Przeczytaj
1. Usługi
Usługi to dział gospodarki narodowej związany z podejmowaniem czynności o charakterze nieprodukcyjnym (nietworzących nowych dóbr materialnych), służących zaspokojeniu materialnych i niematerialnych potrzeb ludzi lub określonych organizacji. Według Ewy Nowosielskiej (1994) usługi to wszystkie czynności usługowe bez względu na ich miejsce w klasyfikacji gospodarki narodowej
. Usługami nazywamy czynności sklasyfikowane w sektorach produkcyjnych gospodarki, czyli w rolnictwie, leśnictwie, przemyśle i budownictwie, jak również prace w działach usługowych, czyli niebędących produkcją rolniczą i przemysłową
.
Więcej na temat sektorów gospodarki przeczytasz w materiale „Gospodarka światowa – uwarunkowania, struktura, globalizacjaGospodarka światowa – uwarunkowania, struktura, globalizacja”.
1.1. Podział usług
Istnieje wiele klasyfikacji usług. Coraz częściej stosuje się ich podział według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKDPKD) 2007.
Wyróżnia się także usługi materialne i niematerialne, które są wyodrębniane w wyniku podziału usług według charakteru wykonywanych czynności oraz obiektu działania.
Usługi materialne dotyczą oddziaływania na dobra materialne i zwiększania ich wartości. Zalicza się do nich np. transport pasażerski, łączność, usługi naprawcze, remontowe, porządkowe, hotelarskie, gastronomiczne, pralnicze, fryzjerskie, handel czy gospodarkę komunalną. Są one związane z przenoszeniem dóbr materialnych w przestrzeni, ich eksponowaniem, przekształcaniem i udostępnianiem odbiorcom. Dzięki nim możliwe jest także przemieszczanie osób oraz wpływanie na funkcjonowanie zakładów produkcyjnych i placówek usługowych. Usługi materialne zaspokajają usługi niższego rzędu i są dobrze rozwinięte w krajach o różnym poziomie rozwoju.
Usługi niematerialne to z kolei czynności niemające bezpośredniego związku z dobrami materialnymi. Należą do nich np. usługi administracyjne, finansowe, edukacyjne, marketingowe, medyczne, kulturalne, związane z opieką społeczną, rekreacją czy sportem. Pośrednio jednak produkcja dóbr materialnych wpływa na usługi niematerialne, np. poprzez produkcję sprzętu medycznego, naukowego, dydaktycznego czy sportowego potrzebnego do ich świadczenia. Natomiast poziom usług niematerialnych oddziałuje na jakość i sposób wytwarzania dóbr materialnych, np. poprzez poziom usług zdrowotnych i edukacyjnych wpływa na wydajność pracy i kwalifikacje pracowników. Usługi niematerialne zaspokajają usługi wyższego rzędu i są dobrze rozwinięte jedynie w krajach o wyższym poziomie rozwoju.
1.2. Stopień zaspokojenia potrzeb na usługi a poziom rozwoju społeczno‑gospodarczego
Rodzaje usług | Przykłady usług | Dostępność |
---|---|---|
podstawowe (niższego rzędu) | są powszechne i łatwo dostępne dla każdego; do ich świadczenia nie są potrzebni wysoko wykwalifikowani pracownicy; sekcje PKD 2007: G, H, I, S, T, U | są powszechne zarówno w państwach o niskim, jak i wysokim poziomie rozwoju |
wyspecjalizowane (wyższego rzędu) | są świadczone przez wysoko wykwalifikowanych specjalistów w celu zaspokajania potrzeb ludności (np. potrzeby w zakresie edukacji, zdrowia, zagospodarowania wolnego czasu), firm (otoczenie biznesu) i związane z obsługą państwa; sekcje PKD 2007: J, K, L, M, N, O, P, Q, R | są dostępne głównie (a niektóre z nich wyłącznie) w państwach o wysokim poziomie rozwoju; przykładowo: liczba lekarzy na 1000 osób w Austrii w 2018 r. wynosiła 5,2, a w Namibii - jedynie 0,4 (wg danych Banku Światowego) |
1.3. Struktura sektora usługowego
Wśród usług największy odsetek w strukturze PKB w skali świata stanowią sekcje G, H oraz I (handel, naprawy, transport oraz działalność związana z zakwaterowaniem i gastronomią), z przewagą sekcji G (znaczenie handlu zostało opisane w materiale powtórzeniowym „Gospodarka światowa – uwarunkowania, struktura, globalizacjaGospodarka światowa – uwarunkowania, struktura, globalizacja”.
