Jak obecnie wiadomo, geny są fragmentami łańcucha kwasu deoksyrybonukleinowego stanowiącymi podstawowe jednostki dziedziczenia. Gen warunkujący określoną cechę może mieć różne warianty, różniące się jednym lub wieloma nukleotydami. Różne formy jednego genu określane są jako allelealleleallele. W jaki sposób zostały one odkryte?

bg‑pink

Gregor Mendel i znaczenie jego badań nad grochem zwyczajnym (Pisum sativum)

Gregor Mendel (1822–1884) był botanikiem (przyrodnikiem, zakonnikiem) badającym m.in. odmiany grochu zwyczajnego (Pisum sativum). W jego czasach nie znano pojęć takich jak DNA, gen czy allel.

R10cGfQCWJJiG
Oś czasu. Kalendarium wydarzeń z życia Gregora Mendla. 22.7.1822 Gregor Mendel urodził się w Heinzendorfie Pochodził z niemieckojęzycznej rodziny. Jego ojciec zajmował się rolnictwem i ogrodnictwem. 1843 Wstąpił do zakonu augustianów Równocześnie studiował teologię w Brnie, studia ukończył w 1848 r. Jako zakonnik wykładał także rolnictwo, m.in. w Instytucie Technicznym w Brnie. 1851 - 1853 Odbył studia przyrodnicze w Wiedniu W 1853 r powrócił do Brna, gdzie m.in. nauczał fizyki i biologii w gimnazjum. 1854 Założył obserwatorium meteorologiczne w ogrodzie przyklasztornym Zajmował się też hodowlą roślin, hydrogeologią oraz hodowlą pszczół. 1857 Rozpoczął badania nad mieszańcami roślin Badał m.in. odmiany grochu siewnego. W swoich badaniach używał do doświadczeń wyselekcjonowanych czystych linii, ograniczał obserwacje do nielicznych i wyraźnych cech, a także ustalał liczebności każdego fenotypu w kolejnych pokoleniach mieszańców oraz w potomstwie każdej rośliny. Próby badawcze liczyły nawet ok. 30 000 osobników. 1866 Opublikował podstawowe prawa genetyki w Badaniach nad mieszańcami roślin Odbitki swojej pracy Mendel przesłał do sławnych wówczas botaników, m.in. do C.W. Nägely’ego i A. Kernera, jednak jego praca nie wzbudziła ich zainteresowania. 6.1.1884 Zmarł w Brnie w wieku 61 lat Nie był świadomy, jak wielkie znaczenie dla nauki miały jego odkrycia dotyczące dziedziczenia cech. 1900 Ponowne odkrycie badań Mendla C. Correns, E. TschermakH. de Vries powtórnie odkryli, niezależnie od siebie, opisane przez Mendla prawidłowości, które od tego czasu są znane jako prawa Mendla. 1915 Ukazało się polskie wydanie Badań nad mieszańcami roślin 49 lat od pierwszego wydania dzieła Gregora Mendla
Kalendarium wydarzeń z życia Gregora Mendla, czeskiego przyrodnika, zakonnika; twórcy teoretycznych podstaw współczesnej genetyki.

Mendel, krzyżując rośliny, prowadził obserwacje związane z występowaniem cech u roślin potomnych. Za główny obiekt badań obrał groch zwyczajny (Pisum sativum), ze względu na samopylność tej rośliny, krótki okres wegetacji (możliwość uzyskania wielu pokoleń w stosunkowo krótkim czasie) oraz dużą liczbę wydawanych nasion (a więc dużą liczbę możliwego do obserwacji potomstwa).

Obserwowana przez Mendla cecha, czyli barwa kwiatów, występuje w dwóch skrajnych wariantach: biały – fioletowy (lub biały – czerwony w innych odmianach rośliny), bez barw pośrednich, co zdecydowanie upraszczało proces obserwacji. Wyciągnięcie wniosków z obserwacji dziedziczenia barwy kwiatów ułatwił też fakt, że badacz nieświadomie wziął w tym przypadku pod uwagę cechę dziedziczoną jednogenowo.

Innymi cechami obserwowanymi przez Mendla były: kolor i powierzchnia nasion, kolor i kształt strąka oraz długość pędu.

