Przeczytaj
Warto przeczytać
1. Kiedy bryła sztywna jest w równowadze?
Pełną odpowiedź na to pytanie znajdziesz w e‑materiale „Warunki równowagi bryły sztywnej”. Tutaj przypomnimy jedynie podstawy tego zagadnienia.
1.1 Pierwsza zasada dynamiki Newtona
Jeśli na ciało obserwowane w inercjalnym układzie odniesienia nie działają żadne siły lub działające siły się równoważą, ciało to pozostaje w spoczynku lub porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym.
Ten warunek jest wystarczający dla punktów materialnych. Jego spełnienie oznacza, że ciało, którego rozmiary pomijamy, jest w równowadze.
1.2 Pierwsza zasada dynamiki Newtona w przypadku ruchu obrotowego
Bryła sztywna może się nie tylko przemieszczać, ale także obracać. Dlatego oprócz sił, ich wartości, kierunków i zwrotów, musimy jeszcze uwzględnić punkty ich przyłożenia do bryły. Inaczej mówiąc, musimy uwzględnić momenty tych sił. Tak jak suma sił, tak i suma ich momentów winna się zerować, by bryła trwała w stanie równowagi. Ten warunek często nazywamy pierwszą zasadą dynamiki dla ruchu obrotowego:
Jeśli na ciało nie działają żadne momenty sił lub działające momenty sił się równoważą, to ciało pozostaje w spoczynku lub obraca się ruchem jednostajnym.
Jednoczesne spełnienie tych warunków nie zawsze jest łatwe do zapewnienia i opisania, gdy dojdzie do analizy szczegółów. Bywa, że spełnienie pierwszego warunku wymusza podjęcie dodatkowych działań, by spełnić drugi. Tak jest w przypadku helikoptera.
2. Kiedy helikopter może zawisnąć w powietrzu?
2.1 Równowaga sił działających na helikopter.
Jakie to siły? W kierunku pionowym w dół przyłożona jest do niego siła grawitacji. W kierunku pionowym do góry – siła ciągu, wytwarzana przez główny wirnikgłówny wirnik. Siła ciągu wytwarzana przez wirnik spełnia funkcję siły nośnejsiły nośnej. Skoro helikopter nie zniża swojego lotu, ani się nie unosi, to wiemy, że w kierunku pionowym działające siły się równoważą:
Sytuację taką schematycznie zaprezentowano na Rys. 1. Siły ciągu oraz grawitacji przyłożone są wzdłuż osi obrotu wirnika. Przechodzi ona przez środek masy układu, do którego przyłożona jest siła grawitacji.
2.2 Warunek równowagi sił działających na helikopter
Siła grawitacji ma stałą wartość , gdzie to całkowita masa helikoptera, a to przyspieszenie ziemskie.
Siła ciągu wirnika może być regulowana. Zależy ona od parametrów samego wirnika: od długości jego łopat, ich profilu oraz kąta nachylenia do płaszczyzny obrotu wirnika. Istotna jest gęstość powietrza, w którym następuje lot. Najłatwiejsza do regulacji jest prędkość łopat względem powietrza, czyli prędkość kątowa wirnika . Intuicyjnie jest jasne, że wzrost powoduje zwiększenie siły ciągu.
Przyjmijmy bardzo uproszczone założenie: siła ciągu wirnika jest proporcjonalna do jego prędkości kątowej. Zapiszemy to:
Oznacza to, że wszystkie parametry techniczne związane z budową skrzydła oraz warunkami lotu umownie zawarliśmy w stałym parametrze .
Warunek równoważenia się sił przyjmuje wtedy postać
czyli
Określ jednostki współczynnika .
3. Helikopter zawisł, ale wiruje - jak to zatrzymać?
Mogło zwrócić Twoją uwagę, że helikopter ma śmigło ogonoweśmigło ogonowe. Pracuje ono cały czas, nie tylko w momencie wykonywania manewrów. Do czego służy? Do zapobiegania obrotowi helikoptera wokół pionowej osi.
