Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

System parlamentarny – główne zasady

Podstawowym założeniem systemu parlamentarnego są trzy zasady regulujące relacje między władzą ustawodawczą (legislatywą) a władzą wykonawczą (egzekutywą). Są to:

  • zasada współistnienia;

  • zasada współpracy;

  • zasada współzależności (uzupełniania się).

Wszystkie zasady dotyczą procesu rządzenia państwem. System parlamentarny charakteryzuje się podwójną egzekutywą, czyli rozdzieleniem funkcji głowy państwa i szefa rządu. Trójpodział władzy opiera się na współpracy, współistnieniu i współzależności władzy ustawodawczej i wykonawczej. Głowa państwa powołuje szefa rządu, ale ten rząd musi mieć poparcie parlamentu, który może go odwołać (wotum nieufności). Rząd ponosi polityczną odpowiedzialność przed parlamentem oraz odpowiedzialność konstytucyjną. System parlamentarny wywodzi się z tradycji brytyjskich (najstarszy parlament świata, 1295 r.) i obecnie występuje w dwóch wariantach, z silną pozycją szefa rządu:

  1. gabinetowo‑parlamentarnymsystem parlamentarno‑gabinetowygabinetowo‑parlamentarnym, czyli przewagi rządu (gabinetugabinetgabinetu) nad parlamentem;

  2. kanclerskim, z premierem rządu, który ma przewagę nad parlamentem.

Każdy z tych systemów zakłada przewagę egzekutywy nad władzą ustawodawczą. Głowa państwa, czyli królowa Wielkiej Brytanii czy prezydent RFN pozostają w cieniu premiera czy też kanclerza, choć pełnią rolę władzy wykonawczej (egzekutywy).

Charakterystyka systemu gabinetowo‑parlamentarnego w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej

Cechy systemu gabinetowo‑parlamentarnego

System ten politolodzy często nazywają parlamentarno‑gabinetowym. Jest to sformułowanie błędne, ponieważ w tym systemie to gabinet przeważa nad parlamentem. Tym samym, w systemie brytyjskim nie obowiązuje zasada równouprawnienia egzekutywy i legislatywy – stąd nazwa „system gabinetowo‑parlamentarny”.

Tylko w Wielkiej Brytanii rozgranicza się pojęcia „rząd” i „gabinet”, podczas gdy w całej Europie te pojęcia są tożsame – rząd to gabinet. W Wielkiej Brytanii rząd może liczyć ok. 100 osób, a gabinet (czyli tzw. Tajna Rada Królewska) liczy raptem 20 osób. Tworzą go wyłącznie premier i ministrowie Korony, co więcej – rząd musi być zatwierdzony przez parlament, a przez gabinet nie.

Na czele gabinetu (rządu) stoi premier – jest to zawsze lider partii, która wygrała wybory. Premier mianuje najwyższych urzędników państwowych, a także kościelnych (anglikańskich, gdyż sam musi być anglikaninem). Premier może swobodnie dokonywać zmian w składzie rządu. Jako lider partii większościowej ma prawo inicjatywy ustawodawczej i może wprowadzić ustawy korzystne dla rządu (zdarza się to bardzo często, gdyż Izba Gmin, czyli reprezentacja obywateli, popiera prawie zawsze to, co proponuje rząd). „Taki brytyjski paradoks” – powiedział John Major, były premier Wielkiej Brytanii. Obowiązuje zasada współpracy oraz istnienia różnych środków wzajemnego oddziaływania legislatywy na egzekutywę i odwrotnie. Rząd jest politycznie odpowiedzialny przed parlamentem, a parlament może odwołać rząd, ale rząd na wniosek premiera może rozwiązać parlament za zgodą królowej.

R1GCNJWBG92d21
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: kompetencje premiera [br]w Wielkiej BrytaniiElementy należące do kategorii kompetencje premiera [br]w Wielkiej BrytaniiNazwa kategorii: szef rządu i gabinetuNazwa kategorii: Pierwszy Lord SkarbuNazwa kategorii: minister do spraw [br]służby cywilnejNazwa kategorii: Pierwszy Lord [br]AdmiralicjiKoniec elementów należących do kategorii kompetencje premiera [br]w Wielkiej Brytanii
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RDveBU1dkqr061
Królowa Elżbieta II z dynastii Windsorów. Zastanów się jaką rolę pełni monarcha?
Źródło: Julian Calder / Governor-General of New Zealand , licencja: CC BY-SA 4.0.

Wielka Brytania jest monarchią, dlatego też królowa formalnie stoi na czele egzekutywy, ale jednocześnie wraz z Izbą Gmin i Izbą Lordów jest jednym z trzech ogniw legislatywy.

