Przeczytaj

Filozof niderlandzki (pochodzący z rodu żydowsko-portugalskiego), twórca jednego z najciekawszych systemów filozoficznych Zachodu; metafizyka Spinozy jest monistyczna, racjonalistyczna, deterministyczna i panteistyczna; w poglądach antropologicznych Spinoza stał na stanowisku paralelizmu psychofizycznego, w poglądach społecznych był zwolennikiem wolności i tolerancji
Źródła poglądów Spinozy są bogate - teologia żydowska, renesansowa filozofia Giordana Bruna, stoicyzm, kartezjanizm, naturalizm Thomasa Hobbesa. Wszystkie wpływy potrafił jednak Spinoza przekroczyć i scalić w odrębny, oryginalny system poglądów. Spinoza przeciwstawił się tendencjom mistycznym na korzyść racjonalizmu, który w XVII wieku był czołową szkołą epistemologiczną. Kartezjańskiemu dualizmowidualizmowi metafizycznemu przeciwstawił stanowisko monistyczne, mówiące, że istnieje wyłącznie jedna substancja. Chrześcijańskiemu kreacjonizmowi przeciwstawił rozwiązanie panteistyczne, czyli tezę, że Bóg nie istnieje ponad światem jako odrębny byt osobowy, ale jest immanentnyimmanentny światu. Właśnie monizmmonizm i panteizmpanteizm są kluczem do zrozumienia tytułowej formuły: Bóg, czyli natura
(Deus sive natura).
Rozum

Rozum traktował Spinoza jako autonomiczne źródło wiedzy niezależne od doświadczenia oraz innych źródeł, np. objawienia. Spinoza przyjmował dwie podstawowe metody poznania. Racjonalną intuicję, w której rozum poznaje prawdę o przedmiocie na drodze apriorycznej analizy jego pojęcia (definicji), oraz dedukcyjną, w której rozum wyprowadza sądy z przesłanek. Korzystając z obu metod, Spinoza w swoim przekonaniu wywodził poszczególne tezy systemu ze ścisłością i oczywistością równym wywodom geometrycznym. Patronowała temu wiara Spinozy w to, że umysł poruszający się abstrakcyjnymi ścieżkami definicji i dowodów odkrywa jednocześnie byt i jego porządek, bowiem... porządek i związek idei jest taki sam, jak porządek i związek rzeczy. Widać to w charakterystycznej strukturze podstawowego dzieła metafizycznego Spinozy – Etyce, gdzie każda część zawiera powiązane ze sobą definicje i aksjomaty, a następnie twierdzenia i dowody.
Substancja, Bóg, natura (przyroda)
Podstawowe pojęcie spinozjańskiej metafizyki to substancja. Pojęcie to jest tożsame z pojęciem Boga i pojęciem natury. Substancja jest bytem koniecznym, nieskończonym i samoistnym. Jej istnienia Spinoza dowodzi na gruncie definicji:
Etyka w porządku geometrycznym dowiedzionaPrzez substancję rozumiem to, co istnieje (...) samo w sobie i pojmowane jest samo przez siebie, czyli to, czego pojęcie nie wymaga pojęcia innej rzeczy, za pomocą którego musiałoby być utworzone.
Źródło: Benedykt Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, t. I def. III, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954, s. 3.
I dalej:
Etyka w porządku geometrycznym dowiedzionaSubstancja nie może być wytworzona przez coś innego, jest przeto przyczyną samej siebie, tj. (na mocy def. 1) istota jej obejmuje w sposób konieczny jej istnienie, czyli istnienie należy do jej natury.
Źródło: Benedykt Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, t. I. tw. VII (dowód), tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954, s. 9.
Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona(…) Żadna substancja oprócz Boga nie może ani istnieć, ani być pojęta.
Źródło: Benedykt Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, t. I, tw. XIV, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954, s. 20.

