Przeczytaj
Czym jest poezja? Interpretacja wiersza Rzecz Czarnoleska Juliana Tuwima
Rzecz CzarnoleskaR1UDCslwBr8K511 Rzecz Czarnoleska – przypływa, otacza,
Nawiedzonego niepokoi dziwem.
Słowo się z wolna w brzmieniu przeistacza,
Staje się tem prawdziwem.Z chaosu ład się tworzy. Ład, konieczność,
jedyność chwili, gdy bezmiar tworzywa
Sam się układa w swoją ostateczność
I woła, jak się nazywa.
Głuchy nierozum, ciemny sens człowieczy
Ostrym promieniem na wskroś prześwietlony,
Oddechem wielkiej Czarnoleskiej Rzeczy
Zbudzony i wyzwolony.
W momencie, gdy Julian Tuwim wydał tom Rzecz Czarnoleska (1929), z którego pochodzi przytoczony wiersz, jego pozycja w liryce dwudziestolecia międzywojennego była już ugruntowana. Debiutował w 1918 r. zbiorem Czyhanie na Boga, natomiast Rzecz Czarnoleska to jego szósty tom poezji. Krytycy uznali tytułowy wiersz zbioru za deklarację nowego programu twórczego Tuwima. Miał on wyraźnie nawiązywać do tradycji Jana Kochanowskiego. Wskazuje na to tytuł wiersza, jak i pojawiający się w trzeciej strofie epitet wartościujący: Rzecz Czarnoleska jest „wielka”. Jakkolwiek by ją jednak opisywać, to tylko symboliczne, abstrakcyjne hasło. Zaledwie odsyła do wizji liryki, którą dostrzec można w twórczości Kochanowskiego – poezji traktowanej jako uporządkowany, harmonijny układ, podlegający kanonom renesansowego klasycyzmu. Jeśli Tuwim przyznaje się do kontynuowania tradycji Jana z Czarnolasu, to musi porzucić witalizm wcześniejszej swojej twórczości, zrewidować dotychczasową poetykę dnia codziennego z jej językiem bliskim potocznemu i szarym człowiekiem jako bohaterem. Powinien, przede wszystkim, zacząć inaczej traktować poetyckie słowo – jako narzędzie wprowadzania ładu w chaos świata.
I rzeczywiście, słowo jest głównym problemem poetyckim, którego dotyczy analizowany wiersz. Tuwim sięga nie tylko do Kochanowskiego, ale również do odkrywanej wówczas na nowo twórczości Cypriana Norwida. Uważny czytelnik dostrzeże zapewne, że tytułowa „Rzecz Czarnoleska” wzięta została z Mojej piosnki [I] romantycznego poety, którą kończy strofa:
Moja piosnka [I]RnXpbLSuNCZVW11 Lecz, nie kwiląc jak dziecię,
Raz wywalczę się przecie;
Złotostruna, nie opuść mię, lutni!
Czarnoleskiej ja rzeczy,
Chcę – ta serce uleczy!
I zagrałem…
… i jeszcze mi smutniej.
(gr. poiētikē – produktywny, pomysłowy) – sposób pisania; formalne cechy charakterystyczne dla twórczości danego pisarza, szkoły poetyckiej, kierunku lub prądu literackiego
w pierwszej połowie XX w. w wielu kierunkach literackich i artystycznych pojawiła się tendencja określana jako witalizm, która swoje źródło miała w filozofii Friedricha Nietzschego i Henriego Bergsona; najważniejszymi kategoriami były dla niej dynamika i życie; według zwolenników witalizmu główne zadanie sztuki polegało na odtworzeniu potoku życia, uchwyceniu go w jego zmienności