Przeczytaj
Pamięć
Pan Tadeusz jest poematem pamięci. Autor napisał go w 1834 r. w Paryżu, na emigracji. Odtworzył w nim świat istniejący już tylko we wspomnieniach. Wydobył z przeszłości głównie to, co budziło pozytywne uczucia, dlatego przedstawiona w dziele rzeczywistość ma charakter wyidealizowanywyidealizowany. Wspomnienie u Mickiewicza w dużej mierze jest zakorzenione w doznaniach zmysłowych. Autor odwołuje się do zmysłu wzroku, by dokładnie opisać wyglądy osób, ubiory, budynki, rośliny, zwierzęta, pejzaż. Istotne dla dopełnienia obrazu dawnego świata są też dźwięki – odgłosy natury, muzyka. Na zasadzie kontrastu zauważalna jest również cisza. W pamięci piszącego mocno tkwią doznania smakowe, toteż w Panu Tadeuszu poczesne miejsce zajmują kulinaria. Ponadto rytuały jedzenia są w tym dziele przedstawiane jako gwarancja trwałości obyczaju.

Narrator poematu zdaje się przynależeć do opisywanej przez siebie społeczności, co widać w języku narracji, bardzo bliskim językowi bohaterów utworu. Wyraźnie odwołuje się on do języka mówionego, nawiązuje do stylu gawędy – gatunku charakterystycznego dla kultury sarmackiej.
Natura i człowiek
Konkret dominuje w przedstawieniach natury. Drzewa, kwiaty, zioła, zwierzęta, ptaki i owady, nawet ciała niebieskie są dokładnie nazywane i szczegółowo opisywane. Przyroda w Panu Tadeuszu jest różnorodna, bogata. Wypełnia sobą całą rzeczywistość prezentowaną w dziele. Porządek świata w Panu Tadeuszu jest wyznaczony przez ład natury i obyczaju. Oba są ściśle ze sobą powiązane. Człowiek żyje w zgodzie z przyrodą i z nią wiąże rytm własnego działania, postrzega ją na swój sposób, przypisuje jej ludzkie uczucia i intencjeintencje postępowania. Świat widzi jako doskonałe stworzenie, w którym panuje harmonia. Można powiedzieć, że to biblijny Eden – podobnie jak tamten utracony.

Humor
Wspomnieniem poeta obejmuje zarówno to, co boli, jak i to, co bawi. Dlatego w Mickiewiczowskiej epopeiepopei bardzo ważny jest humor. Ujawnia się on w zaskakujących zwrotach narracji, odwracaniu uwagi od spraw poważnych na rzecz zjawisk zwyczajnych i na pozór mało istotnych; jest obecny w dygresjachdygresjach, przerysowaniach wizerunków postaci, w niespodziewanych puentachpuentach. Humor w Panu Tadeuszu łagodzi napięcia, przełamuje patos, oddala melancholię. Pełni podobną funkcję jak opis buduje obraz świata harmonijnego, godnego akceptacji.

Ład metafizyczny
Można Pana Tadeusza odczytywać jako poemat o utracie i odzyskaniu metafizycznegometafizycznego ładu. Utrata następuje wskutek przekroczenia przez człowieka zasad moralnych – otwarta jest jednak droga do odzyskania raju. Jeśli na twórczość Mickiewicza, od ballad po Pana Tadeusza, spojrzymy jako na refleksję nad próbami powrotu do dobra i nad możliwością odzyskania utraconej niewinności, to w poemacie soplicowskim możemy dojrzeć punkt dojścia, w którym dramat zła zostaje rozstrzygnięty. Końcowe kochajmy się!
jest znakiem pojednania nie tylko między ludźmi, lecz także i między człowiekiem a światem. Komentatorzy zadają pytanie, czy jest przypadkiem, że w tym momencie kończy się właściwie literacka twórczość Mickiewicza.

Słownik
(łac. digressio – odejście, rozejście się) – uwaga, niekiedy dłuższa wypowiedź niezwiązana bezpośrednio z zasadniczym tematem wypowiedzi
(gr. epopoiḯa < gr. épos + poiéo – słowo + czynić) – dłuższy utwór powieściowy, przedstawiający obraz społeczeństwa w przełomowych sytuacjach, ważnych dla historii narodu
(łac. intentio — natężenie, zamierzenie) motyw lub cel działania
(gr. ta meta ta physika – dosł. „to, co jest po fizyce”) – odnoszący się do metafizyki, nauki zajmującej się przyczyną i sensem bytu
(fr. point – kropka) – zamieszczane na końcu utworu literackiego sformułowanie, często dosyć zaskakujące, uwypuklające sens całego utworu
(gr. idéa – to, co widoczne, kształt) – przedstawiony w sposób nazbyt idealny