Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Albert Camus (1913–1960)

Urodził się i spędził młodość w Algierze, gdzie studiował na Wydziale Humanistycznym i związał się z ruchem lewicowym. Współpracował z teatrem i podróżował. W czasie wojny zamieszkał we Francji, uczestnicząc w ruchu oporu. Przed wojną wydał zbiory szkiców filozoficznych, w których głosił poglądy bliskie egzystencjalizmuegzystencjalizmegzystencjalizmu, z jego podstawową myślą o poczuciu absurdu ludzkiego istnienia. Podobną problematykę poruszał w książkach wydanych w czasie wojny – Mit SyzyfaObcy. Najbardziej dojrzałe i najgłośniejsze utwory Camus powstały po wojnie i odznaczały się głębokim humanizmemhumanizmhumanizmem oraz poczuciem solidarności z cierpiącym, nieszczęśliwym człowiekiem. Były to: powieści DżumaUpadek, dramaty, eseje Człowiek zbuntowany. W 1957 r. pisarz otrzymał literacką Nagrodę Nobla.

R1L9Ie3J58GkW
Albert Camus
Źródło: Dietrich Liao, Flickr, licencja: CC BY-SA 2.0.

Dżuma

Zamysł powieści powstał przed wojną, książka została wydana w 1947 r. To kronika algierskiego portu, Oranu, z czasu zarazy, obejmująca 10 miesięcy (od kwietnia do lutego) w latach 40. XX w., prowadzona przez doktora Rieux – uczestnika wydarzeń. Motto pochodzi z Dziennika czasu zarazy D. Defoe (opis epidemii w XVII‑wiecznym Londynie). Kieruje ono uwagę czytelnika raczej na metaforyczne sensy powieści niż jej realistyczną fabułę i wspomina o sytuacji uwięzienia, która jest jednym z problemów utworu.

Fabuła: pojawienie się martwych szczurów, choroba wśród ludzi, zamknięcie miasta; różne postawy mieszkańców miasta wobec epidemii; obrazy miasta śmierci; samotność i „przyzwyczajenie do rozpaczy”; powolne ustępowanie choroby; radość z ustania zarazy i otwarcia bram miasta, tłumiona przez pamięć o śmierci najbliższych.

R1FSyy4JsDfpq

Postawy bohaterów wobec choroby/zła:

Aktywność, walka, zdolność do poświęcenia własnych spraw i samego siebie

doktor Bernard Rieux – rezygnuje z wyjazdu do ciężko chorej żony, która umiera z dala od niego; bohater walczy pomimo świadomości, że nie można wygrać z dżumą

Jean Tarrou – twórca oddziałów sanitarnych, sam poszukuje możliwości walki ze złem

Joseph Grand – prosty, dobry człowiek, spełniający sumiennie swoje obowiązki, gotowy do pomocy (jako jedyny zarażony dżumą zdrowieje)

doktor Castel – wytrwale prowadzi badania nad szczepionką

Bierność, próby wytłumaczenia zła, jego przyczyn

ojciec Paneloux – początkowo stara się wyjaśnić zło, nazywając je karą za grzechy zesłaną przez Boga; zmienia swoją postawę, widząc cierpienie niewinnego dziecka

Stopniowe dochodzenie do postawy walki o innych i poświęcenia (dzięki doświadczeniu cierpienia)

ojciec Paneloux – po przemianie – porzuca postawę obserwatora, zaczyna pomagać najbardziej chorym, ryzykując zakażenie (w istocie zaraża się i umiera)

dziennikarz Raymond Rambert – początkowo pragnie jedynie ratować siebie i połączyć się z narzeczoną; wszystkie siły poświęca na zorganizowanie ucieczki; kiedy wreszcie ma ku temu okazję, rezygnuje, włączając się w walkę z chorobą

Dołączenie do zła, próba załatwienia przy okazji własnych interesów, myślenie wyłącznie o sobie

Cottard – przestępca, któremu dżuma pozwala ukryć się przed wymiarem sprawiedliwości; po epidemii strzela do tłumu, nie może odnaleźć się w rzeczywistości bez choroby/zła

Michaił Bułhakow (1891–1940)

RbXTEokvjRH6t1
Popiersie Michaiła Bułhakowa
Źródło: Paweł Cieśla Staszek_Szybki_Jest, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Pisarz, tworzący w dwudziestoleciu, jednak jego główne dzieło, a także inne utwory w pełnej wersji, mogły być wydawane i oddziaływać na literaturę światową dopiero kilkanaście lat po II wojnie. Z wykształcenia lekarz, początkowo pracował w szpitalach wojskowych i na wsi, postanowił jednak porzucić zawód i zacząć pisać. Z rodzinnego Kijowa przeniósł się do Moskwy, gdzie w różny sposób zarabiał na życie (np. jako konferansjer, redaktor, urzędnik). W latach 20. wydał opowiadania autobiograficzne (Zapiski na mankietach), opowieści groteskowo‑fantastyczne Fatalne jajaPsie serce, interpretowane jako przypowieść o rewolucji – eksperymencie społecznym. Tragiczne losy rosyjskiej inteligencji w czasie rewolucji zawarł w powieści Biała gwardia. Miał jednak poważne problemy z cenzurącenzuracenzurą, przez co część jego utworów nie mogła znaleźć wydawcy za jego życia (w 1929 r. zostaje wydany zakaz publikowania i wystawiania na scenie jego tekstów). Największe dzieło Bułhakowa, które zapewniło mu międzynarodową sławę, to powieść Mistrz i Małgorzata, która ukazała się drukiem dopiero pod koniec lat 60.

