Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Więcej na temat dialogów Platona przeczytasz w materiałach:

RSPR72t4Zcuw71
W filozofii dualistów umysł i ciało są od siebie całkowicie odrębne i niezależne.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Na początku dialogu Sokrates dzieli się przypuszczeniami dotyczącymi pośmiertnych losów człowieka:

Platon Fedon

Mam nadzieję, że jest coś, co czeka zmarłych, coś, jak od dawna się mówi, znacznie lepszego dla dobrych niż dla złych.

4 Źródło: Platon, Fedon, tłum. R. Legutko, Kraków-Warszawa 2017, s. 51.

Z punktu widzenia Sokratesa dobrym człowiekiem jest przede wszystkim filozof:

Platon Fedon

Chcę wyjaśnić, dlaczego uważam, że jest rzeczą właściwą, aby człowiek, który życie spędził na filozofowaniu, był pełen ufności przed śmiercią i miał nadzieję, że gdy umrze, spotkają go tam największe dobrodziejstwa.

5 Źródło: Platon, Fedon, tłum. R. Legutko, Kraków-Warszawa 2017, s. 253.

Wyjaśnienie to zakłada przywołanie dwu ważnych dla platonizmu tez – pierwsza, nienowa zresztą w kulturze greckiej, mówi, że człowiek jest istotą złożoną z dwu różnych istności – ciała i duszy. Aktywność ciała i aktywność duszy kierują człowieka do różnych światów – ciało do świata zmysłowo postrzeganych rzeczy, dusza do świata inteligibilnegointeligibilnyinteligibilnego, w którym odkrywa ona i poznaje idee, niecielesne byty doskonałe. Druga teza mówi, że śmierć jest rozstaniem duszy i ciała.

W trakcie życia człowiek filozofujący, czyli poszukujący wiedzy, zwraca się w pierwszym rzędzie ku duszy, starając się nie ulegać presji zmysłów – dusza rozumuje najlepiej, gdy jej nic z tego nie przeszkadza: ani słuch, ani wzrok, ani ból, ani też jakakolwiek przyjemność […] dusza filozofa gardzi ciałem i ucieka od niego, pragnąc pozostawać sama ze sobąIndeks górny 111 Indeks górny koniec. Jedynie dzięki pracy rozumu, a więc duszy, można poznać to, co według Platona istnieje naprawdę i naprawdę godne jest poznania, czyli świat idei. Poznanie tego, co doskonale istnieje, daje doskonałą wiedzę, ale jest to możliwe wówczas, gdy poznający oddzielony jest możliwie najwięcej od oczu i uszu oraz, by tak rzec, od całego ciała, które mąci duszę.Indeks górny 222 Indeks górny koniec

1
2
RrMs9Qny8ZTZi1
Platon był pierwszym dualistą antropologicznym, według którego człowiek jest sumą dwóch odmiennych, różnych od siebie substancji. Dualizm ten kwestionuje bowiem jedność psychofizyczną człowieka. Filozof wyraźnie przeciwstawił sobie duszę i ciało, jednak to dusza zmierza do zdobycia wiedzy doskonałej. Przedmiotem takiej wiedzy może być tylko coś doskonałego. Ciało (zmysły) stanowi przeszkodę w takim poznaniu, ponieważ rozprasza duszę, kieruje ją w stronę emocji, rzeczy niedoskonałych, zmiennych i skończonych. Czy można zatem uznać, że ciało jest więzieniem duszy?
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Wniosek z powyższych rozważań jest następujący: kto filozofuje, ten nie obawia się śmierci, gdyż w trakcie życia nieustannie się do niej przygotowuje.

Platon Fedon

Autentyczni filozofowie zajmują się śmiercią i najmniej ze wszystkich ludzi przerażeni są umieraniem.

11 Źródło: Platon, Fedon, tłum. R. Legutko, Kraków-Warszawa 2017, s. 267.

