bg‑azure

1. Usługi

Usługi to dział gospodarki narodowej związany z podejmowaniem czynności o charakterze nieprodukcyjnym (nietworzących nowych dóbr materialnych), służących zaspokojeniu materialnych i niematerialnych potrzeb ludzi lub określonych organizacji. Według Ewy Nowosielskiej (1994) usługi to wszystkie czynności usługowe bez względu na ich miejsce w klasyfikacji gospodarki narodowej. Usługami nazywamy czynności sklasyfikowane w sektorach produkcyjnych gospodarki, czyli w rolnictwie, leśnictwie, przemyśle i budownictwie, jak również prace w działach usługowych, czyli niebędących produkcją rolniczą i przemysłową.

Więcej na temat sektorów gospodarki przeczytasz w materiale „Gospodarka światowa – uwarunkowania, struktura, globalizacjaP1D2eNZSYGospodarka światowa – uwarunkowania, struktura, globalizacja”.

1.1. Podział usług

Istnieje wiele klasyfikacji usług. Coraz częściej stosuje się ich podział według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKDPKDPKD) 2007.

RzeOCJsy6069G
Sekcja G  handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle dział 45 - handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi; naprawa pojazdów samochodowych dział 46 - handel hurtowy, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi dział 47 - handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi, Sekcja H transport i gospodarka magazynowa dział 49 - transport lądowy oraz transport rurociągowy dział 50 - transport wodny dział 51 - transport lotniczy dział 52 - magazynowanie i działalność usługowa wspomagająca transport dział 53 - działalność pocztowa i kurierska, Sekcja I działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi dział 55 - zakwaterowanie dział 56 - działalność usługowa związana z wyżywieniem, Sekcja J informacja i komunikacja dział 58 - działalność wydawnicza dział 59 - działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych dział 60 - nadawanie programów ogólnodostępnych i abonamentowych dział 61 - telekomunikacja dział 62 - działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana dział 63 - działalność usługowa w zakresie informacji, Sekcja K działalność finansowa i ubezpieczeniowa dział 64 - finansowa działalność usługowa, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych dział 65 - ubezpieczenia, reasekuracja oraz fundusze emerytalne, z wyłączeniem obowiązkowego ubezpieczenia społecznego dział 66 - działalność wspomagająca usługi finansowe oraz ubezpieczenia i fundusze emerytalne, Sekcja L działalność związana z obsługą rynku nieruchomości dział 68 - działalność związana z obsługą rynku nieruchomości, Sekcja M działalność profesjonalna, naukowa i techniczna dział 69 - działalność prawnicza, rachunkowo - księgowa i doradztwo podatkowe dział 70 - działalność firm centralnych (head offices); doradztwo związane z zarządzaniem dział 71 - działalność w zakresie architektury i inżynierii; badania i analizy techniczne dział 72 - badania naukowe i prace rozwojowe dział 73 - reklama, badanie rynku i opinii publicznej dział 74 - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna dział 75 - działalność weterynaryjna, Sekcja N działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca dział 77 - wynajem i dzierżawa dział 78 - działalność związana z zatrudnieniem dział 79 - działalność organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane dział 80 - działalność detektywistyczna i ochroniarska dział 81 - działalność usługowa związana z utrzymaniem porządku w budynkach i zagospodarowaniem terenów zieleni dział 82 - działalność związana z administracyjną obsługą biura i pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, Sekcja O administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe zabezpieczenia społeczne dział 84 - administracja publiczna oraz polityka gospodarcza i społeczna, Sekcja P edukacja dział 85 - edukacja, Sekcja Q opieka zdrowotna i pomoc społeczna dział 86 - opieka zdrowotna dział 87 - pomoc społeczna z zakwaterowaniem dział 88 - pomoc społeczna bez zakwaterowania, Sekcja R działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją dział 90 - działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką dział 91 - działalność bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostała działalność związana z kulturą dział 92 - działalność związana z grami losowymi i zakładami wzajemnymi dział 93 - działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna, Sekcja S pozostała działalność usługowa dział 94 - działalność organizacji członkowskich dział 95 - naprawa i konserwacja komputerów i artykułów użytku osobistego i domowego dział 96 - pozostała indywidualna działalność usługowa, Sekcja T gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników; gospodarstwa domowe produkujące wyroby i świadczące usługi na własne potrzeby dział 97 - gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników dział 98 - gospodarstwa domowe produkujące wyroby i świadczące usługi na własne potrzeby Sekcja U organizacje i zespoły eksterytorialne dział 99 - organizacje i zespoły eksterytorialne
R1GsrZ027OP0b1
Mapa myśli przedstawia podział usług według wybranych kryteriów. W centrum schematu znajduje się prostokąt z napisem PODZIAŁ USŁUG. Odchodzą od niego kolejno linie prowadzące do prostokątów, od których odchodzą kolejne linie prowadzące do następnych prostokątów. Na schemacie są następujące dane: Podział usług: Ze względu na stopień indywidualizacji: - usługi standaryzowane – są świadczone masowo (np. usługi transportu publicznego), - usługi zindywidualizowane – są dostosowane do żądań pojedynczych nabywców (np. usługi architektoniczne) Ze względu na stopień niematerialności: - usługi całkowicie niematerialne: usługi rozrywkowe, usługi oświatowe, usługi muzealne, usługi związane z komunikacją i ochroną, - usługi dodające użyteczności obiektom materialnym: usługi ubezpieczeniowe, usługi doradcze inżynieryjne, usługi reklamowe, usługi pralnicze. - usługi udostępniające obiekty materialne: usługi magazynowe, usługi finansowe, usługi transportowe. Ze względu na charakter kontaktu usługodawcy z klientem: - usługi świadczone w sposób sporadyczny – są nabywane jednorazowo bądź w kolejnych, niezależnych od siebie transakcje (np. usługi fryzjerskie, konsultingowe) - usługi świadczone w sposób ciągły – czas trwania procesu ich realizacji zależy od wykupionego abonamentu, biletu czy od rodzaju zawartej umowy (np. usługi telekomunikacyjne, bankowe, ubezpieczeniowe. Ze względu na rodzaj wyniku pracy: - renowacyjne (naprawczy) – przywracanie wartości istniejących dóbr, - dystrybucyjne – zwiększenie zasobów rzeczowych do produkcji bądź konsumpcji, - rekreacyjne – lecznicze, higieniczno – estetyczne, sportowe, rekreacyjne, - oświatowo-kulturalne – przekazywanie wiedzy, doznań artystycznych, - informacyjne – przetwarzanie i przechowywanie informacji, - organizacyjne - podejmowanie i przekazywanie decyzji. Ze względu na rodzaj nabywców: - usługi dla nabywców indywidualnych oraz gospodarstw domowych – zaspokajają potrzeby konsumpcyjne nabywców i obejmują: usługi osobiste (żywieniowe, medyczne, edukacyjne, turystyczne, finansowe, ubezpieczeniowe, transportowe) oraz usługi rzeczowe (budowlane, naprawcze, motoryzacyjne, ogrodnicze, komputerowe) - usługi dla nabywców instytucjonalnych – bezpośrednio lub pośrednio związane są z obsługą procesów wytwórczych. Ich ważną grupę stanowią usługi biznesowe, do których zalicza się usługi marketingowe, informatyczne, techniczne, profesjonalne, porządkowe, pośrednictwa pracy i inne. Ze względu na związek z dobrym materialnym: - usługi komplementarne – posiadanie lub nabycie dobra materialne go pociąga za sobą konieczność zakupu usług, - usługi substytucyjne: zakup usług zastępuje dobra materialne. Ze względu na przeznaczenie: - usługi produkcyjne – zaspokajają w sposób pośredni potrzeby ludzkie. Są to niematerialne produkty użyteczne, nie tworzących bezpośrednio nowych dóbr. Dzielą się na: roboty instalacyjne i montażowe, proces produkcji wyrobów na zlecenie producenta, usługi związane ze strefą produkcji dóbr materialnych w (np. złomowanie), dystrybucji energii elektrycznej itp., - usługi konsumpcyjne: naprawy, remonty, konserwacje, udostępnienie urządzeń, pomieszczeń 2x eksploatacji, usługi mieszkaniowe i komunalne, ochrony zdrowia oświaty i kultury, turystyki, kultury fizycznej itp., - usługi ogólnospołeczne świadczone przez: instytucje odpowiedzialne za usługi pozagospodarcze, aparat władzy, bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Podział usług według wybranych kryteriów
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie Encyklopedia Zarządzania, dostępny w internecie: https://mfiles.pl/pl/index.php/Rodzaje_us%C5%82ug, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wyróżnia się także usługi materialne i niematerialne, które są wyodrębniane w wyniku podziału usług według charakteru wykonywanych czynności oraz obiektu działania.