Mistrz i Małgorzata

Powieść, pisana w latach 1928–1940, miała aż osiem wersji. Pisarz pozostawił ją jako swój testament, powierzając publikację żonie. Wydanie książki mogło nastąpić dopiero kilka lat po śmierci Stalina. Powieść została opublikowana na przełomie 1966 i 1967 r. w wersji niepełnej, a w całości w Niemczech w 1968 r.

RVOhvZAEZ53RW

Dyskusja z tradycją

  • Faust Goethego: imię Małgorzaty oraz motto wskazują na dzieło niemieckiego poety; Bułhakow buduje swoją powieść bardziej na kontraście niż nawiązaniu (np. wątek Małgorzaty – tam bezwolnej i biernej, tu działającej i zawierającej pakt z diabłem w obronie ukochanego); diabeł u Bułhakowa to głównie znak tajemniczości życia, symbol wyklętej przez totalitarnetotalitaryzmtotalitarne państwo metafizykimetafizykametafizyki, czegoś, co przerasta ludzkie rozumienie;

  • Ewangelie (wątek biblijny) – Jeszua Ha‑Nocri (hebr. Nazarejczyk) zostaje przedstawiony jako człowiek, wędrowny filozof, nauczyciel i uzdrowiciel (uwalnia Piłata od obezwładniającego bólu głowy), nieznający swoich rodziców, pełen strachu o swoje życie prosi prokuratora o uwolnienie; te i inne szczegóły całkowicie rozmijają się z relacjami Ewangelistów (jednemu z bohaterów, Mateuszowi Lewicie, autorowi Ewangelii, Jeszua zarzuca fałszowanie jego historii);

  • wątek Jeszui – człowieka skazanego na śmierć na skutek intryg, donosów, podłości i tchórzostwa jest równoległy do wątku Mistrza – podobnie potraktowanego w Moskwie XX w.; o ile jednak Jeszua umiera wierny swoim przekonaniom, o tyle Mistrz załamuje się i pali swoje dzieło.

Problematyka

wolność

jako najwyższa wartość; sposoby jej osiągnięcia to wierność sobie (Jeszua, w przeciwieństwie do Piłata, zniewolonego własnym tchórzostwem, a później wyrzutami sumienia);

wolność można zachować w najgłębszym znaczeniu także w warunkach krańcowego zniewolenia (w szpitalu psychiatrycznym czy w drodze na śmierć przez ukrzyżowanie)

miłość

Bułhakow przedstawił uczucie, jakim darzyli się Małgorzata i Mistrz – wieloaspektowo. Para poznała się przypadkiem na moskiewskiej ulicy, po której zmęczona egzystencją Małgorzata wędrowała bez celu. Pomimo dobrej sytuacji materialnej, zamężna wówczas bohaterka myślała o samobójstwie. Niespodziewane spotkanie z Mistrzem pozwoliło jej ponownie odnaleźć sens, była to więc tzw. miłość od pierwszego wejrzenia. Para natychmiast zaczęła potajemnie spędzać ze sobą czas, dzieląc wspólną pasję, jaką było zamiłowanie do literatury. Bułhakow na przestrzeni swojej powieści czyni z ich relacji jedną z największy wartości w życiu każdego człowieka. Nie zapomina także o jej ciemnych stronach: doprowadzającej niemal do szaleństwa – tęsknocie oraz cierpieniu, wynikający z rozstania. Jednak ostatecznie miłość pozwala przezwyciężyć wszelkie przeciwności, jakie los gotuje bohaterom. Ostateczny triumf trwałości i wolności ich wzajemnych uczuć, symbolizuje wspólny lot na miotle nad Moskwą.

twórczość

rozumiana także jako nieskrępowane wyrażanie siebie (Mistrz, w przeciwieństwie do poety „Bezdomnego” i wielu literatów zaprzedanych systemowi, ze strachu czy dla korzyści tworzących „pod dyktando”)

obraz Moskwy lat 30. XX w.

wierne odtworzenie topografii miasta, ale przede wszystkim atmosfery życia w państwie totalitarnym: donosy, łapówkarstwo, walka o przywileje, strach przed ich utratą, nagradzanie wysługujących się władzy, karanie każdego choćby podejrzanego („znikanie” ludzi, umieszczanie ich w szpitalu psychiatrycznym), programowy ateizm

Słownik

cenzura
cenzura

urzędowa kontrola publikacji, widowisk teatralnych, audycji radiowych itp., oceniająca je pod względem politycznym lub obyczajowym

egzystencjalizm
egzystencjalizm

(łac. existentia – istnienie, byt) – współczesny kierunek filozoficzny występujący również w literaturze pięknej podejmujący tematykę indywidualnego istnienia człowieka w świecie, jego wolności wyborów, samotności, alienacji, świadomości śmierci

humanizm
humanizm

postawa moralna i intelektualna zakładająca, że człowiek jest najwyższą wartością i źródłem wszelkich innych wartości

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta ta physika – to, co ponad fizyką) – jedna z głównych dyscyplin filozofii rozważająca ogólne własności bytu i ostateczne przyczyny rzeczy; w potocznym rozumieniu oznacza wszystko to, co wybiega poza możliwość naukowego wyjaśnienia

totalitaryzm
totalitaryzm

(łac. totalis – całkowity) – system polityczny oparty na obowiązującej wszystkich ideologii i na nieograniczonej władzy jednej partii, kontrolującej wszystkie dziedziny życia