Struktura ta w różnych krajach jest bardzo zróżnicowana, jednakże można wyróżnić pewne prawidłowości:
w krajach o niższym poziomie rozwoju gospodarczego dominują usługi niższego rzędu, głównie: handel, transport i naprawy,
w krajach o wyższym poziomie rozwoju gospodarczego obok usług niższego rzędu duże znaczenie mają usługi wyższego rzędu,
wiele krajów (zwłaszcza wysoko rozwiniętych) specjalizuje się w świadczeniu określonych usług, np. Luksemburg - usługi finansowe, kraje skandynawskie - opieka zdrowotna i pomoc społeczna, kraje nad Morzem Śródziemnym i kraje wyspiarskie na Karaibach - usługi turystyczne związane z zakwaterowaniem i gastronomią, a także usługi związane z rozrywką.
Polska odznacza się mniej korzystną strukturą usług niż kraje Europy Zachodniej - wciąż dużą rolę odgrywają usługi podstawowe (głównie handel i naprawy), choć następuje rozwój innych usług, także wyspecjalizowanych. Więcej na ten temat znajdziesz w materiale „Zróżnicowanie sektora usługZróżnicowanie sektora usług”.
Na temat znaczenia różnych rodzajów usług usłyszysz w audiobooku w e‑materiale „Znaczenie i rola usług materialnych i niematerialnychZnaczenie i rola usług materialnych i niematerialnych”.
2. Transport
2.1. Transport jako forma komunikacji
Transport i łączność stanowią komunikacjękomunikację. Zapotrzebowanie na usługi komunikacyjne wzrasta wraz z poziomem rozwoju gospodarczego, jednak zmienia się ich struktura.
Na etapie przedindustrialnym obserwuje się małe znaczenie zarówno transportu, jak i łączności. Powszechny jest transport niezmechanizowany, a pod koniec fazy - transport kolejowy, drogowy i żegluga.
Na etapie industrialnym, kiedy w gospodarce państw dużą rolę odgrywa przemysł ciężki, wzrasta znaczenie transportu (szczególnie kolejowego i żeglugi), co wiąże się z przewozem surowców i wytworzonych z nich produktów oraz przewozem pracowników je wytwarzających.
Natomiast na etapie postindustrialnym rola transportu maleje (choć duże znaczenie ma transport samochodowy i lotniczy, a następnie swój renesans przeżywa transport szynowy), wzrasta zaś znacząco rola łączności, a szczególnie komunikacji. Dzieje się tak dlatego, że na tym etapie największy udział w tworzeniu PKB i strukturze zatrudnienia mają usługi (zwłaszcza wyższego rzędu), a nie gałęzie produkcyjne. Generują one mniejsze zapotrzebowanie na przewóz osób i towarów, natomiast związane są z przekazywaniem informacji.
Czynniki wpływające na rozwój komunikacji:
wzrost gospodarczy,
polityka zagospodarowania przestrzennego,
wzrost produkcji i usług,
ukształtowanie terenu,
klimat,
sieć wodna,
jakość gruntów,
dostęp do gęstej sieci rzecznej oraz mórz,
gęstość zaludnienia,
poziom urbanizacji,
wysoka konkurencja w sektorze komunikacyjnym,
wysoki popyt na usługi komunikacyjne.
Komunikacja zyskuje na znaczeniu dzięki:
zwiększającemu się popytowi na usługi komunikacyjne,
postępowi technologicznemu,
wzrostowi migracji ludności,
zwiększającej się zamożność ludności w krajach średnio i wysoko rozwiniętych,
zwiększającemu się wykorzystaniu internetu w nauce.
Znaczenie transportu:
przewóz osób do szkoły i pracy, co wpływa na rozwój gospodarczy i ułatwia kontakty międzyludzkie,
przewóz towarów (również przesył energii), co wpływa na rozwój innych gałęzi gospodarki, całego kraju i w konsekwencji usprawnienie infrastruktury transportowej,
czynnik lokalizacji rolnictwa, przemysłu i usług.