Usługi materialne dotyczą oddziaływania na dobra materialne i zwiększania ich wartości. Zalicza się do nich np. transport pasażerski, łączność, usługi naprawcze, remontowe, porządkowe, hotelarskie, gastronomiczne, pralnicze, fryzjerskie, handel czy gospodarkę komunalną. Są one związane z przenoszeniem dóbr materialnych w przestrzeni, ich eksponowaniem, przekształcaniem i udostępnianiem odbiorcom. Dzięki nim możliwe jest także przemieszczanie osób oraz wpływanie na funkcjonowanie zakładów produkcyjnych i placówek usługowych. Usługi materialne zaspokajają usługi niższego rzędu i są dobrze rozwinięte w krajach o różnym poziomie rozwoju.

Usługi niematerialne to z kolei czynności niemające bezpośredniego związku z dobrami materialnymi. Należą do nich np. usługi administracyjne, finansowe, edukacyjne, marketingowe, medyczne, kulturalne, związane z opieką społeczną, rekreacją czy sportem. Pośrednio jednak produkcja dóbr materialnych wpływa na usługi niematerialne, np. poprzez produkcję sprzętu medycznego, naukowego, dydaktycznego czy sportowego potrzebnego do ich świadczenia. Natomiast poziom usług niematerialnych oddziałuje na jakość i sposób wytwarzania dóbr materialnych, np. poprzez poziom usług zdrowotnych i edukacyjnych wpływa na wydajność pracy i kwalifikacje pracowników. Usługi niematerialne zaspokajają usługi wyższego rzędu i są dobrze rozwinięte jedynie w krajach o wyższym poziomie rozwoju.

1.2. Stopień zaspokojenia potrzeb na usługi a poziom rozwoju społeczno‑gospodarczego

Rodzaje usług

Przykłady usług

Dostępność

podstawowe (niższego rzędu)

są powszechne i łatwo dostępne dla każdego; do ich świadczenia nie są potrzebni wysoko wykwalifikowani pracownicy; sekcje PKD 2007: G, H, I, S, T, U

są powszechne zarówno w państwach o niskim, jak i wysokim poziomie rozwoju

wyspecjalizowane (wyższego rzędu)

są świadczone przez wysoko wykwalifikowanych specjalistów w celu zaspokajania potrzeb ludności (np. potrzeby w zakresie edukacji, zdrowia, zagospodarowania wolnego czasu), firm (otoczenie biznesu) i związane z obsługą państwa; sekcje PKD 2007: J, K, L, M, N, O, P, Q, R

są dostępne głównie (a niektóre z nich wyłącznie) w państwach o wysokim poziomie rozwoju; przykładowo: liczba lekarzy na 1000 osób w Austrii w 2018 r. wynosiła 5,2, a w Namibii - jedynie 0,4 (wg danych Banku Światowego)

R1VFX0VlPUzH2
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1b6iMmlECqpy1
Usługi w krajach o różnym poziomie rozwoju
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

1.3. Struktura sektora usługowego

Wśród usług największy odsetek w strukturze PKB w skali świata stanowią sekcje G, H oraz I (handel, naprawy, transport oraz działalność związana z zakwaterowaniem i gastronomią), z przewagą sekcji G (znaczenie handlu zostało opisane w materiale powtórzeniowym „Gospodarka światowa – uwarunkowania, struktura, globalizacjaP1D2eNZSYGospodarka światowa – uwarunkowania, struktura, globalizacja”.

Struktura ta w różnych krajach jest bardzo zróżnicowana, jednakże można wyróżnić pewne prawidłowości:

  • w krajach o niższym poziomie rozwoju gospodarczego dominują usługi niższego rzędu, głównie: handel, transport i naprawy,

  • w krajach o wyższym poziomie rozwoju gospodarczego obok usług niższego rzędu duże znaczenie mają usługi wyższego rzędu,

  • wiele krajów (zwłaszcza wysoko rozwiniętych) specjalizuje się w świadczeniu określonych usług, np. Luksemburg - usługi finansowe, kraje skandynawskie - opieka zdrowotna i pomoc społeczna, kraje nad Morzem Śródziemnym i kraje wyspiarskie na Karaibach - usługi turystyczne związane z zakwaterowaniem i gastronomią, a także usługi związane z rozrywką.

Polska odznacza się mniej korzystną strukturą usług niż kraje Europy Zachodniej - wciąż dużą rolę odgrywają usługi podstawowe (głównie handel i naprawy), choć następuje rozwój innych usług, także wyspecjalizowanych. Więcej na ten temat znajdziesz w materiale „Zróżnicowanie sektora usługDFdCRhFMlZróżnicowanie sektora usług”.

RMnUSNUMKlq2v
Struktura PKB według sekcji PKD w 2019 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych ONZ, dostępny w internecie: http://data.un.org/, licencja: CC BY-SA 3.0.

Na temat znaczenia różnych rodzajów usług usłyszysz w audiobooku w e‑materiale „Znaczenie i rola usług materialnych i niematerialnychD18gLXRl3Znaczenie i rola usług materialnych i niematerialnych”.

bg‑azure

2. Transport

2.1. Transport jako forma komunikacji

Transport i łączność stanowią komunikacjękomunikacjakomunikację. Zapotrzebowanie na usługi komunikacyjne wzrasta wraz z poziomem rozwoju gospodarczego, jednak zmienia się ich struktura.

  • Na etapie przedindustrialnym obserwuje się małe znaczenie zarówno transportu, jak i łączności. Powszechny jest transport niezmechanizowany, a pod koniec fazy - transport kolejowy, drogowy i żegluga.

  • Na etapie industrialnym, kiedy w gospodarce państw dużą rolę odgrywa przemysł ciężki, wzrasta znaczenie transportu (szczególnie kolejowego i żeglugi), co wiąże się z przewozem surowców i wytworzonych z nich produktów oraz przewozem pracowników je wytwarzających.

  • Natomiast na etapie postindustrialnym rola transportu maleje (choć duże znaczenie ma transport samochodowy i lotniczy, a następnie swój renesans przeżywa transport szynowy), wzrasta zaś znacząco rola łączności, a szczególnie komunikacji. Dzieje się tak dlatego, że na tym etapie największy udział w tworzeniu PKB i strukturze zatrudnienia mają usługi (zwłaszcza wyższego rzędu), a nie gałęzie produkcyjne. Generują one mniejsze zapotrzebowanie na przewóz osób i towarów, natomiast związane są z przekazywaniem informacji.

R1olB7ni7LXjx
Zmiany znaczenia transportu i łączności na poszczególnych etapach rozwoju państw
Źródło: T. Rachwał, Oblicza geografii 2, Nowa Era, Warszawa 2013.

Czynniki wpływające na rozwój komunikacji:

  • wzrost gospodarczy,

  • polityka zagospodarowania przestrzennego,

  • wzrost produkcji i usług,

  • ukształtowanie terenu,

  • klimat,

  • sieć wodna,

  • jakość gruntów,

  • dostęp do gęstej sieci rzecznej oraz mórz,

  • gęstość zaludnienia,

  • poziom urbanizacji,

  • wysoka konkurencja w sektorze komunikacyjnym,

  • wysoki popyt na usługi komunikacyjne.

Komunikacja zyskuje na znaczeniu dzięki:

  • zwiększającemu się popytowi na usługi komunikacyjne,

  • postępowi technologicznemu,

  • wzrostowi migracji ludności,

  • zwiększającej się zamożność ludności w krajach średnio i wysoko rozwiniętych,

  • zwiększającemu się wykorzystaniu internetu w nauce.