3.1 Trzecia zasada dynamiki dla ruchu obrotowego
Silnik, który wprawia w ruch obrotowy główny wirnik, przykłada do niego określony moment siły. Zgodnie z trzecią zasadą dynamiki, moment o takiej samej wartości, ale przeciwnie skierowany, przyłożony jest do silnika, połączonego sztywno z resztą kadłuba helikoptera. Helikopter zawieszony w powietrzu obracałby się w przeciwną stronę niż jego wirnik (Rys. 2.)
Sytuacja taka bywa pokazywana w filmach wojennych, gdy dochodzi do ostrzału helikoptera. Uszkodzenie śmigła ogonowego sprawia, że helikopter zaczyna obracać się dookoła własnej osi.
Podobny efekt możesz odczuć włączając czy wyłączając elektryczny silnik niewielkiego urządzenia, które trzymasz w ręce. Może to być odkurzacz, ręczny młynek do kawy czy plastikowy wentylator na biurko. W chwili rozruchu odczuwasz lekkie szarpnięcie. Reagujesz na nie, odruchowo, „mocniejszym chwytem”. To wystarcza, by korpus urządzenia nie zaczął się obracać w przeciwną stronę, niż jego silnik.
3.2 Moment siły śmigła ogonowego
Tu przydaje się śmigło ogonoweśmigło ogonowe. Jest to mały wirnik, który obraca się w pionowej płaszczyźnie. Ustawienie śmigła zapewnia, że wytwarzana przezeń siła ciągu ma kierunek poziomy, prostopadły do ogona helikoptera. Jest ona przyłożona w pewnej odległości L od osi obrotu helikoptera i przeciwstawia się obrotowi kadłuba (Rys. 3.).
Skutkiem działania śmigła ogonowego jest moment siły
Wektor jest zaczepiony w osi obrotu helikoptera a jego koniec pokazuje punkt przyłożenia siły (Rys. 4.). Wektory te są do siebie prostopadłe, więc wartość tego iloczynu wektorowego obliczymy jako . Odpowiedni dobór siły ciągu śmigła ogonowego zapewni zatrzymanie efektu wirowania kadłuba helikoptera.
Zatrzymanie ruchu obrotowego uzyskujemy gdy spełniony jest warunek
w którym oznacza moment siły, jakim wirnik działa na kadłub helikoptera za pośrednictwem silnika. Dla potrzeb szacunkowych obliczeń przyjmuje się, że wartość jest proporcjonalna do siły ciągu wirnika , a zatem także do prędkości kątowej głównego wirnika.
Zależność ta ma charakter empirycznyempiryczny, a wielkość oznacza promień trzpienia, na którym osadzony jest wirnik i za pośrednictwem którego jest on wprawiany w ruch przez silnik helikoptera. Wielkość charakteryzuje pracę wirnika i została omówiona w sekcji 2.2.
Patrzysz z góry na helikopter z Rys. 4. Rozstrzygnij, czy jego wirnik obraca się - z Twojego punktu widzenia - zgodnie ze wskazówkami zegara czy przeciwnie.
Patrzysz na helikopter z Rys. 4. od jego lewej burty. Rozstrzygnij, czy jego śmigło ogonowe obraca się zgodnie ze wskazówkami zegara czy przeciwnie.
3.3 Śmigło ogonowe pozwala zmienić kierunek ustawienia kadłuba
Jak to uzyskać? Nieco zwiększając lub zmniejszając wartość siły ciągu przy niezmienionej wartości . Spowoduje to naruszenie stanu równowagi opisanego w poprzedniej sekcji - kadłub helikoptera musi zacząć się obracać.
Pilot zwiększył wartość na rysunku 4. Rozstrzygnij, czy ułatwił sobie patrzenie w prawo czy w lewo.
Pilot zamierzał obrócić helikopter w określonym kierunku o kąt 60°. Rozstrzygnij, czy osiągnięcie tego celu wymaga:
(a) zwiększenia do określonej wartości, zależnej od wartości tego kąta,
czy też
(b) zwiększenia do dowolnej wartości, utrzymania jej do uzyskania żądanego obrotu, po czym zmniejszenia jej do wartości mniejszej od wyjściowej - zatrzyma to obrót. Wtedy należy znowu zwiększyć do wartości wyjściowej.
