Gabriela Zapolska

R17jzId5SwNyO
Gabriela Zapolska z mężem Stanisławem Janowskim w willi Skiz na lwowskim Łyczakowie, w której pisarka mieszkała od 1901 roku, tworzyła i zmarła; obecnie Krzywczyce koło Lwowa, 1908–1909, autor nieznany
Źródło: domena publiczna.

Chociaż elementy komiczne zajmowały bardzo ważne miejsce w twórczości Gabrieli Zapolskiej (1857–1921), sama pisarka nie miała radosnego życia. Od młodości krytykowana ze względu na swoją nonkonformistycznąnonkonformistanonkonformistyczną postawę i wybór ścieżki zawodowej, musiała walczyć z presją zewnętrzną środowiska. Przed skończeniem dwudziestego roku życia została wydana za mąż za porucznika gwardii carskiej, Konstantego Śnieżko‑Błockiego. Małżeństwo zostało źle dobrane i po kilku latach rozpadło się. W tym samym czasie Zapolska podjęła decyzję o rozpoczęciu kariery aktorskiej. Pisarka straciła pewne źródło dochodów, borykała się z ubóstwem, lecz mimo to nie zrezygnowała z obranej drogi. W 1888 podjęła próbę samobójczą. Później przeprowadziła się do Francji i w tamtejszych teatrach grała drobne role. Nie zdołała jednak spełnić marzenia o scenicznej karierze na Zachodzie. Po powrocie do kraju poświęciła się pisarstwu, choć uznanie zyskała dopiero po publikacji Moralności pani Dulskiej w 1907 roku. Wcześniej wyszła za mąż po raz drugi, za Stanisława Janowskiego, z którym współprowadziła objazdową trupę teatralną. To małżeństwo również nie przetrwało. Zapolska zmarła w grudniu 1921 roku we Lwowie – w zapomnieniu i osamotnieniu.

HipokryzjahipokryzjaHipokryzja

Bohaterowie najsłynniejszego dramatu Zapolskiej Moralność pani Dulskiej wygłaszają sądy, wyrażają swoje przekonania, lecz wszystkie te deklaracje okazują się nie przystawać do faktów. Głoszony światopogląd bohaterów jest tylko pozą – w rzeczywistości postępują oni zawsze w sposób dla siebie wygodny, egoistyczny i często niezgodny ze swoimi wcześniejszymi wypowiedziami. Zasady etyczne wygłaszane przez Anielę Dulską, a także wyniosła krytyka mieszczaństwa przeprowadzona przez Zbyszka wyraźnie kontrastują ze stylem życia postaci – wyrachowaniem matki i kołtuństwem syna. Nieprzystawalność słów i czynów staje się jednym ze źródeł komizmu Moralności pani Dulskiej.

Groteskowe postaci, groteskowa rzeczywistość

Interesowność i materializm postępowania bohaterów zostały przez Zapolską groteskowogroteskagroteskowo przerysowane. Dla Dulskiej nie istnieją inne wartości niż pieniądz i dobra opinia. Jej myślenie o ludziach ogranicza się do chłodnej kalkulacji, za pomocą której bohaterka rozważa, czy dana znajomość przyniesie jej korzyść. Swoje podejście do życia próbuje przekazać najbliższym. Dziwi się, gdy nie podzielają oni jej wniosków, które wydają się oczywiste i niepodlegające dyskusji:

Gabriela Zapolska Moralność pani Dulskiej

[fragment]

JULIASIEWICZOWA
Mój mąż nie umie się oszczędzać, ja także.

DULSKA
Skoro miałaś takie usposobienie, trzeba było iść za tego aptekarza z Bóbrki, co się o ciebie starał. Namawiałam cię.

JULIASIEWICZOWA
Przecież on rok temu umarł na suchoty.

DULSKA
Właśnie. Miałabyś kamienicę i byłabyś wdową.

JULIASIEWICZOWA
O!...

DULSKA
Nie ma co – o!... byt zabezpieczony – to podstawa życia. A co do męża, można go uchodzić. Pensję zabierać, gdy zaferujezaferujezaferuje – co dzień dwie szóstki na kawę do łapy, a cygara samej kupować i suszyć na piecu. Inaczej taki pan może cię zrujnować.

1 Źródło: Gabriela Zapolska, [w:] tejże, Moralność pani Dulskiej, oprac. T. Weiss, Wrocław 1986, s. 43–44.
zaferuje

Niedorzeczna przebiegłość myślenia Dulskiej została groteskowo przerysowana. Wywód bohaterki jest jednocześnie zabawny i przerażający. Tego rodzaju komizm pojawia się w niektórych scenach dramatu, gdy chciwość postaci zostaje przedstawiona przy wykorzystaniu hiperboli – nie tylko jednak jest wyolbrzymiona, ale ukazana wręcz w sposób karykaturalny.

R1SkJDWJQk0H81
Aleksander Gryglewski, Wnętrze salonu, ok. 1850 r.
Źródło: domena publiczna.