Znaczenie transportu:

  • przewóz osób do szkoły i pracy, co wpływa na rozwój gospodarczy i ułatwia kontakty międzyludzkie,

  • przewóz towarów (również przesył energii), co wpływa na rozwój innych gałęzi gospodarki, całego kraju i w konsekwencji usprawnienie infrastruktury transportowej,

  • czynnik lokalizacji rolnictwa, przemysłu i usług.

bg‑violet

2.2. Kryteria podziału transportu (zakres rozszerzony)

Istnieje bardzo wiele klasyfikacji transportu, np.:

  • wg kryterium przedmiotowego (ekonomicznego): transport osób, transport towarów i transport energii,

  • wg kryterium geograficznego: transport krajowy i transport międzynarodowy,

  • wg kryterium środowiskowego: transport lądowy, transport wodny, transport powietrzny, a także: naziemny, nadziemny, podziemny,

  • wg kryterium rodzajowego: transport samochodowy, transport kolejowy, transport przesyłowy, transport morski, transport wodny śródlądowy, transport lotniczy.

Inne kryteria przedstawiono w materiale „Kryteria podziału transportuD10aJCrbIKryteria podziału transportu”. Poniżej zamieszczono klasyfikację mieszaną.

R1cW9hohzXiXx1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Transport
    • Elementy należące do kategorii Transport
    • Nazwa kategorii: lądowy
      • Elementy należące do kategorii lądowy
      • Nazwa kategorii: drogowy
        • Elementy należące do kategorii drogowy
        • Nazwa kategorii: zmechani-[br]zowany [br] (silnikowy)
          • Elementy należące do kategorii zmechani-[br]zowany [br] (silnikowy)
          • Nazwa kategorii: samocho-[br]dowy
          • Nazwa kategorii: motocyklowy, [br]motorowerowy, [br]rowerowy
          • Nazwa kategorii: trolejbusowy
          • Koniec elementów należących do kategorii zmechani-[br]zowany [br] (silnikowy)
        • Nazwa kategorii: niezmechanizowany [br](bezsilnikowy)
          • Elementy należące do kategorii niezmechanizowany [br](bezsilnikowy)
          • Nazwa kategorii: juczny (zwierzę [br]noszące ciężar [br]na grzbiecie)
          • Nazwa kategorii: zaprzęgowy
          • Nazwa kategorii: pieszy [br](tragarz)
          • Koniec elementów należących do kategorii niezmechanizowany [br](bezsilnikowy)
          Koniec elementów należących do kategorii drogowy
      • Nazwa kategorii: szynowy
        • Elementy należące do kategorii szynowy
        • Nazwa kategorii: kolejowy
        • Nazwa kategorii: tramwajowy
        • Nazwa kategorii: metro
        • Nazwa kategorii: kolej linowa
        • Koniec elementów należących do kategorii szynowy
      • Nazwa kategorii: przesyłowy [br] (specjalny)
        • Elementy należące do kategorii przesyłowy [br] (specjalny)
        • Nazwa kategorii: rurociągowy
          • Elementy należące do kategorii rurociągowy
          • Nazwa kategorii: naftociągowy [br] (ropociągowy)
          • Nazwa kategorii: gazociągowy
          • Nazwa kategorii: wodociągowy
          • Nazwa kategorii: ciepłociągowy
          • Nazwa kategorii: laktociągowy [br] (transport mleka,[br] na przykład [br]w Szwajcarii)
          • Nazwa kategorii: kanalizacyjny[br] (linie kanalizacyjne)
          • Koniec elementów należących do kategorii rurociągowy
        • Nazwa kategorii: przewodowy[br] (linie wysokiego [br]napięcia)
        • Nazwa kategorii: taśmociągowy
        • Koniec elementów należących do kategorii przesyłowy [br] (specjalny)
        Koniec elementów należących do kategorii lądowy
    • Nazwa kategorii: wodny
      • Elementy należące do kategorii wodny
      • Nazwa kategorii: morski
        • Elementy należące do kategorii morski
        • Nazwa kategorii: pełnomorski [br] (morski [br]i oceaniczny)
        • Nazwa kategorii: przybrzeżny [br] (żegluga [br]kabotażowa)
        • Koniec elementów należących do kategorii morski
      • Nazwa kategorii: śródlądowy
      • Koniec elementów należących do kategorii wodny
    • Nazwa kategorii: powietrzny
      • Elementy należące do kategorii powietrzny
      • Nazwa kategorii: lotniczy, [br]w tym śmigłowcowy
      • Nazwa kategorii: kosmiczny
      • Koniec elementów należących do kategorii powietrzny
      Koniec elementów należących do kategorii Transport
Klasyfikacja transportu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Obecnie w krajach wysoko rozwiniętych inwestuje się w transport kombinowanytransport kombinowanytransport kombinowany, czyli przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jedną gałąź transportu. Cechą charakterystyczną tego rodzaju transportu jest wykorzystanie tylko jednej jednostki ładunkowej (na przykład kontenera lub wymiennego nadwozia) na całej trasie przewozu, bez przeładunku samego towaru, a także korzystanie z transportu kolejowego, żeglugi śródlądowej bądź morskiej na głównej trasie. Natomiast trasa dowozu i odwozu do głównego środka odbywa się za pomocą transportu samochodowego. Odmianami transportu kombinowanego są:

  • transport bimodalny (przewóz przy użyciu dwóch środków transportu bez przeładunku, np. przewóz naczepy samochodowej transportem drogowym i kolejowym),

  • transport intermodalny (przewóz przy użyciu więcej niż jednego rodzaju transportu bez przeładunku samego towaru przy zmianie rodzaju transportu),

  • transport multimodalny (przewóz przy użyciu więcej niż jednego środka transportu, lecz z możliwą wymianą jednostki transportowej).

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
bg‑violet

2.3. Zintegrowany system transportowy (zakres rozszerzony)

Do prawidłowego funkcjonowania transportu potrzebny jest szereg elementów, które składają się na zintegrowany system transportowyzintegrowany system transportowyzintegrowany system transportowy (ZST). Tworzą go:

  • środki transportu,

  • infrastruktura transportowa,

  • zaplecze magazynowo‑składowe.

Bardzo duże znaczenie w systemie transportowym mają terminale, czyli miejsca rozładunku, załadunku lub przeładunku towarów i osób między kolejnymi środkami transportu. Istnieją terminale morskie (porty), kolejowe (stacje i dworce), lotnicze (lotniska i punkty obsługi klienta) czy autobusowe (przystanki, dworce).

2.4. Zalety i wady różnych rodzajów transportu

1
R1XY4z7l7Nagm1
Porównanie wybranych środków transportu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Więcej na ten temat przeczytasz w materiale „Wady i zalety różnych rodzajów transportuDdR9jpehXWady i zalety różnych rodzajów transportu”.

2.5. Uwarunkowania rozwoju transportu

R1CPjHYfZ9Qxw1
Schemat. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Czynniki rozwoju transportu
    • Elementy należące do kategorii Czynniki rozwoju transportu
    • Nazwa kategorii: przyrodnicze
      • Elementy należące do kategorii przyrodnicze
      • Nazwa kategorii: ukształtowanie powierzchni i rodzaj gruntu
      • Nazwa kategorii: dostęp do mórz i oceanów
      • Nazwa kategorii: klimat
      • Nazwa kategorii: wody
      • Koniec elementów należących do kategorii przyrodnicze
    • Nazwa kategorii: pozaprzyrodnicze
      • Elementy należące do kategorii pozaprzyrodnicze
      • Nazwa kategorii: demograficzne (liczba i rozmieszczenie ludności)
      • Koniec elementów należących do kategorii pozaprzyrodnicze
    • Nazwa kategorii: urbanizacyjne (poziom urbanizacji)
    • Nazwa kategorii: historyczne
    • Nazwa kategorii: polityczne (polityka transportowa, środki UE)
    • Nazwa kategorii: ekonomiczne (industrializacja, poziom rozwoju gospodarczego, postęp naukowo-techniczny itp.)
    • Koniec elementów należących do kategorii Czynniki rozwoju transportu

Rodzaje transportu

Czynniki przyrodnicze sprzyjające rozwojowi transportu

samochodowy

  • występowanie nizin

  • małe różnice wysokości względnej

  • brak łańcuchów górskich, głęboko wciętych, usytuowanych poprzecznie dolin rzecznych, kanionów i innych form rzeźby terenu

