Przeczytaj
Chadecja, czyli co?
O chrześcijańsko‑demokratycznej tożsamości polskich partii chadeckichchadeckich decyduje obecność w programie politycznym elementów inspirowanych nauczaniem społecznym Kościoła, takich jak:
niekonfliktowa wizja społeczeństwa: wszystkie klasy i warstwy współpracują na zasadach solidaryzmu;
podkreślanie roli rodziny;
stosowanie reguły pomocniczości (subsydiarności);
poszanowanie życia i godności osoby ludzkiej;
podkreślanie wartości wolności i wolnej woli człowieka;
koncepcja wspólnego dobra i zasada solidaryzmu;
wypośrodkowanie między kapitalizmem a socjalizmem (społeczna gospodarka rynkowaspołeczna gospodarka rynkowa).
Optymalnym systemem politycznym jest według chadeków demokracja. Pozwala ona na uczestnictwo jednostek w procesie decyzyjnym, umożliwia dialog między rządzącymi a rządzonymi, jak również przejmowanie władzy na drodze wyborów.
Pod zaborami
Historia partii chadeckich w Polsce swoimi korzeniami ideologicznymi i organizacyjnymi sięga czasów I wojny światowej. W ostatnich latach przed odzyskaniem niepodległości we wszystkich trzech zaborach ruchy te przyjęły rzeczywiste struktury partii.
Zabór pruski: Narodowe Stronnictwo Robotników (1917 r.)
Zabór austriacki: Chrześcijańsko‑Narodowe Stronnictwo Robotnicze (1918 r.), Stronnictwo Chrześcijańsko‑Socjalne (1908 r.)
Zabór rosyjski: Stowarzyszenie Robotników Chrześcijańskich w Królestwie Polskim (1906 r.)
Pierwsze lata II RP: trudy zjednoczenia ruchu chadeckiego
W czasach II Rzeczypospolitej istniały dwa główne stronnictwa chadeckie: Polskie Stronnictwo Chrześcijańskiej Demokracji (używające w latach 1920–1925 nazwy Chrześcijańsko‑Narodowe Stronnictwo Pracy) oraz Narodowa Partia Robotnicza, które w długotrwałym procesie zjednoczenia w 1937 r. powołały Stronnictwo Pracy.
Stronnictwo Pracy określało się jako stronnictwo antykomunistyczne. Ideałem było państwo oparte na demokracji, rządach prawa i poszanowaniu praw obywatelskich. Była to partia stojąca w opozycji do rządów sanacjisanacji. Chadecy wspierali rolę samorządu i wszelkie formy inicjatywy społecznej oparte na zaufaniu społeczeństwa. W czasie II wojny światowej partia funkcjonowała w konspiracji. Po jej zakończeniu próbowano reaktywować nurt chadecki w Polsce – w 1945 r. SP zaczęło działać pod przewodnictwem Karola Popiela. Wskutek niemożliwości demokratycznego funkcjonowania zawiesiło swoją działalność w lipcu 1946 r.
Lata 90. XX w. – reaktywacja
W lutym 1989 r. powstało Chrześcijańsko‑Demokratyczne Stronnictwo Pracy (ChDSP) odwołujące się do przedwojennego Stronnictwa Pracy (SP). W żadnych wyborach nie osiągnęło znacznego poparcia. Posłowie tej partii zasiadali w parlamencie wybrani z list AWS i PiS.
W latach 90. istniały trzy gabinety, na które stronnictwa chadeckie miały duży wpływ:
rząd Jana Olszewskiego, w którego skład wchodziło Porozumienie Centrum (PC) skupione wokół Jarosława Kaczyńskiego; w swoim programie powoływało się na etos Solidarności oraz wartości chrześcijańskie;
rząd Hanny Suchockiej (opierający się na koalicji UD i KLD z Partią Chrześcijańskich Demokratów) z wicepremierem Pawłem Łączkowskim;
rząd Jerzego Buzka (tworzyła go m.in. grupa partii chadeckich wchodząca w skład AWS).
Słownik
ruch społeczno‑polityczny nawiązujący do zasad etycznych chrześcijaństwa i nauki Kościoła katolickiego
(z łac. res publica – rzecz publiczna); mająca swoje źródła w filozofii antycznej teoria idealnego ustroju wolnych, równych, aktywnych, moralnych obywateli
(z łac. sanatio – uzdrowienie); nazwa obozu rządzącego w Polsce w latach 1926–1939, powstałego pod przewodnictwem Józefa Piłsudskiego, który głosił potrzebę odnowy moralnej życia publicznego w II RP
oparta na wolności działalności gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych, stanowi podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej (art. 20 Konstytucji RP z 1997 r.)
zasada, wedle której społeczność wyższego rzędu nie powinna ingerować w wewnętrzne sprawy społeczności niższego rzędu, pozbawiając ją kompetencji; raczej winna wspierać ją w razie konieczności i pomóc w koordynacji jej działań z działaniami innych grup społecznych dla dobra wspólnego*