Komiczne postaci

Moralności pani Dulskiej mamy też do czynienia z komizmem postaci. Ich śmieszność wynika z przejaskrawienia wad, które często są ich jedynymi widocznymi cechami – wokół przywar zostaje zbudowana charakterystyka bohatera lub bohaterki. Krańcowym przykładem jest Felicjan Dulski, który w dramacie wypowiada tylko jedno zdanie. Jego absolutne podporządkowanie tyranii żony zostaje karykaturalnie wyolbrzymione:

Gabriela Zapolska Moralność pani Dulskiej

[fragment]

DULSKA
Felicjan! Felicjan!

DULSKI
budzi się i patrzy na nią

DULSKA
Chodź! czemu nie chodzisz? Jeszcze nie ma dwóch kilometrów. Ja tam rachuję.

DULSKI
pokazuje jej zegarek

DULSKA
Co mi zawracasz głowę zegarkiem! Ja mam najlepszy zegar w głowie. Nie chodź! nie chodź! Dobrze — powiem doktorowi. Umyślnie ci każę w pokoju chodzić na Wysoki Zamek, a nie po ulicy, żeby mieć nad tobą oko, czy nie szachrujesz… a ty… zresztą to twoja rzecz.

Chowa się za drzwiami —  Dulski zaczyna znów automatycznie chodzić — wpada Hesia, ubrana strojnie, jasnoniebiesko, pantofelki, błękitne pończoszki — całuje ojca w mankiet

HESIA
Ojciec idzie na Wysoki Zamek?

DULSKI 
kiwa głową

HESIA
A jeszcze ma ojciec daleko?

DULSKI
pokazuje pięć palców

HESIA
Pięćset?

DULSKI
kiwa głową

HESIA
To ojciec już koło Teatyńskiej?

DULSKI
mruczy

HESIA
śmieje się

Ale tak! ale tak… a niech ojciec prędko idzie, bo tunel rozbijają.

Dulski patrzy na nią surowo i wzrusza ramionami. Hesia wskakuje na kanapę i przegląda się w lustrze. Dulski podchodzi do niej i ściąga ją z kanapy

Mama nie widzi!…

biegnie do drzwi pokoju dziewcząt

Mela! Mela!… 

DULSKA
Hesiu! czy Mela ubrana?

HESIA
Jeszcze się pichci.

DULSKI
staje zgorszony i mruczy coś

HESIA
Ojciec nie rozumie? No… stroi się. Za ojca czasów tak nie mówiono? No to co? Teraz mówią…

DULSKA
wychyla się, ubrana odświętnie

Felicjan! przestań chodzić — już jesteś na Wysokim Zamku. Jutro pójdziesz do Kaiserwaldu.

Znika. — Hesia idzie do okna i chucha na szybę.

HESIA
śpiewa

Pozamarzało… jakby w jakim zlewie…  

Dulski ogląda się i cicho idzie do pieca, wyłazi na krzesło i kradnie cygaro — w tej samej chwili Hesia się odwraca i widzi to; Dulski chrząka, idzie do przedpokoju, odziewa się, wraca, podchodzi do drzwi Dulskiej, stuka — ona wychyla się.

DULSKA
Już cię niesie do kawiarni? No… masz swoje dwadzieścia centów. Teraz będę co dzień dawać po dwadzieścia centów. Tygodniowo — nie… na nic. Zaraz wszystko przetracasz z koleżkami. A wracaj na kolację!

Znika. — Dulski chwilę stroi się przed lustrem, wreszcie wychodzi. Hesia biegnie natychmiast do pieca — włazi na krzesło i kradnie cygaro.

2 Źródło: Gabriela Zapolska, Moralność pani Dulskiej, tłum. T. Weiss, Wrocław 1986, s. 62–65.

Słownik

groteska
groteska

(fr. grotesque – dziwaczny, dziwaczność) – określenie szczególnego rodzaju komizmu, którego właściwością jest odrzucenie przyjętych zasad prawdopodobieństwa, prowadzące do powstania zdeformowanego obrazu rzeczywistości; charakterystyczne dla groteski jest współwystępowanie elementów tragizmu i komizmu, czy kontrastu, które służą celom satyrycznym lub parodystycznym; utwór literacki o elementach komicznie przejaskrawionych, nieprawdopodobnych, karykaturalnych

hipokryzja
hipokryzja

(fr. hipocrisie) – obłuda, dwulicowość, nieszczerość

nonkonformista
nonkonformista

(łac. non + conformo – nie stosuję się) – człowiek sprzeciwiający się bezkrytycznemu uleganiu normom i opiniom obowiązującym w danym środowisku

tragifarsa
tragifarsa

(gr. tragikós – tragiczny + fr. farse) – utwór teatralny lub filmowy łączący w sobie cechy tragedii i farsy, czyli odmiany komedii czerpiącej temat z życia codziennego, o błahych konfliktach, posługującej się często komizmem sytuacyjnym, grą słów, elementami groteski i karykatury