Pamięć

Pan Tadeusz jest poematem pamięci. Autor napisał go w 1834 r. w Paryżu, na emigracji. Odtworzył w nim świat istniejący już tylko we wspomnieniach. Wydobył z przeszłości głównie to, co budziło pozytywne uczucia, dlatego przedstawiona w dziele rzeczywistość ma charakter wyidealizowanywyidealizowanywyidealizowany. Wspomnienie u Mickiewicza w dużej mierze jest zakorzenione w doznaniach zmysłowych. Autor odwołuje się do zmysłu wzroku, by dokładnie opisać wyglądy osób, ubiory, budynki, rośliny, zwierzęta, pejzaż. Istotne dla dopełnienia obrazu dawnego świata są też dźwięki – odgłosy natury, muzyka. Na zasadzie kontrastu zauważalna jest również cisza. W pamięci piszącego mocno tkwią doznania smakowe, toteż w Panu Tadeuszu poczesne miejsce zajmują kulinaria. Ponadto rytuały jedzenia są w tym dziele przedstawiane jako gwarancja trwałości obyczaju.

ReVMxBLqH8ee2
Jan Czesław Moniuszko, Opowieść Tadusza Soplicy, 1899
Narrator poematu zdaje się przynależeć do opisywanej przez siebie społeczności, co widać w języku narracji, bardzo bliskim językowi bohaterów utworu. Wyraźnie odwołuje się on do języka mówionego, nawiązuje do stylu gawędy – gatunku charakterystycznego dla kultury sarmackiej.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Natura i człowiek

Konkret dominuje w przedstawieniach natury. Drzewa, kwiaty, zioła, zwierzęta, ptaki i owady, nawet ciała niebieskie są dokładnie nazywane i szczegółowo opisywane. Przyroda w Panu Tadeuszu jest różnorodna, bogata. Wypełnia sobą całą rzeczywistość prezentowaną w dziele. Porządek świata w Panu Tadeuszu jest wyznaczony przez ład natury i obyczaju. Oba są ściśle ze sobą powiązane. Człowiek żyje w zgodzie z przyrodą i z nią wiąże rytm własnego działania, postrzega ją na swój sposób, przypisuje jej ludzkie uczucia i intencjeintencjaintencje postępowania. Świat widzi jako doskonałe stworzenie, w którym panuje harmonia. Można powiedzieć, że to biblijny Eden – podobnie jak tamten utracony.

R1arSzyc9AmQZ
Franciszek Kostrzewski, Grzybobranie, il. do III księgi Pana Tadeusza, 1860
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Humor

Wspomnieniem poeta obejmuje zarówno to, co boli, jak i to, co bawi. Dlatego w Mickiewiczowskiej epopeiepopejaepopei bardzo ważny jest humor. Ujawnia się on w zaskakujących zwrotach narracji, odwracaniu uwagi od spraw poważnych na rzecz zjawisk zwyczajnych i na pozór mało istotnych; jest obecny w dygresjachdygresjadygresjach, przerysowaniach wizerunków postaci, w niespodziewanych puentachpuentapuentach. Humor w Panu Tadeuszu łagodzi napięcia, przełamuje patos, oddala melancholię. Pełni podobną funkcję jak opis buduje obraz świata harmonijnego, godnego akceptacji.

RWp4Ft8jM9haC
Michał Elwiro Andriolli, Protazy, il. do XI księgi Pana Tadeusza, 1881
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ład metafizyczny

Można Pana Tadeusza odczytywać jako poemat o utracie i odzyskaniu metafizycznegometafizycznymetafizycznego ładu. Utrata następuje wskutek przekroczenia przez człowieka zasad moralnych – otwarta jest jednak droga do odzyskania raju. Jeśli na twórczość Mickiewicza, od ballad po Pana Tadeusza, spojrzymy jako na refleksję nad próbami powrotu do dobra i nad możliwością odzyskania utraconej niewinności, to w poemacie soplicowskim możemy dojrzeć punkt dojścia, w którym dramat zła zostaje rozstrzygnięty. Końcowe kochajmy się! jest znakiem pojednania nie tylko między ludźmi, lecz także i między człowiekiem a światem. Komentatorzy zadają pytanie, czy jest przypadkiem, że w tym momencie kończy się właściwie literacka twórczość Mickiewicza.

RROt4TjHx2PEx
Juliusz Kossak, Kochajmy się, il. do XII księgi Pana Tadeusza, po 1862
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Słownik

dygresja
dygresja

(łac. digressio – odejście, rozejście się) – uwaga, niekiedy dłuższa wypowiedź niezwiązana bezpośrednio z zasadniczym tematem wypowiedzi

epopeja
epopeja

(gr. epopoiḯa < gr. épos + poiéo – słowo + czynić) – dłuższy utwór powieściowy, przedstawiający obraz społeczeństwa w przełomowych sytuacjach, ważnych dla historii narodu

intencja
intencja

(łac. intentio — natężenie, zamierzenie) motyw lub cel działania

metafizyczny
metafizyczny

(gr. ta meta ta physika – dosł. „to, co jest po fizyce”) – odnoszący się do metafizyki, nauki zajmującej się przyczyną i sensem bytu

puenta
puenta

(fr. point – kropka) – zamieszczane na końcu utworu literackiego sformułowanie, często dosyć zaskakujące, uwypuklające sens całego utworu

wyidealizowany
wyidealizowany

(gr. idéa – to, co widoczne, kształt) – przedstawiony w sposób nazbyt idealny