Królowa ma dość szerokie kompetencje, np. prawo weta wobec ustaw, możliwość rozwiązania parlamentu, mianowania ministrów, sędziów i lordów, prowadzenia polityki zagranicznej, jednak prawie nigdy z nich nie korzysta, gdyż ograniczają ją tzw. konwenanse konstytucyjnekonwenanse konstytucyjnekonwenanse konstytucyjne. Praktyczny udział monarchy – jako egzekutywy – ogranicza się do trzech praw:

  • udzielania rad;

  • zachęcania;

  • ostrzegania.

Prawa te dotyczą zarówno legislatywy, jak i egzekutywy (rządu).

System kanclerski w Republice Federalnej Niemiec

Charakterystyka systemu kanclerskiego

RsfbouxxcjLAA1
Kanclerz Niemiec Angela Merkel. Zastanów się, jaka jest przyczyna tak silnej pozycji kanclerza w RFN.
Źródło: Raimond Spekking, licencja: CC BY-SA 4.0.

System kanclerski opiera się na charakterystycznym układzie stosunków między kanclerzem (szefem rządu) i rządem, a parlamentem. Konstytucyjna rola prezydenta – poza udziałem w wyborze kanclerza – jest niewielka i sprowadza się głównie do funkcji reprezentacyjnych. Silna jest pozycja parlamentu, ale największe znaczenie w systemie parlamentarnym Niemiec ma kanclerz i stąd nazwa „system kanclerski”.

W związku z federalną strukturą państwa (16 landów – krajów związkowych o dużej samodzielności) parlament składa się nie tylko z reprezentantów ogólnonarodowych (Bundestag), ale także z reprezentantów landów (Bundesrat).

Pozycja Bundesratu w systemie parlamentarnym RFN.

  • Członków Bundesratu wybierają rządy krajowe poszczególnych landów, które mogą ich też odwołać (jest ich 69).

  • Członkowie Bundesratu są związani instrukcjami własnych rządów.

  • Jest organem, dzięki któremu władze krajowe biorą udział w kształtowaniu woli federacji.

  • Członkowie Bundesratu nie są powoływani na określoną kadencję (tzw. izba niekadencyjna).

  • Przedstawiciele tego samego landu muszą głosować jednomyślnie (bez względu na przynależność partyjną).

  • Bundesrat ma prawo weta zawieszającego wobec ustaw Bundestagu oraz prawo weta absolutnego wobec ustaw dotyczących całej federacji.

  • Bundesrat jest wykluczony z udziału w wyborach prezydenckich oraz z tworzenia i obalania rządu.

W systemie kanclerskim decyzje kanclerza nie muszą być zatwierdzone przez parlament, a nominacje ministrów nie mogą być kwestionowane przez prezydenta. Ministrowie są odpowiedzialni wyłącznie przed kanclerzem, a nie przed parlamentem. W systemie kanclerskim obowiązuje tzw. konstruktywne wotum nieufności, które polega na tym, że na wniosku o odwołanie kanclerza parlament musi powołać nowego kanclerza. Ponieważ kanclerz (i jego rząd) zawsze mają większość w parlamencie, jest to niemożliwe, więc kanclerz RFN jest nieusuwalny (jest to skandal demokratyczny). Bardzo ciekawe jest też to, że kanclerz może zażądać od parlamentu uchwalenia wotum zaufania, a jeżeli do tego nie dojdzie – prezydent na wniosek kanclerza rozwiązuje parlament. Kanclerz ma prawo weta wobec ustaw uchwalanych przez parlament. Tylko w RFN kanclerz jest uważany za samodzielny, odrębny organ władzy państwowej, ważniejszy niż głowa państwa, czyli prezydent. Na szczytach UE czy szczytach przywódców państw oraz grupy G20 nigdy nie było prezydenta, ale zawsze był kanclerz RFN.