  • brak obszarów pustynnych (zasypywanie piaskiem)

  • brak wieloletniej zmarzliny (odpowiednio ciepły klimat)

  • brak wód powierzchniowych

kolejowy

  • występowanie nizin

  • małe różnice wysokości względnej

  • brak łańcuchów górskich, głęboko wciętych, usytuowanych poprzecznie dolin rzecznych, kanionów i innych form rzeźby terenu

  • brak obszarów pustynnych (zasypywanie piaskiem)

  • brak wieloletniej zmarzliny (odpowiednio ciepły klimat)

  • brak wód powierzchniowych

morski

  • występowanie dużych, głębokich, osłoniętych od wiatru i fal zatok morskich

  • występowanie na tyle wysokiej temperatury, aby woda nie zamarzała

  • sprzyjający układ prądów i pływów morskich

wodny śródlądowy

  • małe wahania stanu wód

  • dodatnie temperatury wody

  • dostateczna głębokość koryta 

  • brak stopni rzecznych

  • dobrze rozwinięta sieć rzeczna i jeziorna, która umożliwia budowę kanałów łączących dorzecza

lotniczy

  • występowanie obszarów płaskich, 

  • mało zróżnicowane układy kierunków wiatru i umiarkowana jego prędkość

  • mała liczba dni z mgłą, z burzą, częstymi oblodzeniami i ekstremalnymi zjawiskami meteorologicznymi

przesyłowy

  • występowanie nizin

  • małe różnice wysokości względnej

  • brak łańcuchów górskich, głęboko wciętych, usytuowanych poprzecznie dolin rzecznych, kanionów i innych form rzeźby terenu

  • brak wieloletniej zmarzliny (odpowiednio ciepły klimat)

  • brak wód powierzchniowych

Sposoby przezwyciężania barier przyrodniczych w rozwoju transportu

  • W rejonach górskich Szwajcarii sieć transportowa jest bardzo rozwinięta, ponieważ kraj ten stać na różnego rodzaju inwestycje, na przykład tunele, wiadukty itp.

  • Pod wodami buduje się tunele, np. Eurotunel poprowadzony jest pod kanałem La Manche i łączy Francję z Wielką Brytanią.

  • Nad wodami buduje się mosty, np. Most Bosforski – łączy europejską i azjatycką część Turcji, Most Akashi Kaikyō w Japonii.

  • Na skutek rozwoju łączności radiowej, systemów radarowych, technik naprowadzania różnych środków transportu w niekorzystnych warunkach meteorologicznych można uniknąć wielu zagrożeń ze strony zjawisk atmosferycznych. Stosuje się też często metody rozpraszania mgły.

  • Ropociąg Trans‑Alaska w Ameryce Północnej ma przebieg napowietrzny ze względu na wieloletnią zmarzlinę.

  • Na obszarach tropikalnych lasów lub tajgi wzrasta znaczenie transportu lotniczego.

  • Żeby poprowadzić drogę na obszarach podmokłych, należy przeprowadzić meliorację wodną lub wbić głęboko w ziemię betonowe pale.

  • Na obszarach o niskich temperaturach powietrza, na przykład w krajach położonych częściowo w strefie okołobiegunowej, woda i ropa naftowa w rurociągach muszą być podgrzewane.

  • Budując linie energetyczne, zwraca się uwagę na rozszerzalność termiczną metali.

  • Transport rzeczny występuje na rzekach o dostatecznej głębokości koryta i braku progów rzecznych. W przypadku, gdy ciek transportuje dużą ilość materiału skalnego, reguluje się go.

  • Na krętych drogach w obszarach górskich powszechne są umocnienia zabezpieczające osuwiska skalne.

Czynniki pozaprzyrodnicze

Wpływ na rozwój transportu

demograficzne

  • Gęsta sieć transportowa występuje z reguły na obszarach o dużej gęstości zaludnienia.

  • Zmienia się też ranga dróg – w krajach gęsto zaludnionych jest wiele dróg krajowych i międzynarodowych.

urbanizacyjne

  • Gęsta sieć transportowa występuje z reguły na obszarach o gęstej sieci osadniczej.

historyczne

  • Odmienne kształtowanie się sieci transportowej w różnych krajach było w przeszłości wynikiem szeregu decyzji odzwierciedlających priorytety rozwoju tej gałęzi gospodarki. Przykładem może być transport kolejowy, który kształtował się szczególnie intensywnie w XIX w. Kraje, które wówczas rozwijały swoje gospodarki (a więc przede wszystkim państwa Europy Zachodniej), mają najbardziej gęstą sieć linii kolejowych. Wiele z nich łączyło tą siecią okręgi przemysłowe, również blisko granicy państwowej (na przykład Niemcy). Rosja natomiast, ze względów strategicznych, nie rozwijała tego rodzaju transportu w strefie przygranicznej. Odzwierciedleniem okresu zaborów na obszarze Polski jest różna gęstość sieci transportu szynowego – największymi wskaźnikami odznaczają się obszary zaboru pruskiego, a najmniejszymi – zaboru rosyjskiego.

  • W państwach uprzemysłowionych w XIX w. sieć transportowa ukształtowała się najwcześniej i do dziś jest gęsto rozmieszczona; w krajach, w których rozwój gospodarki nastąpił później, przeważa transport drogowy.

  • Czynnik historyczny odegrał także dużą rolę w przypadku kształtowania się sieci transportowej obszarów będących kiedyś koloniami - nastąpił tam rozwój żeglugi morskiej i budowano porty morskie, które połączono z okręgami wydobywczymi siecią drogową i kolejową; pozostałością po kraju‑metropolii są różne rozstawy szyn.

polityczne

  • Polityka państwa oraz napływ funduszy UE powodują rozwój infrastruktury transportowej.

ekonomiczne 

  • Sieć transportowa jest bardziej rozwinięta na obszarach o wyższym poziomie uprzemysłowienia; surowce mineralne są przemieszczane od ośrodków ich wydobycia do zakładów przetwórczych, a następnie do rynków zbytu.

  • Państwa słabo rozwinięte cechują się występowaniem zarówno tradycyjnych, jak i bardziej współczesnych systemów transportowych (transport juczny i pociągowy obok drogowego i szynowego), odznaczają się one rzadszą siecią transportową, mniejszą liczbą środków transportu i koniecznością wielokrotnej zmiany środków transportu w drodze podczas podróży z punktu początkowego do punku końcowego; dominują drogi gruntowe (lecz coraz częściej asfaltowe).

  • W krajach wysoko rozwiniętych obecnie następuje modernizacja infrastruktury transportowej; charakterystyczna jest dla nich duża gęstość dróg kołowych i linii kolejowych; w bardzo dużym stopniu rozwinięta jest infrastruktura wszystkich rodzajów transportu; działają szybkie koleje oraz metro; rozwinięty jest także transport przesyłowy; między dużymi ośrodkami miejskimi istnieje możliwość nie tylko poruszania się bez konieczności zmian środka transportu, ale także istnieje szeroki ich wybór (na przykład samochodem, koleją czy samolotem); inwestuje się w coraz lepsze rozwiązania związane z autostradami.

  • Bogacenie się społeczeństw generuje coraz większy ruch turystyczny, wykorzystujący różne gałęzie transportu.

Więcej o czynnikach rozwoju transportu przeczytasz w materiale: „Czynniki przyrodnicze i społeczno‑ekonomiczne warunkujące rozwój różnych rodzajów transportuD18j6YczBCzynniki przyrodnicze i społeczno‑ekonomiczne warunkujące rozwój różnych rodzajów transportu”.