2.2. Kryteria podziału transportu (zakres rozszerzony)
Istnieje bardzo wiele klasyfikacji transportu, np.:
wg kryterium przedmiotowego (ekonomicznego): transport osób, transport towarów i transport energii,
wg kryterium geograficznego: transport krajowy i transport międzynarodowy,
wg kryterium środowiskowego: transport lądowy, transport wodny, transport powietrzny, a także: naziemny, nadziemny, podziemny,
wg kryterium rodzajowego: transport samochodowy, transport kolejowy, transport przesyłowy, transport morski, transport wodny śródlądowy, transport lotniczy.
Inne kryteria przedstawiono w materiale „Kryteria podziału transportuKryteria podziału transportu”. Poniżej zamieszczono klasyfikację mieszaną.
Obecnie w krajach wysoko rozwiniętych inwestuje się w transport kombinowanytransport kombinowany, czyli przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jedną gałąź transportu. Cechą charakterystyczną tego rodzaju transportu jest wykorzystanie tylko jednej jednostki ładunkowej (na przykład kontenera lub wymiennego nadwozia) na całej trasie przewozu, bez przeładunku samego towaru, a także korzystanie z transportu kolejowego, żeglugi śródlądowej bądź morskiej na głównej trasie. Natomiast trasa dowozu i odwozu do głównego środka odbywa się za pomocą transportu samochodowego. Odmianami transportu kombinowanego są:
transport bimodalny (przewóz przy użyciu dwóch środków transportu bez przeładunku, np. przewóz naczepy samochodowej transportem drogowym i kolejowym),
transport intermodalny (przewóz przy użyciu więcej niż jednego rodzaju transportu bez przeładunku samego towaru przy zmianie rodzaju transportu),
transport multimodalny (przewóz przy użyciu więcej niż jednego środka transportu, lecz z możliwą wymianą jednostki transportowej).
2.3. Zintegrowany system transportowy (zakres rozszerzony)
Do prawidłowego funkcjonowania transportu potrzebny jest szereg elementów, które składają się na zintegrowany system transportowyzintegrowany system transportowy (ZST). Tworzą go:
środki transportu,
infrastruktura transportowa,
zaplecze magazynowo‑składowe.
Bardzo duże znaczenie w systemie transportowym mają terminale, czyli miejsca rozładunku, załadunku lub przeładunku towarów i osób między kolejnymi środkami transportu. Istnieją terminale morskie (porty), kolejowe (stacje i dworce), lotnicze (lotniska i punkty obsługi klienta) czy autobusowe (przystanki, dworce).
2.4. Zalety i wady różnych rodzajów transportu
Więcej na ten temat przeczytasz w materiale „Wady i zalety różnych rodzajów transportuWady i zalety różnych rodzajów transportu”.
2.5. Uwarunkowania rozwoju transportu
Rodzaje transportu | Czynniki przyrodnicze sprzyjające rozwojowi transportu |
---|---|
samochodowy |
|
kolejowy |
|
morski |
|
wodny śródlądowy |
|
lotniczy |
|
przesyłowy |
|
Sposoby przezwyciężania barier przyrodniczych w rozwoju transportu
W rejonach górskich Szwajcarii sieć transportowa jest bardzo rozwinięta, ponieważ kraj ten stać na różnego rodzaju inwestycje, na przykład tunele, wiadukty itp.
Pod wodami buduje się tunele, np. Eurotunel poprowadzony jest pod kanałem La Manche i łączy Francję z Wielką Brytanią.
Nad wodami buduje się mosty, np. Most Bosforski – łączy europejską i azjatycką część Turcji, Most Akashi Kaikyō w Japonii.
Na skutek rozwoju łączności radiowej, systemów radarowych, technik naprowadzania różnych środków transportu w niekorzystnych warunkach meteorologicznych można uniknąć wielu zagrożeń ze strony zjawisk atmosferycznych. Stosuje się też często metody rozpraszania mgły.
Ropociąg Trans‑Alaska w Ameryce Północnej ma przebieg napowietrzny ze względu na wieloletnią zmarzlinę.
Na obszarach tropikalnych lasów lub tajgi wzrasta znaczenie transportu lotniczego.
Żeby poprowadzić drogę na obszarach podmokłych, należy przeprowadzić meliorację wodną lub wbić głęboko w ziemię betonowe pale.
Na obszarach o niskich temperaturach powietrza, na przykład w krajach położonych częściowo w strefie okołobiegunowej, woda i ropa naftowa w rurociągach muszą być podgrzewane.
Budując linie energetyczne, zwraca się uwagę na rozszerzalność termiczną metali.
Transport rzeczny występuje na rzekach o dostatecznej głębokości koryta i braku progów rzecznych. W przypadku, gdy ciek transportuje dużą ilość materiału skalnego, reguluje się go.
