Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Chadecja, czyli co?

R1nWDKXOXCNga1
Papież Leon XIII. Jakie znasz encykliki innych papieży, które miały wpływ na współczesną myśl polityczną i społeczną?
Źródło: domena publiczna.

O chrześcijańsko‑demokratycznej tożsamości polskich partii chadeckichchrześcijańska demokracja (chadecja)chadeckich decyduje obecność w programie politycznym elementów inspirowanych nauczaniem społecznym Kościoła, takich jak:

  • niekonfliktowa wizja społeczeństwa: wszystkie klasy i warstwy współpracują na zasadach solidaryzmu;

  • podkreślanie roli rodziny;

  • stosowanie reguły pomocniczości (subsydiarności);

  • poszanowanie życia i godności osoby ludzkiej;

  • podkreślanie wartości wolności i wolnej woli człowieka;

  • koncepcja wspólnego dobra i zasada solidaryzmu;

  • wypośrodkowanie między kapitalizmem a socjalizmem (społeczna gospodarka rynkowaspołeczna gospodarka rynkowaspołeczna gospodarka rynkowa).

Optymalnym systemem politycznym jest według chadeków demokracja. Pozwala ona na uczestnictwo jednostek w procesie decyzyjnym, umożliwia dialog między rządzącymi a rządzonymi, jak również przejmowanie władzy na drodze wyborów.

Pod zaborami

Historia partii chadeckich w Polsce swoimi korzeniami ideologicznymi i organizacyjnymi sięga czasów I wojny światowej. W ostatnich latach przed odzyskaniem niepodległości we wszystkich trzech zaborach ruchy te przyjęły rzeczywiste struktury partii.

bg‑azure

Zabór pruski: Narodowe Stronnictwo Robotników (1917 r.)

bg‑green

Zabór austriacki: Chrześcijańsko‑Narodowe Stronnictwo Robotnicze (1918 r.), Stronnictwo Chrześcijańsko‑Socjalne (1908 r.)

bg‑yellow

Zabór rosyjski: Stowarzyszenie Robotników Chrześcijańskich w Królestwie Polskim (1906 r.)

Pierwsze lata II RP: trudy zjednoczenia ruchu chadeckiego

W czasach II Rzeczypospolitej istniały dwa główne stronnictwa chadeckie: Polskie Stronnictwo Chrześcijańskiej Demokracji (używające w latach 1920–1925 nazwy Chrześcijańsko‑Narodowe Stronnictwo Pracy) oraz Narodowa Partia Robotnicza, które w długotrwałym procesie zjednoczenia w 1937 r. powołały Stronnictwo Pracy.

RX1mtGDXhvsbR
Ulotka wyborcza z czasów wyborów do Sejmu Ustawodawczego 1919 r. Czym ona różni się od obecnych partyjnych ulotek wyborczych?
Źródło: domena publiczna.
R11cFDmUhCWQL1
Historia polskiej chadecji w okresie II Rzeczypospolitej 7.9.1919 - 8.9.1919 Zjazd zjednoczeniowy stronnictw chrześcijańsko-demokratycznych z trzech zaborów w Krakowie. Utworzono Polskie Stronnictwo Chrześcijańskiej Demokracji., 3.1920 Rozłam wewnątrz Narodowego Stronnictwa Robotniczego Stronnictwo opuściła grupa działaczy prochadeckich, którzy założyli Chrześcijańsko-Narodowe Stronnictwo Robotnicze. Już w marcu 1920 r. ChNSR i PSChD połączyły się. Nowa partia przyjęła nazwę Chrześcijańsko-Narodowe Stronnictwo Pracy. 23.5.1920 Z połączenia dwóch partii: Narodowego Stronnictwa Robotników (zabór pruski) i Narodowego Związku Robotniczego (zabór rosyjski) powstała w 1920 r. Narodowa Partia Robotnicza. W odróżnieniu od komunistów zdecydowanie odrzucała zasadę walki klas jako metodę rozwiązywania problemów społecznych. W deklaracjach programowych podkreślano przywiązanie do społecznej nauki Kościoła. 10.04.1922 Zdjęcie przedstawia członków Klubu Chrześcijańskiej Demokracji Sejmu Śląskiego 1922-1927. Zamieszczone są tu zdjęcia siedemnastu osób - dwóch kobiet i piętnastu mężczyzn. Stronnictwo chadeckie ze Śląska – Chrześcijańskie Zjednoczenie Ludowe – dołączyło do Chrześcijańsko-Narodowego Stronnictwa Pracy. Na zjeździe delegatów stronnictwa, który odbył się w Katowicach, zaakceptowano program chadecji., 1922 Mapa II Rzeczypospolitej, na której wskazane są wyniki listy Chrześcijańskiego Związku Jedności Narodowej w wyborach do Sejmu 1922 roku. Najlepsze wyniki (ponad 70%) lista uzyskała na północy kraju. W centralnej Polsce wyniki wynosiły między 40 a 60%. W Polsce południowej były pomiędzy 10 a 40%, a najsłabsze wyniki osiągnięto na wschodzie – od 10% aż do braku poparcia. Do wyborów w roku 1922 ChNSP przystąpiło w ramach koalicji. Lista Chrześcijańskiego Związku Jedności Narodowej (zwana Chjeną) wygrała, otrzymując 28,81% głosów. Dało to całej koalicji 163 posłów i 48 senatorów; przedstawicielom chrześcijańskiej demokracji przypadły 44 miejsca – był to czwarty pod względem liczebności klub w sejmie. 5.1925 - 6.1925 Zdjęcie przedstawia pomnik z postacią starszego mężczyzny. Pomnik stoi przed dużym, wielopiętrowym budynkiem. Na przełomie maja i czerwca 1925 r. odbył się II Kongres ChNSP Ostatecznie zatwierdzono program partii i ustalono jej oficjalną nazwę: Polskie Stronnictwo Chrześcijańskiej Demokracji. 1937 W wyniku połączenia Polskiego Stronnictwa Chrześcijańskiej Demokracji, Narodowej Partii Robotniczej i Związku Hallerczyków powstało Stronnictwo Pracy (SP).
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RJ8EVCIpUktkC
Zgromadzenie Chrześcijańskiej Demokracji w Krakowie na przełomie lat 20. i 30.
Źródło: domena publiczna.
R1A5nclZD39x11
Fragment uroczystości z udziałem przedstawicieli polskiego rządu na emigracji. Gen. Władysław Sikorski, Stanisław Mikołajczyk oraz Karol Popiel przemawiają do marynarzy na ORP „Błyskawica”.
Źródło: domena publiczna.