Uwarunkowania rozwoju transportu w Polsce

RJRb7b5Ttjka01
Rozwój transportu w Polsce
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Więcej o rozwoju transportu w Polsce przeczytasz w materiale „Czynniki przyrodnicze i społeczno‑ekonomiczne warunkujące rozwój różnych rodzajów transportu w PolsceDqculMehfCzynniki przyrodnicze i społeczno‑ekonomiczne warunkujące rozwój różnych rodzajów transportu w Polsce”.

bg‑violet

2.6. Charakterystyka wybranych rodzajów transportu (zakres rozszerzony)

Charakterystyka transportu lądowego i  wodnego została szczegółowo przedstawiona w poniższych materiałach.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
bg‑violet

2.7. Udział poszczególnych rodzajów transportu w strukturze przewozów (zakres rozszerzony)

  • W przewozach pasażerskich główną rolę w większości krajów świata (w tym w Polsce) odgrywa transport samochodowy. Dość duża rola transportu lotniczego obserwowana jest w krajach wyspiarskich (np. w Wielkiej Brytanii) czy Chinach. Transport kolejowy ma natomiast duże znaczenie np. w Japonii (gdzie następuje rozkwit tego rodzaju transportu, rozwija się kolej dużych prędkości i nie ma zbyt dobrych warunków do zwiększenia gęstości dróg kołowych) i Chinach (gdzie występuje duża liczba ludności).

  • W przewozach towarowych główną rolę w większości krajów świata (w tym w Polsce) odgrywa również transport samochodowy, choć ma z reguły mniejsze znaczenie niż w strukturze przewozów pasażerskich. W wysoko rozwiniętych i rozwijających się krajach o dużej powierzchni (np. w USA, Chinach i Indiach) istotną rolę odgrywa transport kolejowy. W krajach o długiej linii brzegowej (np. w Japonii i Chinach) duże znaczenie ma także transport morski. Pozostałe rodzaje transportu mają znaczenie marginalne.

Więcej na ten temat znajdziesz w materiale „Zróżnicowanie udziału poszczególnych rodzajów transportu w przewozach na świecie i w PolscePw2idbr8bZróżnicowanie udziału poszczególnych rodzajów transportu w przewozach na świecie i w Polsce”.

bg‑azure

3. Łączność

3.1. Znaczenie i podział łączności

Łączność to przekazywanie informacji na odległość. Jest jedną z najnowocześniejszych i najdynamiczniej rozwijających się dziedzin gospodarki, niezbędną w jej obecnym funkcjonowaniu.

R1WrTw2PhKtn5
Schemat. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: łączność
    • Elementy należące do kategorii łączność
    • Nazwa kategorii: prasa
    • Nazwa kategorii: poczta i firmy kurierskie
    • Nazwa kategorii: telekomunikacja
      • Elementy należące do kategorii telekomunikacja
      • Nazwa kategorii: telegrafia
      • Nazwa kategorii: radiofonia
      • Nazwa kategorii: telewizja
      • Nazwa kategorii: telefonia
        • Elementy należące do kategorii telefonia
        • Nazwa kategorii: stacjonarna
        • Nazwa kategorii: komórkowa
        • Nazwa kategorii: internetowa, np. Skype
        • Nazwa kategorii: satelitarna
        • Koniec elementów należących do kategorii telefonia
      • Nazwa kategorii: telefaks (faks)
      • Nazwa kategorii: komputerowa – internet
      • Koniec elementów należących do kategorii telekomunikacja
      Koniec elementów należących do kategorii łączność
Podział łączności na gałęzie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Znaczenie łączności

  • Wzrost dostępu do informacji zarówno osób prywatnych, jak i firm i instytucji.

  • Obecnie wiele rodzajów łączności odznacza się dużą szybkością przekazu, dostępnością i coraz większym zasięgiem, co usprawnia życie ludności i gospodarkę. 

  • Umożliwia ona procesy globalizacji, a jednocześnie wpływa na zmniejszenie roli transportu osobowego.

  • Powoduje wzrost roli firm transportowych i logistycznych. Ich wzrastający udział w tworzeniu PKB przyczynia się do zwiększania poziomu rozwoju gospodarczego.

  • Obniżanie i wyrównywanie cen w skali globalnej w wyniku możliwości porównywania cen towarów i usług oraz dużej konkurencji.

  • Zadaniem łączności jest także rozwój edukacji i kultury.

Jeśli chodzi o PKD, to usługi pocztowe i kurierskie zaliczane są do sekcji H (transport i gospodarka magazynowa), zaś telekomunikacja - do sekcji J (informacja i komunikacja).

bg‑violet

3.2. Poczta i firmy kurierskie (zakres rozszerzony)

Na skutek rozwoju telekomunikacji od wielu lat zmniejsza się znaczenie poczty w przekazywaniu informacji za pomocą listów. Poczta staje się obecnie dostawcą paczek. Zagadnienie to zostało szerzej omówione w lekcji „Tradycyjne i nowoczesne technologie telekomunikacyjne w Polsce. Dynamika i trendy zmian w polskiej łącznościDX0zuKcZLTradycyjne i nowoczesne technologie telekomunikacyjne w Polsce. Dynamika i trendy zmian w polskiej łączności”.

bg‑violet

3.3. Telekomunikacja – zróżnicowanie czasowe i przestrzenne (zakres rozszerzony)

Rph41cREM8HnM
1837 wynalezienie telegrafu (zbudowany został przez angielskiego fizyka i wynalazcę, Charlesa Wheatstone’a oraz Williama Fothergilla Cooke’a) , 1866 pierwsze połączenie kablowe przez Atlantyk , 1876 skonstruowanie telefonu (Alexander Graham Bell) , 1896 pierwsze radio (Guglielmo Marconi) , 1920 pierwsza stała stacja radiofoniczna (USA) , 1928 pierwsza czarno-biała transmisja telewizyjna w Nowym Jorku (w Polsce w 1937) (John Logie Baird) , 1928 pierwsza telewizja kolorowa (John Logie Baird) (w Polsce od 1971) , 1941 pierwszy komputer (Z3, Konrad Zuse) , 1966 przesłanie faksu z użyciem linii telefonicznej (Xerox Magnafax Telecopier) , 1969 pierwsza sieć komputerowa (pierwowzór internetu) (ARPA – Advanced Research Project Agency) , 1971 pierwszy wysłany e-mail (Raymond Tomlinson – wysłał go sam do siebie) , 1973 pierwszy telefon komórkowy (Martin Cooper) , 1981 pojawienie się telefonii satelitarnej (Inmarsat) , 1983 dopuszczenie do sprzedaży pierwszego telefonu komórkowego , 1992 pierwszy smartfon (IBM), pierwszy SMS (Neil Papworth) , 1997 pierwszy telewizor plazmowy (Philips) , 2004 powstanie Facebooka (od 2008 wersja polska) , 2006 pierwszy MacBook (Apple Inc.) , 2007 pierwszy iPhone (Apple Inc.)

3.3.1. Telefonia

Telefonia stacjonarna odgrywała ważną rolę w końcu XIX w. oraz w XX w. Jest dobrze rozwinięta w krajach Europy Zachodniej, gdzie gęsta sieć linii telefonicznych została wybudowana jeszcze przed erą telefonii komórkowej (np. we Francji - 58 abonentów na 100 mieszkańców, Japonia - 50 abonentów na 100 mieszkańców). Natomiast na obszarach o niewielkim zaludnieniu i w państwach o niskim poziomie rozwoju gospodarczego jest słabo rozwinięta, przede wszystkim z powodu wysokich kosztów budowy nowej infrastruktury (np. w Somalii czy Burkinie Faso - 0 abonentów na 100 mieszkańców).

Spadek dynamiki wzrostu liczby abonentów telefonii stacjonarnej (na rzecz telefonii komórkowej) został zapoczątkowany w połowie lat 90. XX w., natomiast od 2006 r. widoczne jest nawet powolne zmniejszanie się liczby abonentów na świecie (w 2019 r. - 12,1 abonentów na 100 mieszkańców). Powodem tego jest fakt, iż ceny świadczone w zakresie telefonii komórkowej są coraz bardziej przystępne (równe lub niższe niż koszty związane z telefonią stacjonarną).

Telefonia komórkowa rozwija się dynamicznie od lat 90. XX w. Liczba jej abonentów sukcesywnie rośnie. W krajach wysoko rozwiniętych rynek jest mocno przesycony (ok. 120‑160 abonentów na 100 mieszkańców), natomiast w krajach słabo rozwiniętych istnieją duże dysproporcje (np. w Surinamie – 144 telefony na 100 mieszkańców, a w Ugandzie – 55). Afryka jest (po Azji) najszybciej rozwijającym się rynkiem telefonii komórkowej, czego główną przyczyną jest ogromny rynku zbytu i niskie ceny.