Porównanie obu systemów

RYGnU5vqzSipC1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: różnice pomiędzy[br]niemieckim i brytyjskim [br]systemem politycznymElementy należące do kategorii różnice pomiędzy[br]niemieckim i brytyjskim [br]systemem politycznymNazwa kategorii: system brytyjski nazwano [br]gabinetowo-parlamentarnym,[br] a niemiecki – kanclerskimNazwa kategorii: w Wielkiej Brytanii [br]legislatywa to trzy elementy:[br] królowa, Izba Gmin, [br]Izba Lordów, [br]a w Niemczech – tylko [br]Bundestag i BundesratNazwa kategorii: w Wielkiej Brytanii szefem [br]rządu jest premier, [br]a w RFN kanclerzNazwa kategorii: różne [br]systemy powoływania [br]obu izb parlamentu [br]– Izba Gmin i Bundestag[br] pochodzą z wyborów, [br]Izba Lordów nie pochodzi [br]z wyborów, zaś przedstawicie [br]Bundesratu są wyznaczani [br]przez rządy [br] landówNazwa kategorii: zupełnie[br] inne kompetencje [br]izb wyższych parlamentu;[br] Izba Lordów, zajmuje się [br]niekontrowersyjnymi [br]projektami ustaw, odciążając[br] Izbę Gmin, Bundesrat[br] zajmuje się głównie [br]interesami poszczególnych [br]landówNazwa kategorii: kompetencje formalne [br]pierwszego członu egzekutywy [br](monarchy i prezydenta) są niemal[br] zupełnie inne w obu krajach;[br]dziedziczny monarcha jest [br]głową państwa i głowa Kościoła [br]anglikańskiego w Anglii, stoi on na [br]czele władzy wykonawczej;[br] prezydent jest głową państwa, [br]ale pełni wyłącznie funkcje [br]reprezentacyjneNazwa kategorii: kompetencje [br]szefów rządu [br]– w Anglii premier jest [br]głównym doradcą monarchy [br]i szefem rządu, jest też liderem[br] partii rządzącej, w Niemczech[br] kanclerz jest wybierany [br]bezwzględną większością głosów[br] na wniosek prezydenta, [br]kieruje on pracami [br]rządu Nazwa kategorii: współpraca [br]parlamentu (legislatywy) [br]z rządem (egzekutywą) opiera się [br]na innych zasadach w Wielkiej [br]Brytanii, gdzie rząd przejął[br] uprawnienia monarchy, co widać po [br]roli rządu w procesie[br] ustawodawczym, a innych w RFN, [br]gdzie rząd jest pociągany[br] do odpowiedzialności[br] politycznej przed [br]parlamentem Nazwa kategorii: współpraca obu władz [br]jest większa w Wielkiej [br]Brytanii niż w RFN Nazwa kategorii: w Wielkiej Brytanii istnieje [br]rozróżnienie między [br]pojęciami „rząd” i „gabinet”Nazwa kategorii: w systemie [br]brytyjskim istnieje [br]tzw. gabinet cieniNazwa kategorii: w systemie brytyjskim [br]obowiązują konwenanse, [br]prawo procedurowe [br]i zwyczajowe, [br]a w niemieckim – tylko [br]prawo stanowioneKoniec elementów należących do kategorii różnice pomiędzy[br]niemieckim i brytyjskim [br]systemem politycznym
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R10ritepOZsj81
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: podobieństwa{color=#5D891A}Elementy należące do kategorii podobieństwaNazwa kategorii: oba państwa mają [br]system parlamentarny{color=#565AA0}Nazwa kategorii: Ooba państwa uważane [br]są powszechnie za[br] demokratyczne{color=#529047}Nazwa kategorii: silna pozycja szefa [br]rządu, czyli egzekutywy {color=#1982C4}Nazwa kategorii: funkcje[br] głowy państwa[br] (egzekutywy) [br]ograniczają się do [br]reprezentacji państwa[br] na zewnątrz{color=#6A4C93}Nazwa kategorii: szefowie rządów [br](premier i kanclerz) [br]reprezentują państwo [br]na wszelkich [br]międzynarodowych [br]konferencjach, w tym[br] organizowanych[br] przez ONZ{color=#4A7C7A}Nazwa kategorii: rząd (egzekutywa) [br]jest odpowiedzialny [br]przed parlamentem{color=#479773}Nazwa kategorii: izba niższa[br] jest ważniejsza [br]od izby wyższej [br]parlamentu{color=#4267AC}Nazwa kategorii: odwołanie rządu [br]przez parlament to [br]tylko teoria, co [br]świadczy o przewadze [br]egzekutywy nad [br]legislatywą{color=#2E75B82E75B8}Nazwa kategorii: w obrębie egzekutywy[br] istnieje dualizm, [br]czyli podwójna [br]egzekutywaKoniec elementów należących do kategorii podobieństwa{color=#5D891A}
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Elementy obu systemów obowiązujące w Polsce

Niektóre rozwiązanie ustrojowe z Wielkiej Brytanii i RFN wprowadzono w ustroju Rzeczypospolitej Polskiej na mocy uchwalonej 2 kwietnia 1997 roku Konstytucji RP.

W Polsce obowiązuje system parlamentarny spełniający wszystkie kryteria wersji parlamentarno‑gabinetowej (w Polsce rząd to gabinet) obowiązującej w świecie. Jeżeli chodzi o polski parlament, to tak, jak w Wielkiej Brytanii czy RFN, jest on dwuizbowy (sejm i senat). Parlament funkcjonuje według zasady dwuizbowości nierównorzędnej, tzn. izba niższa ma wyższą pozycję polityczno‑ustrojową niż izba wyższa. Tak jak w RFN, głową państwa w Polsce jest prezydent, chociaż ma on inne kompetencje – większe niż królowa brytyjska i prezydent RFN razem.

