie z którą władza w państwie powinna być podzielona na władzę ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą

państwo prawa
państwo prawa

koncepcja państwa, w której przepisy prawa mają charakter nadrzędny i wszelka władza musi się mu podporządkować

leseferyzm
leseferyzm

(fr. laissez faire – pozwólcie czynić) pogląd, według którego jednostka powinna mieć maksimum wolności – zarówno w wymiarze społecznym, jak i ekonomicznym