Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Św. Tomasz w literaturze

Jako przykład oddziaływania tomizmu na sztukę współczesną można wskazać poezję Czesława Miłosza, dochodzi w niej bowiem bardzo często do afirmacji świata, z tego jedynie powodu, że po prostu on istnieje. Świat widzialny i zmysłowo poznawalny staje się źródłem metafizycznego zachwytu i przeczucia świata nadzmysłowego. Przykładem może być cykl wierszy Świat. Poema naiwne. Ostatni utwór tego cyklu nosi tytuł Słońce.

R1GL2VN74dxj8
Fra Angelico, Św. Tomasz z Akwinu, 1438–1440
Tomasz był teologiem i filozofem oraz twórcą najważniejszego – obok augustynizmu – nurtu średniowiecznej filozofii chrześcijańskiej: tomizmu. W swoich poglądach godził on chrześcijaństwo z poglądami filozoficznymi Arystotelesa.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R57rFetvBE8dm1
Prezentacja.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Jeszcze raz zapoznaj się z fragmentem wiersza Czesława Miłosza pt. Słońce oraz zawartą obok niego informacją, a następnie odpowiedz na pytania.

  • Zastanów się, jakie znaczenie dla interpretacji wiersza i całego cyklu ma ta informacja.

  • Spróbuj zinterpretować powyższy wiersz, przywołując koncepcję metafizyki św. Tomasza. Jaki sposób poznawania świata zostaje zalecony przez osobę wypowiadającą się w wierszu?

  • Jak można odczytywać symboliczne motywy pojawiające się tym utworze: słońce, barwy, ziemia, gwiazdy i róże, i zmierzchy i świty?

R1ejuglVDiqle
(Uzupełnij).

W wielu swoich wierszach Miłosz wciela się w rolę poety‑filozofa, który bada z wnikliwością konkretne przedmioty i zjawiska, a także usiłuje dociec tego, co w języku filozoficznym nazywa się istotą czy też esencją jakiejś rzeczy. Przykładem utwór zatytułowany Sroczość (fragment):

RWCTQf273UgOO
Nagranie dźwiękowe lekcji Czesław Miłosz, Sroczość.
Źródło: Czesław Miłosz, Sroczość.
Polecenie 2

Zinterpretuj tytuł tego wiersza. Jeśli przywołalibyśmy kategorie filozofii św. Tomasza (formaformaforma, materiamateriamateria, aktaktakt, potencjapotencjapotencja, istotaistotaistota, istnienieistnienieistnienie), to czym byłaby „sroczość”? Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1Aoe7qDTLxT6
(Uzupełnij).

Słownik

akt
akt

(łac. actus – dokonanie, czynność, urzeczywistnienie) u Arystotelesa: element metafizycznej koncepcji bytu - pełne urzeczywistnienie potencjalności bytu

angelologia
angelologia

(gr. angelos – anioł) nauka o aniołach

cnoty kardynalne (naturalne)
cnoty kardynalne (naturalne)

najbardziej podstawowe cnoty: mądrość, męstwo, umiarkowanie, sprawiedliwość

cnoty teologiczne
cnoty teologiczne

czyli właściwe samemu Bogu i będące w pełni darem samego Boga, tj. wiara, nadzieja, miłość

forma
forma

(gr. morphe – kształt, wygląd) u presokratyków widoczny kształt (wygląd) rzeczy, u Platona inne określenie idei (które są wzorcem – formą rzeczy materialnych), u Arystotelesa: aktywny, czynny składnik bytu, nadający mu określoną, właściwą postać

istnienie
istnienie

(łac. existens) urealnienie i zaktualizowanie istoty i potencji tkwiącej w substancjach

istota
istota

(łac. essentia – istota rzeczy, treść) to, co powoduje, że byt jest tym, czym jest; natura właściwa jakiejś rzeczy; istnieje tylko dzięki istnieniu

materia
materia

(gr. hyle – materia) pojęcie ontologiczne oznaczające pewien rodzaj lub składnik bytu; w filozofii greckiej pojmowana jako ożywiona (hylozoizm) lub nieruchoma i bezkształtna; u Arystotelesa jeden z dwu składników bytu, przeciwstawny formie, będący podłożem celowego procesu formowania i urzeczywistniania bytu

potencja
potencja

(łac. potentia – możność, siła) u Arystotelesa: element bytu, który odpowiada za jego nieokreśloność i podlega określeniu przez akt

prawo ludzkie (łac. lex humana)
prawo ludzkie (łac. lex humana)

prawo naturalne zastosowane w życiu społecznym

prawo naturalne (łac. lex naturalis)
prawo naturalne (łac. lex naturalis)

prawo wieczne odciśnięte w ludzkich umysłach

prawo wieczne (łac. lex aeterna)
prawo wieczne (łac. lex aeterna)

prawo ustanowione przez Boga, zasady rządzące światem

uniwersalia (powszechniki)
uniwersalia (powszechniki)

nazwy i pojęcia ogólne, odnoszące się do swoich desygnatów, czyli jednostkowych przedmiotów odpowiadających danej nazwie lub pojęciu