Na krętych drogach w obszarach górskich powszechne są umocnienia zabezpieczające osuwiska skalne.
Czynniki pozaprzyrodnicze | Wpływ na rozwój transportu |
---|---|
demograficzne |
|
urbanizacyjne |
|
historyczne |
|
polityczne |
|
ekonomiczne |
|
Więcej o czynnikach rozwoju transportu przeczytasz w materiale: „Czynniki przyrodnicze i społeczno‑ekonomiczne warunkujące rozwój różnych rodzajów transportuCzynniki przyrodnicze i społeczno‑ekonomiczne warunkujące rozwój różnych rodzajów transportu”.
Uwarunkowania rozwoju transportu w Polsce
Więcej o rozwoju transportu w Polsce przeczytasz w materiale „Czynniki przyrodnicze i społeczno‑ekonomiczne warunkujące rozwój różnych rodzajów transportu w PolsceCzynniki przyrodnicze i społeczno‑ekonomiczne warunkujące rozwój różnych rodzajów transportu w Polsce”.
2.6. Charakterystyka wybranych rodzajów transportu (zakres rozszerzony)
Charakterystyka transportu lądowego i wodnego została szczegółowo przedstawiona w poniższych materiałach.
2.7. Udział poszczególnych rodzajów transportu w strukturze przewozów (zakres rozszerzony)
W przewozach pasażerskich główną rolę w większości krajów świata (w tym w Polsce) odgrywa transport samochodowy. Dość duża rola transportu lotniczego obserwowana jest w krajach wyspiarskich (np. w Wielkiej Brytanii) czy Chinach. Transport kolejowy ma natomiast duże znaczenie np. w Japonii (gdzie następuje rozkwit tego rodzaju transportu, rozwija się kolej dużych prędkości i nie ma zbyt dobrych warunków do zwiększenia gęstości dróg kołowych) i Chinach (gdzie występuje duża liczba ludności).
W przewozach towarowych główną rolę w większości krajów świata (w tym w Polsce) odgrywa również transport samochodowy, choć ma z reguły mniejsze znaczenie niż w strukturze przewozów pasażerskich. W wysoko rozwiniętych i rozwijających się krajach o dużej powierzchni (np. w USA, Chinach i Indiach) istotną rolę odgrywa transport kolejowy. W krajach o długiej linii brzegowej (np. w Japonii i Chinach) duże znaczenie ma także transport morski. Pozostałe rodzaje transportu mają znaczenie marginalne.
Więcej na ten temat znajdziesz w materiale „Zróżnicowanie udziału poszczególnych rodzajów transportu w przewozach na świecie i w PolsceZróżnicowanie udziału poszczególnych rodzajów transportu w przewozach na świecie i w Polsce”.
3. Łączność
3.1. Znaczenie i podział łączności
Łączność to przekazywanie informacji na odległość. Jest jedną z najnowocześniejszych i najdynamiczniej rozwijających się dziedzin gospodarki, niezbędną w jej obecnym funkcjonowaniu.
Znaczenie łączności
Wzrost dostępu do informacji zarówno osób prywatnych, jak i firm i instytucji.
Obecnie wiele rodzajów łączności odznacza się dużą szybkością przekazu, dostępnością i coraz większym zasięgiem, co usprawnia życie ludności i gospodarkę.
Umożliwia ona procesy globalizacji, a jednocześnie wpływa na zmniejszenie roli transportu osobowego.
Powoduje wzrost roli firm transportowych i logistycznych. Ich wzrastający udział w tworzeniu PKB przyczynia się do zwiększania poziomu rozwoju gospodarczego.
Obniżanie i wyrównywanie cen w skali globalnej w wyniku możliwości porównywania cen towarów i usług oraz dużej konkurencji.
Zadaniem łączności jest także rozwój edukacji i kultury.
Jeśli chodzi o PKD, to usługi pocztowe i kurierskie zaliczane są do sekcji H (transport i gospodarka magazynowa), zaś telekomunikacja - do sekcji J (informacja i komunikacja).
3.2. Poczta i firmy kurierskie (zakres rozszerzony)
Na skutek rozwoju telekomunikacji od wielu lat zmniejsza się znaczenie poczty w przekazywaniu informacji za pomocą listów. Poczta staje się obecnie dostawcą paczek. Zagadnienie to zostało szerzej omówione w lekcji „Tradycyjne i nowoczesne technologie telekomunikacyjne w Polsce. Dynamika i trendy zmian w polskiej łącznościTradycyjne i nowoczesne technologie telekomunikacyjne w Polsce. Dynamika i trendy zmian w polskiej łączności”.