Nie chodzi oczywiście o to, by po prostu porzucić jak najprędzej życie. Myślenie o śmierci jest tak naprawdę refleksem naszego myślenia o życiu i rozważania z Fedona należy widzieć w tej perspektywie. Wywód Sokratesa dotyczy w tym samym stopniu  pytania o sens śmierci, jak i pytania o sens życia, i jest pochwałą takiego życia, które kieruje człowieka ku mądrości. Współczesny historyk pisze a propos dialogu Fedon, że w gruncie rzeczy w filozofowaniu: 

Pierre Hadot Filozofia jako ćwiczenie duchowe

chodzi o próbę uwolnienia się od stronniczego i emocjonalnego punktu widzenia związanego z ciałem i zmysłami i wzniesienia się na poziom uniwersalnego i normatywnego punktu widzenia myśli w celu podporządkowania się nakazom Logosu i normie Dobra. Ćwiczyć się w umieraniu to ćwiczyć się w umieraniu swojej indywidualności, swoich namiętności, w postrzeganiu rzeczy w wymiarze powszechności i obiektywizmu.

6 Źródło: Pierre Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, tłum. P. Domański, Warszawa 2003, s. 43.

Sokrates  nie tyle referuje przyjaciołom wiedzę rozumianą jako zespół sądów, ile dzieli się  doświadczeniem ćwiczenia się w umieraniu, czyli w zmianie sposobu myślenia, co stanowi dla niego istotę filozofowania.

W perspektywie starożytnej filozofii istniała jednak pewna trudność związana z powyższym rozumieniem znaczenia duszy. Aby dusza mogła poznać byty wieczne, musiała mieć pokrewną im naturę. Oznaczało to w pierwszym rzędzie wymóg nieśmiertelności. Platon stanął więc przed zadaniem wykazania, że dusza człowieka jest wieczna, i dużą część Fedona poświęcił tej kwestii.

Znajdujemy w dialogu cztery dowody na nieśmiertelność duszy (inne znajdujemy też w dialogach FajdrosP1HKvqKRSFajdrosPaństwoPPZpc41jSPaństwo). Pierwszy z nich [70e–72b] opiera się na poglądzie, że stawaniem się rzeczy rządzi zasada przeciwieństw, na przykład ze spania powstaje czuwanie, a z czuwania spanie.

Platon Fedon

Zgodzić się nam wypada i na to, że żywi powstają z umarłych w nie mniejszym stopniu, niż umarli z żywych. A skoro tak, to (…) dusze umarłych muszą gdzieś istnieć, i stamtąd powracają do życia.

7 Źródło: Platon, Fedon, tłum. R. Legutko, Kraków-Warszawa 2017, s. 283.

Drugi [72e–77a] opiera się na poglądzie, że w umyśle znajduje się doskonała wiedza aprioryczna, która nie mogła być efektem postrzeżeń zmysłowych. Sokrates wywodzi to na przykładzie pojęcia równości, które jego zdaniem poprzedza postrzeżenia rzeczy, więc nie może z postrzeżeń pochodzić. To samo oczywiście dotyczy pojęć najważniejszych: dobra, sprawiedliwości, czy piękna. Są one wzorcami, wedle których rozumiemy i oceniamy rzeczy, i są wrodzone. Skoro tak, to – konkluduje wywód Sokrates – nasze dusze istniały przedtem, zanim weszły w postać ludzką. Istniały bez ciał i były w posiadaniu mądrościIndeks górny 444 Indeks górny koniec. Zdobywanie wiedzy  jest więc w istocie przypominaniem jej sobie.

4
R8LDaeZZCejMC1
Platon, czerpiąc ze słów swego nauczyciela, uważa duszę za esencję osoby, taką część, która decyduje o zachowaniu człowieka. Sam człowiek jest zaś duszą zamkniętą w ciele.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Dowód trzeci [79a–81b] - wychodzi od przesłanki, że dusza jest, w przeciwieństwie do rzeczy, bytem niewidzialnym i niezłożonym, a więc niepodlegającym rozpadowi. Jako taka dusza jest bliższa bytom niezmiennym i wiecznym, czyli boskim, jak nazywa to Platon, niż ciału.

Platon Fedon

Dusza jest całkowicie i pod każdym względem bardziej podobna do tego, co zawsze niezmienne, niż do tego, co takie nie jest.

8 Źródło: Platon, Fedon, tłum. R. Legutko, Kraków-Warszawa 2017, s. 311.