W tych formułach widać stanowisko monistyczne, oryginalne na tle systemów dualistycznych. Spinoza wpisuje się w nurt metafizyki wywodzący się od Parmenidesa, dążący do ujęcia rzeczywistości jako jedności, przy czym podkreśla jej niepodzielność, czyli to, że nie da się oddzielić w niej elementu materialnego i duchowego. Stanowisko to z kolei sytuuje Spinozę w rzędzie radykalnych panteistów. Podejście panteistyczne było, według Spinozy, jedynym respektującym nieskończoność boskości, ponieważ Bóg odróżniony od świata, traci, jego zdaniem, cechę nieskończoności, zostaje ograniczony światem. W ten sposób Spinoza staje w opozycji wobec judeochrześcijańskiego pojmowania Boga jako osobowego i transcendentnegotranscendentnego stwórcy natury. Według Spinozy Bóg jest po prostu tożsamy z naturą, co podkreśla jednocześnie i panteistyczny, i monistyczny charakter spinozjańskiej metafizyki.
Atrybuty
Substancji przysługują atrybuty, tj. konieczne cechy, których jest nieskończenie wiele i każda z nich wyraża istotę wieczną i nieskończoną. Dwa z atrybutów mogą być rozumnie poznane. Są to rozciągłośćrozciągłość oraz myślenie. Spinoza przeciwstawił się więc tezom dualistów, którzy ujmowali to, co rozciągłe, i to, co myślące, jako dwie różne substancje. Substancja nie jest złożona z atrybutów:
Etyka w porządku geometrycznym dowiedzionaOkazuje się stąd, że choćby dwa atrybuty pojęte były jako istotnie różne, tzn. jeden [byłby pojmowany] bez pomocy drugiego, to nie możemy jednak z tego wnosić, że stanowią one dwa byty.
Źródło: Benedykt Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, t. I, tw. X (dowód), tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954, s. 13.
Etyka w porządku geometrycznym dowiedzionaNie może być pojęty prawdziwie żaden atrybut substancji, z którego wynikałoby, że substancja jest podzielna.
Źródło: Benedykt Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, t. I, tw. XII , tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954, s. 18.

Rzeczy (modi)
Każdy system monistyczny staje przed problemem następującym – w jaki sposób, skoro świat jest jednością, można wyjaśnić istnienie wielu poszczególnych i skończonych rzeczy. Z punktu widzenia Spinozy wyjaśnienie to pozostawało oczywiście w horyzoncie tezy o jedności substancji:
Etyka w porządku geometrycznym dowiedzionaRzeczy poszczególne nie są niczym innym, jak pobudzeniami atrybutów Boga, czyli modi, przez które wyrażone są atrybuty Boga w ściśle określony sposób.
Źródło: Benedykt Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, t. (dodatek), tw. XXV , tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954, s. 39.
Rzeczy (także przyroda ożywiona) to modi substancji wyrażające atrybuty rozciągłości i myślenia. Nie istnieją obok substancji, tylko w niej.
Etyka w porządku geometrycznym dowiedzionaCokolwiek istnieje (est) jest w Bogu, i nic bez Boga nie może ani istnieć, ani być pojęte.
Źródło: Benedykt Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, t. tw. XV, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954, s. 21.
System spinozjańskiej metafizyki był w założeniu autora logicznie skonstruowanym i przedstawionym more geometricomore geometrico myślowym obrazem rzeczywistości. Wszystko, co w rzeczywistości istnieje i co się w niej wydarza, jest w tym obrazie jednością i jest konieczne, tak w sensie ontologicznym, jak i w sensie logicznym. Bóg‑natura nie zawiera ani przypadkowości, ani czegokolwiek poza sobą samym.
Słownik:
stanowisko w metafizyce, zgodnie z którym w rzeczywistości istnieją dwie substancje – materialna i duchowa
(łc. immanens, immanentis — pozostający w czymś) istniejący wewnątrz czegoś, w czymś
(gr. mónos – jedyny, sam) stanowisko w metafizyce oparte na tezie, że istnieje tylko jeden niepodzielny byt
na wzór geometrii, podług geometrii
stanowisko filozoficzne, zgodnie z którym istnieje wyłącznie rzeczywistość przyrodnicza i ona jest racją oraz podstawą własnego istnienia i działania
(gr. pán — wszystko, theós — Bóg) pogląd filozoficzny, w którym Bóg nie istnieje poza światem, ale w świecie, lub nawet jest tożsamy ze światem
(gr. parallelismós - zestawienie, porównanie) koncepcja, według której to, co duchowe (dusza myśląca), i to, co fizyczne (ciała rozciągłe), nie jest odrębnymi bytami absolutnie różnymi od siebie, lecz cechami (u Spinozy atrybutami) jednej substancji. Tym samym, ludzkie akty psychiczne i fizyczne nie pozostają ze sobą w relacji przyczynowej, tylko współistnieją i odpowiadają sobie jako dwa równoległe przejawy jednego porządku substancji. Paralelizm psychofizyczny przeciwstawiał się dualizmowi psychofizycznemu np. kartezjańskiemu
w filozofii nowożytnej przestrzenność jako konieczna cecha rzeczy materialnych
(łc. transcendens, transcendentis — przekraczający) istniejący poza czymś, przekraczający coś; najczęściej chodzi o istnienie Boga poza światem