3.3. Telekomunikacja – zróżnicowanie czasowe i przestrzenne (zakres rozszerzony)
3.3.1. Telefonia
Telefonia stacjonarna odgrywała ważną rolę w końcu XIX w. oraz w XX w. Jest dobrze rozwinięta w krajach Europy Zachodniej, gdzie gęsta sieć linii telefonicznych została wybudowana jeszcze przed erą telefonii komórkowej (np. we Francji - 58 abonentów na 100 mieszkańców, Japonia - 50 abonentów na 100 mieszkańców). Natomiast na obszarach o niewielkim zaludnieniu i w państwach o niskim poziomie rozwoju gospodarczego jest słabo rozwinięta, przede wszystkim z powodu wysokich kosztów budowy nowej infrastruktury (np. w Somalii czy Burkinie Faso - 0 abonentów na 100 mieszkańców).
Spadek dynamiki wzrostu liczby abonentów telefonii stacjonarnej (na rzecz telefonii komórkowej) został zapoczątkowany w połowie lat 90. XX w., natomiast od 2006 r. widoczne jest nawet powolne zmniejszanie się liczby abonentów na świecie (w 2019 r. - 12,1 abonentów na 100 mieszkańców). Powodem tego jest fakt, iż ceny świadczone w zakresie telefonii komórkowej są coraz bardziej przystępne (równe lub niższe niż koszty związane z telefonią stacjonarną).
Telefonia komórkowa rozwija się dynamicznie od lat 90. XX w. Liczba jej abonentów sukcesywnie rośnie. W krajach wysoko rozwiniętych rynek jest mocno przesycony (ok. 120‑160 abonentów na 100 mieszkańców), natomiast w krajach słabo rozwiniętych istnieją duże dysproporcje (np. w Surinamie – 144 telefony na 100 mieszkańców, a w Ugandzie – 55). Afryka jest (po Azji) najszybciej rozwijającym się rynkiem telefonii komórkowej, czego główną przyczyną jest ogromny rynku zbytu i niskie ceny.
Powstała w 1981 r., choć szerzej dostępna dopiero od kilku lat, telefonia satelitarna zapewnia łączność głosową i przesyłanie danych z wykorzystaniem sztucznych satelitów telekomunikacyjnych. Bezpośrednią łączność pomiędzy telefonem a satelitą uzyskuje się drogą fal radiowych, dzięki czemu można nawiązywać połączenia również na obszarach znajdujących się poza zasięgiem sieci komórkowej. Poważną barierę w jej rozwoju stanowią jednak wysokie koszty połączeń.
3.3.2. Telekomunikacja komputerowa (zakres rozszerzony)
Największą i najpopularniejszą siecią komputerową jest internet. Można się z nim połączyć również za pomocą tabletu czy telefonu komórkowego. Jest to wygodne zwłaszcza z użyciem smartfona. Liczba użytkowników internetu stale wzrasta (według ITU z ok. 30 mln w połowie lat 80. do ponad 4,1 mld w 2019 r.). W związku z tym więcej niż połowa ludności świata jest użytkownikami internetu.
Zalety telekomunikacji komputerowej | Wady telekomunikacji komputerowej |
---|---|
|
|
Jednym z rodzajów usług świadczonych tylko przez internet są usługi typu offshoringoffshoring, które polegają na przeniesieniu za granicę np. call center, usług biznesowych, badawczo‑rozwojowych itp.
Więcej na temat telekomunikacji komputerowej znajdziesz w materiale „Rozwój i znaczenie współczesnych środków łączności. Rola telekomunikacji komputerowej w światowej gospodarceRozwój i znaczenie współczesnych środków łączności. Rola telekomunikacji komputerowej w światowej gospodarce”.
Wydaje się, że idealnym rozwiązaniem jest telefonia internetowa (VoIP), np. Skype. Umożliwia ona przesyłanie dźwięku i obrazu za pomocą łączy internetowych.