Obecnie eksperymenty Mendla mogą wydawać się proste, jednak to właśnie jego obserwacje dały podłoże dla rozwoju genetyki. Mendel wybrał do swojego eksperymentu rośliny samopylne z tzw. czystych linii, czyli osobników homozygotycznych względem jednej cechy, dających w 100% takie samo potomstwo. Aby otrzymać czystą linię, Mendel rozmnażał rośliny drogą samozapylenia przez wiele pokoleń, aż do otrzymania kolejnych pokoleń o cesze identycznej w 100% osobników z cechą osobników rodzicielskich, czyli złożonych w 100% z osobników homozygotycznych. To ukazuje wytrwałość badacza oraz rzetelność i czasochłonność jego badań.

Przed Mendlem wielu przyrodników opisywało różne krzyżówki roślin i zwierząt. Ich opisy nie miały jednak jednolitych podstaw metodologicznych i nie były właściwie interpretowane. Dopiero doświadczenia Mendla spełniały te kryteria. Rzetelność badań Mendla (duża liczba powtórzeń prób badawczych, zachowanie poprawności metodologicznej na wszystkich etapach prowadzenia eksperymentu) odróżnia je od badań poprzedników i decyduje o ich wielkim znaczeniu dla rozwoju kierunku genetyki zwanego genetyką klasyczną bądź mendlowską.

Pytania, które stawiał sobie Mendel i na które próbował znaleźć odpowiedź, krzyżując rośliny:

  • Jaki charakter mają czynniki dziedziczne?

  • Czy materiał dziedziczny rodziców miesza się i daje cechy pośrednie obojga rodziców?

  • Czy raczej materiał dziedziczny ma charakter „elementów/cząsteczek/czynników/jednostek”, które przekazywane potomstwu w różnych układach dają różne cechy?

Jak Mendel przeprowadził swój eksperyment? Przenosił on pyłek z rośliny o fioletowych kwiatach na słupek rośliny o kwiatach białych. Zaobserwował, że potomstwo zapylonej rośliny miało kwiaty fioletowe, zatem wykazał, że cechy dziedziczone są od jednego z rodziców i nie są one wypadkowymi cech. Jednakże w wyniku wsobnego krzyżowania (zapylenie organizmu potomnego pyłkiem z tego samego pokolenia) otrzymał on zarówno organizmy o fioletowych kwiatach, jak i mające kwiaty białe. Na podstawie tej obserwacji wykazał, że czynniki dziedziczne mają charakter „cząsteczkowy”, czyli cechy rodzicielskie się nie „mieszają”. Czynnik dziedziczny białej barwy kwiatów nie zanika, tylko pojawia się w kolejnym pokoleniu. W ten sposób Mendel wykazał, że dana cecha może występować w dwóch formach (allelach), a co za tym idzie jeden allel dziedziczony jest od ojca, a drugi od matki.

RypU54UIRWdFB1
Zdjęcie przedstawia Gregora Mendla (1822–1884) botanika, przyrodnika i zakonnika.
bg‑pink

Pierwsze prawo Mendla

Na podstawie tych obserwacji zostało sformułowane pierwsze prawo Mendla, tzw. prawo czystości gamet. Mówi ono, że każda gameta wytwarzana przez organizm zawiera jeden allel z danej pary alleli genu.

R1NUCajSJbstA1
Ilustracja przedstawia doświadczenie Mendla dotyczące dziedziczenia barwy kwiatu – pierwsze prawo Mendla. Na górze schematu są dwie pary kwiatów grochu - każda para ma kwiat o barwie fioletowej i białej. Opisano: P. Pokolenie rodzicielskie: homozygota dominująca (AA zapisane wielkimi literami; kwiaty fioletowe) i homozygota recesywna (aa; kwiaty białe). Ze skrzyżowania kwiatów o barwie fioletowej i białej powstają fioletowe kwiaty. Opisano: F1. Pierwsze pokolenie potomne: otrzymuje się wyłącznie rośliny o kwiatach fioletowych – heterozygoty (Aa zapisane wielką i małą literą). Z połączenia dwóch kwiatów o barwie fioletowej powstają trzy kwiaty fioletowe i jedne kwiat biały. Opisano: F2. Drugie pokolenie potomne: zachodzi rozszczepienie cech w proporcji 3:1.
Doświadczenie Mendla dotyczące dziedziczenia barwy kwiatu – pierwsze prawo Mendla.
Źródło: Englishsquare Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑pink

Drugie prawo Mendla

Dalsze obserwacje Mendla oparte były o dwie cechy nasion – kolor i rodzaj powierzchni (gładkie lub pomarszczone). Zauważył on, że cechy te dziedziczą się niezależnie od siebie. Na tej podstawie zostało sformułowane drugie prawo Mendla, czyli tzw. prawo niezależnej segregacji cech. Zgodnie z nim allele genów leżących na różnych chromosomach i warunkujących różne cechy przechodzą do gamet niezależnie od siebie, tzn. dziedziczą się na zasadzie losowej segregacji. Drugie prawo Mendla odnosi się jednak tylko do cech warunkowanych przez geny leżące na różnych chromosomach, ponieważ allele genów zlokalizowanych na tym samym chromosomie dziedziczą się razem – są ze sobą sprzężone.

bg‑pink

Ponowne odkrycie badań Mendla

Wyniki swych doświadczeń nad dziedziczeniem cech Mendel opublikował w zaledwie 45‑stronicowej pracy „Badania nad mieszańcami roślin” (niem. Versuche über Pflanzen‑Hybriden, 1866, wydanie polskie 1915), która ukazała się w Verhandlungen des Naturforschenden Vereins in Brunn (Rozprawy Towarzystwa Przyrodniczego w Brnie). Pragnąc ogłosić swe odkrycia światu, odbitki artykułu Mendel przesłał do znanych wówczas botaników, m.in. C.W. Nägely’ego i A. Kernera. Niestety, jego praca nie wzbudziła ich zainteresowania. Jedynie W.O. Focke zacytował Mendla w dziele „Pflanzenmischlinge” (1868). Tym samym odkrywcza praca Mendla nie została doceniona przez ówczesny świat nauki i poszła w zapomnienie. Mendel zmarł 6 stycznia 1884 r. w Brnie, nie zdając sobie sprawy, jak wielkie znaczenie dla nauki miały jego odkrycia dotyczące dziedziczenia cech.

Dopiero w 1900 r. C. Correns, E. TschermakH. de Vries powtórnie odkryli i potwierdzili, niezależnie od siebie, opisane przez Mendla prawidłowości, które od tego czasu są znane jako prawa Mendla. Prawa te – tam gdzie są w pełni obowiązujące – mają zastosowanie nie tylko do roślin, ale również do zwierząt i człowieka.

Słownik

allele
allele

różne formy tego samego genu, zajmujące taką samą pozycję (locus) w danym chromosomie

dominacja
dominacja

zjawisko polegające na tym, że tylko jeden z alleli (allel dominujący) ujawnia się w fenotypie homozygot dominujących i heterozygot (w przypadku dominacji zupełnej)

fenotyp
fenotyp

zespół anatomicznych, fizjologicznych i biochemicznych cech organizmu, warunkowany zarówno genotypem, jak i oddziaływaniem środowiska, które można obserwować i mierzyć

heterozygota
heterozygota

diploidalny organizm, mający dwa różne allele danego genu (przykładowy genotyp: Aa), a więc powstały w wyniku połączenia gamet, z których każda zawierała inny allel

diploidalny organizm, mający dwa różne allele danego genu (przykładowy genotyp: Aa - zapisane wielką i małą literą), a więc powstały w wyniku połączenia gamet, z których każda zawierała inny allel

homozygota
homozygota

diploidalny organizm zawierający dwa identyczne allele danego genu (przykładowy genotyp: AA, aa), a więc powstały w wyniku połączenia gamet, z których każda zawierała ten sam allel

diploidalny organizm zawierający dwa identyczne allele danego genu (przykładowy genotyp: AA - zapisane wielkimi literami, aa - zapisane małymi literami), a więc powstały w wyniku połączenia gamet, z których każda zawierała ten sam allel

recesywność
recesywność

zupełne lub częściowe nieprzejawianie się jakiejś cechy fenotypowej w organizmie heterozygotycznym, mimo obecności allelu warunkującego tę cechę