Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Odróżniając od siebie różne ludzkie zachowania, używamy zazwyczaj dwóch określeń: styl i model. Proces socjalizacji bez wątpienia można sprowadzić do takich zachowań – w ich trakcie jednostka (lub grupa jednostek, czasami skupiona w instytucji) oddziałuje na podmiot socjalizacji (np. wychowanka). Jednak styl to nie to samo, co model, choć także ma znaczenie typologicznetypologiatypologiczne. Styl to charakterystyczny sposób postępowania (np. wysławiania się, poruszania, odnoszenia do innych itp.). Bardzo często obiektywizujeobiektywizacjaobiektywizuje się w materialnych wytworach człowieka (np. w architekturze, literaturze czy wyglądzie strony www). Natomiast model jest już czymś więcej. To konstrukcja służąca poznaniu jakiegoś fragmentu rzeczywistości. Może mieć materialny charakter (np. makieta osiedla, domu, tamy, kiedy bada się jej odporność na masy wody), ale najczęściej jest konstrukcją idealną, zbiorem wyizolowanych cech jakiegoś zjawiska, procesu itp. Wyjaśnia jakiś fragment rzeczywistości.

Style wychowawcze

Podstawowe znaczenie dla procesu socjalizacji ma rodzina. Rodzice mają najczęściej ukształtowane przekonania o skutecznych sposobach oddziaływania. Przekonania te kształtowane są na podstawie ich własnych doświadczeń z okresu dzieciństwa i młodości. Rodzice konfrontują je z wiedzą nabytą w dorosłym życiu. Tak skumulowana wiedza i doświadczenie społeczne rodziców przekłada się na ich praktyki socjalizacyjne realizowane w stosunku do własnych dzieci. Na podstawie obserwacji i badań procesów socjalizacyjnych w rodzinach można wyróżnić kilka stylów wychowawczych.

RSgJbD33ntpXu1
Prezentacja.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zakres treści przyswojonych przez człowieka w trakcie procesu socjalizacji zależy od jego cech psychofizycznych i psychospołecznych, ale także od interakcji tych cech z zastosowanym wobec dziecka stylem wychowawczym. Konsekwencje te ujawniają się w dorosłym życiu. Na przykład w postawach konformistycznychkonformizmkonformistycznych bądź nonkonformistycznychnonkonformizmnonkonformistycznych.

Konkretne, jednostkowe style poszczególnych osób stanowią zazwyczaj mieszankę cech powyższych stylów. Te mieszanki zależne są od okoliczności, cech psychospołecznych (rodziców i dziecka) oraz konkretnych wyzwań wychowawczych. To samo będziemy mogli powiedzieć o modelach socjalizacyjnych.

R7so2NCX8ugSR1
Źródło: sasint, domena publiczna.

Dziecko uczące dziadków obsługi komputera stanowi przykład socjalizacji odwróconejsocjalizacja odwróconasocjalizacji odwróconej. Trudno tu jednak mówić o jakimkolwiek stylu socjalizacyjnym. Aby się ujawnił, potrzebna jest względna trwałość procesu nauki, jak i relacja podległości (wynikająca z różnicy wieku, władzy itp.). Ale już np. młodzi wykładowcy prowadzący zajęcia w ramach tzw. Uniwersytetu Trzeciego Wieku (dla osób powyżej 60 roku życia) mogą to robić w ramach jednego z wymienionych stylów socjalizacji.

Modele socjalizacji

Badacze szukają odpowiedzi na pytanie: Jakimi środkami powinno oddziaływać środowisko społeczne na wychowanka, by proces socjalizacji był udany, a on dobrze i wszechstronnie przygotowany do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie? Jak powinien przebiegać cały proces? Badania nad rozwojem biopsychicznym dzieci pozwoliły na sformułowanie kilku modeli socjalizacji. Odwołują się one najczęściej do różnych tradycji w badaniach psychologicznych i formułowanych na ich gruncie teorii biopsychicznego rozwoju dziecka. Wyróżnia się najczęściej cztery modele socjalizacji.