R2WoVPraw0Z1K
Liczba abonentów telefonii komórkowej i telefonii stacjonarnej na świecie w latach 1990–2019
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Banku Światowego, licencja: CC BY-SA 3.0.
R7De2lliGS5do
Liczba użytkowanych telefonów stacjonarnych przypadająca na 100 mieszkańców w 2019 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Banku Światowego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rj3LphNfHxxAj
Liczba użytkowanych telefonów komórkowych przypadająca na 100 mieszkańców w 2019 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Banku Światowego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Powstała w 1981 r., choć szerzej dostępna dopiero od kilku lat, telefonia satelitarna zapewnia łączność głosową i przesyłanie danych z wykorzystaniem sztucznych satelitów telekomunikacyjnych. Bezpośrednią łączność pomiędzy telefonem a satelitą uzyskuje się drogą fal radiowych, dzięki czemu można nawiązywać połączenia również na obszarach znajdujących się poza zasięgiem sieci komórkowej. Poważną barierę w jej rozwoju stanowią jednak wysokie koszty połączeń.

bg‑violet

3.3.2. Telekomunikacja komputerowa (zakres rozszerzony)

Największą i najpopularniejszą siecią komputerową jest internet. Można się z nim połączyć również za pomocą tabletu czy telefonu komórkowego. Jest to wygodne zwłaszcza z użyciem smartfona. Liczba użytkowników internetu stale wzrasta (według ITU z ok. 30 mln w połowie lat 80. do ponad 4,1 mld w 2019 r.). W związku z tym więcej niż połowa ludności świata jest użytkownikami internetu.

R1TG3sAoD5tNs
Liczba użytkowników internetu na świecie i w państwach o różnym poziomie rozwoju gospodarczego w latach 1990–2019
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Banku Światowego, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1PF9SWLSLfYd
Udział użytkowników internetu w ogólnej liczbie ludności w 2019 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Banku Światowego, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zalety telekomunikacji komputerowej

Wady telekomunikacji komputerowej

  • skrócenie czasu w zakresie kontaktów między osobami prywatnymi, podmiotami gospodarczymi oraz instytucjami różnego typu,

  • tworzenie, przetwarzanie i przesyłanie danych w sieciach komputerowych w sposób niezwykle szybki i efektywny, niezależnie od objętości,

  • wyszukiwanie w bardzo szybki sposób informacji w różnych dziedzinach życia (dzięki wyszukiwarkom internetowym),

  • sprzedaż towarów i usług przez internet (e‑commerce),

  • korzystanie z e‑usług i bankowości elektronicznej,

  • nauczanie przy wykorzystaniu sieci komputerowych (e‑learning),

  • rozwój tzw. telepracy, polegającej na wypełnianiu obowiązków służbowych poza siedzibą przedsiębiorstwa za pośrednictwem internetu czy telefonu; często korzystają z niej m.in. osoby niepełnosprawne i kobiety wychowujące dzieci,

  • możliwość zdalnego załatwianie spraw urzędowych (dzięki elektronicznemu podpisowi),

  • przyspieszenie procesów globalizacyjnych oraz integracyjnych.

  • ograniczenie kontaktów międzyludzkich i problemy z psychiką,

  • szerzenie się przestępczości i ataków hakerskich (kradzież danych osobowych, włamywanie się do kont bankowych itp.),

  • ułatwiony dostęp do nielegalnych treści,

  • zacieranie się granicy między sferą prywatną i publiczną (na przykładzie portali społecznościowych),

  • występowanie różnych schorzeń (np. oczu, kręgosłupa) w wyniku długotrwałego korzystania z komputera.

Jednym z rodzajów usług świadczonych tylko przez internet są usługi typu offshoringoffshoringoffshoring, które polegają na przeniesieniu za granicę np. call center, usług biznesowych, badawczo‑rozwojowych itp.

Więcej na temat telekomunikacji komputerowej znajdziesz w materiale „Rozwój i znaczenie współczesnych środków łączności. Rola telekomunikacji komputerowej w światowej gospodarceDe6KrfJsbRozwój i znaczenie współczesnych środków łączności. Rola telekomunikacji komputerowej w światowej gospodarce”.

Ciekawostka

Wydaje się, że idealnym rozwiązaniem jest telefonia internetowa (VoIP), np. Skype. Umożliwia ona przesyłanie dźwięku i obrazu za pomocą łączy internetowych.

bg‑violet

3.4. Znaczenie telekomunikacji w kształtowaniu się społeczeństwa informacyjnego (zakres rozszerzony)

R8qzEIyyvDUmg1
Plansza przedstawiająca przejawy kształtowania się społeczeństwa informacyjnego. Od hasła „Przejawy kształtowania się społeczeństwa informacyjnego” schemat rozgałęzia się w prawą stronę. W skład przejawów wchodzą: wysoki poziom alfabetyzmu funkcjonalnego; wysoki poziom edukacji, zwłaszcza wyższego szczebla; powszechny dostęp do urządzeń: komputerów, smartfonów, tabletów; powszechny dostęp do internetu i oprogramowania; rozwój firm wykorzystujących nowoczesne technologie; wykorzystywanie baz danych do podejmowania decyzji społecznych, gospodarczych i politycznych; udział w masowym tworzeniu informacji; brak barier czasowych i przestrzennych w przesyłaniu informacji; korzystanie z technik przechowywania informacji na serwerach i w pamięci komputerów; ciągłe przetwarzanie informacji; istnienie sieci powszechnych i nieograniczonych powiązań informacyjnych; stosowanie zasad zrównoważonego rozwoju; korzystanie z internetu i nowych technologii w życiu codziennym. Ostatni wymieniony przejaw kształtowania się społeczeństwa informacyjnego dodatkowo dzieli się na mniejsze grupy. Korzystanie z internetu i nowych technologii w życiu codziennym podzielone jest na: komunikowanie się (e-mail, komunikatory, portale społecznościowe); przeglądanie zasobów i zdobywanie wiedzy, wiadomości (e-gazeta); e-praca (telepraca); e-szkoła; gry komputerowe i korzystanie z usług (które zostało dodatkowo podzielone na usługi: e-handlu (e-commerce); e-bankingu; e-usług przewozowych, hotelarskich i turystycznych; e-usług finansowych i ubezpieczeniowych; e-learningu (kształcenie na odległość); e-administracji (kontakt z urzędnikami); e-usług gastronomicznych i innych).
Przejawy kształtowania się społeczeństwa informacyjnego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RhKJtguLnVQWg1
Zalety i wady telepracy
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz w materiałach „Rola telekomunikacji w kształtowaniu się społeczeństwa informacyjnegoD1AuQyk8gRola telekomunikacji w kształtowaniu się społeczeństwa informacyjnego”, „Zróżnicowanie dostępu do telefonii komórkowej oraz internetuDN3e3eFl9Zróżnicowanie dostępu do telefonii komórkowej oraz internetu” oraz materiale powtórzeniowym dotyczącym gospodarki światowej „Gospodarka światowa – uwarunkowania, struktura, globalizacjaD3qg3rfy4Gospodarka światowa – uwarunkowania, struktura, globalizacja”.

bg‑azure

4. Usługi edukacyjne i badawczo‑rozwojowe

4.1. Znaczenie usług edukacyjnych

Edukacja należy do grupy usług niematerialnych. Obejmuje zarówno wychowanie przedszkolne, edukację szkolną na różnych poziomach (podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym) oraz formy pozaszkolne (np. zajęcia artystyczne, sportowe, naukę jazdy). Pełni funkcje wychowawcze (kształtuje postawy) i ekonomiczne (wpływa na poziom rozwoju gospodarczego i postęp cywilizacyjny). Usługi edukacyjne związane są ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, zatem wpływają na wszystkie dziedziny życia publicznego. Wpływ ten jest zróżnicowany w zależności od ilości i jakości tych usług. Usługi te stanowią podstawę gospodarki opartej na wiedzygospodarka oparta na wiedzygospodarki opartej na wiedzy.

bg‑violet

4.2. Edukacja a poziom rozwoju społeczno‑gospodarczego (zakres rozszerzony)

Wydatki na powszechną edukację mają wpływ na wzrost poziomu PKB.

