Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RoKcxTMiTHvtU
Nagranie dźwiękowe Czym jest poezja? Interpretacja wiersza Rzecz Czarnoleska Juliana Tuwima.

Czym jest poezja? Interpretacja wiersza Rzecz Czarnoleska Juliana Tuwima

1
Julian Tuwim Rzecz Czarnoleska
R1UDCslwBr8K511
Julian Tuwim w 1933 roku
Źródło: dostępny w internecie: National Library of Israel, Schwadron collection, licencja: CC BY 3.0.

Rzecz Czarnoleska – przypływa, otacza,
Nawiedzonego niepokoi dziwem.
Słowo się z wolna w brzmieniu przeistacza,
Staje się tem prawdziwem.

Z chaosu ład się tworzy. Ład, konieczność,
jedyność chwili, gdy bezmiar tworzywa
Sam się układa w swoją ostateczność
I woła, jak się nazywa.
Głuchy nierozum, ciemny sens człowieczy
Ostrym promieniem na wskroś prześwietlony,
Oddechem wielkiej Czarnoleskiej Rzeczy
Zbudzony i wyzwolony.

julian_tuwim Źródło: Julian Tuwim, Rzecz Czarnoleska.
R107YxvgLIJZw1
Okładka Rzeczy czarnoleskiej Juliana Tuwima, wydawnictwo J. Mortkowicz, 1929 rok
Źródło: domena publiczna.

W momencie, gdy Julian Tuwim wydał tom Rzecz Czarnoleska (1929), z którego pochodzi przytoczony wiersz, jego pozycja w liryce dwudziestolecia międzywojennego była już ugruntowana. Debiutował w 1918 r. zbiorem Czyhanie na Boga, natomiast Rzecz Czarnoleska to jego szósty tom poezji. Krytycy uznali tytułowy wiersz zbioru za deklarację nowego programu twórczego Tuwima. Miał on wyraźnie nawiązywać do tradycji Jana Kochanowskiego. Wskazuje na to tytuł wiersza, jak i pojawiający się w trzeciej strofie epitet wartościujący: Rzecz Czarnoleska jest „wielka”. Jakkolwiek by ją jednak opisywać, to tylko symboliczne, abstrakcyjne hasło. Zaledwie odsyła do wizji liryki, którą dostrzec można w twórczości Kochanowskiego – poezji traktowanej jako uporządkowany, harmonijny układ, podlegający kanonom renesansowego klasycyzmu. Jeśli Tuwim przyznaje się do kontynuowania tradycji Jana z Czarnolasu, to musi porzucić witalizmwitalizm wcześniejszej swojej twórczości, zrewidować dotychczasową poetykę dnia codziennego z jej językiem bliskim potocznemu i szarym człowiekiem jako bohaterem. Powinien, przede wszystkim, zacząć inaczej traktować poetyckie słowo – jako narzędzie wprowadzania ładu w chaos świata.

I rzeczywiście, słowo jest głównym problemem poetyckim, którego dotyczy analizowany wiersz. Tuwim sięga nie tylko do Kochanowskiego, ale również do odkrywanej wówczas na nowo twórczości Cypriana Norwida. Uważny czytelnik dostrzeże zapewne, że tytułowa „Rzecz Czarnoleska” wzięta została z Mojej piosnki [I] romantycznego poety, którą kończy strofa:

1
Cyprian Kamil Norwid Moja piosnka [I]
RnXpbLSuNCZVW11
Józef Łoskoczyński - Cyprian Norwid
Źródło: domena publiczna.

Lecz, nie kwiląc jak dziecię,
Raz wywalczę się przecie;
Złotostruna, nie opuść mię, lutni!
Czarnoleskiej ja rzeczy,
Chcę – ta serce uleczy!
I zagrałem…
… i jeszcze mi smutniej.

moja_piosenka Źródło: Cyprian Kamil Norwid, Moja piosnka [I].
poetyka
poetyka

(gr. poiētikē – produktywny, pomysłowy) – sposób pisania; formalne cechy charakterystyczne dla twórczości danego pisarza, szkoły poetyckiej, kierunku lub prądu literackiego

witalizm
witalizm

w pierwszej połowie XX w. w wielu kierunkach literackich i artystycznych pojawiła się tendencja określana jako witalizm, która swoje źródło miała w filozofii Friedricha Nietzschego i Henriego Bergsona; najważniejszymi kategoriami były dla niej dynamika i życie; według zwolenników witalizmu główne zadanie sztuki polegało na odtworzeniu potoku życia, uchwyceniu go w jego zmienności