Przedwiośnie można odczytywać jako powieść politycznąpowieść politycznapowieść polityczną, w której zderzają się dwie wizje niepodległej Polski. Pierwsza – oddająca poglądy samego pisarza – to koncepcja Szymona Gajowca. Według niego kluczowym zadaniem jest umocnienie nowo powstałego państwa polskiego zagrożonego nie tylko z zewnątrz, ale także od wewnątrz – przez ruch komunistyczny. Bohater postuluje stopniowe reformy i powolne scalenie ziem wyjętych spod władzy trzech zaborców. Patronują tej koncepcji nazwiska działaczy społecznych takich jak Marian Bohusz, Stanisław Krzemiński czy Edward Abramowski. Gajowiec swój program polityczny opiera na długotrwałych, rzetelnie przeprowadzonych i trwałych reformach. Nie bez znaczenia jest fakt, że bohater ten jest ukazywany jako postać oceniana pozytywnie, chociaż należy podkreślić, że narrator unika wyrażania wprost swych politycznych sympatii. To właśnie on określa czasy przedstawione w powieści jako „przedwiośnie”.

Niejako w opozycji do wizji Gajowca Żeromski przedstawia komunistów – zwłaszcza w osobie Lulka. Narrator w tym przypadku unika wyrażenia swojej opinii wprost. Najważniejsze idee polskich komunistów zostają zaprezentowane w scenie tajnego zebrania. Przemówienia programowe oparł Żeromski na dokumentach i autentycznych przemówieniach, tj. na tekście apelu przeciwko białemu terrorowi w Polsce, który był sygnowany przez stu lewicowych działaczy i kolportowany w „Trybunie Robotniczej”. Drugi dokument, którym posłużył się pisarz, był sprawozdaniem z lwowskiego procesu komunistów. Nie można jednoznacznie określić ideowego stanowiska Cezarego Baryki. Podejmuje on polemikę zarówno z Gajowcem, jak i z komunistami. Na tajnym zebraniu kwestionuje celowość proletariackiej rewolucji i wygłasza pochwałę polskiego państwa. Z kolei w rozmowach z Gajowcem powracają do niego idee rewolucyjne. Jest rozdarty między dwoma sprzecznymi poglądami.

R1evQU8rZKqsd
Julian Leszczyński (1899–1937) – polski komunistyczny działacz polityczny, publicysta i przywódca stalinowskiej frakcji w Komunistycznej Partii Polski (KPP). Ofiara Wielkiej Czystki.
Źródło: domena publiczna.
Zdzisław Adamczyk „Przedwiośnie”. Prawda i legenda

Po raz pierwszy historia wkracza w życie młodego Baryki – w roku 1914. Wybucha pierwsza wojna światowa, ojciec zostaje zmobilizowany i wcielony do armii. [...] Wydarzeniem dziejowym znacznie donioślejszym i radykalnie odmieniającym jego  myśli i czyny staje się – rewolucja 1917 roku.

Czasy wojny i rewolucji Żeromski przeżył w Zakopanem, a więc z dala od ważnych wypadków dziejowych. Zamęt rewolucyjny tutaj nie dotarł, żyło się biednie, ale bezpiecznie i spokojnie, nawet pierwsza wojna światowa nie objawiła tam swojego okrutnego oblicza. Obraz rewolucji w Baku kreślił pisarz na podstawie tego, co o tamtych wydarzeniach usłyszał lub przeczytał. Być może dlatego w obrazie rewolucji w Baku brak konkretów, brak informacji o odnotowywanych przez historię ludziach, wypadkach, zdarzeniach. Jedyne podane tutaj fakty dotyczą wyzwolonego lub raczej odżyłego pod wpływem rewolucji krwawego konfliktu narodowościowo‑religijnego między mieszkającymi w Baku Azerami i Ormianami w roku 1918. Mówi się w tej części powieści, iż wiosną 1918 władzę w Baku przejęli Ormianie, którzy mieli w pamięci niedawne rzezie urządzane przez Azerów (wówczas nazywanych zakaukaskimi Tatarami), wzięli srogi rewanż, paląc meczety i mordując azerskie kobiety i dzieci. W parę miesięcy potem, latem 1918 roku, do Baku przybyły wezwane przez Azerów pułki tureckie, co stało się powodem nowych walk, zakończonych dopiero we wrześniu zwycięstwem Turków i nowymi pogromami – tym razem wymordowaniem tysięcy Ormian.

Informacji o tych wypadkach historycznych nie ma jednak w Przedwiośniu wiele, autor koncentruje uwagę raczej na przedstawieniu atmosfery codziennego życia: kłopotów aprowizacyjnych, bezprawia, przemówień i mityngów, rozstrzeliwania rozmaitych białogwardzistówbiałogwardziścibiałogwardzistów i innych kontrrewolucjonistów, braku jakiegokolwiek ładu w życiu. FabułafabułaFabuła powieściowa nakierowana jest na ukazanie, jak te wydarzenia wpływają na egzystencję pani Barykowej i jej syna, a także – jak odciskają swój ślad na poglądach Cezarego.

