Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RoEnSZ51dVXWm

0246 Statyka bryły sztywnej w obliczeniach

Czy to nie ciekawe?

Śmigłowce to statki powietrzne mające wiele zalet – przede wszystkim możliwość pionowego startu i pionowego lądowania oraz możliwość zawiśnięcia w powietrzu, czego zrobić nie mogą samoloty. Z tego względu helikoptery znalazły zastosowania w szczególności w trakcie operacji w trudnym terenie, np. w górach, w pogotowiu ratunkowym. Zaprojektowano wiele konstrukcji helikopterów, ale czy zwróciło Twoją uwagę, że bardzo często oprócz zlokalizowanego nad kabiną wielkiego wirnika (śmigła), pojawia się jeszcze jeden, mały wirnik, z tyłu? Umieszczony jest na końcu statku i skierowany pod kątem 90 ° do głównego wirnika. Po co instaluje się to tzw. śmigło ogonowe?

ROtO6HAm9cpHG
Rys. a. Szwajcarski helikopter ratunkowy (typ EC‑145) w akcji.
Twoje cele

W tym materiale:

  • objaśnisz rolę śmigła ogonowego w utrzymaniu stateczności helikoptera, 

  • wykorzystasz zasady dynamiki do analizy lotu helikoptera,

  • zastosujesz wiedzę dotyczącą statyki bryły sztywnej w zadaniach.