Kraje wysoko rozwinięte

Kraje słabo rozwinięte

- duże wydatki z budżetu państwa na edukację w przeliczeniu na jedną osobę, zwłaszcza w krajach skandynawskich

- występują tam nie tylko szkoły państwowe, ale również prywatne, które z roku na rok stają się coraz bardziej nowoczesne

- ważną rolę odgrywa tam również kształcenie ustawicznekształcenie ustawicznekształcenie ustawiczne

- duży udział wydatków na edukację w procencie PKB

- wydatki z budżetu państwa na edukację w przeliczeniu na jedną osobę są tam nawet setki razy mniejsze i w związku z tym nie są wystarczające

- brakuje szkół, dzieci muszą pokonywać codziennie duże odległości, aby dotrzeć do placówki, brakuje także środków na uregulowanie przez szkoły rachunków za energię elektryczną, wodę czy transport

- z reguły mniejsze wydatki na edukację w procencie PKB, choć istnieją wyjątki - rządy niektórych państw, dostrzegając wpływ edukacji na poziom rozwoju społeczno‑gospodarczego, przeznaczają bardzo duże środki na rozwój takich usług

Wraz ze wzrostem oczekiwanej liczby lat edukacji zwiększa się poziom rozwoju społeczno‑gospodarczego. Jest to jedna ze składowych wskaźnika HDI (Human Development Index, wskaźnik rozwoju społecznego).

Rx6GttlrN6otV
Oczekiwana liczba lat edukacji dzieci i młodzieży w 2019 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie hdr.undp.org, dostępny w internecie: http://hdr.undp.org/en/2019-report, licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑violet

4.3. Dostęp do edukacji (zakres rozszerzony)

Dostępność do edukacji mierzy się często za pomocą:

  • liczby uczniów przypadających na jednego nauczyciela,

  • współczynnika skolaryzacjiwspółczynnik scholaryzacjiwspółczynnika skolaryzacji.

Państwa

Liczba uczniów przypadających na jednego nauczyciela

słabo rozwinięte

bardzo niska dostępność do usług edukacyjnych; najwyższymi wartościami tego wskaźnika odznaczają się: Republika Środkowoafrykańska (83), Rwanda (60) i Malawi (59); są to kraje o wysokim przyroście naturalnym

wysoko rozwinięte (zwłaszcza niewielkie) oraz rozwijające się o wysokiej stopie życiowej (np. kraje Półwyspu Arabskiego)

duża dostępność do usług edukacyjnych; najniższymi wartościami tego wskaźnika odznaczają się: San Marino (7), Liechtenstein (8), Luksemburg (8), Norwegia (9) i Kuwejt (9)

R1IAs0hIXuG8C
Liczba uczniów przypadających na jednego nauczyciela w szkołach podstawowych w latach 2016–2018
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Banku Światowego, licencja: CC BY-SA 3.0.

Współczynnik skolaryzacji

Współczynnik ten występuje w dwóch postaciach: brutto i netto. 

Według GUS:

  • współczynnik skolaryzacji netto to relacja liczby osób (w danej grupie wieku) uczących się (stan na początku roku szkolnego) na danym poziomie kształcenia do liczby ludności (stan w dniu 31 XII) w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania,

  • współczynnik skolaryzacji brutto to relacja liczby osób uczących się (stan na początku roku szkolnego) na danym poziomie kształcenia (niezależnie od wieku) do liczby ludności (stan w dniu 31 XII) w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania.

Oba wyrażane są w procentach (%). Współczynniki te mierzone są na różnych poziomach nauczania: podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Najwyższe wartości przyjmują one w szkołach podstawowych, gdyż edukacja na tym poziomie jest obowiązkowa. Wartości współczynnika skolaryzacji brutto mogą przekraczać 100%. Oznacza to, że w szkołach uczą się osoby starsze lub młodsze niż w wieku nominalnie przypisanym do danego poziomu edukacji. Wartości wskaźników skolaryzacji wykazują także zróżnicowanie w podziale na płeć. W wielu krajach słabo rozwiniętych - głównie ze względów kulturowych - występują znacznie większe wartości tych wskaźników dla mężczyzn (chłopców) niż dla kobiet (dziewczynek).

bg‑violet

4.4. Usługi badawczo‑rozwojowe (B+R) (zakres rozszerzony)

Poziom edukacji ma wpływ na poziom nauki. Krajami o największych rocznych nakładach na prace badawczo‑rozwojowe są USA, Chiny, Japonia i Niemcy, czyli największe światowe gospodarki. W krajach wysoko rozwiniętych odnotowuje się wysokie odsetki tych wydatków w procencie PKB (największe w Izraelu - 5,0%, Korei Południowej - 4,8% i Szwajcarii - 3,4%), a w krajach słabo rozwiniętych - najmniejsze. Jeżeli zaś chodzi o dynamikę wzrostu tych nakładów, to w ostatnich latach w czołówce znajdują się Chiny (w latach 2000‑2018 ponad dwadzieścia osiem razy: z 10,8 mld do 303,7 mld, podczas gdy w USA - tylko ponad dwukrotnie: z 269,5 mld do 582,5 mld).

R3qewFYTgbaud
Nakłady na działalność badawczo-rozwojową oraz ich relacja do wartości PKB w wybranych krajach w 2018 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Banku Światowego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ratj19DNvExZn
Udział nakładów na prace badawczo‑rozwojowe w % PKB w 2018 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Banku Światowego, licencja: CC BY-SA 3.0.

Więcej informacji na temat usług edukacyjnych i badawczo‑rozwojowych znajdziesz w materiale „Prawidłowości dotyczące przestrzennego zróżnicowania dostępności do usług edukacyjnych oraz nakładów na prace badawczo‑rozwojowe na świecieD1DPhCrCSPrawidłowości dotyczące przestrzennego zróżnicowania dostępności do usług edukacyjnych oraz nakładów na prace badawczo‑rozwojowe na świecie”.

bg‑azure

5. Usługi finansowe

5.1. Znaczenie usług finansowych

Rodzaje usług finansowych

Znaczenie

bankowe

Podstawową instytucją usług bankowych są banki, które wykonują:

  • operacje bierne - pozwalają na gromadzenie oszczędności osób i przedsiębiorstw, np. wpływów, wynagrodzeń czy emerytur oraz na zarządzanie nimi; obecnie coraz rzadziej wybiera się formę gotówkową w tym zakresie, natomiast w wyniku postępującego rozwoju technologicznego wszelkie operacje bankowe można wykonać drogą internetową,

  • operacje czynne - banki udzielają kredytów, lokują pieniądze na rynku międzybankowym i zajmują się handlem papierów wartościowych; wpływa to na zwiększenie ich dochodów z tytułu oprocentowania i prowizji; warto także dodać, że w państwach słabo rozwiniętych coraz większego znaczenia nabiera możliwość zaciągnięcia kredytu na rozwój działalności,

  • operacje usługowe, np. prowadzenie rachunków bankowych, wykonywanie transferów pieniężnych.

ubezpieczeniowe

Część z nich jest obowiązkowa (np. ubezpieczenia osobowe publiczne - zdrowotne i społeczne) i jest odprowadzana wraz z kolejnym wynagrodzeniem za pracę, a część z nich świadczą prywatne firmy i możemy skorzystać z nich dobrowolnie. Ich zadaniem jest gromadzenie składek ubezpieczeniowych i wypłacanie odszkodowania z tego funduszu z tytułu uszczerbku w majątku lub sytuacji losowej, podczas której ucierpiała dana osoba.

O znaczeniu nowoczesnych usług dowiesz się więcej, oglądając film „Rola i znaczenie nowoczesnych usługD1Glqrs2PRola i znaczenie nowoczesnych usług”.

bg‑violet

5.2. Usługi bankowe (zakres rozszerzony)

Dostęp do usług bankowych mierzy się najczęściej dwoma wskaźnikami:

  • liczbą bankomatów na 100 tysięcy osób,

  • liczbą oddziałów bankowych na 100 tysięcy osób.

Największą dostępnością do usług bankowych odznaczają się kraje wysoko rozwinięte (zwłaszcza te o małej liczbie ludności), a najmniejszą - kraje słabo rozwinięte. Uwagę zwracają niskie wartości tych wskaźników w krajach skandynawskich, w których rozwój społeczeństwa informacyjnego (przejawiający się m.in. w powszechności korzystania z bankowości elektronicznej) spowodował zmniejszenie się liczby oddziałów banków i bankomatów.

