Przeczytaj
Skuteczna komunikacja, czyli co autor komunikatu miał na myśli
Konsekwencją życia w społeczeństwie jest konieczność skutecznego komunikowania się z jego członkami. Dotyczy to wszystkich bez względu na zajmowane stanowisko, pełnioną funkcję społeczną czy też pozycję społeczną. Do komunikacji interpersonalnejkomunikacji interpersonalnej dochodzi zawsze, gdy co najmniej dwie osoby stykają się ze sobą. Polega ona na wymianie komunikatów. Ta wymiana może mieć charakter werbalny i niewerbalny.
Komunikacja werbalna odbywa się za pomocą słów, komunikacja niewerbalna zaś poprzez gesty, mimikę, ton głosu, obserwację zachowania rozmówcy.
W rozmowie zawsze dochodzi do nadawania i odbierania komunikatów przez odbiorcę i nadawcę. Zamieniają się oni rolą w zależności od tego, kto w danym momencie nadaje wiadomość, a kto ją odbiera. Nadawcą nazywamy osobę, która w danym momencie ma coś do przekazania, nadaje komunikat. Odbiorcą jest osoba, do której komunikat był nadany i która go sobie przyswaja.
Nadawanie (nadawca):
![Schemat przedstawia proces nadawania komunikatu. Przedstawiony jest w formie trzech prostokątów oraz strzałek. Pierwszym elementem jest intencja i cel komunikatu. Drugim elementem jest kodowanie komunikatu przy pomocy sygnałów werbalnych i niewerbalnych. Trzeciem elementem w kolejności jest nadawanie sygnałów z komunikatem.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RiBO9ik0znWEz/1645623800/2caNRyesQYIfuoSY3mxrYw5YLlQ3EdRI.png)
Odbieranie (odbiorca):
![Schemat przedstawia proces odbierania komunikatu. Przedstawiony jest w formie trzech prostokątów oraz strzałek. Pierwszym elementem jest odbieranie komunikatu. Drugim elementem jest odkodowanie komunikatu. Trzeciem elementem w kolejności jest zrozumienie komunikatu i przygotowanie odpowiedzi.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RWLL8fwGDxRmh/1645623802/S5lYDuQFlVW4l6sbbsvpkwhdPvd21k1J.png)
Komunikacja może mieć charakter jednokierunkowy, jeżeli nadawca komunikatu nie oczekuje odpowiedzi od odbiorców.
![Schemat przedstawia proces charakter jednokierunkowy komunikacji. Przedstawiony jest w formie dwóch prostokątów oraz strzałek. Pierwszym elementem jest nadawca. Drugim elementem jest odbiorca. Komunikacja przebiega w jednym kierunku od nadawcy do odbiorcy.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rjj05kpY0atK6/1645623803/2SjKqc3TVzEbXGMTHbSMBQuNm9YqiHEo.png)
Komunikacja dwukierunkowa ma miejsce, gdy odbiorca komunikatu odpowiada nadawcy (prowadzi rozmowę).
![Schemat przedstawia proces charakter dwukierunkowy komunikacji. Przedstawiony jest w formie dwóch prostokątów oraz strzałek, które przebiegają jednocześnie w jedną i drugą stronę Pierwszym elementem jest nadawca / odbiorca. Drugim elementem jest odbiorca / nadawca.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R5AyxWWOkR6Hq/1645623804/1u4jKFWAFqtahoA1af0LCxn5g5eY2Nqv.png)
Komunikacja werbalna i niewerbalna
Są dwa podstawowe sposoby komunikowania się. Jest to komunikacja werbalna i niewerbalna.
Obie formy komunikacji przeplatają się ze sobą, jednocześnie mówimy w sposób werbalny i przekazujemy liczne komunikaty niewerbalne. Stosunek procentowy komunikacji werbalnejkomunikacji werbalnej i niewerbalnejniewerbalnej w trakcie rozmowy dwóch osób wynosi: 35% do 65% na korzyść komunikacji niewerbalnej.
Komunikacja werbalna i niewerbalna w ujęciu procentowym podczas typowej rozmowy
-
Label : komunikacja niewerbalna
Value : 65%
-
Label : komunikacja werbalna
Value : 35%
Mowa ciała
Komunikacja niewerbalna zwana jest także mową ciałamową ciała. Jej właściwe zrozumienie może dać nam więcej informacji niż komunikaty werbalne przekazywane podczas rozmowy. Obserwowanie mowy ciała, gestów, mimiki pozwala często zrozumieć prawdziwe intencje rozmówcy. Należy nadmienić, że każda osoba ma inne charakterystyczne dla siebie gesty, mimikę, tiki, sposób zachowania się w określonej sytuacji. Dlatego warto je obserwować, a zarazem pamiętać, że inni też uważnie nas obserwują.
Przeanalizuj przedstawione na grafice przykłady mowy ciała i zastanów się, czy opis oddaje ich wymowę.
Jak skutecznie się porozumiewać
Istnieje wiele wzorów skutecznego porozumiewania się. Każdy z nas opracowuje własne strategie, jak osiągnąć zamierzony cel. Zawsze jednak należy pamiętać o podstawowych zasadach skutecznego porozumiewania się.
Oczywiście nie zawsze stosowanie się do tych zasad gwarantuje sukces, należy pamiętać, że każdy rozmówca jest inny. Do każdego należy trafić w odpowiedni, często indywidualny sposób.
Słownik
inaczej rozmowa; to wymiana komunikatów zarówno werbalnych, jak i niewerbalnych między co najmniej dwoma osobami; jest ona składową komunikacji społecznej; składa się z wielu aktów mowy
komunikacja, w której środkiem jest język, to ogółem wymiana sensów między ludźmi za pomocą języka lub innego zestawu symboli; najczęściej towarzyszy jej także komunikacja niewerbalna
wszystkie komunikaty na kanałach innych niż język; to np. gesty, mimika; komunikaty te często nadawane są nieświadomie, choć część z nich może być nadawana i odbierana świadomie; komunikacja niewerbalna jest równie istotna, co werbalna
element komunikacji niewerbalnej; gesty, mimika, ruchy oczu, używanie przestrzeni w komunikacji