Stronnictwo Pracy określało się jako stronnictwo antykomunistyczne. Ideałem było państwo oparte na demokracji, rządach prawa i poszanowaniu praw obywatelskich. Była to partia stojąca w opozycji do rządów sanacjisanacjasanacji. Chadecy wspierali rolę samorządu i wszelkie formy inicjatywy społecznej oparte na zaufaniu społeczeństwa. W czasie II wojny światowej partia funkcjonowała w konspiracji. Po jej zakończeniu próbowano reaktywować nurt chadecki w Polsce – w 1945 r. SP zaczęło działać pod przewodnictwem Karola Popiela. Wskutek niemożliwości demokratycznego funkcjonowania zawiesiło swoją działalność w lipcu 1946 r.

Lata 90. XX w. – reaktywacja

RaRJUvJuO3UW01
Ulotka wyborcza kandydata na posła Krajowego Komitetu Wyborczego „Chrześcijańska Demokracja” w wyborach w 1991 r. Na jakie wartości chadeckie powołuje się w ulotce kandydat?
Źródło: domena publiczna.

W lutym 1989 r. powstało Chrześcijańsko‑Demokratyczne Stronnictwo Pracy (ChDSP) odwołujące się do przedwojennego Stronnictwa Pracy (SP). W żadnych wyborach nie osiągnęło znacznego poparcia. Posłowie tej partii zasiadali w parlamencie wybrani z list AWS i PiS.

W latach 90. istniały trzy gabinety, na które stronnictwa chadeckie miały duży wpływ:

  • rząd Jana Olszewskiego, w którego skład wchodziło Porozumienie Centrum (PC) skupione wokół Jarosława Kaczyńskiego; w swoim programie powoływało się na etos Solidarności oraz wartości chrześcijańskie;

  • rząd Hanny Suchockiej (opierający się na koalicji UD i KLD z Partią Chrześcijańskich Demokratów) z wicepremierem Pawłem Łączkowskim;

  • rząd Jerzego Buzka (tworzyła go m.in. grupa partii chadeckich wchodząca w skład AWS).

Słownik

chrześcijańska demokracja (chadecja)
chrześcijańska demokracja (chadecja)

ruch społeczno‑polityczny nawiązujący do zasad etycznych chrześcijaństwa i nauki Kościoła katolickiego

republikanizm
republikanizm

(z łac. res publica – rzecz publiczna); mająca swoje źródła w filozofii antycznej teoria idealnego ustroju wolnych, równych, aktywnych, moralnych obywateli

sanacja
sanacja

(z łac. sanatio – uzdrowienie); nazwa obozu rządzącego w Polsce w latach 1926–1939, powstałego pod przewodnictwem Józefa Piłsudskiego, który głosił potrzebę odnowy moralnej życia publicznego w II RP

społeczna gospodarka rynkowa
społeczna gospodarka rynkowa

oparta na wolności działalności gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych, stanowi podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej (art. 20 Konstytucji RP z 1997 r.)

zasada pomocniczości
zasada pomocniczości

zasada, wedle której społeczność wyższego rzędu nie powinna ingerować w wewnętrzne sprawy społeczności niższego rzędu, pozbawiając ją kompetencji; raczej winna wspierać ją w razie konieczności i pomóc w koordynacji jej działań z działaniami innych grup społecznych dla dobra wspólnego**

*