Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Ważne!

Przypomnijmy najważniejsze informacje o trójkątach. Wykorzystamy je przy konstrukcji kąta ostrego, gdy mamy daną wartość jednej z funkcji trygonometrycznych tego kąta.

Przyjmijmy oznaczenia jak na rysunku:

R1BpGwcaWJskG
  1. Twierdzenie Pitagorasa:

    a2+b2=c2
  2. Funkcje trygonometryczne kąta ostrego αfunkcje trygonometryczne kąta ostrego alfaFunkcje trygonometryczne kąta ostrego α:

    sinα=ac
    cosα=bc
    tgα=ab
Przykład 1

Załóżmy, że chcemy narysować kąt α, dla którego tgα=13.

Nie jest to żaden problem w zeszycie w kratkę. Wystarczy narysować prostopadłe odcinki, których punktem wspólnym są ich końce tak, by jeden był trzy razy dłuższy od drugiego.

Na przykład:

ReyNxPiwrAPIA

A następnie zbudować trójkąt prostokątny i właściwie wskazać kąt α.

Rq5dOEeRyMrCC

Oczywiście tgα=13.

Przykład 2

Trudność pojawi się, gdy będziemy mieli za zadanie skonstruowaćskonstruowaćskonstruować kąt α, którego tangens to 5.

Musimy wtedy skonstruować prostopadłe odcinki, których stosunek jest jak 1:5. Najłatwiej więc wybrać odcinki długości 1 oraz 5.

Jak skonstruować odcinek o długości 5? Wystarczy skorzystać z Twierdzenia Pitagorasa i zacząć od narysowania trójkąta prostokątnego o bokach długości 1 2 .

Nadal możemy korzystać z kratek w zeszycie. Wówczas długość przeciwprostokątnej to 12+22, czyli właśnie 5.

RSqlAgt95Xn0Q

Teraz wróćmy do szukanego kąta. Narysujmy odcinek długości 1 i prostopadłą do niego półprostą o początku w jednym z końców odcinka.

Na tej półprostej, za pomocą cyrkla, odmierzamy długość 5, a następnie rysujemy trójkąt prostokątny i wskazujemy kąt α.

R14tf7vbB4L7n

Oczywiście tgα=5.

Przykład 3

Jak narysować kątkątkąt α, dla którego tgα=33?

Tutaj mamy dwie możliwości. Pierwsza, trudniejsza, wymaga abyśmy najpierw narysowali odcinek o długości 3.

Nie jest to tak łatwe jak narysowanie odcinka o długości 5!

Możemy podejść ambicjonalnie i próbować, jednak tym razem uciekniemy się do łatwiejszej metody.

Przede wszystkim powinniśmy mieć już w pamięci tablicę funkcji trygonometrycznych kątów szczególnych.

α

30°

45°

60°

sinα

12

22

32

cosα

32

22

12

tgα

33

1

3

Wiemy stąd, że szukany kąt ma miarę 30°. Jest to więc połowa kąta 60°, a przecież 60° to miara kąta wewnętrznego trójkąta równobocznego.

Narysujmy odcinek, a dla ułatwienia załóżmy, że ma parzystą liczbę kratek.

Odmierzmy długość odcinka cyrklem, z obu końców odcinka zaznaczając łuki. Punkt przecięcia łuków, to wierzchołek trójkąta równobocznego.

RiuaAp3s9v2K1

Każdy z kątów tego trójkąta ma miarę 60°.

Pamiętajmy, że w trójkącie równobocznym wysokość trójkąta jest też dwusieczną jego kąta.

Pozostaje już tylko dorysować wysokość i zaznaczyć kąt α.

RyVNGVjNFZ5u1
Przykład 4

Umiemy już narysować kąt znając wartość jego tangensa. Co, jeśli zostaniemy poproszeni o narysowanie takiego kąta ostrego α, by zachodziła równość sinα=0,8?

Pokażemy dwa sposoby podejścia do tego problemu.

Sposób I:

Dla ułatwienia zauważmy, że sinα=0,8=45.

Możemy od razu założyć, że w naszym trójkącie jedna z przyprostokątnych ma długość 4  a przeciwprostokątna ma długość 5 . Musimy narysować odcinek AB o długości 4  a następnie za pomocą cyrkla odmierzyć odcinek o długości 5 , którego jednym z końców jest punkt B a drugi koniec leży na półprostej prostopadłej do odcinka AB zaczynającej się w punkcie A.

R1YJgQiQjbxHq

Oczywiście sinα=45=0,8.

Sposób II:

Korzystając z tożsamości trygonometrycznych obliczymy tgα.

Przypomnijmy, że tgα=sinαcosα.

Z kolei z jedynki trygonometrycznej wiemy, że

cos2α=1-sin2α

cos2α=1-0,82

cos2α=0,36

cosα=0,6

Zatem tgα=0,60,8=34.

W powyższym przykładzie sprowadziliśmy problem narysowania kąta o zadanym sinusie do problemu narysowania kąta o zadanym tangensie, a z tym umiemy już sobie poradzić.

Wystarczy narysować prostopadłe odcinki, których punktem wspólnym są ich końce tak, by stosunek ich długości był 3:4.

RjAhih1OmFEPK

A następnie narysować odpowiednie trójkąty i zaznaczyć właściwy kąt.

R1h6pTzH3jpHe

Problem narysowania kątakątkąta znając jego cosinus jest symetryczny do sytuacji gdy znamy wartość sinusa.

Przykład 5

Co powinniścmy odpowiedzieć, jeśli zostaniemy poproszeni o narysowanie kąta, którego sinus wynosi 2?

R6l7EwsVJE1X3
Odpowiedź: Treść

W całej lekcji nie użyliśmy słowa „skonstruowaćskonstruowaćskonstruować”, choć omawianym zagadnieniem jest Konstrukcja kąta ostrego o danej funkcji trygonometrycznej. Dlaczego? Chcemy trzymać się określonej już w starożytności przez Platona zasady, że „konstruując” możemy korzystać jedynie z cyrkla i linijki. My wykorzystywaliśmy również kratki naszych zeszytów. Dlatego możemy powiedzieć, że narysowaliśmy zadane kąty, ale wcale ich nie skonstruowaliśmy. Jak skonstruować kąt o zadanej funkcji trygonometrycznej dowiemy się z animacji.

Słownik

skonstruować
skonstruować

w rozumieniu matematyki – narysować jedynie z wykorzystaniem cyrkla i linijki

kąt
kąt

obszar powstały z rozcięcia płaszczyzny przez sumę dwóch różnych półprostych o wspólnym początku, wraz z tymi półprostymi

funkcje trygonometryczne kąta ostrego alfa
funkcje trygonometryczne kąta ostrego alfa

zależności między długościami boków w trójkącie prostokątnym, w którym jeden z kątów ma miarę α