Rewolucja jest w Przedwiośniu bezsensowną makabrą. 

[...]

Równie bezsensowna i okrutna jest rewolucja obserwowana z pozycji jednostki – i  to bynajmniej nie jakiegoś fabrykanta, wyzyskiwacza czy innego burżuja, lecz z perspektywy kilkunastoletniego chłopca i słabej, schorowanej kobiety, wciągniętych wbrew własnej woli w wiry rewolucji, doświadczających na sobie skutków wiatru historii.

Na Jadwigę Barykową rewolucja sprowadza same nieszczęścia, odbiera jej wszystko, co posiadała: [...]. W ogarniętym chaosem Baku musi nauczyć się zdobywać żywność, ukrywać i sprzedawać zgromadzone przed laty kosztowności, nielegalnie sprzedawać i szmuglować, głodować, znosić poniewierki i upokorzenia. Obraz codziennego życia tej przedwcześnie postarzałej i zniszczonej kobiety jest wielkim oskarżeniem rewolucji [...].

Rewolucja ma także wpływ na życie Cezarego - przede wszystkim jednak na jego poglądy. 

Początkowo przyjmuje ją z entuzjazmem głównie z tego względu, że oznacza koniec obowiązków szkolnych, że znosi wszystkie rygory, wprowadza w szare życie element niespodzianki i przygody. [...]

Z [...] wieców, zebrań i zgromadzeń, bo przecież nie z własnych doświadczeń, siedemnastoletni Cezary czerpie przekonanie, że dotychczasowy porządek świata był nieuczciwy, że życie trzeba oprzeć na nowych zasadach [...]. Nienawidzi burżujów i bogaczy, dlatego bez sprzeciwu przyjmuje konfiskatę mieszkania, sam dobrowolnie przekazuje rewolucyjnym władzom te pozostawione przez ojca kosztowności, o których istnieniu wie. Zarazem nie interesuje się zupełnie, skąd, jakim sposobem, za jakie środki zdobywa pożywienie matka. [...]

Dopiero gdy stracił matkę, gdy został zapędzony do pracy przy wywożeniu z miasta ciał pomordowanych i na własne oczy zobaczył skutki rzezi, obudziły się w nim wątpliwości i wahania. W fabule powieściowej wyeksponowane są dwa zdarzenia, które pozostawiają trwały ślad w jego świadomości. Na pogrzebie matki dostrzega, że z jej palca – razem ze skórą – zerwana została ślubna obrączka. Niedługo potem wywozi zwłoki zamordowanej pięknej dziewczyny ormiańskiej. Te dwa zdarzenia [...] obudzą w nim krytycyzm i niechęć do rewolucji, ale ze złudzeń nie wyleczą go zupełnie.

1 Źródło: Zdzisław Adamczyk, „Przedwiośnie”. Prawda i legenda, Poznań, s. 118–125.
Zdzisław Jerzy Adamczyk Wstęp

Pragnąc dać możliwie rozległy i dokładny obraz przebiegu i konsekwencji rewolucji w Rosji, ukazuje ją jakby w dwu planach: narrator opowiada, w jaki sposób wydarzenia  rewolucyjne zaważyły  na życiu anonimowej masy mieszkańców Baku, jak wpłynęły na losu setek i tysięcy ludzi, ale także – w zbliżeniu – ukazują skutki rewolucji dla Cezarego i jego matki, przedstawia załamywanie się tego wielkiego wydarzenia dziejowego w jednostkowym losie ludzkim.

W relacji auktorialnego narratoranarrator auktorialnyauktorialnego narratora, obserwującego życie tysięcy mieszkańców Baku, rewolucja jawi się jako bezsensowna makabra [...].

Wychodząc poza Baku i opowiadając o podróży Baryków w stronę polskich granic, ukazuje rezultaty rewolucji na innych obszarach państwa rosyjskiego; zwraca uwagę, że zostały zburzone elementarne normy życia społecznego, że szaleje drożyzna i głód, że zdezorganizowany został transport, że wszędzie panuje chaos i panoszy się samowola.

2 Źródło: Zdzisław Jerzy Adamczyk, Wstęp, [w:] Stefan Żeromski, Przedwiośnie, oprac. Z. J. Adamczyk, Wrocław 1982, s. 42–43.

Słownik

białogwardziści
białogwardziści

zbiorcza nazwa określająca uczestników wojny domowej w Rosji (1917–1923) walczących przeciw bolszewikom

fabuła
fabuła

(łac. fabula – bajka, opowiadanie) układ zdarzeń w świecie przedstawionym utworu epickiego, dramatycznego i filmowego składający się na koleje życiowe ukazanych postaci

narrator auktorialny
narrator auktorialny

typ narratora, który nie uczestniczy w świecie przedstawionym, jest ukryty, zdystansowany

powieść polityczna
powieść polityczna

utwór powieściowy, w którym najważniejszym tematem są koncepcje polityczne, a akcja skupia się na aktualnych wydarzeniach historycznych, które są następnie dyskutowane. Powieść polityczna często porusza wątek podziałów społecznych i anonimowości osób sprawujących władzę