Wniosek jest następujący:

Platon Fedon

Dusza najbardziej jest podobna do tego, co boskie, nieśmiertelne, co jest przedmiotem umysłu, jednoideowe, nierozkładalne i zawsze wobec siebie niezmiennie takie same, natomiast ciało najbardziej podobne do tego, co ludzkie, śmiertelne, wieloideowe, co nie jest przedmiotem umysłu, jest rozkładalne i nigdy wobec siebie nie jest takie same.

9 Źródło: Platon, Fedon, tłum. R. Legutko, Kraków-Warszawa 2017, s. 313.

O boskiej naturze duszy zaświadcza też zdaniem Platona to, że ze swojej natury włada ona ciałem. 

Czwarty dowód [104a–106 d] zasadza się na samotożsamości duszy. Jeśli duszy przysługuje życie i ona wnosi życie do ciała, to nie może jednocześnie przysługiwać jej coś przeciwstawnego, czyli śmierć.

Platon Fedon

– Odpowiedz zatem – rzekł – czyja obecność w ciele sprawia, że jest ono żywe?
– Duszy – odpowiedział […].
– Dusza zatem, opanowując jakąś rzecz, zawsze wnosi do niej życie?
– Tak jest istotnie.
– A czy jest jakieś przeciwieństwo życia, czy też nie ma żadnego?
– Jest.
– Co jest nim?
– Śmierć.
– Jak więc wynika z naszych poprzednich uzgodnień, dusza nigdy nie przyjmie przeciwieństwa tego czegoś, co zawsze ze sobą wprowadza?
– W żadnym razie.

10 Źródło: Platon, Fedon, tłum. R. Legutko, Warszawa-Kraków 2017, s. 397.

Waga powyższych argumentów jest oczywiście zróżnicowana. Niektóre z propozycji zawartych w Fedonie z trudem można pogodzić z tym, co o duszy pisze Platon w innych dialogach. Niezależnie jednak od tego wszystkie argumenty ugruntowują charakterystyczny dla platonizmu hierarchiczny dualizm ciała i duszy. Dualizm ten będzie podstawą przekonania, że ciało człowieka jest dla duszy miejscem nieswoistym, że – jak to określił dosadnie Platon – jest więzieniem duszy.  Z tym z kolei wiązała się z jednej strony koncepcja życia ziemskiego jako „upadku w rzeczy”, z drugiej zaś platońska eschatologiaeschatologiaeschatologia – koncepcja wędrówki dusz i bytowania ich w świecie nadzmysłowym.

R1SIwEgPxDUL21
Śmierć według Sokratesa nie jest niczym innym, jak rozdzieleniem duszy i ciała. On sam zaś po śmierci ma nadzieję znaleźć się nie tylko wśród ludzi lepszych, niż ci którzy towarzyszyli mu za życia, ale również pragnie udać się do samych bogów (mądrych i dobrych). Jak Ty wyobrażasz sobie życie po śmierci? Czy bliska Ci jest wizja przedstawiona przez filozofa?
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Fedon kończy się przejmującą sceną śmierci Sokratesa po wypiciu trucizny. Scenę tę prawdopodobnie Platon przekazał wiernie. Otwarte natomiast pozostaje pytanie o to, w jakim stopniu podane przez niego racjonalne argumenty na rzecz nieśmiertelności duszy rzeczywiście były ważne dla godnej postawy Sokratesa, która wyrosła przede wszystkim z doświadczenia dążenia do mądrości, a więc i oswajania śmierci.

Słownik

eschatologia
eschatologia

(gr.  éschatos – ostateczny, lógos – słowo, nauka) część doktryny religijnej dotycząca ostatecznego przeznaczenia świata, ludzkości i człowieka, ściśle związana z uznawanymi w danej religii koncepcjami czasu, historiozofią i antropologią

dualizm antropologiczny
dualizm antropologiczny

(łac. dualis – dotyczący dwóch, podwójny) stanowisko w filozofii człowieka, według którego człowiek jest jednością dwóch odmiennych i różnych od siebie substancji 

inteligibilny
inteligibilny

(łac. intelligibilis – to, co można zrozumieć, od intellegere – rozumieć) poznawalny jedynie intelektualnie, umysłem