Odróżniając od siebie różne ludzkie zachowania, używamy zazwyczaj dwóch określeń: styl i model. Proces socjalizacji bez wątpienia można sprowadzić do takich zachowań – w ich trakcie jednostka (lub grupa jednostek, czasami skupiona w instytucji) oddziałuje na podmiot socjalizacji (np. wychowanka). Jednak styl to nie to samo, co model, choć także ma znaczenie typologicznetypologiatypologiczne. Styl to charakterystyczny sposób postępowania (np. wysławiania się, poruszania, odnoszenia do innych itp.). Bardzo często obiektywizujeobiektywizacjaobiektywizuje się w materialnych wytworach człowieka (np. w architekturze, literaturze czy wyglądzie strony www). Natomiast model jest już czymś więcej. To konstrukcja służąca poznaniu jakiegoś fragmentu rzeczywistości. Może mieć materialny charakter (np. makieta osiedla, domu, tamy, kiedy bada się jej odporność na masy wody), ale najczęściej jest konstrukcją idealną, zbiorem wyizolowanych cech jakiegoś zjawiska, procesu itp. Wyjaśnia jakiś fragment rzeczywistości.
Style wychowawcze
Podstawowe znaczenie dla procesu socjalizacji ma rodzina. Rodzice mają najczęściej ukształtowane przekonania o skutecznych sposobach oddziaływania. Przekonania te kształtowane są na podstawie ich własnych doświadczeń z okresu dzieciństwa i młodości. Rodzice konfrontują je z wiedzą nabytą w dorosłym życiu. Tak skumulowana wiedza i doświadczenie społeczne rodziców przekłada się na ich praktyki socjalizacyjne realizowane w stosunku do własnych dzieci. Na podstawie obserwacji i badań procesów socjalizacyjnych w rodzinach można wyróżnić kilka stylów wychowawczych.
RSgJbD33ntpXu1
Zakres treści przyswojonych przez człowieka w trakcie procesu socjalizacji zależy od jego cech psychofizycznych i psychospołecznych, ale także od interakcji tych cech z zastosowanym wobec dziecka stylem wychowawczym. Konsekwencje te ujawniają się w dorosłym życiu. Na przykład w postawach konformistycznychkonformizmkonformistycznych bądź nonkonformistycznychnonkonformizmnonkonformistycznych.
Konkretne, jednostkowe style poszczególnych osób stanowią zazwyczaj mieszankę cech powyższych stylów. Te mieszanki zależne są od okoliczności, cech psychospołecznych (rodziców i dziecka) oraz konkretnych wyzwań wychowawczych. To samo będziemy mogli powiedzieć o modelach socjalizacyjnych.
R7so2NCX8ugSR1
Dziecko uczące dziadków obsługi komputera stanowi przykład socjalizacji odwróconejsocjalizacja odwróconasocjalizacji odwróconej. Trudno tu jednak mówić o jakimkolwiek stylu socjalizacyjnym. Aby się ujawnił, potrzebna jest względna trwałość procesu nauki, jak i relacja podległości (wynikająca z różnicy wieku, władzy itp.). Ale już np. młodzi wykładowcy prowadzący zajęcia w ramach tzw. Uniwersytetu Trzeciego Wieku (dla osób powyżej 60 roku życia) mogą to robić w ramach jednego z wymienionych stylów socjalizacji.
Modele socjalizacji
Badacze szukają odpowiedzi na pytanie: Jakimi środkami powinno oddziaływać środowisko społeczne na wychowanka, by proces socjalizacji był udany, a on dobrze i wszechstronnie przygotowany do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie? Jak powinien przebiegać cały proces? Badania nad rozwojem biopsychicznym dzieci pozwoliły na sformułowanie kilku modeli socjalizacji. Odwołują się one najczęściej do różnych tradycji w badaniach psychologicznych i formułowanych na ich gruncie teorii biopsychicznego rozwoju dziecka. Wyróżnia się najczęściej cztery modele socjalizacji.
RwvO7O9zzIfkw
Słownik
autorytaryzm
autorytaryzm
rodzaj osobowości oznaczający silne predyspozycje do antydemokratyzmu i konserwatyzmu w postawach, a także schematyzmu w postrzeganiu świata, podpierania się autorytetami kosztem samodzielnego konstruowania poglądów
behawioryzm
behawioryzm
filozofia nauki o zachowaniu ludzi oraz zwierząt
etologia
etologia
dziedzina nauki (zaliczana do zoologii) zajmująca się badaniem zachowań (odziedziczonych oraz nabytych)
kognitywizm
kognitywizm
inaczej: nauka o poznaniu
konformizm
konformizm
w pierwszym znaczeniu, to zmiana zachowania pod naciskiem faktycznym lub wyobrażonym innych osób; w drugim, to podporządkowanie zasadom, regułom obowiązującym w zbiorowościach lub w całym społeczeństwie
nonkonformizm
nonkonformizm
krytyczna postawa wobec zasad, reguł obowiązujących w zbiorowościach lub w społeczeństwie i idące w ślad za nią zachowanie odmienne od powszechnie przyjętego
norma
norma
nakaz lub zakaz określonego zachowania lub działania, mający chronić i zarazem podtrzymywać wartość cenioną w grupie lub całym społeczeństwie
obiektywizacja
obiektywizacja
proces, w którym świat doświadczany jawi się jako obiektywna rzeczywistość na podobieństwo świata przyrody
psychoanaliza
psychoanaliza
metoda poznania i leczenia człowieka, a także teoria pozwalająca wyjaśnić różne zjawiska społeczne i kulturowe
rola społeczna
rola społeczna
względnie trwałe, spójne oczekiwania, jakie wobec podejmującego rolę członka ma zbiorowość społeczna.
socjalizacja odwrócona
socjalizacja odwrócona
przekazywanie umiejętności, wiedzy, ale także wartości i norm starszemu pokoleniu przez dzieci i młodzież.
typologia
typologia
wyróżnienie w danym zbiorze grup elementów podobnych do siebie w jakimś zakresie
uogólnienie
uogólnienie
sprowadzenie jakiegoś pojęcia do postaci mniej szczegółowej