Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1bOUgg1PVwj6
Obraz przedstawia starego Żyda Jankiela, grającego na cymbałach. Ma długą, siwą brodę, ciemny strój i kapelusz. Jest on otoczony szlachtą w eleganckich strojach i żołnierzami. Wszyscy słuchają koncertu.

Ocalająca siła pamięci. Pan Tadeusz Adama Mickiewicza

Jan Czesław Moniuszko, Koncert Jankiela, 1908
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pan Tadeusz był pisany przez Adama Mickiewicza jako literacki oddech po Dziadach części IIIKsięgach narodu i pielgrzymstwa polskiego. Jednak pod wpływem wspomnień i rozmów toczonych przez poetę z przyjaciółmi dzieło rozrosło się do rozmiarów poematu i stało się swoistym pamiętnikiem ocalającym dla przyszłych pokoleń obyczaje, tradycje, kulturę.

Brigita Speičytė Kultura pamięci: „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza

Utwór, w którym sięga się pamięcią i wyobraźnią do utraconego domu, w którym przywoływane są zasłyszane tam opowieści i anegdoty, „historyja żyjąca krajowa”, w którym przywraca się pamięci kształty i nazwy rzeczy, krajobrazy, ludzkie gesty, zwyczaje, sposób mówienia – […] musiał mieć terapeutyczny wpływ na byłych powstańców przebywających już na emigracji. „Historia szlachecka” współbrzmiała z formującą się w tym środowisku „kulturą pamięci” – z potrzebą uwiecznienia doświadczeń swojej epoki, w sytuacji, gdy do głosu dochodziło nowe pokolenie, a tradycje polityczne i kulturowe dawnej Rzeczpospolitej nieuchronnie odchodziły w przeszłość.”

1 Źródło: Brigita Speičytė, Kultura pamięci: „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza, „Ruch Literacki” 2020, nr 6 (363), s. 586.
Twoje cele
  • Wyjaśnisz, dlaczego Pan Tadeusz może być odczytywany jako „poemat pamięci”.

  • Omówisz rolę pamięci w inwokacji poematu.

  • Określisz, w jaki sposób Pan Tadeusz utrwala pamięć o kulturze szlacheckiej Rzeczpospolitej Obojga Narodów.

  • Wymienisz tradycje i zwyczaje kultywowane w świecie opisanym w poemacie.