4. Jak polecieć helikopterem, nie tylko do przodu?
Helikopter w trakcie lotu może wykonywać bardzo skomplikowane manewry. Oprócz pionowego startu i lądowania, ma możliwość latania do przodu i do tyłu, a także na boki. Wyszkolony pilot wykona wiele ciekawych figur, łącznie z lotem po okręgu z dziobem wycelowanym w jeden punkt na Ziemi. Większość tych manewrów nie ma charakteru statycznego, ale niektóre można opisać jako niewielkie odstępstwo od stanu statyki i opisujących go zasad.
4.1 Lot poziomy do przodu
Przejście od zawisu do lotu w przód (także w tył, w bok) musi polegać na odstąpieniu od równań (1) oraz (2), przytoczonych w sekcji 1. Helikopter musi bowiem przyspieszyć. Osiąga to dzięki odpowiednim zmianom geometrii łopat wirnika.
Uzyskany efekt można opisać, znów w przybliżeniu, za pomocą modelu helikoptera pochylonego (Rys. 5.)
Pochylenie helikoptera o kąt spowoduje, że siła ciągu odchyli się od pionu o ten sam kąt. Celowe więc będzie rozłożenie jej na dwie składowe. Jedna z nich, , jest równoległa do siły grawitacji . Druga, , jest prostopadła do .
Składowa pozostaje niezrównoważona i powoduje ruch postępowy helikoptera w kierunku pochylenia. Składowa może równoważyć skierowaną pionowo w dół siłę grawitacji. Wtedy ruch pod wpływem odbywa się na stałej wysokości.
Ruch ten jest przyspieszony - na tym właśnie polega zapowiedziane „niewielkie odstępstwo od stanu statycznego”.
4.2 Problemy do samodzielnego rozwiązania
Przeanalizuj szczegółowo Rys. 5. Przypomnij sobie e‑materiał „Rozkład sił działających na ciało umieszczone na równi pochyłej”. Czy widzisz jakieś podobieństwa, analogie?
Jak dasz sobie radę z takim ćwiczeniem:
Czy przejście od zawisu helikoptera do lotu w poziomie wymaga zmiany wartości siły ciągu ? Jak to pilot uzyskuje? Czy ma to jakiś skutek uboczny?
Przypomnij sobie siłę ciągu śmigła ogonowego i rolę, jaką spełnia jej moment . Czy przejście od zawisu do lotu w poziomie wymaga zmiany wartości tej siły? Jak to pilot uzyskuje?
Słowniczek
(ang. main rotor) - w helikopterze: śmigło obracające się (w przybliżeniu) w poziomej płaszczyźnie nad środkiem ciężkości maszyny, którego głównym zadaniem jest utrzymanie maszyny w powietrzu. Stosowane inne nazwy to rotor, śmigło, skrzydło.
(ang. tail rotor) - w helikopterze konstrukcji Sikorskiego wirnik znajdujący się na płacie ogonowym.
(ang. lift force) - siła działająca na ciało poruszające się w płynie, gazie lub cieczy, prostopadła do kierunku ruchu. W helikopterz siłą nośną jest siła ciągu głónego wirnika lub jej pionowa składowa. Innym przykładem siły nośnej jest siła nośna skrzydła samolotu. Jest ona bezpośrednio wynikiem ciśnień, występujących na powierzchni skrzydła. Ciśnienia te na skutek ruchu są różne dla różnych punktów tej powierzchni, a siła nośna jest pionową składową sumy wszystkich elementarnych sił, wynikających z działania ciśnień na odpowiadające im elementarne powierzchnie ciała.
(ang. empirical expression) związek pomiędzy wielkościami ustalony wyłącznie lub w dużej mierze na podstawie badań eksperymentalnych, bez pełnej (rzadziej: bez żadnej) podbudowy teoretycznej.