3.4. Znaczenie telekomunikacji w kształtowaniu się społeczeństwa informacyjnego (zakres rozszerzony)
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w materiałach „Rola telekomunikacji w kształtowaniu się społeczeństwa informacyjnegoRola telekomunikacji w kształtowaniu się społeczeństwa informacyjnego”, „Zróżnicowanie dostępu do telefonii komórkowej oraz internetuZróżnicowanie dostępu do telefonii komórkowej oraz internetu” oraz materiale powtórzeniowym dotyczącym gospodarki światowej „Gospodarka światowa – uwarunkowania, struktura, globalizacjaGospodarka światowa – uwarunkowania, struktura, globalizacja”.
4. Usługi edukacyjne i badawczo‑rozwojowe
4.1. Znaczenie usług edukacyjnych
Edukacja należy do grupy usług niematerialnych. Obejmuje zarówno wychowanie przedszkolne, edukację szkolną na różnych poziomach (podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym) oraz formy pozaszkolne (np. zajęcia artystyczne, sportowe, naukę jazdy). Pełni funkcje wychowawcze (kształtuje postawy) i ekonomiczne (wpływa na poziom rozwoju gospodarczego i postęp cywilizacyjny). Usługi edukacyjne związane są ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, zatem wpływają na wszystkie dziedziny życia publicznego. Wpływ ten jest zróżnicowany w zależności od ilości i jakości tych usług. Usługi te stanowią podstawę gospodarki opartej na wiedzygospodarki opartej na wiedzy.
4.2. Edukacja a poziom rozwoju społeczno‑gospodarczego (zakres rozszerzony)
Wydatki na powszechną edukację mają wpływ na wzrost poziomu PKB.
Kraje wysoko rozwinięte | Kraje słabo rozwinięte |
---|---|
- duże wydatki z budżetu państwa na edukację w przeliczeniu na jedną osobę, zwłaszcza w krajach skandynawskich - występują tam nie tylko szkoły państwowe, ale również prywatne, które z roku na rok stają się coraz bardziej nowoczesne - ważną rolę odgrywa tam również kształcenie ustawicznekształcenie ustawiczne - duży udział wydatków na edukację w procencie PKB | - wydatki z budżetu państwa na edukację w przeliczeniu na jedną osobę są tam nawet setki razy mniejsze i w związku z tym nie są wystarczające - brakuje szkół, dzieci muszą pokonywać codziennie duże odległości, aby dotrzeć do placówki, brakuje także środków na uregulowanie przez szkoły rachunków za energię elektryczną, wodę czy transport - z reguły mniejsze wydatki na edukację w procencie PKB, choć istnieją wyjątki - rządy niektórych państw, dostrzegając wpływ edukacji na poziom rozwoju społeczno‑gospodarczego, przeznaczają bardzo duże środki na rozwój takich usług |
Wraz ze wzrostem oczekiwanej liczby lat edukacji zwiększa się poziom rozwoju społeczno‑gospodarczego. Jest to jedna ze składowych wskaźnika HDI (Human Development Index, wskaźnik rozwoju społecznego).
4.3. Dostęp do edukacji (zakres rozszerzony)
Dostępność do edukacji mierzy się często za pomocą:
liczby uczniów przypadających na jednego nauczyciela,
współczynnika skolaryzacjiwspółczynnika skolaryzacji.
Państwa | Liczba uczniów przypadających na jednego nauczyciela |
---|---|
słabo rozwinięte | bardzo niska dostępność do usług edukacyjnych; najwyższymi wartościami tego wskaźnika odznaczają się: Republika Środkowoafrykańska (83), Rwanda (60) i Malawi (59); są to kraje o wysokim przyroście naturalnym |
wysoko rozwinięte (zwłaszcza niewielkie) oraz rozwijające się o wysokiej stopie życiowej (np. kraje Półwyspu Arabskiego) | duża dostępność do usług edukacyjnych; najniższymi wartościami tego wskaźnika odznaczają się: San Marino (7), Liechtenstein (8), Luksemburg (8), Norwegia (9) i Kuwejt (9) |
Współczynnik skolaryzacji
Współczynnik ten występuje w dwóch postaciach: brutto i netto.
Według GUS:
współczynnik skolaryzacji netto to relacja liczby osób (w danej grupie wieku) uczących się (stan na początku roku szkolnego) na danym poziomie kształcenia do liczby ludności (stan w dniu 31 XII) w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania,
współczynnik skolaryzacji brutto to relacja liczby osób uczących się (stan na początku roku szkolnego) na danym poziomie kształcenia (niezależnie od wieku) do liczby ludności (stan w dniu 31 XII) w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania.