RMOUB4XwlHu17
Liczba bankomatów w przeliczeniu na 100 tys. osób dorosłych w 2019 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Banku Światowego, dostępny w internecie: https://data.worldbank.org/indicator/FB.ATM.TOTL.P5, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1WWe88zHeaic
Liczba oddziałów banków komercyjnych przypadających na 100 tys. osób dorosłych w 2019 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Banku Światowego, licencja: CC BY-SA 3.0.

Największe banki mają swoje siedziby w Chinach i krajach wysoko rozwiniętych, zwłaszcza w USA, Japonii, Wielkiej Brytanii i Francji. W Chinach znajdują się siedziby aż 19 ze 100 największych banków świata. Na drugim miejscu są Stany Zjednoczone - 11 siedzib.

RdvuAHHaHlcRl
Siedziby 100 największych banków świata i łączna suma zgromadzonych aktywów
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych spglobal.com, dostępny w internecie: https://www.spglobal.com/marketintelligence/en/news-insights/latest-news-headlines/the-world-s-100-largest-banks-2020-57854079, licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑violet

5.3. Usługi ubezpieczeniowe (zakres rozszerzony)

Największy popyt i podaż na usługi ubezpieczeniowe występuje w krajach wysoko rozwiniętych (Europy, Ameryki Północnej i Azji) oraz w Chinach.

RwiPOzffWGe3w
Wykres kołowy. Lista elementów:
  • USA; Wartość: 39; Udział procentowy: 39%
  • Chiny; Wartość: 10; Udział procentowy: 10%
  • Japonia; Wartość: 7,3; Udział procentowy: 7,3%
  • Wielka Brytania; Wartość: 5,8; Udział procentowy: 5,8%
  • Francja; Wartość: 4,2; Udział procentowy: 4,2%
  • Niemcy; Wartość: 3,9; Udział procentowy: 3,9%
  • Korea Płd.; Wartość: 2,8; Udział procentowy: 2,8%
  • Włochy; Wartość: 2,7; Udział procentowy: 2,7%
  • Kanada; Wartość: 2,1; Udział procentowy: 2,1%
  • Tajwan; Wartość: 1,9; Udział procentowy: 1,9%
  • Indie; Wartość: 1,7; Udział procentowy: 1,7%
  • Holandia; Wartość: 1,3; Udział procentowy: 1,3%
  • Irlandia; Wartość: 1,2; Udział procentowy: 1,2%
  • Brazylia; Wartość: 1,2; Udział procentowy: 1,2%
  • Hongkong; Wartość: 1,1; Udział procentowy: 1,1%
  • Pozostałe; Wartość: 13,8; Udział procentowy: 13,8%
Kraje (lub terytoria) o największej łącznej wartości wpłaconych składek na ubezpieczenia w 2019 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Swiss Re Institute, licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑violet

5.4. Centra finansowe na świecie

Centra finansowe to obszary, na których koncentrują się podmioty gospodarcze oferujące usługi finansowe oraz inne usługi powiązane z finansami, np. prawne, księgowe, ratingowe itp. Należą do nich m.in. banki, firmy ubezpieczeniowe i giełdygiełdagiełdy.

Wyróżnia się centra finansowe o znaczeniu: globalnym, międzynarodowym i ponadkrajowym. Centrami finansowymi o znaczeniu globalnym są wielkie metropolie wysoko rozwiniętych państw Ameryki Północnej, Europy i Azji, a także intensywnie rozwijających się państw azjatyckich, np. Chin i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Poziom konkurencyjności globalnych centrów finansowych określa indeks globalnych centrów finansowych (GFCI, od ang. The Global Financial Centres Index). Oblicza się go na podstawie ponad 20 tysięcy ocen z ankiet internetowych rozesłanych do pracowników sektora finansowego oraz 133 wskaźników opracowanych przez organizacje takie jak: Bank Światowy, Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) czy Economist Intelligence Unit.

Czynniki sprzyjające funkcjonowaniu centrów finansowych:

  • popyt i podaż na instrumenty finansowe,

  • elastyczne regulacje prawne i podatkowe,

  • konkurencyjne koszty transakcji finansowych,

  • brak ograniczeń w rynku finansowym,

  • wykwalifikowana kadra robocza,

  • dostęp do informacji rynkowej,

  • stabilny system polityczny i ekonomiczny.

Na poniższej mapie przedstawiono największe centra finansowe na świecie. W Europie największymi centrami finansowymi są Londyn i Zurych.

RsLYsZULnTxiQ
Centra finansowe na świecie (podpisano miasta znajdujące się w czołówce ośmiu największych centrów finansowych)
Źródło: espace-mondial-atlas.sciencespo.fr, dostępny w internecie: https://espace-mondial-atlas.sciencespo.fr/fr/, tylko do użytku edukacyjnego.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:

Słownik

gospodarka oparta na wiedzy
gospodarka oparta na wiedzy

(GOW, ang. knowledge based economy); gospodarka, w której wiedza wykwalifikowanej kadry jest niezbędna do rozwoju technologicznego, gospodarczego i kształtuje strukturę produkcji; w gospodarce opartej na wiedzy, której głównym zasobem jest kapitał ludzki, kształtuje się społeczeństwo informacyjne

komunikacja
komunikacja

dział gospodarki narodowej obejmujący transport (usługi związane z przemieszczaniem ładunków i osób) i łączność (usługi związane z przekazywaniem informacji)

kształcenie ustawiczne
kształcenie ustawiczne

edukacja trwająca całe życie, mająca na celu aktualizowanie swojej wiedzy i zdobywanie kolejnych umiejętności przez osoby dorosłe; jego formami są m.in. studia podyplomowe, kursy i szkolenia; na jego rozwój wpływają nowoczesne zmiany w gospodarce i wdrażanie nowoczesnych technologii

offshoring
offshoring

przeniesienie za granicę wybranych działalności, działań, zadań w danym przedsiębiorstwie

PKD
PKD

Polska Klasyfikacja Działalności, wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. (Dz. U. 2007, nr 251, poz. 1885); jest to ogólny, usystematyzowany i bardzo szczegółowy podział działalności społeczno‑gospodarczych, jakie realizują podmioty gospodarcze; zakładając działalność gospodarczą, należy wybrać odpowiedni kod, w którym mieścić się będzie jej zakres

współczynnik scholaryzacji
współczynnik scholaryzacji

współczynnik ten występuje w dwóch postaciach: brutto i netto; według GUS: współczynnik skolaryzacji netto to relacja liczby osób (w danej grupie wieku) uczących się (stan na początku roku szkolnego) na danym poziomie kształcenia do liczby ludności (stan w dniu 31 XII) w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania; współczynnik skolaryzacji brutto to relacja liczby osób uczących się (stan na początku roku szkolnego) na danym poziomie kształcenia (niezależnie od wieku) do liczby ludności (stan w dniu 31 XII) w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania

giełda
giełda

instytucja, która może mieć charakter: 1) giełdy papierów wartościowych, za której pośrednictwem odbywają się transakcje kupna i sprzedaży papierów wartościowych (akcji, obligacji), a więc dokonuje się tam przepływ środków między krajami, działami gospodarki i firmami; 2) giełdy towarowej, za pośrednictwem której następuje handel dokumentami własności towarów, co wpływa na kształtowanie się cen surowców mineralnych i produktów rolnych; największe giełdy funkcjonują w krajach wysoko rozwiniętych, np. w USA (w Nowym Jorku i Chicago), w Japonii (w Tokio) i Wielkiej Brytanii (w Londynie)

transport kombinowany
transport kombinowany

przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jedną gałąź transportu; w zależności od liczby środków transportu i możliwości przeładunku samego towaru lub jej braku, wyróżnia się transport kombinowany bimodalny, intermodalny i multimodalny

zintegrowany system transportowy
zintegrowany system transportowy

pojęcie odnoszące się do wyposażenia i organizacji transportu na danym obszarze, obejmujące m.in. środki transportu, infrastrukturę transportową i zaplecze magazynowo‑składowe