Kompetencje Prezydenta RP trudno porównać z królową brytyjską, bo to zupełnie dwa różne urzędy.

RFaXwMCEfmVX51
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: podobieństwa pozycji [br]prezydentów w Polsce i RFNElementy należące do kategorii podobieństwa pozycji [br]prezydentów w Polsce i RFNNazwa kategorii: prezydent[br] jest wybierany [br]na 5 lat z prawem [br]jednej reelekcjiNazwa kategorii: podczas wyborów [br]obowiązuje [br]bezwzględna większość [br]głosówNazwa kategorii: prezydent desygnuje [br]kandydata na premieraNazwa kategorii: prezydent nie może [br]być członkiem żadnej [br]partii politycznejNazwa kategorii: reprezentuje państwo [br](nie naród) [br]na zewnątrzNazwa kategorii: na wniosek szefa [br]rządu powołuje [br]ministrów [br](członków rządu)Nazwa kategorii: obaj ponoszą [br]odpowiedzialność [br]konstytucyjną [br](na innych zasadach)Nazwa kategorii: stosują [br]prawo łaskiNazwa kategorii: obaj mogą [br]zawierać umowy [br]międzynarodoweKoniec elementów należących do kategorii podobieństwa pozycji [br]prezydentów w Polsce i RFN
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RYGGKDUQhf9TH1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: podobieństwa systemów [br]parlamentarnych Wielkiej Brytanii [br]i RFN do polskiego{color=#185D8B}Elementy należące do kategorii podobieństwa systemów [br]parlamentarnych Wielkiej Brytanii [br]i RFN do polskiegoNazwa kategorii: obowiązuje dualizm [br]władzy wykonawczej{value=40}{color=#109B96}Nazwa kategorii: obowiązuje [br]odpowiedzialność [br]polityczna rządu jako [br]całości przed [br]parlamentem{value=40}{color=#11B5A8}Nazwa kategorii: głowy państw [br](WB, RFN i RP) [br]nie ponoszą [br]odpowiedzialności [br]politycznej za swoją [br]działalność{value=40}{color=#1A90AE}Nazwa kategorii: Rząd RP jest [br]organem kolegialnym, [br]tak jak rząd RFN [br]i gabinet Wielkiej Brytanii [br](ale nie rząd){value=40}{color=#1F77B2}Nazwa kategorii: rządy wszystkich [br]trzech państw [br]mają prawo [br]inicjatywy [br]ustawodawczej{value=40}{color=#07C593}Nazwa kategorii: rządy tych państw [br]planują budżety [br]państw i ich [br]wykonanie{color=#06B184}Nazwa kategorii: niektórzy politolodzy [br]twierdzą, że kompetencje [br]polskiego premiera zbliżają się[br] prawie do kompetencji [br]kanclerza RFN, a nawet[br] premiera Wielkiej Brytanii [br](choć są małe różnice){value=40}{color=#14A8AA}Nazwa kategorii: tak jak w Wielkiej [br]Brytanii i RFN, rząd RP[br] ma charakter większościowy, [br]czyli popiera go [br]większość parlamentarna{value=40}{color=#46B2C3}Koniec elementów należących do kategorii podobieństwa systemów [br]parlamentarnych Wielkiej Brytanii [br]i RFN do polskiego{color=#185D8B}
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

gabinet
gabinet

kolegialny organ władzy wykonawczej w Wielkiej Brytanii, w skład którego wchodzi brytyjski premier oraz najważniejsi ministrowie – łącznie ok. 20 osób; gabinet wywodzi swe uprawnienia od Tajnej Rady

kontrasygnata
kontrasygnata

podpisanie aktu prawnego przez drugą osobę, która bierze za niego odpowiedzialność polityczną; w Wielkiej Brytanii każdy akt głowy państwa (monarchy) wymaga kontrasygnaty odpowiedniego ministra, który odpowiada za jego realizację (wykonanie), gdyż monarcha „nie może działać sam”

konwenanse konstytucyjne
konwenanse konstytucyjne

zwyczajowe normy prawa niepisanego, powstałe w wyniku działania innych niż sądy organów państwowych w długiej historii brytyjskiego parlamentaryzmu; warto dodać, że państwo to nie ma jednolitej konstytucji jako jednego stanowionego aktu normatywnego

system parlamentarno‑gabinetowy
system parlamentarno‑gabinetowy

system polityczny, w którym rząd na czele z premierem jest powołany przez parlament we współpracy z głową państwa, a odpowiedzialność polityczną ponosi przed parlamentem (wotum nieufności, wotum zaufania)