Oba wyrażane są w procentach (%). Współczynniki te mierzone są na różnych poziomach nauczania: podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Najwyższe wartości przyjmują one w szkołach podstawowych, gdyż edukacja na tym poziomie jest obowiązkowa. Wartości współczynnika skolaryzacji brutto mogą przekraczać 100%. Oznacza to, że w szkołach uczą się osoby starsze lub młodsze niż w wieku nominalnie przypisanym do danego poziomu edukacji. Wartości wskaźników skolaryzacji wykazują także zróżnicowanie w podziale na płeć. W wielu krajach słabo rozwiniętych - głównie ze względów kulturowych - występują znacznie większe wartości tych wskaźników dla mężczyzn (chłopców) niż dla kobiet (dziewczynek).
4.4. Usługi badawczo‑rozwojowe (B+R) (zakres rozszerzony)
Poziom edukacji ma wpływ na poziom nauki. Krajami o największych rocznych nakładach na prace badawczo‑rozwojowe są USA, Chiny, Japonia i Niemcy, czyli największe światowe gospodarki. W krajach wysoko rozwiniętych odnotowuje się wysokie odsetki tych wydatków w procencie PKB (największe w Izraelu - 5,0%, Korei Południowej - 4,8% i Szwajcarii - 3,4%), a w krajach słabo rozwiniętych - najmniejsze. Jeżeli zaś chodzi o dynamikę wzrostu tych nakładów, to w ostatnich latach w czołówce znajdują się Chiny (w latach 2000‑2018 ponad dwadzieścia osiem razy: z 10,8 mld do 303,7 mld, podczas gdy w USA - tylko ponad dwukrotnie: z 269,5 mld do 582,5 mld).
Więcej informacji na temat usług edukacyjnych i badawczo‑rozwojowych znajdziesz w materiale „Prawidłowości dotyczące przestrzennego zróżnicowania dostępności do usług edukacyjnych oraz nakładów na prace badawczo‑rozwojowe na świeciePrawidłowości dotyczące przestrzennego zróżnicowania dostępności do usług edukacyjnych oraz nakładów na prace badawczo‑rozwojowe na świecie”.
5. Usługi finansowe
5.1. Znaczenie usług finansowych
Rodzaje usług finansowych | Znaczenie |
---|---|
bankowe | Podstawową instytucją usług bankowych są banki, które wykonują:
|
ubezpieczeniowe | Część z nich jest obowiązkowa (np. ubezpieczenia osobowe publiczne - zdrowotne i społeczne) i jest odprowadzana wraz z kolejnym wynagrodzeniem za pracę, a część z nich świadczą prywatne firmy i możemy skorzystać z nich dobrowolnie. Ich zadaniem jest gromadzenie składek ubezpieczeniowych i wypłacanie odszkodowania z tego funduszu z tytułu uszczerbku w majątku lub sytuacji losowej, podczas której ucierpiała dana osoba. |
O znaczeniu nowoczesnych usług dowiesz się więcej, oglądając film „Rola i znaczenie nowoczesnych usługRola i znaczenie nowoczesnych usług”.
5.2. Usługi bankowe (zakres rozszerzony)
Dostęp do usług bankowych mierzy się najczęściej dwoma wskaźnikami:
liczbą bankomatów na 100 tysięcy osób,
liczbą oddziałów bankowych na 100 tysięcy osób.
Największą dostępnością do usług bankowych odznaczają się kraje wysoko rozwinięte (zwłaszcza te o małej liczbie ludności), a najmniejszą - kraje słabo rozwinięte. Uwagę zwracają niskie wartości tych wskaźników w krajach skandynawskich, w których rozwój społeczeństwa informacyjnego (przejawiający się m.in. w powszechności korzystania z bankowości elektronicznej) spowodował zmniejszenie się liczby oddziałów banków i bankomatów.
Największe banki mają swoje siedziby w Chinach i krajach wysoko rozwiniętych, zwłaszcza w USA, Japonii, Wielkiej Brytanii i Francji. W Chinach znajdują się siedziby aż 19 ze 100 największych banków świata. Na drugim miejscu są Stany Zjednoczone - 11 siedzib.
5.3. Usługi ubezpieczeniowe (zakres rozszerzony)
Największy popyt i podaż na usługi ubezpieczeniowe występuje w krajach wysoko rozwiniętych (Europy, Ameryki Północnej i Azji) oraz w Chinach.
