Przeczytaj
Przypomnijmy najważniejsze informacje o trójkątach. Wykorzystamy je przy konstrukcji kąta ostrego, gdy mamy daną wartość jednej z funkcji trygonometrycznych tego kąta.
Przyjmijmy oznaczenia jak na rysunku:
Twierdzenie Pitagorasa:
Funkcje trygonometryczne kąta ostrego Funkcje trygonometryczne kąta ostrego :
Załóżmy, że chcemy narysować kąt , dla którego .
Nie jest to żaden problem w zeszycie w kratkę. Wystarczy narysować prostopadłe odcinki, których punktem wspólnym są ich końce tak, by jeden był trzy razy dłuższy od drugiego.
Na przykład:
A następnie zbudować trójkąt prostokątny i właściwie wskazać kąt .
Oczywiście .
Trudność pojawi się, gdy będziemy mieli za zadanie skonstruowaćskonstruować kąt , którego tangens to .
Musimy wtedy skonstruować prostopadłe odcinki, których stosunek jest jak . Najłatwiej więc wybrać odcinki długości oraz .
Jak skonstruować odcinek o długości ? Wystarczy skorzystać z Twierdzenia Pitagorasa i zacząć od narysowania trójkąta prostokątnego o bokach długości i .
Nadal możemy korzystać z kratek w zeszycie. Wówczas długość przeciwprostokątnej to , czyli właśnie .
Teraz wróćmy do szukanego kąta. Narysujmy odcinek długości i prostopadłą do niego półprostą o początku w jednym z końców odcinka.
Na tej półprostej, za pomocą cyrkla, odmierzamy długość , a następnie rysujemy trójkąt prostokątny i wskazujemy kąt .
Oczywiście .
Jak narysować kątkąt , dla którego ?
Tutaj mamy dwie możliwości. Pierwsza, trudniejsza, wymaga abyśmy najpierw narysowali odcinek o długości .
Nie jest to tak łatwe jak narysowanie odcinka o długości !
Możemy podejść ambicjonalnie i próbować, jednak tym razem uciekniemy się do łatwiejszej metody.
Przede wszystkim powinniśmy mieć już w pamięci tablicę funkcji trygonometrycznych kątów szczególnych.
Wiemy stąd, że szukany kąt ma miarę . Jest to więc połowa kąta , a przecież to miara kąta wewnętrznego trójkąta równobocznego.
Narysujmy odcinek, a dla ułatwienia załóżmy, że ma parzystą liczbę kratek.
Odmierzmy długość odcinka cyrklem, z obu końców odcinka zaznaczając łuki. Punkt przecięcia łuków, to wierzchołek trójkąta równobocznego.
Każdy z kątów tego trójkąta ma miarę .
Pamiętajmy, że w trójkącie równobocznym wysokość trójkąta jest też dwusieczną jego kąta.
Pozostaje już tylko dorysować wysokość i zaznaczyć kąt .
Umiemy już narysować kąt znając wartość jego tangensa. Co, jeśli zostaniemy poproszeni o narysowanie takiego kąta ostrego , by zachodziła równość ?
Pokażemy dwa sposoby podejścia do tego problemu.
Sposób I:
Dla ułatwienia zauważmy, że .
Możemy od razu założyć, że w naszym trójkącie jedna z przyprostokątnych ma długość a przeciwprostokątna ma długość . Musimy narysować odcinek o długości a następnie za pomocą cyrkla odmierzyć odcinek o długości , którego jednym z końców jest punkt a drugi koniec leży na półprostej prostopadłej do odcinka zaczynającej się w punkcie .
Oczywiście .
Sposób II:
Korzystając z tożsamości trygonometrycznych obliczymy .
Przypomnijmy, że .
Z kolei z jedynki trygonometrycznej wiemy, że
Zatem .
W powyższym przykładzie sprowadziliśmy problem narysowania kąta o zadanym sinusie do problemu narysowania kąta o zadanym tangensie, a z tym umiemy już sobie poradzić.
Wystarczy narysować prostopadłe odcinki, których punktem wspólnym są ich końce tak, by stosunek ich długości był .
A następnie narysować odpowiednie trójkąty i zaznaczyć właściwy kąt.
Problem narysowania kątakąta znając jego cosinus jest symetryczny do sytuacji gdy znamy wartość sinusa.
Co powinniścmy odpowiedzieć, jeśli zostaniemy poproszeni o narysowanie kąta, którego sinus wynosi ?
W całej lekcji nie użyliśmy słowa „skonstruowaćskonstruować”, choć omawianym zagadnieniem jest Konstrukcja kąta ostrego o danej funkcji trygonometrycznej
. Dlaczego? Chcemy trzymać się określonej już w starożytności przez Platona zasady, że „konstruując” możemy korzystać jedynie z cyrkla i linijki. My wykorzystywaliśmy również kratki naszych zeszytów. Dlatego możemy powiedzieć, że narysowaliśmy zadane kąty, ale wcale ich nie skonstruowaliśmy. Jak skonstruować kąt o zadanej funkcji trygonometrycznej dowiemy się z animacji.
Słownik
w rozumieniu matematyki – narysować jedynie z wykorzystaniem cyrkla i linijki
obszar powstały z rozcięcia płaszczyzny przez sumę dwóch różnych półprostych o wspólnym początku, wraz z tymi półprostymi
zależności między długościami boków w trójkącie prostokątnym, w którym jeden z kątów ma miarę