RwvO7O9zzIfkw
Ilustracja interaktywna przedstawia koło z wpisanymi w nie trzema okręgami. Koło podzielone jest na cztery części. W każdej z części znajduje się opisany inny model. Pierwsza część dotyczy modelu laissez-faire, wskazane są jego założenia (punkt 1) i oddziaływanie (punkt 2). Druga część dotyczy modelu wzajemności, wskazane są jego założenia (punkt 3) i oddziaływanie (punkt 4). Trzecia część dotyczy modelu lepienia z gliny, wskazane są jego założenia (punkt 5) i oddziaływanie (punkt 6). Czwarta część dotyczy modelu konfliktowego, wskazane są jego założenia (punkt 7) i oddziaływanie (punkt 8). Opis punktów znajdujących się na kole: 1. Założenia model laissez-faire. Dziecko (człowiek) posiada już zakodowane predyspozycje i wzorce zachowań. Model ten odwołuje się do ustaleń etologii i genetyki. Według etologów każdy gatunek jest wyposażony w sztywne wzorce zachowań umożliwiające przystosowanie do środowiska. Zależą one jednak od indywidualnego uczenia się cech obiektu, z którym ów wzorzec ma być kojarzony. Ludzie, podobnie jak zwierzęta, mają zakodowane predyspozycje, wrażliwość ułatwiającą tworzenie określonych skojarzeń, dzięki czemu możliwe jest przywoływanie i wykorzystywanie posiadanych wzorców. Genetyka natomiast dowodzi, że dla niezaburzonego rozwoju osobniczego konieczne są sprawne geny, jak i środowisko, w którym te geny mogłyby się wyrazić. 2. Oddziaływanie model laissez-faire. Opiekunowie powinni stwarzać dziecku jak najlepsze warunki dla ujawniania się jego możliwości rozwojowych. Ingerencja opiekunów w proces rozwoju nie daje pożądanych przez nich efektów. Rozwój dziecka jest bowiem z jednej strony warunkowany wrodzonymi predyspozycjami, a z drugiej warunkami, jakie stwarzają mu opiekunowie dla ujawniania owych predyspozycji. Trochę przypomina to hodowanie roślinki doniczkowej: należy ją odżywiać, podlewać, pielęgnować, by jej właściwości mogły się w pełni ujawnić. 3. Założenia model wzajemności. Zakłada się w tym modelu aktywną rolę podmiotu, jakim jest dziecko w procesie socjalizacji, oraz aktywną rolę opiekunów, rodziców. Nawiązuje się w tym modelu do koncepcji Jeana Piageta, w której dziecko jest aktywnym podmiotem swojego własnego rozwoju, współtworzącym wraz z opiekunami swoje środowisko. W modelu tym zakłada się wzajemną adaptację między wychowankiem i opiekunami oraz wzajemną kontrolę zachowań. 4. Oddziaływanie model wzajemności. Praktyki wychowawcze to reagowanie na potrzeby dziecka i wrażliwość konieczna w negocjowaniu wzajemnych relacji między opiekunami a dzieckiem. Dziecko uczy się świata społecznego rówieśników i dorosłych, ale także dorośli uczą się w procesie socjalizacji świata dzieci. Uczą się rozpoznawać ich potrzeby, pragnienia, dążenia i uzgadniać z nimi, co jest możliwe, realne do osiągnięcia i dlaczego takie jest. 5. Założenia model lepienia z gliny. Model ten osadzony jest w tradycji behawiorystycznej i formułowanych na gruncie tej tradycji koncepcji osobowości. Zakłada się w nim, że wychowawca może ukształtować pożądane przez niego cechy dziecka przez odpowiednio dobrany system bodźców i wzmocnień. Dziecko jest bierne, ale bardzo plastyczne pod względem reakcji na trwałe bodźce. 6. Oddziaływanie model lepienia z gliny. Socjalizacja polega na stosowaniu przez wychowawców pozytywnych wzmocnień. Nagrody spowodują, że wychowanek będzie przyswajał pożądane umiejętności, wiedzę oraz wzory zachowań zgodnie z oczekiwaniami. 7. Założenia model konfliktowy. Model nawiązuje do koncepcji Freuda i późniejszych rozwinięć teorii psychoanalitycznych. Dziecko, na bardzo wczesnym etapie swego rozwoju, jest istotą egoistyczną, kierowaną nieuświadamianymi impulsami. Dąży do natychmiastowego zaspokojenia potrzeb. Kieruje się zasadą przyjemności. Dążenie to pozostaje w konflikcie ze społecznymi i kulturowymi ograniczeniami i oczekiwaniami formułowanymi przez opiekunów. To dzięki nim środowisko społeczne definiuje sposoby i środki zaspokajania potrzeb, jak również czas, w którym mogą być zaspokajane. 8. Oddziaływanie model konfliktowy. Rodzice muszą nauczyć dziecko sposobów odraczania i hamowania tendencji do natychmiastowej gratyfikacji wynikającej z zaspokojenia potrzeby. Muszą zakodować w wychowanku mechanizmy służące samoregulacji zachowań zgodne z oczekiwaniami socjokulturowymi. Konieczne jest utrzymywanie przez rodziców dyscypliny, rygorów, by wdrożyć je do obowiązujących w społeczeństwie reguł.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

autorytaryzm
autorytaryzm

rodzaj osobowości oznaczający silne predyspozycje do antydemokratyzmu i konserwatyzmu w postawach, a także schematyzmu w postrzeganiu świata, podpierania się autorytetami kosztem samodzielnego konstruowania poglądów

behawioryzm
behawioryzm

filozofia nauki o zachowaniu ludzi oraz zwierząt

etologia
etologia

dziedzina nauki (zaliczana do zoologii) zajmująca się badaniem zachowań (odziedziczonych oraz nabytych)

kognitywizm
kognitywizm

inaczej: nauka o poznaniu

konformizm
konformizm

w pierwszym znaczeniu, to zmiana zachowania pod naciskiem faktycznym lub wyobrażonym innych osób; w drugim, to podporządkowanie zasadom, regułom obowiązującym w zbiorowościach lub w całym społeczeństwie

nonkonformizm
nonkonformizm

krytyczna postawa wobec zasad, reguł obowiązujących w zbiorowościach lub w społeczeństwie i idące w ślad za nią zachowanie odmienne od powszechnie przyjętego

norma
norma

nakaz lub zakaz określonego zachowania lub działania, mający chronić i zarazem podtrzymywać wartość cenioną w grupie lub całym społeczeństwie

obiektywizacja
obiektywizacja

proces, w którym świat doświadczany jawi się jako obiektywna rzeczywistość na podobieństwo świata przyrody

psychoanaliza
psychoanaliza

metoda poznania i leczenia człowieka, a także teoria pozwalająca wyjaśnić różne zjawiska społeczne i kulturowe

rola społeczna
rola społeczna

względnie trwałe, spójne oczekiwania, jakie wobec podejmującego rolę członka ma zbiorowość społeczna.

socjalizacja odwrócona
socjalizacja odwrócona

przekazywanie umiejętności, wiedzy, ale także wartości i norm starszemu pokoleniu przez dzieci i młodzież.

typologia
typologia

wyróżnienie w danym zbiorze grup elementów podobnych do siebie w jakimś zakresie

uogólnienie
uogólnienie

sprowadzenie jakiegoś pojęcia do postaci mniej szczegółowej