5.4. Centra finansowe na świecie
Centra finansowe to obszary, na których koncentrują się podmioty gospodarcze oferujące usługi finansowe oraz inne usługi powiązane z finansami, np. prawne, księgowe, ratingowe itp. Należą do nich m.in. banki, firmy ubezpieczeniowe i giełdygiełdy.
Wyróżnia się centra finansowe o znaczeniu: globalnym, międzynarodowym i ponadkrajowym. Centrami finansowymi o znaczeniu globalnym są wielkie metropolie wysoko rozwiniętych państw Ameryki Północnej, Europy i Azji, a także intensywnie rozwijających się państw azjatyckich, np. Chin i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Poziom konkurencyjności globalnych centrów finansowych określa indeks globalnych centrów finansowych (GFCI, od ang. The Global Financial Centres Index). Oblicza się go na podstawie ponad 20 tysięcy ocen z ankiet internetowych rozesłanych do pracowników sektora finansowego oraz 133 wskaźników opracowanych przez organizacje takie jak: Bank Światowy, Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) czy Economist Intelligence Unit.
Czynniki sprzyjające funkcjonowaniu centrów finansowych:
popyt i podaż na instrumenty finansowe,
elastyczne regulacje prawne i podatkowe,
konkurencyjne koszty transakcji finansowych,
brak ograniczeń w rynku finansowym,
wykwalifikowana kadra robocza,
dostęp do informacji rynkowej,
stabilny system polityczny i ekonomiczny.
Na poniższej mapie przedstawiono największe centra finansowe na świecie. W Europie największymi centrami finansowymi są Londyn i Zurych.
Słownik
(GOW, ang. knowledge based economy); gospodarka, w której wiedza wykwalifikowanej kadry jest niezbędna do rozwoju technologicznego, gospodarczego i kształtuje strukturę produkcji; w gospodarce opartej na wiedzy, której głównym zasobem jest kapitał ludzki, kształtuje się społeczeństwo informacyjne
dział gospodarki narodowej obejmujący transport (usługi związane z przemieszczaniem ładunków i osób) i łączność (usługi związane z przekazywaniem informacji)
edukacja trwająca całe życie, mająca na celu aktualizowanie swojej wiedzy i zdobywanie kolejnych umiejętności przez osoby dorosłe; jego formami są m.in. studia podyplomowe, kursy i szkolenia; na jego rozwój wpływają nowoczesne zmiany w gospodarce i wdrażanie nowoczesnych technologii
przeniesienie za granicę wybranych działalności, działań, zadań w danym przedsiębiorstwie
Polska Klasyfikacja Działalności, wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. (Dz. U. 2007, nr 251, poz. 1885); jest to ogólny, usystematyzowany i bardzo szczegółowy podział działalności społeczno‑gospodarczych, jakie realizują podmioty gospodarcze; zakładając działalność gospodarczą, należy wybrać odpowiedni kod, w którym mieścić się będzie jej zakres
współczynnik ten występuje w dwóch postaciach: brutto i netto; według GUS: współczynnik skolaryzacji netto to relacja liczby osób (w danej grupie wieku) uczących się (stan na początku roku szkolnego) na danym poziomie kształcenia do liczby ludności (stan w dniu 31 XII) w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania; współczynnik skolaryzacji brutto to relacja liczby osób uczących się (stan na początku roku szkolnego) na danym poziomie kształcenia (niezależnie od wieku) do liczby ludności (stan w dniu 31 XII) w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania
instytucja, która może mieć charakter: 1) giełdy papierów wartościowych, za której pośrednictwem odbywają się transakcje kupna i sprzedaży papierów wartościowych (akcji, obligacji), a więc dokonuje się tam przepływ środków między krajami, działami gospodarki i firmami; 2) giełdy towarowej, za pośrednictwem której następuje handel dokumentami własności towarów, co wpływa na kształtowanie się cen surowców mineralnych i produktów rolnych; największe giełdy funkcjonują w krajach wysoko rozwiniętych, np. w USA (w Nowym Jorku i Chicago), w Japonii (w Tokio) i Wielkiej Brytanii (w Londynie)
przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jedną gałąź transportu; w zależności od liczby środków transportu i możliwości przeładunku samego towaru lub jej braku, wyróżnia się transport kombinowany bimodalny, intermodalny i multimodalny
pojęcie odnoszące się do wyposażenia i organizacji transportu na danym obszarze, obejmujące m.in. środki transportu, infrastrukturę transportową i zaplecze magazynowo‑składowe